تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820036077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شگفتي‌ در سرزمين كانگوروها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شگفتي‌ در سرزمين كانگوروها
جام شانزدهم را مي‌توان جام عجايب ناميد.
نویسنده : دنيا حيدري 


جام شانزدهم را مي‌توان جام عجايب ناميد. نه فقط چون استراليا در سومين حضور خود در اين رقابت‌ها ميزبان بود و اجازه نداد جام قهرماني را كشور ديگري به خانه ببرد بلكه به دلايل زيادي از جمله حذف ناباورانه تيم‌هاي مدعي، ادامه ناكامي‌هاي كره و شكسته شدن ركوردهاي فراواني از جمله گل ثانيه 14 علي مخبوط اماراتي مقابل بحرين كه به عنوان سريع‌ترين گل تاريخ رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا ثبت شد اما مهم‌ترين ركوردشكني در جام ملت‌هاي  آسيا، به شكستن ركورد تعداد بازي‌هاي متوالي بدون تساوي در تورنمنت‌هاي بزرگ فوتبال دنيا برمي‌گردد.

   امارات شگفتي‌ساز
شايد كسي باور نداشت جوانان مهدي علي اماراتي اين قدر مقتدر بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا را آغاز كنند اما در نهايت نخستين بازي خود را با پيروزي 4 بريك برابر قطر به پايان بردند تا نشان دهند حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند. اماراتي‌ها بعد از اين برد، بحرين را هم از سد راه برداشتند اما مقابل ايران براي سرگروهي تن به شكست دادند و در مرحله بعد، ژاپن، قهرمان دوره قبل را در ضربات پنالتي مغلوب كرده و به جمع چهار تيم برتر جام رسيدند. شكست برابر استراليا اما باعث شد امارات در ديدار رده‌بندي برابر عراق به ميدان برود و با برتري مقابل اين تيم، براي نخستين بار بر سكوي سوم جام ملت‌هاي آسيا بايستد و شگفتي‌ساز جام شانزدهم شود. اماراتي‌ها كه در ادوار گذشته جام ملت‌هاي آسيا، در سال ۱۹۹۶ با شكست از عربستان در ضربات پنالتي به عنوان نايب قهرماني و در سال ۱۹۹۲ با باخت در ضربات پنالتي مقابل چين به عنوان چهارمي دست يافته بودند.

   حذف ناباورانه سامورايي‌ها
ژاپن از همان ابتدا به عنوان يكي از مدعيان اصلي جام شناخته مي‌شد. خصوصاً كه اين تيم با كسب عنوان قهرماني در دوره قبل، مدافع عنوان قهرماني هم بود اما از آنجايي كه جام شانزدهم جامي پر از اتفاقات عجيب و غريب بود، سامورايي‌ها نيز در راستاي همين اتفاقات، توسط امارات كه خود را به عنوان شگفتي‌ساز اين رقابت‌ها معرفي كرد، در مرحله يك چهارم نهايي حذف شدند!

   دلارهاي قطري جواب نداد
حذف زودهنگام قطري‌ها هم يكي از اتفاقات عجيب اين مسابقات بود. قطري كه سعي كرده بود با استفاده از بازيكنان چند مليتي و خريد بازيكنان كشورهاي ديگر قدرتي براي خود به هم بزند و خودي نشان دهد، در همان گام نخست با دو باخت سنگين برابر امارات و ايران، خيلي زود مجبور به خداحافظي از جام شد، به طوري كه بعد از باخت به ايران، بسياري از روزنامه‌هاي قطر تيتر زدند «باي باي استراليا». قطر كه اين روزها با حواشي زياد خود را براي جام جهاني 2022 آماده مي‌كند، قصد داشت با كسب موفقيتي چشمگير در جام شانزدهم بگويد كه در فوتبال حرفي براي گفتن دارد اما قبل از آنكه حرفي بزند، ناچار به خداحافظي آن هم به شكلي مفتضحانه از اين جام شد!

   جامي كه در خانه ميزبان ماند
ماراتن شانزدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا پس از 20 روز در استراليا پايان يافت و جام قهرماني براي نخستين بار به سرزمين كانگوروها رفت تا حسرت هشت ساله ميزبان پايان خوشي داشته باشد آن هم در حالي كه از سال 1992 تاكنون كه ژاپن به عنوان ميزبان قهرمان جام ملت‌ها شده بود تا امروز كه استراليا بر بام فوتبال آسيا ايستاد هيچ‌يك از ميزبانان قهرمان نشده بودند اما اين تيم توانست پنجمين ميزباني باشد كه در خانه قهرمان مي‌شود.
استراليا با شكست كره‌جنوبي در فينال، انتقام شكست مرحله مقدماتي را نيز از اين تيم گرفت. مردان سرزمين كانگورو در جام پانزدهم كه به ميزباني قطر برگزار شد هم به فينال راه يافتند اما با شكست مقابل ژاپن نايب قهرمان شدند. استراليا با نخستين قهرماني خود در جام ملت‌هاي آسيا ركورد جالب توجهي از خود برجاي گذاشت و براي نخستين بار در دو قاره جهان (آسيا و اقيانوسيه) جام قهرماني را بالاي سر برد. آن هم در شرايطي كه اين سومين دوره حضور استراليا در جام ملت‌هاي آسيا بود.
   پرونده ناكامي كره‌اي‌ها بسته نشد
كره‌اي‌ها اميدوار بودند با شكست استراليا در فينال، بعد از نيم قرن، بار ديگر روي سكوي قهرماني جام ملت‌هاي آسيا بايستند. كره‌جنوبي از سال 1960 تاكنون كه به عنوان ميزبان جام را در خانه نگه داشت نزديك به 55 سال در كسب قهرماني جام ملت‌ها ناكام مانده است اما جام شانزدهم هم نتوانست به حسرت كره‌اي‌ها پايان دهد و تنها نايب قهرماني‌هاي خود را به چهار عدد رساند و حال علاوه بر دو قهرماني، چهار نايب قهرماني و چهار مقام سومي اين رقابت‌ها را هم در كارنامه دارد. کره‌ای‌ها در سال 1976 مقابل ایران، 1980 مقابل کویت و 1988 مقابل عربستان دیدارهای فینال را واگذار کرده بودند و این بار به استرالیا باختند. آن هم در حالی که یکی از مدعیان اصلی جام بودند.

   فغاني دومين فيناليست ايراني
عليرضا فغاني داور بين‌المللي كشورمان پس از 51 سال دومين داور ايراني بود كه فينال جام ملت‌هاي آسيا را قضاوت كرد. پيش از اين مرحوم داود نصيري اولين داور ايراني بود كه در سال 1964 ديدار فينال سومين دوره جام ملت‌ها بين كره‌جنوبي و رژيم اشغالگر قدس را قضاوت كرده بود. جالب اينكه در هر دو فينال كره‌اي‌ها بازنده ميدان شدند. فغاني در حالي راهي فينال شد كه تيم ملي ايران پيش از رسيدن به اين مرحله، با جام خداحافظي كرده بود.

   ركوردشكني
مسابقات جام ملت‌هاي آسيا ركورد ۸۵ ساله تعداد بازي‌هاي متوالي بدون تساوي در تورنمنت‌هاي بزرگ فوتبال دنيا را شكست و ركورد جديدي به ثبت رساند و بيشترين تعداد بازي‌هاي متوالي بدون تساوي در تورنمنت‌هاي بزرگ از جمله جام‌جهاني، قهرماني اروپا و جام ملت‌هاي آفريقا را به ثبت رساند. در حالي كه ركورد قبلي به 18 بازي بدون مساوي در مسابقات جام‌جهاني 1930 برمي‌گشت، جام شانزدهم توانست با 20 بازي بدون تساوي، ركوردي جديد برجاي بگذارد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن