تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805386713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در حد بهترین فیلم‌های نوآر هالیوود برای باز گشت به دهه 1970 - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد فيلم «گناه ذاتی» با اقتباس از رمان توماس پینچون
در حد بهترین فیلم‌های نوآر هالیوود برای باز گشت به دهه 1970

گناه ذاتی


شناسهٔ خبر: 2482294 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
هنر > سینمای جهان

خواكين فينيكس و اوون ويلسون در فيلم نوآر فوق‌العاده و عجيب و غريب مدرن هاليوودي، نقش‌آفريني متفاوتی ارایه ‌كرده اند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اينديپندنت، تماشاي اثر جديد زيباي پل توماس اندرسون يعني «گناه ذاتي» بيننده را به آساني به ياد داستان مشهور نسخه «خواب بزرگ» محصول سال 1946 هاوارد هاوكس مي‌اندازد. هاوكس و همكارانش كه خود گيج شده بودند به ريموند چندلر نويسنده نامه نوشتند و پرسيدند شوفر داستان به قتل رسيده بود يا خودكشي كرده بود؟ و وقتي چندلر به آن‌ها گفت كه خودش هم نمي‌داند، احساس بهتري پيدا كردند.مه موجود در «گناه ذاتي» حتي از فيلم هاوكس هم غليظ‌‌تر است. اين فيلم كه با اقتباس از رمان توماس پينچون )به همین نام نوشته 2009( ساخته شده است، داستان خود را از ديد داك اسپورتلو با نقش آفريني خواكين فينيكس، در اوايل دهه 1970 دنبال مي‌كند. او بهترين خط ريش موجود را دارد و آنقدر در افراط گرايي غرق شده كه هيچ یك از بدبيني‌هاي شخصيت فيليپ مارلوي همفري بوگارت در «خواب بزرگ» يا شخصيت جيك گيتس جك نيلكسون در «محله چینی ها» را ندارد و اين جذبه‌اش است. او لباس‌هاي هيپي ها را مي‌پوشد و بو مي‌دهد، مانند كودكان به نظر مي‌رسد؛ كارآگاهي است كه سعي مي‌كند به جاي اينكه خود را به محيط اطرافش تحميل كند، تنها تجربياتش را كسب كند. دفتر یادداشتي هم دارد كه يك يا دو كلمه پيش پا افتاده در آن مي‌نويسد.با توجه به اينكه فينيكس نقش داك را فوق‌العاده ايفا كرده، شخصيت او هيچ وقت اسباب خنده ديگران نمي‌شود. حتي با وجود تمام ضعف‌هاي اخلاقي و استفاده بيش از حدش از مواد مخدر، داك وقار خاصي دارد كه بيننده را مجبور مي‌كند حداقل تا حدودي او را جدي بگيرد. او همچنين در جستجوي «نيش طلايي»، سازمان هندو چيني قاچاق مواد مخدري كه به نظر مي‌رسد عامل مرموز بودن داستان باشند، بسيار كوشاست.
گناه ذاتی
يكي از لذت‌هاي حقيقي «گناه ذاتي» جزييات بسيار دقيق آن در بازسازي كاليفرنياي دهه 1970 است. اندرسون فيلم را با دوربين پاناويژن 35 ميلي‌متري فيلمبرداري كرد و دوربين‌هاي ديجيتال را کنار گذاشت و در نتيجه فيلمش غرور و طنين خاصي دارد.اين همان شهري است كه هنوز هم از خاطره سال پیش قتل شارون تيت(با توجه به زمان وقوع داستان) توسط خانواده منسون آزار مي‌بيند. در يكي از جالب‌ترين صحنه‌هاي فيلم، يك افسر پليس، اسپورتلو را در حاليكه با دوستانش رانندگي مي‌كند متوقف مي‌كند و به آن‌ها مي‌گويد تجمع بيش از سه يا چهار نفر به عنوان يك «فرقه» محسوب مي‌شود. در دنياي قدرت سياه نئونازي‌هاي متعصب قرار داريم و ريچارد نيكسون هم در سايه‌ها منتظر است تا رويای صلح و عشق هيپي‌ها را نابود كند و چندين ارجاع هم به برنامه خصوصي سازي فرماندار رونالد ريگان داده مي‌شود كه در نهايت چهره تيمارستان‌هاي ايالت كاليفرنيا را تغيير داد.هر كس كه با تصور ديدن يك فيلم اكشن به سبك مايكل مان به سالن سينماي «گناه ذاتي» برود شديدا گيج و نااميد خواهد شد. همه چيز اينجا مات و مبهم است. با اين حال، گيج‌كنندگي كارآگاهانه داك نبايد ما را نسبت به مهارت و وضوح داستان‌سرايي اندرسون نابينا كند. مانند بسياري از فيلم‌هاي ملودرام سبك نوآر ديگر، او به ما صداگذاري روي صحنه‌ها هم مي‌دهد. اين صدا متعلق به شخصيت سورتيلژ (جوآنا نيوسوم) است كه شاعرانه و پر از صحبت‌هاي ستاره‌شناسي است كه تنها احساس گيج بودن بيشتري را منتقل مي‌كند.اين فيلم 148 دقيقه‌اي، به هيچ وجه فيلمی آدرنالينی و هيجاني نيست. اغلب به نظر مي‌رسد مانند خود داك در پرونده‌هايي كه تحقيق مي‌كند، فیلم هم به آساني حواسش پرت شود، اما اين فيلم مانند شخصيت مركزي‌اش هيچ‌وقت به كلي سرنخ را از دست نمي‌دهد. سبك تدوين و استفاده از موزيك شجاعانه اندرسون، داستان‌سرايي اين فيلم را بسيار جذاب‌تر كرده است. او اولين كارگردان آمريكايي است كه پروژه‌اي كامل را با اقتباس از يكي از رمان‌هاي توماس پينچون ساخته است. او همچنين فيلمي توليد كرده كه به سبك خاص خودش، به درجه بهترين كلاسيك‌هاي نوآر هاليوودي مي‌رسد.ترجمه از مازيار معتمدي  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن