محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846574219
علل نباریدن باران از نگاه روایات و احادیث
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
علل نباریدن باران از نگاه روایات و احادیث
ذکر احادیث و روایاتی در مورد علل گسترش خشکسالی و نباریدن باران و ارتباط آن با رفتارگروه خاصی از جامعه از آن دست موضوعات حساسیت برانگیزی است.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ افزایش آگاهی های دینی و مذهبی یکی از بهره های مفیدی است که شبکه های اجتماعی برای استفاده کنندگان از این ابزار نوین می توانند به همراه داشته باشند، اما شفاف نبودن فضا در این گونه شبکه ها، باب سوء استفاده های گوناگون به خصوص در زمینه اعتقادات مذهبی را، همواره باز نگه داشته است.
اختلاف افکنی های مذهبی و ایجاد شبهه از طرق گوناگون، نمونه ای از آسیب هایی است که می تواند پایه های اعتقادی بخشی از کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را مورد تهدید قرار دهند.
ذکر احادیث و روایاتی در مورد علل گسترش خشکسالی و نباریدن باران و ارتباط آن با رفتار گروه خاصی از جامعه از آن دست موضوعات حساسیت برانگیزی است که این روزها مورد علاقه بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.
در یکی از احادیث مورد اشاره آمده است:
امام رضا (ع) می فرمایند:
هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران نمیبارد.
میزان الحکمه جلد ۳ صفحه ۲۸۶
حجت السلام سید محمد حسینی رجایی، کارشناس فقهی دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی در خصوص اینکه آیا هر حدیث و روایتی را می توان مصداق وضعیت موجود جامعه دانست، به خبرنگار ایران اسلامی گفت: این احادیث تمام آنچه که باید گفته شود نیست و مانند کسی است که آدرس ناقصی دارد و در نهایت به مقصد نمی رسد. البته در وجود این دسته روایات و صحت و سند آن نمی توان تردید کرد ولی هنگامی که تنها از فرازهای کوتاه از چند روایت استفاده ی ابزاری و سیاسی می شود، نوعی بی انصافی و تحریف محسوب می شود.
دلیل این که در گذشته اجازه نقل حدیث از مجتهدین صادر می شده، به خاطر همین مسئله بوده است که افراد به خاطر مصالح شخصی و مطامع سیاسی از احادیث سوء استفاده نکنند.
به عنوان مثال روایتی از امام رضا وجود دارد که ایشان می فرمایند:
«رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»
خداوند رحمت کند بنده ای که امر ما را احیا می کند.
فردی از حضرت سوال می پرسد، احیای امر شما چیست؟
حضرت در جواب می فرمایند:
«یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ»
علوم ما را یاد بگیرد و به مردم یاد دهد
در ادامه حضرت می فرماید:
«فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»
پس اگر مردم زیبایی ها و محاسن کلام مارا بدانند از ما تبعیت می کنند ( میزان الحکمه جلد ۸)
این روایات در واقع ضرورت و اهمیت و حساسیت نقل حدیث را بیان می کند، چون تبعیت مردم از حسن کلام نشات می گیرد و اگر کلام ناقص باشد آن حسن را ندارد.
۳ دسته روایت درباره دلایل نباریدن باران
حسینی با بیان اینکه نباریدن باران از منظر روایات، دلایل مختلفی دارد، افزود: در مورد نیامدن باران و خشکسالی ۳ گروه روایات داریم:
در گروه اول که تعداد بیشتری از روایات را شامل می شود، خود مردم خطاب روایات هستند.
حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: هرگاه کم فروشی شود، خداوند ایشان یعنی مردم را به خشکسالی و کمبود گرفتار می کند.
رسول خدا (ص) در حدیث دیگری می فرماید: هميشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى كه با هم دوستى كنند و بهم هديه دهند و امانت را بپردازند و از حرام دورى كنند و از مهمان پذيرائى كنند و نماز را برپا دارند و زكات را بدهند، چون انجام ندهند گرفتار قحطى و خشكسالى شوند.
جلد شانزدهم بحار الانوار صفحه ۲۵۱
پيغمبر اكرم (ص)فرمود: هيچ مردمى عهدشكن نشدند مگر اينكه دشمن آنها بر آنها مسلّط گرديد و هيچ قومى ظلم نكردند مگر اينكه كشتار در بين آنها زياد شد. و هيچ قومى از پرداخت زكات امتناع نكردند مگر اينكه از آمدن باران ممنوع شدند.
و در ما بين آنها عمل منافى عفّت و فحشاء ظاهر نشد مگر اينكه در ميان آنها مرگ مفاجات شيوع پيدا كرد. و هيچ قومى كم فروشى نكردند مگر اينكه به خشكسالى مبتلا شدند.
ارشاد القلوب - ترجمه طباطبايى صفحه ۲۸۳
گروه دوم حاکمان هستند که در جامعه کنونی ما روسای یک حکومت و مناصب قضاوت را می توانیم در جایگاه حاکمان قرار دهیم.
حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه زمامدار ستم كند باران كم مىشود و هر گاه اهل ذمّه را فريب دهند و نيرنگ بازى كنند دشمنانشان بر آنان آشكار گردد و هر گاه كارهاى زشت و ناپسنديد آشكار شود زمين لرزه ايجاد شود و هر گاه امر بخوبى و معروف و پيشگيرى از محرّمات كم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گيرد بعد انديشه كنند پس از فكر و انديشه پشيمانى و بازگشت است.
نهج الفصاحه - مجموعه كلمات قصار حضرت رسول (ص) صفحه ۱۹۷
گروه سوم کارگزاران هستند که مصداقش همین کارمندهای دستگاه های عمومی هستند.
امام رضا (ع) فرمود: چون زمامداران دروغ پردازند باران قطع مىشود، و چون سلطان ستم كند پايههاى دولتش سست مىگردد (و دولتش از چشم مردم مىافتد)، و چون زكات داده نشود چهار پايان مىميرند.
منابع
۱.أمالی شیخ مفيد - صفحه ۳۱۱
۲. بحار الأنوار – جلد ۷۰ - صفحه ۳۷۴- باب ۱۳۸
توجه! خشکسالی همیشه بلا نیست
وی در ادامه توجه به چند نکته را ضروری دانست:
*نکته اول در مورد احادیث مذکور این است که، خشکسالی در زمان حاکم اسلامی به منزله فساد شخص یا تمام بدنه نیست. برای پاسخ به این مسئله شاهد مثال داریم؛ یکی از آنها اینست که در زمان حاکمیت خود حضرت رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) هم خشکسالی بوجود آمد.
همچنین لازم نیست تا همه بدنه حکومت فاسد باشد تا باران نبارد. نمونه آن هم داستانی است که روایت آن موجود است: در زمان حضرت موسی فقط یک نفر گناهکار در بین آن قوم بود و به خاطر آن شخص باران نمی آمد. یعنی وجود یک شخص هم برای نباریدن باران کفایت می کند، لازم نیست همه گناهکار باشند.
*نکته دوم: شاید خشکسالی و نیامدن باران در ظاهر و از نظر ما بلا باشد با نگاهی عمیق تر به بطن ماجرا، نشان می دهد که نباریدن باران ممکن است برای برخی نعمت باشد، برای برخی یک فرصت باشد، برای برخی امتحان باشد و برای برخی عاملی جهت افزایش ظرفیت ها باشد. مثال آن هم خشکسالی است که در زمان حضرت یوسف به وجود آمد. آن خشکسالی بلا نبود، برای بعضی ها نعمت بود چراکه از فرو دستی به بالادستی آمدند و یا بالعکس.
بنابراین خداوند وقتی خشکسالی می آورد همیشه بلا نیست چه بسا این خشکسالی نعمت باشد. مثل اینکه خشکسالی باعث شود ما به دنبال پیدا کردن راهکارهایی باشیم که آب را در کشور صرفه جویی کنیم و بهتر از آن استفاده کنیم.
*نکته سوم: تمام این ۳ گروه روایاتی که گفتیم می تواند دلیل نباریدن باران باشد از طرفی می تواند هیچکدام آنها دلیل نباریدن باران نباشد.
یعنی می تواند در یک جامعه ای مردم خوب باشند، حاکمان خوب باشند، کارگزاران خوب باشند، ولی باران نبارد. این می تواند به دلیل حکمت الهی و ابتلای مردم باشد؛ یعنی خداوند برای ارتقا درجه یک جامعه و قومی خشکسالی را به وجود آورد تا آنها ظرفیت های وجودی خود را افزایش دهند.
حدیث زیر می تواند یک نمونه از این نکته باشد:
«وقتى پيامبر اكرم (ص) به مدينه هجرت كردند، اهل مدينه روز جمعهاى خدمت ایشان آمدند و از خشکسالی شکایت کردند كه درختها زرد شده و برگها مىريزند. ایشان دست خويش را به دعا برداشتند با اينكه در آسمان لكهاى ابر ديده نمىشد به فاصله كمى باران باريدن گرفت به طورى كه جوانان زورمند و توانا نيز براى رفتن به خانه خويش در اين باران سخت به زحمت افتادند. بارش باران يك هفته طول كشيد. عرض كردند يا رسول الله! ديوارها خراب شد و مسافران از سفر باز ماندند. رسول خدا خنديدند و فرمودند: اين سرعت ملال فرزند آدم است، سپس عرض کردند: "اللهم حوالينا لا علينا اللهم في اصول الشيح و مراتع البقع"
خدايا بر روى سر ما نبار باران را به اطراف ما ببار بر روى گياه بيابانها و چراگاههاى اطراف.
باران در اطراف مدينه مىباريد ولى يك قطره در مدينه نمىباريد، به واسطه كرامت آن جناب در نزد خدا.»
(احتجاجات - جلد چهارم بحار الانوار صفحه ۲۸ بخش دوم)
*نکته چهارم اینکه بايد دقت کرد شدت ضعف روایات به چه صورت است. به طور مثال وقتی در مورد حاکم و ظلم حاکم روایات داریم عبارتی آمده با این مضمون که باران کم می شود و نگفته باران قطع می شود.
اما در مورد کارگزاران عبارتی که بیان شده است که به معنی قطع شدن بارش باران است. ولی وقتی روایات درمورد مردم یا جامعه است و آنجایی که مردم کم فروشی می کنند خداوند عذابش خیلی گسترده تر می شود؛ یعنی خداوند هم خشکسالی می آورد و هم کمبود که نتیجه آن گرانی هم می تواند باشد.
*نکته بعدی که در ادامه ی این نکات می توان به آن اشاره کرد روایتی از امیرالمومنین (ع) است که می فرمایند:
إرْحَمْ تُرْحَمْ / نسبت به یکدیگر رحم کنید تا خداوند به شما هم رحم کند.
اَحْسِنْ یُحْسَنْ / به همدیگر نیکی کنید تا خداوند به شما خیر و برکت و روزی برساند.
وقتی در جامعه مسلمین مردم به یکدیگر رحم نکنند و نیکی وجود نداشته باشد خشم و غضب الهی هم مشمول همه ی آنها می شود.
خشکسالی در روایات آخرالزمان
این کارشناس مسائل فقهی همچنین به رابطه نشانه های آخرالزمان و خشکسالی اشاره و خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که باید مد نظر داشت این است که ما در نشانه های آخرالزمان روایاتی داریم که از خشکسالی می گویند. یکی از نشانه های ظهور حضرت حجت (عج) خشکسالی است.
وی در پایان تاکید کرد: باید برای بررسی یک موضوع از منظر روایات تمامی موارد را به طور کامل و در کنار هم در نظر بگیریم و نگاه منطقی به این روایات داشته باشیم.
منبع:ایران اسلامی
کد خبر: ۵۱۲۴۹۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
سوء استفاده از اعتقادات مذهبی در شبکههای اجتماعی/ علل نباریدن باران از نگاه روایات
سوء استفاده از اعتقادات مذهبی در شبکههای اجتماعی علل نباریدن باران از نگاه روایاتذکر احادیث و روایاتی در مورد علل گسترش خشکسالی و نباریدن باران و ارتباط آن با رفتار گروه خاصی از جامعه از آن دست موضوعات حساسیت برانگیزی است که این روزها مورد علاقه بسیاری از کاربران فضای مجازی قراتعلل برخی بنگاهها در صدور کدرهگیری/چگونگی محاسبه کمیسیون بنگاهها - اخبار ایران و جهان |
تعلل برخی بنگاهها در صدور کدرهگیری چگونگی محاسبه کمیسیون بنگاهها شناسهٔ خبر 2474808 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ اقتصاد > راه و مسکن برخی بنگاه های املاک به بهانههای مختلف از صدور کدرهگیری برای معاملات خودداری میکنند که این موضوع تاکنون ضرر و زیان زیادی به دوطرف معامله وارنگاهی به علل نارسایی نظریه های غربی ها در تحلیل انقلاب اسلامی
نگاهی به علل نارسایی نظریه های غربی ها در تحلیل انقلاب اسلامیانقلاب اسلامی ایران عرصه جدیدی برای آزمون و ارزیابی فرضیهها و نظریههای رایج در قلمرو دانش سیاسی و جامعه شناسی فراهم آورد انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین پدیده سیاسی و اجتماعی آخر قرن چهاردهم هجری قتعلل برخی بنگاهها در صدور کدرهگیری |اخبار ایران و جهان
تعلل برخی بنگاهها در صدور کدرهگیری برخی بنگاه های املاک به بهانههای مختلف از صدور کدرهگیری برای معاملات خودداری میکنند که این موضوع تاکنون ضرر و زیان زیادی به دوطرف معامله وارد کرده است کد خبر ۴۷۰۲۹۹ تاریخ انتشار ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ - 27 January 2015 برخی بنگاه های املاک بگلباران جایگاه جلوس امام در گلزار شهدا، امروز
گلباران جایگاه جلوس امام در گلزار شهدا امروز با توجه به فرارسیدن ایام الله دهه فجر و سالروز ورود امام راحل ره به میهن اسلامی مراسم گلباران جایگاه جلوس حضرت امام خمینی ره امروز در گلزار شهدا بعد از نماز ظهر و عصر برگزار میشود براساس برنامههای تصویب شده در ستاد برگزاریقطره های باران
جام جم نوا گفتگو قطره های باران قطره های باران یکشنبه 12 بهمن 1393 08 51 | کد خبر 1816419225662876878 | بازدید 1 قطره های بارانگلاب آدینه، رویانونهالی و باران کوثری در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
گلاب آدینه رویانونهالی و باران کوثری در افتتاحیه جشنواره فیلم فجراز تصاویر این مجموعه دیدن فرمایید از جمله هنرمندان حاضر در افتتاحیه فیلم فجر می توان به مهتاب کرامتی منصور لشگری قوچانی نیکی کریمی سعید راد پژمان بازغی رویا تیموریان باران کوثری نوید محمدزاده امید بنکدار لبرترین کارگردان تاریخ سینما از نگاه «اینگمار برگمن»
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ امروز یکشنبه یکصد و بیست و یکمین سالروز تولد جان آلویسیوس فینی معروف به جان فورد وسترنساز سرشناس سینمای آمریکاست که از نگاه اینگمار برگمن بزرگترین کارگردان تاریخ سینما بود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جان فورد روز اول فوریه 18«جنون منطقی» اثر «افشین یداللهی» در ارسباران نقد شد
جنون منطقی اثر افشین یداللهی در ارسباران نقد شد نشست خانه ترانه بانقد مجموعه اشعار افشین یداللهی به نام جنون منطقی پنجشنبه 9 بهمن باحضورچهره های مطرح فرهنگی و هنری درفرهنگ سرای ارسباران برگزارشد به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای«زیر بارانی که نیست» منتشر میشود
تازههای نشر زیر بارانی که نیست منتشر میشود کتاب زیر بارانی که نیست سروده بیتا امیری تا پایان سال جاری منتشر میشود بیتا امیری شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت کتاب زیر بارانی که نیست در برگیرنده 39 قطعه شعر با مضامین اجتماعی و عاشقانه است و- معاون وزیر:نوع نگاه به حوزه تعلیم و تربیت باید جامع باشد
معاون وزیر نوع نگاه به حوزه تعلیم و تربیت باید جامع باشد همدان-ایرنا-معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت نوع نگاه به حوزه تعلیم و تربیت باید جامع باشد تا تعلیم و تربیت به معنای واقعی انجام پذیرد به گزارش ایرنا محمدرضا کفاش روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی شورای روسا و معدر نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شد واکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو/ فتاحی: نگاه
در نشست بررسی تاریک و روشن داستان انقلاب مطرح شدواکنش امیرخانی به کندن تابلو خیابان نوفل لوشاتو فتاحی نگاه ما به انقلاب قدسی استرضا امیرخانی گفت شیپور نوشتن داستان انقلاب ۱۳ روز پیش به ناهنجارترین شکل ممکن نواخته شد همان زمان که دوستان انقلابی ما تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را کجوان ها نگاه تازه اي به جشنواره مي آورند
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴ ۱۹ب ظ محسن کيايي جوان ها نگاه تازه اي به جشنواره مي آورند محسن کيايي بازيگر عصر يخبندان گفت سينما هم مانند فوتبال که در آن جوان گرايي اتفاق مي افتد به نگاه و ايده جوان ها نياز دارد تا لحن و ريتم آن تغيير کند به گزارش خبرگزاري موج محسن کيايي که امسال با فنگاهمان به جشنواره تجسمی فجر مثبت نبوده است
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۴ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت میخواهیم به جریان بینالهای جهانی وارد شویم اگر بتوانیم بینال تهران را با رویکردی که در نظر داریم برگزار کنیم ممکن است در برگزاری جشنوارهی فجر به روال دورههای گذشته تغییرات زیادی بهوجود آید البته هدف مامجید ملانوروزی در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر: نگاه مثبتی به جشنواره تجسمی فجر نداشتم/ انجمن نقاشان دلی
مجید ملانوروزی در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه مثبتی به جشنواره تجسمی فجر نداشتم انجمن نقاشان دلیل عدم شرکت در این جشنواره را اعلام نکردمدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت از سال گذشته بنده به برنامه تجسمی فجر نگاه مثبتی نداشتم چرا که جشنوارهای بود که هیچ ماهیتنگاه به کهریزک بدون هیچ ملاحظه و توصیهای
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۰ پیروز کلانتری کارگردان یکی از اپیزودهای کهریزک از چهار نگاه معتقد است که برای مدتی کوتاه در کهریزک زندگی کردند تا سالخوردگی را هم در آنجا تجربه کنند به گزارش ایسنا جمعه 10 بهمن ماه نشستی با حضور رخشان بنیاعتماد محسن امیریوسفی و پیروز کلانتری کارپارازیت و آدمهای یک آپارتمان/ نگاهی به نمایشهای سه شب پایانی جشنواره تئاتر فجر
پارازیت و آدمهای یک آپارتمان نگاهی به نمایشهای سه شب پایانی جشنواره تئاتر فجر فرهنگ > ادبیات - رضا آشفته شب دهم در واقع شب تماشای دو نمایش پارازیت کار سیما رادان و خرمگس کار علی عابدی بود همچنین در این شب نباید تماشای هزار شلاق کار احسان ملکی را از یاد برد که از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها