تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804825509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأثير بحران اوکراين بر آينده روابط هند و پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ بهمن ۱۳۹۳ (۰:۱۷ق.ظ)
تأثير بحران اوکراين بر آينده روابط هند و پاکستان گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، جنگ دروني هند در سال 1948 منجر به استقلال پاکستان، کشوري که مسلمانان تلاش داشتند جدا از هندوها، آينده خود را رقم بزنند. اين موضوع هرگز به مزاق رهبران هند خوش نيامد. از اين رو دهلي نو بر آن شد تا با تقويت توان نظامي خود، مانع هرگونه حرکت تجزيه طلبي ديگر شود؛ به خصوص آنکه در سال 1965 در نبرد با چين نيز مغلوب اين کشور شد.
در اولين قدم، هند پيوند نظامي خود را با شوروي تعميق کرد و برنامه ريزي براي دست يابي به سلاح هسته اي که از سال 1944 در وزارت دفاع آغاز شده بود، شدت يافت. هند در سال 1974 نخستين سلاح هسته اي خود را در يک نمايش هسته اي «صلح آميز» آزمايش کرد. انجام اين آزمايش با انتقادهاي گسترده بين المللي همراه شد. توسعه هسته اي هند طي دو دهه بعد نيز ادامه يافت و دهلي نو خود را با جامعه هسته اي جهاني وفق داد تا بتواند برنامه هاي خود را در حاشيه نگه دارد. در همين راستا توسعه موشک هاي بالستيک در کنار برنامه هسته اي هند ادامه يافت.
اين روند موجب اعلام اعتراضاتي از سوي پاکستان و آمريکا که مخالف گسترش تسليحات هسته اي ميان کشورهاي جهان بود، شد. با وجود اين، احتمالا هند امروز حدود 100 سلاح هسته اي در اختيار دارد که درجه بيشتر مواد شکافت پذير آنها پايين است. همچنين اين کشور توليد تسليحات هسته اي با قدرت انفجاري بالا را در راستاي اجراي برنامه زيردريايي هاي هسته اي خود افزايش داده است. اين تلاش ها به هند قابليت توليد سلاح هاي بيشتر و بزرگتري را در مدت زمان کوتاه تري مي دهد. اين خبر در داخل خود هند به معناي افزايش قابل توجه زرادخانه هسته اي دهلي نو و طرح هايي براي ساخت چهار زيردريايي با قابليت حمل موشک هاي بالستيک است که هر کدام قابليت حمل 12 موشک را دارند.
علاوه بر اين دهلي نو تلاش مي کند موشک هاي بالستيک با برد طولاني تري بسازد. موشک هايي که از دسترس سيستم هاي ضد زيردريايي پاکستاني يا چيني خارج هستند. در همين حال، بمب هاي حرارتي هسته اي هند به آزمايشات بيشتري نياز دارند. اين کشور همچنين ممکن است درصدد توسعه و دست يابي به هواپيماهاي بدون سرنشين که در رادارها نمودار نمي شوند، بر آيد تا بتواند به داخل خاک پاکستان يا چين نفوذ کند.
پيگيري اين پروژه از آن رو براي هند اهميت دارد که در سال هاي اخير اسلام آباد نشان داده است چندان همسايه مطمئني نيست. در سال 2006 و 2008 يک گروه تروريستي پاکستاني در بمبئي حملاتي تروريستي به راه انداختند، اما؛ چندي قبل دادگاه اين کشور زکي الرحمان لخوي، که به ظن طراحي اين حملات در زندان به سر مي برد را آزاد کرد.
همچنين دو کشور در منطقه مورد اختلاف کشمير نيز کماکان درگيري هاي نظامي دارند. در کنار اين عوامل، خلاء امنيتي افغانستان به دليل خروج ناتو در پايان سال 2014 از آن، نيز منجر به آن شد که هند متمايل به حضور در اين کشور شود. کشوري که داراي مرز مشترک و البته اشتراک منافع در نابود کردن تروريست هاي وزيرستان شمالي با پاکستان است.
در اين ميان پاکستان نيز براي تقويت توان دفاعي خود در برابر دست اندازي هاي هند و احتمال تلاش براي جبران شکست هايش در نبرد 1948 و بازگرداندن اين کشور به داخل مرزهاي خود، کميسيون انرژي اتمي خود را در سال 1955 راه اندازي کرد و زماني که در سال 1972 ذوالفقار علي بوتو، نخست وزير وقت، به دانشمندان هسته اي پاکستان دستور ساخت اولين بمب اتمي را داد، دهلي نو دو سال بعد اولين اولين بمب اتمي خود را آزمايش کرد. اين تجربه براي اسلام آباد در سال 1998 رخ داد.
اقدام مذکور به رقابت تسليحاتي دو کشور شکل ويژه اي داد تا آنجا که شوراي روابط خارجي آمريکا در آخرين گزارش خود اذعان کرد پاکستان در پنج سال آينده 200 کلاهک هسته اي خواهد ساخت. هم اکنون تصور مي‌شود پاکستان نزديک به 580 تا 800 کيلوگرم اورانيوم غني‌شده ذخيره کرده باشد که براي ساخت 30 تا 50 بمب فوزيوني کافي است.
اما؛ آنچه که آينده رقابت نظامي و تسليحاتي دو کشور را چندان خوشبينانه نشان نمي دهد، تاثير بحران اوکراين بر منطقه جنوب آسيا و روابط هند و پاکستان است. ايالات متحده پس از اقدام روسيه در انضمام شبه جزيره کريمه به خاک خود، با تحريم اقتصادي اين کشور را تحت فشار گذاشت همچنين براي مسدود کردن بيش از پيش منابع درآمدي اين کشور از طريق فروش تجهيزات نظامي، متوجه هند شد.
سفر اوباما به دهلي نو و تاکيد بر همکاري هاي نزديکتر در حوزه هسته اي با مصارف غير نظامي، حمايت رئيس جمهوري ايالات متحده از عضويت دهلي نو در کشورهاي تأمين کننده مواد هسته اي موسوم به (NSG) و چشم انداز حضور فناوري آمريکايي در ساخت و توليد زيردريايي هاي هند پيامي به روسيه، چين و پاکستان بود.
روسيه بيش از 70 درصد بزرگترين خريدار سلاح جهان، هند، را تامين مي کند، اما؛ در سال هاي اخير دهلي نو تمايل خود براي جايگزيني تکنولوژي غربي با فناوري روسيه را نشان داده است. از اين رو سفر اوباما به پايتخت هند در سالروز شصت و ششمين سالروز دموکراسي اين کشور، اشاره اي مستقيم به مسکو و تحرکاتش در ساير نقاط جهان بود.
همچنين چين به عنوان مهمترين رقيب اقتصادي و تجاري ايالات متحده، از تقويت روابط دهلي نو و واشنگتن متضرر خواهد شد؛ به خصوص که هند در رقابت با چين براي تبديل شدن به قدرت هژمون جنوب آسيا است.
پاکستان نيز اگرچه در سال هاي متمادي از کمک نظامي پنتاگون بهره مند مي شده است، اما؛ در آخرين تغييرات، اسلام آباد در صورتي يک ميليارد دلار مصوب کنگره را دريافت مي کند که حملات و اقدامات ارتش عليه شبه نظاميان واقعي و بدون تبعيض باشد.
در اين اوضاع، کارشناسان پاکستاني نيم نگاهي به روسيه دارند. کشوري که اگرچه در جنگ سرد متحد هند بود، اما؛ اکنون مي تواند نقش متوازن کننده را بازي کند. ضمن آنکه در مقابل پرتاب موشک هاي آگني-5 هند که 7500 کيلومتر برد دارند، اسلام آباد بايد بتواند بر قدرت نظامي خود بيافزايد.
مقامات پاکستان اميدوارند بتوانند از حمايت روسيه و فناوري ميليتاريستي اين کشور در حفظ قدرت خود بهره مند شود و مانع از هرگونه اطيمنان کاخ سفيد در مورد وابستگي صرف اسلام آباد با خود شود. به نظر مي رسد، کرملين نيز مشتاق باشد وارد بازار تسليحات پاکستان شود. کشوري که پس از هند و چين سومين وارد کننده تسليحات بزرگ دنيا است.

زهرا سادات حسيني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن