تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803337918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست گروه دي 8 در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳:۱۸ب.ظ)
نشست گروه دي 8 در تهران گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
چهارمين نشست اجلاس کشورهاي دي هشت با حضور مقامات و کارشناسان ارشد کشورهاي عضو اين گروه از 4 بهمن در هتل آزادي تهران آغاز به کار کرد.
در اين نشست سه روزه کارگروه‌هاي تخصصي در بخش هاي مختلف از جمله صنايع پتروشيمي، صنايع خودروسازي و ماشين‌آلات، صنعت سيمان، آهن و فولاد، صنايع کشاورزي، صنايع نساجي و پارچه، صنايع غذايي، الکترونيک و همچنين فناوري اطلاعات تشکيل شد.
نشست پتروشيمي نيز با حضور شرکت کنندگاني از ايران، مصر، ترکيه و پاکستان برگزار شد. در اين نشست درباره اساسنامه کميته پتروشيمي و انتخاب مقر دائمي دبيرخانه آن بحث و تبادل نظر شد.
روز اول و دوم نشست دي 8 با حضور کارشناسان برتر برگزار شد و توافق هاي صورت گرفته در اين دو روز، در روز پاياني به امضاي وزراي صنعت اين کشورها رسيد.
همچنين کارشناسان کشورهاي عضو دي 8 ضمن تبادل نظر در خصوص تشکيل کارگروه‌هاي جديد صنعتي؛ بويژه در زمينه‌ SME ها (بنگاه‌هاي کوچک و متوسط)، انرژي و فناوري، نتايج کارگروه‌هاي پيشين را بررسي کردند.
سند تفاهم‌ تأسيس يک دانشگاه مشترک کشورهاي عضو D8 و تفاهمنامه تأسيس دانشگاه کشورهاي عضو اين گروه در زيرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامي نيز با حضور وزراي ۸ کشور به امضا رسيد. قرار است اين دانشگاه از مهر با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي در واحد شهر آمل از کشورهاي عضو D8 از جمله ترکيه، بنگلادش، مالزي، نيجريه، اندونزي، مصر و پاکستان دانشجو بپذيرد.
سيدعلي موسوي، دبيرکل اجلاس دي 8، در مراسم امضاي اين يادداشت تفاهم با بيان اينکه کشورهاي عضو دي 8 بيش از يک ميليارد جمعيت دارند و از منابع طبيعي گسترده‌اي برخوردارند، گفت: حجم تجارت بين کشورهاي عضو دي 8 در سال 2013 بيش از 150 ميليارد دلار بوده که براساس توافقات به عمل آمده بين کشورهاي عضو قرار است اين حجم تا سال 2018 به افزون بر 500 ميليارد دلار برسد. سيدجواد انگجي، معاون بين‌الملل دانشگاه آزاد اسلامي نيز با بيان اينکه اين يادداشت تفاهم باعث گسترش همکاري بين کشورهاي اسلامي؛ به‌ويژه کشورهاي عضو دي 8 مي‌شود، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامي هم اکنون بيش از يک ميليون و 700 هزار نفر دانشجو در 420 واحد دانشگاهي در سراسر کشور دارد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در چهارمين نشست هيات وزراي صنعت کشورهاي عضو دي 8 از آمادگي ايران در جذب سرمايه‌‌گذاري خارجي در سه صنعت «نساجي»، «نانو فناوري» و «خودرو سازي» خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده در اين نشست اظهار کرد: اين نشست فرصتي است تا کشورهاي عضو دي 8 شناخت بهتري از توانمندي صنعتي يکديگر پيدا کنند و در راستاي آن براي افزايش سطح مبادلات تجاري، برنامه‌ريزي نمايند، مضاف بر آنکه توسعه صنعتي بين کشورها به نزديک شدن جوامع و فرهنگ آنها کمک مي‌کند.
وزير صنعت، معدن و تجارت کشور به اين نکته تاکيد کرد که رشد پايدار اقتصادي کشورها يک پديده چند وجهي است که فقط با افزايش توليدات صنعتي حاصل نمي‌شود، بلکه بايد به مخاطرات زيست‌ محيطي، تغيير کاربري زمين‌ها و ايجاد آلودگي هم توجه کرد.
وي گفت: اگرچه ايران در سال‌هاي گذشته و اکنون با مشکلاتي از قبيل تحريم روبه‌رو بوده است، ولي؛ به هر حال در بخش صنعت رو به رشد بوده و اکنون در حوزه پتروشيمي، آي‌سي‌تي، انرژي، الکترونيک، ماشين‌آلات، مواد غذايي و مصالح ساختماني پيشرفت‌ خوبي داشته‌ايم. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون نفت و گاز 90 درصد از سهم GDP کشورمان را شامل مي‌شود که اميدواريم در 10 سال آينده اين رقم به 25 درصد برسد و در عين حال اميدواريم بتوانيم ظرفيت‌هاي خوبي را براي بخش خصوصي باز کنيم.
وي با بيان اينکه برخي از کشورهاي همسايه مانند ترکيه، صنعت خود را به گونه‌اي توسعه دادند که به سمت صادرات رفته‌اند، افزود: متاسفانه روابط تجاري بين کشورهاي دي 8 در سطح پاييني قرار دارد، در حالي که ظرفيت‌هاي يکديگر را شناسايي کرده‌اند و سرمايه‌‌گذاري ‌هاي مشترک مي‌تواند در قالب پروژه‌هاي کوتاه‌مدت يا درازمدت علاوه بر افزايش مبادلات تجاري به تبادل تجربيات و فناوري منجر شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي آن را دارد تا در زمينه‌هاي نساجي، خودروسازي و پروژه‌هاي نانو فرصت‌هاي خوبي را براي اعضاي عضو دي 8 در راستاي سرمايه‌‌گذاري‌هاي مشترک فراهم کند و با همکاري ساير سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله اکو مشکلات پيش‌رو را حل کند.
نعمت‌زاده در پايان بر اين نکته تاکيد کرد که کشورهاي عضو دي 8 بايد نظري هم بر اقتصاد سبز داشته باشند.
در اين راستا وزير صنايع ترکيه نيز در ارتباط با افزايش همکاري‌ها در صنعت خودرو با ايران اعلام آمادگي کرد. فيکري ايشيک با اشاره به اينکه بايد مکانيزمي براي ارتباط بخش خصوصي کشورهاي عضو دي 8 ايجاد شود، تشکيل صندوق حمايت مالي و تاسيس يک بانک براي تسهيل مبادلات تجاري را براي اين گروه ضروري دانست.
همچنين در ادامه نشست اسماعيل جابر، رئيس هيأت مصر، به نيابت از وزير صنعت مصر، با تأکيد بر اهميت بالاي گروه دي 8 گفت: دي 8 مي‌تواند چالش‌هاي مختلف را به فرصت‌ها تبديل و در نظام اقتصادي کشورها نيز تحول ايجاد کند.
او در ادامه گفت: در محيط و منطقه‌ خاصي زندگي ‌مي‌کنيم که مدام در حال تغيير و تحول است و بدون همکاري نمي‌توانيم به رونق دست پيدا کنيم؛ همچنين اشتهاي بالا براي رونق اقتصادي تاکنون بي‌پايان بوده و اين ما را به استفاده از پتانسيل‌ها و فرصت‌ها تشويق مي‌کند که البته صنعت در اين زمينه بيشترين نقش را برعهده دارد. او با اشاره به اينکه رشد تنها براي ما کافي نيست، گفت: ما به توسعه نياز داريم. مصر اقدامات زيادي را در اين زمينه انجام داده و همچنين مايل به سرمايه‌گذاري بين‌المللي نيز است.

پس از آن آجيا مامان، رئيس هيأت نيجريه، با اشاره به اينکه نيجريه بزرگ‌ترين اقتصاد آفريقا است، گفت: ما منابع دست نخورده بسياري در زمينه فناوري، فولاد، مواد معدني و خدمات داريم و قصد داريم در گام بعدي صنايع رقابتي را اجرا کنيم. او با اشاره به اينکه نيجريه در صنعت شکر فناوري پيشرفته‌اي دارد، تصريح کرد: ما در 7 استان و 15 پروژه بالغ بر 3 ميليارد دلار سرمايه‌‌گذاري انجام داده‌ايم که اين باعث مي‌شود در سال آينده ما در توليد شکرمان خودکفا شويم. او در ادامه گفت: متاسفانه در بخش پتروشيمي توسعه نيافته‌ايم، چون فقط صادرکننده نفت خام هستيم، اما؛ اميدواريم با دستور کار جديد سرمايه‌هاي مختلفي را در اين زمينه جذب کنيم. او همچنين با اشاره به وجود چالش‌هاي بسيار در صنعت نساجي و پوشاک نيجريه به دليل تقلب و قاچاق، افزود: ما در اين صنعت 20 ميليارد دلار ظرفيت سرمايه‌گذاري داريم. هدف ما اين است که صنعت پوشاک‌مان به رتبه اول در آفريقا و به رتبه 10 در جهان برسد. او با بيان اينکه جمعيت نيجريه حدود 47 درصد از جمعيت آفريقا را تشکيل مي‌دهد، گفت: ما بزرگترين ذخاير گازي را در آفريقا و همچنين منابع آبي و طبيعي فراواني داريم. از اين رو از کشورهاي عضو دي 8 دعوت مي‌کنيم که در اين کشور سرمايه‌‌گذاري کنند. در اين زمينه دولت نيجريه نيز حمايت‌هاي ويژه‌اي را به‌ويژه به بخش خصوصي خواهد رساند.

ونيک جوريت، رئيس هيأت اندونزي، نيز در ادامه اين نشست گفت: کشور اندونزي در سال گذشته برنامه 25 ساله‌اي براي توسعه صنعتي‌اش پياده کرده است. هدف ما اين است که صنعت دريايي و شيلاتي خودمان را توسعه دهيم، از اين رو کشورمان نيازمند حمايت بيشتر از کشورهاي عضو دي 8 است. همچنين راجا انوشيروان، رئيس هيأت مالزيايي، با اشاره به اينکه شرايط براي شرکت بخش خصوصي بايد فراهم شود، گفت: ما بايد نهادهاي جديدي را تأسيس کنيم و همچنين همکاري بين اعضا را افزايش دهيم. در ادامه رئيس هيأت پاکستاني با بيان اينکه دولت پاکستان به تعميق روابط اقتصادي‌اش با ساير کشورها تأکيد دارد، گفت: شکافي که بين وعده‌ها و عمليات اجرايي دي 8 وجود دارد بايد پر شود. از اين رو نيازمنديم که از تمامي پتانسيل‌هاي دوجانبه و چندجانبه استفاده کنيم. او در ادامه به نياز مشارکت با بخش خصوصي در رونق اقتصادي اشاره کرد.

همچنين به گفته دبير کل اجلاس دي 8 هم حجم تجارت بين کشورهاي عضو دي 8 در سال 2013 بيش از 150 ميليارد دلار بوده که براساس توافقات به عمل آمده بين کشورهاي عضو قرار است اين حجم تا سال 2018 به افزون بر 500 ميليارد دلار برسد.
اين اجلاس با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت امور صنايع، سازمان توسعه تجارت و وزارت امورخارجه برگزار شد.
گروه هشت کشور اسلامي در حال توسعه با نام اختصاري گروه دي 8 (D8) شامل 8 کشور اسلامي در حال توسعه شامل ايران، ترکيه، پاکستان، بنگلادش، اندونزي، مالزي، مصر و نيجريه است. کشورهاي عضو D8 يک ميليارد نفر جمعيت دارند که حجم روابط تجاري بين اين کشورها در سال 2013 حدود 150 ميليارد دلار بوده و قرار است به 500 ميليارد دلار در سال 2018 برسد.
اين گروه در 15 ژوئن 1997 (25 خرداد 1376) به پيشنهاد نجم‌الدين اربکان، رهبر حزب اسلام‌گراي رفاه و نخست‌وزير وقت ترکيه، با هدف تقويت همکاري‌هاي اقتصادي کشورهاي عضو و تقويت و ارتقاي جايگاه کشورهاي در حال توسعه در اقتصاد جهاني، متنوع کردن فرصت‌هاي جديد در روابط تجاري، افزايش مشارکت در سطح بين‌المللي، تأمين استانداردهاي زندگي بهتر براي مردم کشورهاي عضو تشکيل شد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن