تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821047535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درخواست عجيب همراه با سوءتفاهم الازهر براي اكران نشدن «محمد(ص)»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: درخواست عجيب همراه با سوءتفاهم الازهر براي اكران نشدن «محمد(ص)»
در حالي كه به احتمال زياد اولين اكران عمومي فيلم «محمد(ص)» ساخته مجيد مجيدي در شامگاه روز جمعه در برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود، دانشگاه الازهر مصر طي بيانيه‌اي درخواست عجيبي را از مسئولان كشورمان مطرح كرد.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


در حالي كه به احتمال زياد اولين اكران عمومي فيلم «محمد(ص)» ساخته مجيد مجيدي در شامگاه روز جمعه در برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود، دانشگاه الازهر مصر طي بيانيه‌اي درخواست عجيبي را از مسئولان كشورمان مطرح كرد.
به گزارش «جوان»، موضع‌گيري‌هاي خصمانه نسبت به فيلم «محمد(ص)» بعد از جشنواره فيلم برلين اين‌بار از مصر شنيده شد. مركز اسلامي الازهر با صدور بيانيه‌اي نسبت به ساخت فيلم سينمايي «محمد رسول الله(ص)» در ايران اعتراض كرد و از مسئولان كشورمان خواست مانع از اكران اين فيلم شوند. ايكنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني «البوابه» مصر نوشت: در آستانه اكران فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» در ايران، مركز اسلامي الازهر و برخي از علماي ديني اين كشور، به بهانه اينكه فيلم «محمد رسول الله(ص)» مجيد مجيدي، صدا و چهره پيامبر(ص) را مجسم كرده است، از مسئولان كشورمان خواستند كه مانع از اكران اين فيلم شوند، اين در حالي است كه مجيد مجيدي، كارگردان فيلم، پيش از اين اعلام كرده بود كه اداي احترام به پيامبر اكرم(ص) در تمام صحنه‌هاي فيلم مورد تأكيد بوده و چهره ايشان به دليل قداست و حساسيت ويژه‌اي كه وجود داشت، به نمايش درنيامده است.
الازهر در اين بيانيه، مخالفت شديد خود را با به تصويركشيدن چهره پيامبران و انبياي الهي در فيلم‌هاي نمايشي و هنري به دليل جايگاه ويژه و قداست آنان اعلام كرده است. مركز اسلامي الازهر در اين بيانيه مدعي شده است: ساخت اينگونه آثار از جايگاه مقدس و كمال اخلاقي و مقام والاي انبيا و فرستادگان الهي در قلوب انسان‌ها مي‌كاهد. در اين بيانيه همچنين تأكيد شده كه ممنوعيت مجسم‌كردن شخصيت انبيا تنها به ممنوعيت به تصويركشيدن چهره آنها محدود نمي‌شود، بلكه مجسم‌كردن صداي انبيا نيز به هيچ وجه جايز نيست.
الازهر با بيان اينكه اين مركز نهادي نيست كه بتواند مانع از ساخت و نمايش آثار هنري شود، اعلام كرد: اين مخالفت تنها با استناد به آموزه‌هاي شريعت اسلامي انجام شده و تصميم‌گيري در زمينه ممنوعيت و مجوز ندادن به اينگونه فيلم‌ها مسئوليت نهادهاي مربوطه است.
شيخ احمد الطيب، شيخ الازهر نيز با تأكيد بر اينكه به تصويركشيدن چهره پيامبران امري كاملاً حرام و ممنوع است، تبليغاتي كه در زمينه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» مبني بر اينكه اين فيلم به سيره و زندگينامه پيامبر(ص) پرداخته و در آن لشكركشي ابرهه به مكه در «عام‌الفيل» به تصوير كشيده شده را محكوم كرد.
در همين راستا، برخي علماي ديني مصر و الازهر نيز با هشدار نسبت به نمايش اين اثر هنري، از مسئولان كشورمان خواستند كه در مقابل نمايش اين فيلم بايستند و مدعي شدند كه اين رفتار غيرمسئولانه ايران با اقدامات غربي‌ها در انتشار كاريكاتورهاي موهن به پيامبر(ص) فرقي ندارند(!)
از زماني كه خبر توليد فيلمي درباره زندگي پيامبر(ص) در ايران منتشر شد، شاهد واكنش‌هاي غيردوستانه‌اي از سوي برخي از كشورهاي منطقه نسبت به اين فيلم بوده‌ايم به نحوي كه كشور قطر در اقدامي بي‌سابقه مبلغ يك ميليارد دلار را براي ساخت فيلمي درباره زندگي پيامبر در نظر گرفت. بعد از آن نيز مفتي‌هاي وهابي به مناسبت‌هاي مختلف و بدون اينكه هيچگونه تصوير يا اطلاعي در مورد جزئيات فيلم داشته باشند، نسبت به آن موضع‌گيري كردند كه آخرين نمونه آن درخواست عجيب الازهر مصر است.
در حالي‌كه هتك حرمت پيامبر گرامي اسلامي در نشريه فرانسوي خشم مسلمانان را برانگيخته است و فيلم مجيد‌مجيدي مي‌تواند پاسخي فرهنگي به اين اقدام غير انساني باشد، شاهد آن هستيم كه در برخي از كشور‌هاي عربي به جاي آنكه قدرت نهاد‌هاي مذهبي صرف محكوميت اقدام نشريه «شارلي ابدو» شود، تلاش‌ها در مسير ديده نشدن فيلم «محمد(ص)» جهت‌دهي مي‌شوند. توهم اينكه ايران بخواهد روايت شيعي از زندگاني پيامبر اسلام ارائه دهد تا اين حد در ذهن برخي از مقامات مذهبي كشور‌هاي منطقه بزرگ و خطرناك به نظر آمده است كه حتي توهين به مقام پيامبر در سايه اين خطر خود‌ساخته قرار گرفته و ناديده انگاشته مي‌شود.
با آنكه به نظر نمي‌رسد مقامات كشورمان نسبت به درخواست الازهر مصر اقدامي صورت دهند و فيلم طبق برنامه در ايام دهه فجر رونمايي مي‌شود، اما اينگونه بيانيه‌ها در به هم خوردن فضاي فرهنگي براي عرضه بين‌المللي فيلم «محمد(ص)» تأثيرگذار خواهد بود، تأثيري كه قطعاً از نظر مرتجعين در جهت تخريب فيلم خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن