واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همایش ملی کرسیهای نظریهپردازی/4
علیاکبر رشاد: فقدان آزادی توهم سیاسی است/ دعوت از مدعیان پایان دین برای مناظره
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هر چند اهل نظر برای انقلاب ارزش قائل هستند اما نباید مطابق میل سیاستمداران نظریهپردازی کنند. وی تأکید کرد: این که میگویند در کشور آزادی نداریم، این توهم و تهمت سیاسی است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اولین همایش ملی کرسیهای نظریهپردازی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، موانع و چالشهای پیش روی کرسیهای نظریهپردازی را تبیین کرد و اظهار داشت: در دستهبندی موانع و چالشهای کرسیهای نظریهپردازی افزون بر 40 نکته رسیدم. دو نوع چالش در موضوع کرسیهای نظریهپردازی وجود دارد. نخستین عامل به اهالی معرفت باز میگردد و برخی عوامل دیگر بیرون از اهالی معرفت است. وی افزود: شاید بزرگترین مانع فرهنگی و روانی در جوامع شرقی از جمله ایران به خود اهالی معرفت باز میگردد. به طور مثال یکی از موانع فرهنگی روانی کرسیهای نظریهپردازی خودباختگی و دیگرشیفتگی ناشی از دیگر برترانگاری است که این عوامل به کمبود اعتماد به نفس برمیگردد. برخی از حوزویان و دانشگاهیان ما اعتماد به نفس آنان پایین است، اعتماد به نفس معجزه میکند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اسطوره کردن بزرگان و نه اسوه گرفتن نوابغ، مشکل دیگر کرسیهای نظریهپردازی است، گاهی اوقات امثال بنده چنان از عظمت بزرگان یاد میکنیم که مانع پیشرفت تاریخی محسوب میشود. به طور مثال ما 400 سال در ملاصدرای بزرگ متوقف شدیم و اینکه نتوانستیم از این مرد بزرگ تاریخ عبور کنیم، از لحاظ اندیشهای به ما صدمه میزند، هر چند تعلیق و شرح نوشتن ارزشمند است. رئیس شورای حوزههای علمیه تهران با بیان اینکه سرمایه باید سرمایه باشد و مقدس نیست، افزود: اندیشمندان ما باید بتوانند از سرمایه استفاده ببرند نه اینکه سرمایه را مقدس ببینند. وی «حجاب معاصرت» و «سنتزدگی، کهنهگرایی و میراثپرستی» از چالشهای دیگر کرسیهای نظریهپردازی دانست و گفت: مانع دیگر پیرپرستی است هر چند رعایت احترام بزرگان وظیفه است اما به جوانان نیز باید اعتماد کرد، سیاستزدگی مانع دیگر کرسیهای نظریهپردازی است. رشاد افزود: برای سیاست سخن گفتن نیز غلط است، هر چند اهل نظر برای انقلاب ارزش قائل هستند اما نباید مطابق میل سیاستمداران نظریهپردازی کنند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فرو مردن رسم تکریم و روح قدرشناسی از صاحبنظران و خاک خوردگان مانند پیرپرستی غلط است. وی ادامه داد: فقر جرأت عبور از مشهورات و پیشپنداشتههای غلط، بلای جان معرفت است. اینکه میگویند «علم، علم است و علم دینی نداریم» یک مغالطه است و اگر موانع درونی را از بین ببریم خیلی از موانع بیرونی از بین میرود. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یکی از توهمات، توهم فقدان آزادی است. این توهم، تهمت سیاسی است در کشور ما ارتدادگویی آشکار صورت میگیرد و احدی به شخص تعرض نمیکند. وی گفت: میگویند آزادی نیست! در کجای تاریخ و جهان اسلام کسانی سخنان ارتدادآمیز میگفتند که فقها به جای حکم ارتداد با آنها مجادله علمی میکردند؟ رشاد ادامه داد: پایان نبوت و خشونتطلب بودن سیدالشهداء بیان میکنند و مورد تعرض قرار نمیگیرند مگر اینکه پشت آنان دسیسهای وجود داشته باشد. رئیس حوزه علمیه تخصصی امام رضا(ع) ادامه داد: پرچمدار آزاداندیشی، رهبری است و گاهی اوقات رهبری با رنجش میگوید چرا نظریهپردازی صورت نمیگیرد، بدترین اهانت به رهبری و بزرگان نظام میشود و کسی تعرض نمیکند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این گوی است و میدان، بنده دست همه را میفشارم که حرف علمی را در مکان علمی بیان کنند، من فکر میکنم عدم جرأت بیان در طرف رقیب است. وی در پایان خاطرنشان کرد: آقایان ادعا کردهاند در این دوره کارکرد دین پایان یافته است از پروژه معنویت و عقلانیت نام میبرند. ما آمادهایم مناظره صورت گیرد و مقاله آنان را بدون اینکه ببینیم در نشریههای خودمان چاپ میکنیم، اما آنان قبول نکردند. انتهای پیام/ک
93/11/16 - 14:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]