تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843282379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- خاطره ای از نقش در نهمین روز جشنواره فیلم فجر؛ فکر کردید زرنگ هستید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خاطره ای از نقش در نهمین روز جشنواره فیلم فجر؛ فکر کردید زرنگ هستید تهران - ایرنا - نهمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر با نشست های نقد و بررسی پرحاشیه چند فیلم ، طرح دوباره انتقاد به ممیزی ها، واکنش عجیب تهیه کننده فیلم «ماهی، دریا وپرنده » به اعتراض مخاطبان ناشنوای این فیلم، تیزهوشی مسئولان جمع آوری آرای مردمی و کوتاه گیر آوردن دیوار جوان ها توسط تدوینگر پیشکسوت سینما همراه بود.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، روز گذشته (دوشنبه) برج میلاد و اطراف سالن همایش های آن (کاخ جشنواره) نیز حواشی فراوانی را شاهد بود که بر چهره این روز هم خاطره ای از نقش گذاشت.

** همه فهمیدند حتی خواجه حافظ شیرازی
در این نکته شکی نیست که ابوالحسن داودی فیلمسازی است که کارش را بلد است و به قول فعالان هنر هفتم «سینما را خوب می شناسد»، اما درست به همان میزان دانش تمام اهل فن درباره کار بلدی داودی ، همه می دانند که وی فیلمسازی عموما گلایه مند و منتقد نیز است.
درست همین خصوصیت وی هم باعث شده تا بعد از آنکه فیلم «زاد بوم» را در سال 1387 ساخت به سبب گلایه های متعددش از وضعیت سینما، کیفیت آثار و نگاه مسئولان به وی شش سال از این هنر دور باشد تا آنکه با ساخت فیلم «رخ دیوانه» در جشنواره سی و سوم توانست درخشش خیره کننده ای داشته باشد و علاوه بر آنکه این فیلم در 10 بخش کاندیدای دریافت سیمرغ جشنواره به چشم می خورد در آرای مردمی نیز بالاترین رای را به دست آورده است.
اما در کنار تمامی این موفقیت ها داودی از اولین روز جشنواره تا نهمین روز آن چه در مصاحبه های مطبوعاتی، چه در نشست های معرفی فیلم در سینماهای مردمی و چه در گپ وگفت های دوستانه با همکاران و منتقدان حاضر در برج میلاد مدام به این مساله اذعان می کند که دلیل دوری وی از سینما تبعید شدنش و یا به مرخصی اجباری رفتنش و یا دور نگه داشته شدنش توسط مدیران وقت دولت های نهم و دهم بوده است.
با وجود آنکه وی طی شش سال سکوتش در فیلمسازی در مصاحبه های مطبوعاتی این مساله را با صفت ها و قیدهای متعدد اما مشابه بارها تکرار کرده بود، طی 9 روز برگزاری جشنواره هم مدام به تکرار جملاتی چون «رخ دیوانه حاصل شش سال استراحت اجباری است»، «رخ دیوانه پاسخی به شش سال تبعید توسط مدیران وقت بود» و نظایری از این دست پرداخت.
حال آنکه شدت اعتراضات وی حتی با اعلام کاندیدا شدن تازه ترین فیلم او (رخ دیوانه) در 10 بخش از جوایز سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در گام سی و سوم و حضور این فیلم در صدر آرای مردمی بهترین فیلم از دید مخاطبان طی هفت روز متوالی (از روز دوم تا نهم جشنواره) نه تنها قطع نشده که وی را به نقد تازه ای نیز واداشته است.
داوی در تازه ترین گلایه خود نسبت به نحوه شمارش آرای مردمی و احتمال وقوع تقلب در این آرا نیز گلایه کرده بود هر چند به همان سرعت که این نقد را مطرح کرد به همان سرعت نیز تاکید کرد که شوخی کرده است...
جشنواره یک روز دیگر تمام می شود و می توان امیدوار بود که کسب چند سیمرغ بلورین می تواند ابوالحسن خان داودی دوست داشتنی و البته منتقد را کمی راضی کند! اما جناب داودی عزیز باور کنید همه حتی خواجه حافظ شیرازی هم متوجه شد که علت دوری شش ساله شما از سینما چه بوده .
در ضمن برای جلوگیری از هر نوع اعتراض جدید ابوالحسن داودی نسبت به این مطلب پیشاپیش کسب چند سیمرغ بلورین از بین 10 سیمرغ کاندیدا شده این اثر را به وی و کلیه دست اندرکاران سینما و حتی مخاطبان هنر هفتم کشور تبریک می گوییم.

** دوستان سینماگر، توجه توجه! تهران منطقه جنوبی هم دارد!
عجایب دنیایی است جهان شهرت و گاه چنان سایه آن بر سر صاحبان هنر سنگینی می کند که عقبه خود را فراموش می کنند و به کل از یاد می برند که اگر ستاره شدند، به آسمان رسیدند و شهره آفاق هستند در کنارخلاقیت و طبع هنری شان مردمی در گوشه گوشه این شهر و کشور زندگی می کنند که از آنها در راه موفقیت حمایت کرده اند.
در روزهای اخیر برخی رسانه ها چندین خبر و گزارش در باره عدم حضور سینماگران در سینماهای جنوب شهر تهران را منتشر کرده اند .
در حالی که با همت مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری پردیس ها و سالن های با کیفیتی در مناطق جنوب شهر تهران در چند سال اخیر ساخته شده و به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در گام سی و سوم توسط سازمان سینمایی وزارت ارشاد به جدیدترین امکانات نوری و صوتی تجهیز شده اما عدم حضور برخی هنرمندان (بخوانید بازیگران) در این سینماها انتقادهای متعددی را از سوی مردم به همراه داشته است.
باور کنیم که این انتظار بالایی نیست که هیچ، بلکه بسیار به حق است که مردم این مناطق نیز به سبب هزینه و وقتی که برای دیدن فیلم های جشنواره فجر صرف کرده اند به اندازه و حتی بیشتر از همشهریان بالانشین تهران حق دارند شاهد حضور هنرمندان در مراسم معرفی فیلم های در حال اکران در این سینماها باشند.
از همین جا از بسیاری از هنرمندان که به این خواسته با دیده احترام نگاه کردند و در تمامی برنامه های معرفی آثار سینمایی شان در مناطق جنوب شهر تهران حضور به هم رسانده اند کمال تشکر را داریم و به همان میزان از آن عده معدودی که به بهانه پایین شهربودن به دیدن مردم و میل آنها برای رویت هنرمندانی که به واسطه حمایت شان ستاره شدند کوچکترین وقعی ننهادند انتقاد می کنیم و بار دیگر این جمله را یادآور می شویم که دوستان هنرمند سینما، تهران منطقه جنوبی هم دارد.

** «ایران برگر» و حاشیه های تمام ناشدنی اش
«ایران برگر» تازه ترین تجربه کارگردانی مسعود جعفری جوزانی به سبب داستان و محتوای آن حتی پیش از جشنواره نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و در کنار متن اخبار این فیلم، حواشی پررنگتری از آن در برخی رسانه ها بازتاب داده می شد.
داستان «ایران برگر» که در یکی از روستاهای استان لرستان روایت می شود در حقیقت بازتاب دهنده دامنه فعالیت های تبلیغاتی «امرالله خان» و «فتح الله خان» از بزرگان این روستا برای شرکت در انتخابات شوراها و رقابت تبدیل شده به دشمنی آنها را در حالی برای مخاطب روایت می کرد که حکایت دلدادگی دختر و پسر این دو فرد به یکدیگر به عنوان داستان موازی روایت این اثر بخش اعظم فیلم را به خود اختصاص داده بود.
همین داستان کافی بود تا نشست خبری این فیلم را هم مملو از جمعیت کند و هم لبریز از سوالات حاشیه ای متعدد که در ادامه مهمترین آنها را با هم قسمت می کنیم.

** نگرانم نباشید
جعفری جوزانی در واکنش به پرسش های متعددی درباره محتوای اصلی این فیلم با محور انتخابات، همچنین گزینش منطقه لرستان برای وقوع داستان، استفاده بازیگران از لهجه لری و احتمال آزرده خاطر شدن مردمان غیور و دوست داشتنی این منطقه از کشور عزیز و پهناورمان بارها در نشست خبری تاکید کرد که نگران من نباشید.
وی همچنین درباره پرسش کدورت احتمالی قوم «لُر» از فیلم «ایران برگر» با تاکید بر آنکه این اثر افتخار کارنامه کارگردانی من است توضیح داد: هر فیلمی در هرجایی ساخته شود ، باید لهجه همان جا را داشته باشد، گاه به اشتباه یک لحن یا بعضی از بزرگان یک قوم خاص را مسخره می کنند که این امر نکوهیده ای است، در حالی که فیلم ما چنین کاری انجام نمی دهد.

** 90 دقیقه عددی نیست
جعفری جوزانی درباره انتقاد برخی خبرنگاران، منتقدان و هنرمندان نسبت به زمان بالای فیلم هم با غرور و تعصبی سخت گیرانه گفت: ما در ایران عادت کرده ایم فیلم های سینمایی 90 دقیقه باشد، در حالی که مخاطب باید داستان را کامل ببیند و من به زمان بالای 100 دقیقه اعتقاد دارم!
به هرحال این هم منطقی است و هر نوع نتیجه گرایی درباره این پاسخ را به زعم و نظر شما خوانندگان عزیز می سپاریم.

** از شدت تراژدی به کمدی رسیدیم
محمدهادی کریمی روانشناس، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر سینمای ایران که در «ایران برگر» رسالت نگارش فیلمنامه این اثر را بر عهده داشت در نشست نقد و بررسی فیلم در پاسخ به فضای کمدی این فیلمنامه که عموما با جهان نویسندگی و روحیات این هنرمند مغایر است گفت: وقتی آقای جوزانی طرح کمدی فیلمنامه را تعریف کرد، برایم عجیب بود شاید او چیزهایی می دید که از فرط تراژیک بودن به کمدی رسیده بود.
وی در ادامه جمله ای را گفت که چشمان گرد شده حاضران در نشست از شدت تعجب به شکل کامل به دایره تبدیل شد اما گویا از نظر این هنرمند این تغییر حالت عادی چشمان به هیچ وجه مساله غریبی نبود و برای همین تاکید کرد: «ایران برگر» نیمه دیگر «در چشم باد» است که در قالب کمدی تصویر شده است.
حال خوانندگان این گزارش که سریال موفق «در چشم باد» را دیده اند می توانند حالت گرد شده چشمان حاضران در این نشست را با گوشت و پوست واستخوان شان لمس کنند و از همین جا تاکید می کنیم که هنگام اکران عمومی این فیلم با مرور این جمله مراقب حالت چشمان خود در سالن سینمایی باشند.

** رونمایی از شوالیه در «ایران برگر»
یکی از نکته های جالب توجه «ایران برگر» صدای دلنشین آواز استاد شهرام ناظری در صحنه های انتهایی این فیلم بود.
ناظری که به شوالیه آواز ایران معروف است با حضورخود در کاخ جشنواره ضمن ابراز رضایت از حضور در این اثر طنز اجتماعی با داستان متفاوتش درباره نخستین تجربه همکاری اش با یک فیلم سینمایی بعد از 35 سال از آغاز نهضت سینمای انقلاب اسلامی تا امروز گفت: پیش از این، «علی حاتمی» توسط «جمشید مشایخی» از من خواسته بود که برای اجرای قطعاتی از موسیقی در فیلم سینمایی «دلشدگان» شرکت کنم؛ اما چون سفر آمریکا را در پیش داشتم و سه ماه در ایران حضور نداشتم، قسمت نبود که در آن اثر حضور یابم و آقای شجریان در آن اثر خواند و قسمت این بود که با فیلم آقای جعفری جوزانی تجربه حضور در سینما را پشت سر بگذارم.

** تهیه کننده ای که خاک برسر شد
دیگر نشست نقد و بررسی پر حاشیه برگزار شده در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره و میزبان اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان مربوط به فیلم «دریا، ماهی و پرنده» بود.
مهرداد غفارزاده به عنوان کارگردان در فیلم «دریا، ماهی و پرنده» داستان زندگی نوجوانی ناشنوا که دوره محکومیت خود را در کانون اصلاح تربیت می گذراند روایت کرده که این نوجوان به دلیل مشکل ناشنوایی اش نمی تواند از خود دفاع کند، با نقاشی هایی که روی در و دیوار کانون اصلاح تربیت می کشد تلاش می کند تا بی گناهی اش را ثابت کند.
همین داستان باعث شده بود تا 150 نفر از ناشنوایان به دعوت امیر پورکیان تهیه کننده این اثر در سالن سینمایی برج میلاد حاضر باشند اما عدم اکران نسخه زیرنویس شده این فیلم اعتراض جمع ناشنوایان را در پی داشت به حدی که نماینده آنها با بیان انتقاد رسمی از تهیه کننده این اثر وی را متهم به استفاده تبلیغاتی از حضور ناشنوایان در سالن جشنواره فیلم فجر در برج میلاد کرد.
اما واکنش غیرمنتظره تهیه کننده این اثر نه تنها پاسخ انتقاد و اعتراض ناشنوایان مدعو به این فیلم را داد که به خنده و تلطیف شدن فضای نشست رسانه ای نیز منتج شد.
پورکیان تهیه کننده این فیلم در واکنش به اعتراض ناشنوایان که اعلام کرده بودند از آنها برای حضورشان در سالن استفاده تبلیغاتی شده است ، گفت: «خاک بر سر من اگر بخواهم از شما استفاده تبلیغاتی کنم!» باور کنید تلاش کردیم نسخه زیرنویس دار آماده شود، اما متاسفانه نشد. قطعا به زودی این اکران را برای شما خواهیم داشت، اما خوشحالم فضایی باز شد تا به این مساله به صورت ویژه رسیدگی شود.
وی همچنین در ادامه نشست از یکی از رابطان ناشنوا درخواست کرد تا جلوی میز میهمانان حاضر در نشست نقد و برسی بیاید و پرسش های خبرنگاران و سخنان هنرمندان و دست اندرکاران این فیلم را براس ناشنوایان با زبان اشاره ادا کند.

** باز هم انتقاد به ممیزی
پورکیان همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اصلاحات و ممیزی های چندباره وارد شده به این فیلم با انتقاد از شورای پروانه نمایش گفت: متاسفانه این دوستان بعد از اصلاحاتی که دادند، اصلاحات دیگری از جاهای دیگری بر فیلم وارد شد و نبود ثبات رای در شورای پروانه موجب شده مراجع دیگری هم برای فیلم تصمیم بگیرند و این برای بخش خصوصی بسیار سخت است. اما ما ایستاده ایم تا با همین فرمت پروانه نمایش بگیریم.

** اشاره به جای ضیغمی
در بخش دیگر این نشست خبری نیوشا ضیغمی یکی از بازیگران این اثرسینمایی در سخنانش به هوای آلوده اهواز اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم این شهر از حداقل حق شان که نفس کشیدن است محروم هستند از این فرصت رسانه ای استفاده کرده و از مسئولان درخواست می کنم که به فکر مردمان این منطقه از کشورمان نیز باشند.
همچنین حضور عطیه معصومی بازیگر فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده که از بهترین فیلم های دهه 60 تاریخ سینمای ایران که داستان محوری آن به مشکلات یک نوجوان ناشنوا در ارتباط گیری در جامعه و محیط خانواده بازمی گردد در سالن، علاوه بر افزودن به جذابیت های این نشست ردی ازهاشور خاطرات شیرین آثار آن دوران سینمای ایران را در اذهان حاضران به ثبت رساند.

** جوانان بیایند و ما بنشینیم
اما نشست خبری حاشیه سازدیگر در نهیمن روز جشنواره فیلم فجر به نقد و بررسی فیلم «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی اختصاص داشت.
در این نشست حسن حسن دوست تدوینگر با سابقه و برنده چندین جایزه سیمرغ بلورین از ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر با اشاره به جریان تعریف و تمجید از جوانان سینماگر از زبان هنرمندان و مسئولان جشنواره که به گفته وی گویا امسال به مُد این رخداد سینمایی بدل شده است خاطرنشان کرد: در این جشنواره مسوولان مرتب از لفظ جوان گرایی استفاده می کنند و فکر می کنم سر جوان ها را دارند کلاه می گذارند! این لفظ جوان گرایی که می گویند پوچ و بی معنی است، اگر استادان در خانه بنشینند، جوان ها نمی توانند موفق باشند.
البته در این میان وی با اشاره به این مساله که در این رخداد شاهد حضور جوانان هستیم و پیشکسوت هایی مثل «من» باید در خانه بنشینند گفت: بهمن فرمان آرا و خسرو معصومی سرمایه های سینما هستند. آیا این ها باید در خانه بنشینند تا جوان ها بیایند؟
آخرین دیگر صحبت حسن دوست که غرولندهای زیر لبی اهالی رسانه، منتقدان و برخی هنرمندان را نیز با خود به همراه داشت به انتقاد وی از تدوین های ضعیف موجود در آثار سینمای حاضر در جشنواره سی و سوم فیلم فجر باز می گشت که گفت: برخی فیلم های جشنواره را دیده ام که متأسفانه در همه آنها مشکل تدوین وجود داشت و به نظر می رسد هیچ کس متوجه نیست که این نوع تدوین فیلم ها را خراب کرده و باعث شده آنها یا کسل کننده باشند یا ریتم تند و سریعی داشته باشند.

** فکر کردید زرنگ هستید
و بالاخره آنکه در پی بازتاب گزارش های رسانه های حاضر در جشنواره فیلم فجر مبنی بر خرید جمعی بلیت های برخی آثار فیلم فجر که شائبه واریز آنها به صندوق های آرای مردمی برای ارتقای رتبه برخی فیلم ها در این بخش را رقم زده بود؛ ستاد برگزاری بخش آرای مردمی طی بیانیه ای نسبت به این گزارش ها واکنش نشان داد.
در بیانیه این ستاد آمده است: با توجه به گزارش های دریافتی دو روز گذشته مبنی بر خرید جمعی بلیت برخی فیلم ها که می تواند در نتیجه جمع بندی آرا موثر باشد و به منظور صیانت از آرای تماشاگران فیلم های ردیف نخست تا پنجم جدول شمارش آرای تماشاگران، به آگاهی علاقمندان سینمای ایران و صاحبان فیلم ها می رساند که در تاریخ های بیستم و بیست و یکم بهمن ماه (روزهای نهم و دهم جشنواره فیلم فجر) صرفا بلیت های پیش خرید شده برای مشارکت در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران معتبر و موثر خواهد بود.
در حقیقت فارغ از جمله بندی کلاسیک این بیانیه حرف اصلی همکاران ستاد برگزاری بخش آرای مردمی خطاب به برخی دوستان این بود که «فکر کردید زرنگ هستید!»...
البته هنوز از صورت و چهره عصبانی، خشمگین و یا در هم رفته و شاید هم متعجب آن دسته از دوستانی که خدای نکرده با این طرح قصد داشتند تا رای مردمی برخی فیلم ها را افزایش دهند گزارشی در دست نیست.
هر چند باید خوشحال بود که این اقدام صورت گرفت و الا اابولحسن داودی کارگردان عموما منتقد سینما که فیلم «رخ دیوانه» او طی 9 روز گذشته در راس آرای مردمی جشنواره قرار داشت معلوم نبود چه انتقادهایی را با رخ دادن این اتفاق مطرح می کرد.
و همچنین از اقدام مسئولان در رو کردن دست آن افراد زرنگ! نیز پیشاپیش و پساپس سپاسگزاری می کنیم و به قول معروف باقی بقایتان...
فراهنگ**9266**1601**



21/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن