تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803261069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مولوی و راهپمایی فردای ایرانیان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مولوی و راهپمایی فردای ایرانیان
محمود ملکی
کد خبر: ۴۷۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴ - 10 February 2015


«ما مردم» ظاهرا همه یک حرف می زنیم و همه گویی به سوی یک مقصد روان هستیم، همه مهم ترین دغدغه مان یک هویت جغرافیایی به نام ایران است و همه بدون استثناء حاضریم برای این خوب یگانه،حتی از جان خود هم بگذریم. همانگونه که گذشتند هنوز هم می گذرند و همچنان خواهند گذشت. 


فارس و عرب و ترک و و رومی،اصلاح طلب و اصولگرا و... همگی از یک  واحد جغرافیایی و هویتی سخن می گویند، اما هر کس به زبان حال خود از این ایران و از این انقلاب سخن می گویند؛همچون آن داستان مولوی که همه شخصیت های آن داستان، یک چیز را طلب کرده بودند، اما به زبان های مختلف:


چار فرد را داد مردی یک درم
آن یکی گفت به انگوری دهم
آن یکی عرب بود گفت لا
من عنب می خواهم نه انگور ای دغا
آن یکی ترکی بدو گفت این بنم
من نمی خواهم عنب می خواهم ازم


«ما مردم»، هم تحقیقا از ایران و رشد و ترقی ایران سخن می گویم؛ برخی در قالب اصلاح طلبی و بعضی دیگر در هیات اصولگرایی؛ گاهی تند و غیرت مدارانه بر حفظ انقلاب پا می فشاریم.گاه با زبان اصلاحات به زدودن کژی ها گام برمی داریم و در برهه ای هم بر مشی اعتدال از انقلاب و ایران حراست می کنیم. اما هر چه هست برای «ما مردم»، خود انقلاب است که اصالت دارد  یعنی پذیرش کثرت و تنوع در ابزار ها و رویکرد ها در عین وحدت در هدف و آرمان.


اما بخواهیم یا نخواهیم ،پذیرش تکثر و تنوع در ابزار ها و رویکرها، طبیعتا نزاع می آفریند؛ این همه جدال لفظی و غیر لفظی چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب در این سالها از این تنوع و تکثر بیرون آمده است. اما چه باید کرد که هر کس هم    به زبان  خود از انقلاب دفاع کند و هم نزاع حاصل از این تنوع به اصل خود ایران و انقلاب لطمه وارد نکند. شاید مراجعه به مولوی باز برای این بخش هم کارگشا باشد:


دو قبیله کاوس و خزرج نام داشت
یک ز دیگر جان خون آشام داشت
کینه های کهنه شان از مصطفی
محو شد در نور اسلام و صفا
از نزاع ترک و رومی و عرب
حل نشد اشکال انگور و عنب
تا سلیمان امین معنوی
در نیاید بر نخیزد این دوی


تا تنوع و تکثر هست، منازعه و نزاع هم هست، منازعه و نزاع انسجام اجتماعی را به هم می ریزد و این نه به نفع ایران است و نه به نفع انقلاب. اینجا است که مولوی بر نقش رهبری یک جامعه تاکید می کند و نزاع و به هم ریختگی انسجام اجتماعی را در پرتو یک رهبری معنوی قابل حل می داند.لذا به نظر می رسد در جامعه متکثر ایران و شرایط خاص آن توجه به رهبری برای حفظ انسجام اجتماعی از هر دولتی، مهم تر است.اگر دولتی بزرگترین اشتباهات را هم بکند،اما مردم ضوابطی داشته باشند که بر اساس ان بتوانند نقش رهبری را از نقش دولت ها و اشتباهات آنان نفکیک کنند، نه تنها مشروعیت نظام سیاسی حفظ خواهد شد، بلکه همواره این رهبری است که انسجام اجتماعی یک ملت را در عین تکثر و تنوع حفظ خواهد کرد.


اما این دوم پیش شرط دارد و آن اینکه دولت ها آنقدر ارزش های مورد توجه مردم را آنقدر تضعیف نکنند یا ارزش های مادی را جایگزین نکنند که با تضعیف ارزش ها مذهبی،نقش رهبری را در جامعه و به عنوان رهبر و حافظ انسجام اجتماعی تضعیف کنند و دوم آنکه دولت ها سعی نکنند رهبری را در مسیر کارها و اقدامات خود قرار دهند و رهبر را شریک اقداماتی از خود معرفی کنند که عامه مردم آن اقدامات را در راستای منافع خود نمی دانند. 


لذا هر چه نقش رهبری قوی تر و نفوذش در بین مردم بیشتر باشد،انسجام اجتماعی بیشتر خواهد بود.لذا تضعیف یک رهبر متفکر و صالح چه به طور مستقیم و غیر مستقیم، از طریق سست کردن پایه های ارزشی مردم بر روی انسجام تاثیر مهلکی دارد. 


 شاید بتوان گفت درس مولوی برای ما مردم در راهپیمایی فردا، اولا پذیرش تنوع و تکثر حول انقلاب اسلامی است. اینکه انقلاب اسلامی، در انحصار هیچ گروه یا جریان خاصی نیست و فردا بناست همه با تنوع و تکثر از همه گروها و جناخ ها برای انقلاب و ایران قیام و قعود کنیم. 


و دوم تقویت جایگاه رهبری به عنوان انسجام بخش اجتماع و کسی که می تواند نزاع های حاصل از این تنوع ها، به انسجام بیشتر اجتماعی تبدیل کنند. شاید پذیرش این دو اصل، تنوع و تکثر حول انقلاب برای تثبیت انقلاب و توسعه ایران و تقویت جایگاه رهبری در جامعه ، همه هدف ما از یک تجمع است! 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن