تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835963613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمود سیاست‌های یکساله‌ سینما با فیلم‌های متوسط/ برگزیده‌هایی که لو رفت!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نمود سیاست‌های یکساله‌ سینما با فیلم‌های متوسط/ برگزیده‌هایی که لو رفت!
سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر
نمود سیاست‌های یکساله‌ سینما با فیلم‌های متوسط/ برگزیده‌هایی که لو رفت! رفتار ناشایست روابط عمومی جشنواره که برگزیدگان را به یک رسانه خاص ارایه کرد و این رسانه نیز لیست برگزیدگان را روی خروجی خود گذاشت، حرکت ناپسندی بود که اهالی رسانه را مکدر کرد و در شان جشنواره‌ای با قدمت بیش ازسه دهه نبود.


 
به گزارش فرهنگ نیوز ، جشنواره‌ سی‌وسوم هم به پایان خود رسید و سیمرغ بلورین این جشنواره نیز به برگزیدگان آن اهدا شد. اما سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم تعداد فیلم‌های زیادی برای نمایش داشت و به همت مدیران آن در سالن های مردمی سانس های فوق العاده برای فیلم‌ها در نظر گرفته شد که این اصلا به نفع فیلم‌ها در زمان اکران نخواهد بود.

 جشنواره فجر پس از سی و سه دوره هنوز هم ابتدایی‌ترین اصل جشنواره که فیلم افتتاحیه است را رعایت نکرده و همین امر به ویژگی منحصر بفرد جشنواره کشور ما تبدیل شده است. جشنواره های خارجی برای فیلم افتتاحیه چه تبلیغاتی می کنند و آن را در بازارهای جهانی ارایه می دهند اما ما هنوز فیلم افتتاحیه برای جشنواره نداریم.ابتدایی ترین اصول برگزاری جشنواره هم در سی و سومین دوره رعایت نشد. صیانت از آراء هیات داوران در آئین اختتامیه یکی از مهمترین کارهای مدیریت رسانه ای جشنواره با تعداد زیادی نیرو نتوانست برگزیدگان جشنواره را تا پایان آئین اختتامیه حفظ کند تا نه در سالن برگزاری شاهد فریادهای برخی از مطلعین از آراء باشیم که صدای مهران مدیری پشت تریبون درآمد و هم احترام به اهالی رسانه گذاشته باشیم که خود را به سالن برگزاری اختتامیه رسانده بودند تا بتوانند به درستی این آئین را پوشش دهند. این رفتار ناشایست روابط عمومی جشنواره که برگزیدگان را به یک رسانه خاص ارایه کرد و این رسانه نیز لیست برگزیدگان را روی خروجی خود گذاشت، حرکت ناپسندی بود که اهالی رسانه را مکدر کرد و در شان جشنواره‌ای با قدمت بیش ازسه دهه نبود.امسال هم مثل هر سال دیگری شاهد سیاست‌‌هایی بودیم که ممکن است سال دیگر نباشد، ممکن است سال دیگر بخش سینما حقیقت را نداشته باشیم یا فیلم های اول خودشان به صورت مستقل جشنواره ای داشته باشند. نکته مهم دیگر این که جشنواره امسال بخش بین الملل را با خود نداشت و یک جشنواره دیگر را هم باید در اردیبهشت ماه شاهد باشیم که بعید  به نظر می رسد مورد اقبال چندانی واقع شود. در بخش اهدای جوایز نیز امسال سیاست برگزارکنندگان جشنواره بر این واقع شد که اکثر کاندیداها سیمرغ یا دیپلم افتخار به خانه ببرند و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند. تعدد دیپلم های افتخار باعث شد تا مهران مدیری هم در هر بخش این جمله «با تقدیر از بازی خوب لیلا حاتمی و مهتاب کرامتی» را عنوان کند. اما در بخش جایزه وِیژه هیات داوران نکته حایز اهمیت اهدای سیمرغ و دیپلم افتخار بود. اهدای سیمرغ را به تهیه کننده ای دادند که سه فیلم در جشنواره داشت و دیپلم افتخار به نیکی کریمی  که سالهاست در عرصه سینما فعال است و داوری جشنواره های متعدد خارجی را برعهده داشته است با کمال تعجب اهداء شد. او در صحبت هایش به این نکته مهم اشاره کرد که اهل باندبازی نیست و سیمرغ این بخش (جایزه ویژه هیات داوران) را به وضوح زیر سوال برد. یا در بخش اهدای جایزه بهترین کارگردانی بهتر نبود هیات داوران یک سیمرغ به این بخش اهداء می کردند و دیپلم افتخار که برای بهرام توکلی کارگردانی که همیشه نشان داده است کار خود را (دست کم) در عرصه کارگردانی به خوبی بلد است و همیشه در این عرصه موفق عمل کرده است، دور از ذهن و شان این کارگردان پرتلاش سینمای ایران بود.  او تنها در قبال این جایزه سکوت اختیار کرد.جایزه نگاه ملی هم از سیاست هایی است که سال به سال تغییر می کند. ما امسال دو فیلم «مزارشریف»(حسن برزیده) در بخش مسابقه و «ابوزینب»(علی غفاری) خارج از مسابقه را داشتیم که یکی ادای دین و احترام به شهدای دیپلمات بود و دیگری درباره شهید عامر ساخته شده بود. اما سیاست برگزارکنندگان جشنواره امسال بر این امر واقع شد که جایزه نگاه ملی نداشته باشیم. شاید این سیاست نیست یک ساله باشد!اما اگر امسال به جشنواره فیلم فجر و فیلم هایش کمی توجه کنیم، خواهیم دید فیلم‌های متوسط زیاد بود، اکثر فیلم‌ها ضد قصه و فضای پست مدرن را تجربه کردند. قهرمان در آثار دیده نشد و پایان‌های باز سرلوحه کار بسیاری از فیلمسازان بود به جزء یکی دو فیلمساز ما بقی از روزهای اوج خود فاصله داشتند و نام های معتبر انتظار مخاطبان را برآورده نکرد. یکی فیلمش را مانند فیلم های آموزشی سینمای سیار ارایه کرد و دیگری از یک  فضای پلیسی و امنیتی به فضایی کمدی نزدیک شد. یکی در فیلم اولش از نوستالژی های خود برپرده سینما با حضور زوج بازیگر بهره برد و آن دیگری  قصه اهالی مرداب را بر پرده نمایش داد. هنوز تقلید از فیلمسازانی چون فرهادی، کیارستمی، جلیلی و... در کارها دیده می شود.فیلم های امسال بیش از سال گذشته به اعتیاد اشاره داشت، و اغلب آثار که با موضوع اعتیاد ارایه شد نحوه استفاده از مواد مخدر را با وضوح کامل و بدون هیچ کم و کاستی به نمایش گذاشت. سیگار کشیدن در صحنه های مختلف که به عادت بدل شده است  گویی اگر صحنه کشیدن سیگار وجود نداشت باشد یکی از ارکان اصلی مثل خط فرضی یا میزانسن به درستی رعایت نشده است.  آرام آرام در چند سال اخیر نمایش اعتیاد به مواد مخدر در فیلم ها دیده شد و امسال اعتیاد دختران و زنان و نحوه استفاده از مواد مخدر در چند فیلم یکی از عوامل پیش برنده داستان قرار گرفت.  فحش دادن و حرف های رکیک که نقل و نبات دیالوگ ها است و به نظر می رسد روزگار توجه به برخورد فیزیکی در فیلم ها گذشته زیرا نمایش صحنه های نزاع و برخورد فیزیکی به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است،این جشنواره هم به اتمام رسید اما این سوال باقی است که چرا فیلمسازان ما یا مقلد کارهای آمریکا و اروپا هستند و یا دغدغه های شخصی خود را که نمی توان به بخش عظیمی از جامعه تعمیم داد بر پرده سینما نمایش می دهند. عده ای هم از جابجایی مدیران استفاده کرده و خط قرمزها را نادیده گرفته و از آن عبور کردند. تا کی مخاطب سینمای ما که طبقه متوسط جامعه است نباید خود و نحوه مرادواتش را بر پرده سینما ببیند.

منبع: فارس


93/11/25 - 11:32 - 2015-2-14 11:32:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن