تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860369503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ نقدی بر آلبوم «آرایش غلیظ» همایون شجریان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
نقدی بر آلبوم «آرایش غلیظ» همایون شجریان
دو قطعه با کلام اثر سهراب پورناظری با اشعاری از مولانا خلق شده‌اند و به همراه شش قطعه بی‌کلام دیگر ترکیبی از موسیقی اصیل ایرانی و راک یا پست راک را القا می‌کنند.

خبرگزاری فارس: نقدی بر آلبوم «آرایش غلیظ» همایون شجریان



خبرگزاری فارس ـ علیرضا سپهوند: آلبوم «آرایش غلیظ» برای فیلمی با همین نام ساخته شد. آهنگساز سهراب پورناظری و خواننده همایون شجریان در تفکری نو در خلق آهنگ و شیوه اجرا، طرحی نو درانداختند. در این یادداشت به نقد صرف دو قطعه باکلام این آلبوم، جدای از بررسی آن به عنوان موسیقی فیلم پرداخته شده است. هرچند سهراب پور ناظری می‌گوید «به دید آلبوم موسیقی به آن نگاه نشده»، پس از انتشار آلبوم، مخاطب با همین دیدگاه موسیقی صرف به استقبال شنیدن اثر می‌رود. دو قطعه با کلام اثر با اشعاری از مولانا خلق شده‌اند و به همراه شش قطعه بی‌کلام دیگر ترکیبی از موسیقی اصیل ایرانی و راک یا پست راک را القا می‌کنند. همچنانی که این ترکیب را در سازهای استفاده شده می‌بینیم که شامل سنتور، عود، کمانچه، سه‌تار، گیتار الکتریک، گیتار باس، ویلنسل، ویلن، کنترباس و درامز هستند. به جز از دیدگاه یک شنونده، وارد دیدگاه‌ها و البته سلایق مختلف نمی‌شویم چرا که دیدگاه‌های مختلف و متضاد فراوان و هر کدام چارچوبی مشخص دارند و بحث به چالشی می‌کشد که در حوصله این مجال نیست. هرچند هر سبکی که از اول وجود نداشته و طی زمان و گاه با هنجارشکنی شیوه هایی خلق شده و همه اینها قرار دادهای ما انسانهاست لیکن همه به اهمیت جنبه های منطقی و زیبایی شناختی سبک ها و مکتب ها  معتقدیم. قطعه اول «با من صنما...» با ریتمی تند و ضرباهنگی قوی بلافاصله شنونده را درگیر می‌کند. بهره گرفتن از موسیقی راک، جلوه ای نو و گیرا به سیاق موسیقی و کلام  سنتی اثر بخشیده است. همایون شجریان به خوبی کار را در این ژانر جدید اجرا کرده و تمام تلاش و داشته‌های خود را به خدمت گرفته است. بازی ریتم و کلام روی شعر « دل یک دله کن» شنیدنی است. تحریرهای متنوعی بکار گرفته شده است و این ترکیب تا دقیقه یک ثانیه سی و هفت گوش‌نواز است. اما تحریری که بلافاصله در اینجا اجرا می‌شود که از نتهای بم آغاز می‌شود زیبا به گوش نمی‌رسد و طبق همین تحریر که با ریتم همراه است می‌بایست تا نت کششی آخر سر ریتم بماند که اینچنین اتفاقی نمی‌افتد. موتیف‌های بخش راک آهنگ عمدتا تکراری بوده که تحت لوای زیبایی اورتور سه تار و خوانندگی اثر، کمتر در ذهن متبادر می‌شود. این قطعه در مجموع اثری شنیدنی و قابل تامل است. قطعه دوم این قطعه با پدی ملایم و همراهی کمانچه به زیبایی آغاز می شود. فضاسازی پد و ریتم و صدای کمانچه و آواهای پس زمینه، آهنگ را برای زیباتر شدن مهیا می‌کند. در آغاز کلام  با آوازی بسیار زیبا و در تلفیق درست شعر و موسیقی مواجه هستیم. اجرای قوی همایون شجریان توام با فضاسازی‌های زیر صدا و اَکُمپانیمان به‌جا، از این آهنگ، با کلامی زیبا ساخته‌ است. همایون به خوبی از پس این تحریرها برآمده، به خصوص جایی که می‌گوید «میان قلزم پر خون» روند حرکت تحریرها بسیار فنی، با سلیقه و به‌جا انتخاب و اجرا شده است. تنها جایی که احساس می‌شود یک نت آن با نرم افزار  «اتو تیون» از لحاظ کوک اصلاح شده باشد، بالاترین نت قسمت شعر «به گردشهای گوناگون...» در دقیقه 5 ثانیه 48 است که اگر هم اینچنین نباشد و اصلاحی صورت نگرفته باشد از لحاظ شنیداری اندکی شنونده را اذیت می‌کند. همچنین وضوح بیان شعر در دقیقه پنج ثانیه 53 که می‌گوید «نهنگی هم برآرد سر» مبهم بوده که ناشی از انتخاب گام و اوج کلام از سوی آهنگساز اثر است. در مجموع دو قطعه بالا آثاری موفق بوده چرا که طیف گسترده‌تری از مخاطب را شامل می‌شود و چه بسا مخاطبینی که به واسطه پل موسیقی پست راک، تازه به وادی موسیقی سنتی ایران گام نهاده باشند. انتهای پیام/ک

93/11/15 - 00:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن