واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صداقتثمر حسینی در گفتوگو با فارس:
مراد از تمدنسازی، اصلاح امت و جامعه است
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بیداری اسلامی به افتتاح ساختمان و ابنیه با شکوه و داشتن القاب پرطمطراق نیست، به زندهشدن قلوب ساکنان آن ساختمانهاست که دیر یا زور ساختمانها را باید گذاشت و گذشت.
کامیار صداقت ثمر حسینی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده «مجموعه شیعهشناسی معاصر اهل سنت»، درباره اهمیت تمدنسازی به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: فرهنگ و تمدن وقتی در مسیر صحیح قرار میگیرد که هر کس اعم از کارگر و کشاورز و مدیر و کارمند، محکم و قاطع و با علم و تعهد و حقخواهی به حوزه کاری خود بپردازد و وظایفشان را انجام دهد، اینجا دیگر ما فرد مهم و غیر مهم نداریم، هرکسی در قبال کاری که میکند مسئول است، آنچه مهم است پرداختن به نیازهای واقعی و اجتناب از نیازهای کاذب است. وی با بیان اینکه به طور مثال، مسلمانان باید از صنعت فزاینده سرگرمی و تفریح که جوامعشان را سخت درگیر خود کرده، فاصله بگیرند و از صدها میلیون ساعت زندگی جوانانشان استفادههای بهتری ببرند تا پای بازی رایانهای و برنامههای پوچ ویدئویی و بسیاری از برنامههای بیمحتوای تلویزیونی هدر نرود، افزود: افراد در ساختن فرهنگ و تمدن خود چه پیشرفت و یا انحطاط آن سهیم هستند. مثال دیگری بزنم استاد میرزا عبدالجواد ملقب به ادیب نیشابوری پایهگذار یکی از بزرگترین مکاتب ادبی کشور بود که تأثیری عمیق بر آموزش ادبیات سنتی و نوین (زبان و ادب فارسی و عربی) داشته است. او سنتی زندگی کرد و در آن زمان شاید قدر کارش بهدرستی مشخص نبود ولی جانانه و مردانه پای کارش که تعلیم و تربیت بود، ایستاد و این صفتی است که امروزه گوهری نایاب است؛ نتیجه کارش تحولی شگرف در عرصه ادبیات و زبانشناسی معاصر بود و با گذشت زمان بود که فضلش بیش از پیش آشکار شد. شهید صدر یکی از نوابغ حوزههای علمیه شیعه در دوران معاصر است وی همچنین شهید حضرت آیتالله سید محمدباقر صدر را یکی از نوابغ حوزههای علمیه شیعه در دوران معاصر به شمار آورد و گفت: او در عمر کوتاه خود توانست تأثیرات عمیقی بر جریان اندیشه اسلامی معاصر در جهان اسلام داشته باشد. شهید صدر مردانه پایکار ایستاد و شاگردان بسیاری تربیت کرد که برخی از آنان در خط مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و مبارزه با رژیم بعث عراق حضوری چشمگیر داشتهاند. اگر بسامد مثالهای فوق در جامعهای زیاد شود، یعنی شاهد حضور مستمر شهید صدرها و امثال او در جامعه باشیم، رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه تضمین خواهد شد و اعتلای تمدن حاصل ازدیاد این سنخ بسامدهای فرهنگی است. صداقتثمر حسینی در ادامه یادآور شد: در صورتیکه مراد از «تمدنسازی نوین اسلامی» اصلاح امت و اصلاح جامعه بنا بر آن چیزی باشد که موردنظر پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است، این امری لازم و شدنی است و همچنان که پیشتر نیز اشاره شد، نیازمند عزم و پایبندی به کار و تعهد بهحق و دوری از باطل است. هر کس در حوزه خودش اگر خوب کار کند و وظایف خود را بهدرستی به انجام رساند، کاری کرده است کارستان. هرچه بسامد کارهای خوب بیشتر شود و بسامد اشتباهات و خطاها کمتر شود، امیدواری به آینده بیشتر خواهد شد. وی با ارائه مثالی از مجاهدت علامه قمی در تغییر وضعیت موجود فرهنگی جامعه و حتی جهان اسلام گفت: علامه قمی اگر لحظهای به فکر مدرکگرایی، استاد شدن، ریاست این گروه و آن گروه و مانند آن افتاده بود، هرگز نمیتوانست آغازگر جریانی اصیل باشد. بیداری اسلامی به افتتاح ساختمان و ابنیه باشکوه و داشتن القاب پرطمطراق و مانند آن نیست، به زنده شدن قلوب ساکنان آن ساختمانهاست که دیر یا زود ساختمانها را باید گذاشت و گذشت. انتهای پیام/ک
93/11/14 - 12:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]