تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819878934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزان‌سازي سفر شايد وقتي ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ بهمن ۱۳۹۳ (۱۵:۱۹ب.ظ)
ارزان‌سازي سفر شايد وقتي ديگر گروه گردشگري:
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ اگرچه ايران براي گردشگران خارجي به عنوان کشوري ارزان‌ براي گردشگري مطرح است، اما هزينه سفر همچنان براي گردشگران داخلي گران تمام مي‌شود. اين گراني سفر با نزديك شدن ايام نوروز و پيك مسافرتي نمود بيشتري پيدا مي‌کند.
بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نوروز 93 حدود 57 ميليون اقامت در شب ثبت شده است. بنا بر گفته سلطاني‌فر،‌ رياست اين سازمان، از اين ميزان اقامت، مجموعه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و ميهمانپذيرها تنها 8 درصد از اقامت مسافرين را به خود اختصاص دادند و بيشترين اقامت با 29 درصد در چادرهاي مسافرتي بوده است. 17 درصد مسافران در کمپ‌هاي موقت، 14 درصد در اماکن مربوط به آموزش و پرورش اقامت داشتند و 17 درصد از مسافرين نيز در منازل استيجاري و 18 درصد در خوابگاه‌هاي دانشجويي و سالن‌هاي ورزشي اسکان يافتند.
اين آمار و ارقام از يك سو نشان از پتانسيل بالاي گردشگري داخلي دارد و از سوي ديگر كسب درآمد اندك و ناچيز صنعت گردشگري به ويژه هتل‌ها و مراكز اقامتي از اين اقامت 57 ميليوني را نشان مي‌دهد.
اما چرا گردشگران داخلي، چادرخوابي و منازل استيجاري را به هتل ترجيح مي‌دهند؛ آيا دليل آن كافي نبودن هتل‌هاست يا گراني اقامت در آن‌ها و يا نامناسب بودن آن ها؟
متوليان دولتي در پاسخ به اين سئوال مي‌گويند؛ ما براي گردشگر خارجي زيرساخت کم داريم؛ اما موضوع گردشگر داخلي، نشناختن مقصد و نامناسب بودن زيرساخت است، نه کافي نبودن آن.
از طرف ديگر آمارها از افزايش مسافران خروجي خبر مي‌دهند. آمار خروجي گردشگران ايراني در سال 92، 7 ميليون و 800 هزار نفر اعلام شد و در مقابل آمار مسافران و گردشگران ورودي در همين سال به چهار ميليون و 300 هزار نفر رسيد که به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، از اين شمار مسافران ورودي به کشور تنها يک ميليون نفر گردشگر بوده و در ايران هزينه کرده‌اند.
اين نابرابري شمار مسافران و گردشگران ورودي و خروجي، بحث ارزان‌سازي سفرهاي داخلي را از سوي متوليان صنعت گردشگري كشور در روزهاي پاياني نوروز 93 مطرح کرد زيرا بسياري بر اين عقيده‌اند گراني تورهاي داخلي و هزينه اقامت در هتل‌ها مهمترين عامل از رونق افتادن گردشگري داخلي و تقاضاي مردم براي سفرهاي ارزان‌قيمت به کشورهاي همسايه است. با اين حال در شش ماهه اول امسال سه ميليون و 604 هزار و 257 گردشگر ايراني از کشور خارج شده‌اند که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته که سه ميليون و 432 هزار و 773 گردشگر خروجي بوده، افزايش داشته است.

خبري از رونق و ارزاني نيست
تور کيش؛ 3 شب اقامت در يک هتل 5 ستاره، يک ميليون و 100 هزار تومان.
تور آنتاليا؛ 5 شب اقامت در يک هتل 5 ستاره، يک ميليون و 800 هزار تومان.
مقايسه قيمت اين دو تور نوروزي 94 حاکي است که همچنان در گردشگري داخلي، روي همان پاشنه سابق خواهد چرخيد و خبري از رونق و ارزاني آن نيست.
در همين زمينه آقايي 45 ساله که شغل آزاد دارد، مي‌گويد:«من به شهرهاي مختلف کشورمان سفر کرده‌ام و علاقمندم به شهرهايي که تاکنون نرفته‌ام نيز سفر کنم اما نکته اين است که خدمات و کيفيت امکانات گردشگري در کشور پايين است و مقصدهاي گردشگري داخلي جذابيت چنداني ندارند.» در چنين شرايطي طبيعي است که گردشگران ايراني ترجيح دهند با صرف کمي هزينه بيشتر سفر خارجي را انتخاب کنند. بدين ترتيب ضمن اينکه با آرامش خاطر سفر کرده و خدماتي متناسب با هزينه‌اي که کرده‌اند دريافت مي‌کنند، تجربه يک سفر خارجي را نيز خواهند داشت.
استفاده‌کنندگان از چادرهاي مسافرتي هم در سفرهاي نوروزي افرادي هستند که دسترسي به هتل‌، ويلاهاي شخصي و ميهمانسراهاي دولتي ندارند. آقايي 45 ساله که کارمند و داراي دو فرزند است، مي‌گويد:«خانواده‌ام دوست داشتند لحظه سال تحويل و ايام نوروز در مشهد کنار بارگاه امام رضا(ع) باشيم. متاسفانه با بررسي قيمت‌ هتل‌ها به اين نتيجه رسيديم که امکان اين سفر نيست. به همين دليل ترجيح داديم چهار روز به شهرهاي شمالي رفته و يکي يا دو شب را در چادر بخوابيم تا بتوانيم هزينه‌ها را مديريت کنيم.»
خانمي ‌خانه‌دار و اهل اصفهان نيز مي‌گويد:«ما هر سال قبل از تعطيلات تصميم مي‌گيريم به شهرهايي که تاکنون نرفته‌ايم سفر کنيم اما با برآورد هزينه دوباره به اين نتيجه مي‌رسيم بهتر است که تعطيلات نوروز را در منزل پدري در اصفهان سپري کنيم.»

برتري درآمد به هزينه، ارزاني واقعي است
به زعم بسياري با توجه به شرايط اقتصادي جامعه ارزان‌سازي خدمات گردشگري مفهومي ندارد. آن‌ها مي‌گويند؛ وقتي هزينه‌هاي حمل و نقل و اقامت گران است چگونه قيمت خدمات گردشگري کاهش مي‌يابد.
ايرج نديمي- نايب رئيس فراکسيون گردشگري مجلس با اشاره به اين نکته که قيمت‌ کالاها و خدمات چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي، به طور طبيعي، سنواتي و يا حسب مباحث ديگر اقتصادي افزايش پيدا مي‌کند، تصريح مي‌کند:«اين که فکر کنيم عرضه کالاها و خدمات بدون هيچ دليل و منطقي ارزان مي‌شود، جاي تامل است. مگر اينکه به علت کمي تقاضا، عرضه تحت تاثير قرار بگيرد و قيمت‌ها کاهش پيدا کند. به طور مثال در ايام غيرتعطيل اقامت در هتل‌ها ارزان تر مي‌شود.»
نديمي با اين توضيح که ما از سويي گراني را دامن مي‌زنيم سپس بخشي از آن را به مردم ارايه مي‌کنيم و اسمش را مي‌گذاريم ارزاني، اضافه مي‌کند:«عمده تقاضاي ما از دولت هميشه اين بوده که در رابطه با سياست‌هاي کلان خود به گونه‌اي عمل کند که ديگر نيازي نباشد با دادن کمک‌هاي مقطعي و ناچيز مردم را راضي کند.» وي ارزاني واقعي را برابري بين هزينه و درآمد يا برتري درآمد به هزينه دانسته و اظهار مي‌دارد:«ارزان‌سازي سفر جز با اصلاح سياست‌هاي اقتصادي و حفظ ارزش پول ملي و حفظ قدرت خريد مردم ميسر نيست.»
نايب رئيس فراکسيون گردشگري مجلس ‌راه‌حل کوتاه‌مدت مشکل گراني سفر را نيز عرضه امکانات و اماکن دولتي در ايام پيک سفر براي اقامت مسافران و همچنين ذخيره‌سازي کالاهاي ضروري و عرضه آن در ايام نوروز عنوان نمود و گفت:«اگر سياست‌هاي کلان اقتصادي کشور مبتني بر کاهش هزينه‌ها و واقعي نمودن قيمت‌ها و اصلاح ‌شاخص‌هايي مانند تورم باشد، به طور طبيعي بخشي از اين مسايل مديريت مي‌شود.»
جليل هريسچي-عضو هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر‌ خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران نيز ضمن انتقاد از نگاه برخي از مسئولين به گردشگري به عنوان مقوله‌اي صرفاً تفريحي و سرگرمي و با اذعان بر اين موضوع که سفر رفتن حق طبيعي مردم است و همانطور‌ که بارها نيز ‌گفته شده، بايد در سبد خريد خانواده‌ها قرار بگيرد، اظهار مي‌دارد:«سفر چيزي کمتر از دارويي که پزشکان براي درمان بيماران تجويز مي‌نمايند، نيست. سفر يک فرد افسرده را به فردي پويا و شاداب تبديل مي‌کند ولي آيا در شرايط کنوني امکان آن براي همه اقشار جامعه ما وجود دارد؟» وي در توضيح بيشتر مي‌گويد:«آمارها به اين سوال پاسخ مي‌دهد؛ از سال 1378 که دفتر ما داراي مجوز فروش بليت قطار است، هر سال‌ بر اساس اعلام شرکت قطارهاي مسافري رجاء و شرکت‌هاي تابعه، در سه روز متفاوت و در سه نوبت مجزا اقدام به فروش بليت قطار براي تعطيلات نوروز مي‌نماييم. در سال‌هاي گذشته در روزهاي مقرر به طور تقريب 150-100 نفر صبح اول وقت، پشت در منتظر خريد بليت بودند. اما امسال متاسفانه اين آمار براي سفر به شهر مشهد مقدس به 13 نفر تقليل يافته بود! اين شاخصي است که نشان مي‌دهد، در حال حاضر مردم توان مالي براي سفر رفتن را ندارند و اين يک واقعيت تلخ است.» هريسچي اضافه مي‌کند:«در صنعت هتلداري نيز قيمت‌ها سرسام‌آور است. پرداخت هزينه يک شب اقامت در هتل تنها در چارچوب اقتصادي 5/1-1 درصد خانوارهاي ايراني مقدور است.»
مدير عامل دفتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي الموت با تاکيد بر اين مطلب که موضوع ارزان‌سازي هم که گاه و بي‌گاه از زبان بعضي از مسئولين مطرح مي‌گردد، بيشتر يک روياست و صرفاً‌ در حد حرف است، تصريح مي‌کند:«ارزان‌سازي سفر به طور حتم زيرساخت نياز دارد، علاوه بر اين فرهنگسازي سفر بايد در فصول مختلف تعريف گردد. در حال حاضر هيچ کدام از زواياي متصل به هم در مقوله گردشگري، داشته‌هاي خود را بر روي ميزي قرار نداده‌اند که حسب زمان، مکان و موقعيت ممکن نسبت به انجام سفر براي آحاد گوناگون مردم با يکديگر تشريک مساعي نمايند. اين بيگانگي از هم سبب‌ مي‌شود که سفر در قالب هر کدام از زواياي متصل به گردشگري راه خود را پيش گيرد.»

براي ارزاني شرايط بايد مهيا شود
در بسياري از کشورهاي موفق در عرصه گردشگري دولت به روش‌هاي مختلف به صنعت گردشگري يارانه اختصاص مي‌دهد تا اين مراکز خدمات ارزانتري به گردشگران عرضه کنند. ارايه اين يارانه‌ به افزايش شمار گردشگران و همچنين رونق اين صنعت در اين کشورها منجر شده است. اين در حالي است که در کشور ما هنوز يارانه دولت به بخش گردشگري و هتلداري کشور نرسيده است. موضوعي که هريسچي‌ نيز به آن اشاره نموده و معتقد است:«متوليان دولتي صنعت گردشگري اگر مي‌خواهند سفر را براي مردم ارزان کنند؛ بايد در وحله اول شرايط و زيرساخت‌ها را مهيا سازند. اين بدان معني است که در مقاطعي از زمان که سفر در رخوت فرو رفته، هزينه‌هاي مرتبط با آن را که شامل آب، برق، گاز، تلفن، حق بيمه پرسنل و ماليات است را به نصف تقليل داده و از بخش ارايه‌‌دهنده خدمات گردشگري به طور ملموس و آشکار حمايت نمايند. در اين صورت است که مي‌توان براي سفرهاي ارزان‌قيمت برنامه‌ريزي نمود.»
عضو هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران با بيان اينکه در جاي جاي دنيا سفر در قالب تورهاي گردشگري، ارزانترين نوع از سفرهاست، مشروط بر آنکه قاعده و قانون آن رعايت شود، مي‌گويد:«اين حرفه در دنيا به عنوان يک صنعت شناخته شده است، در کشور ما نيز گردش مستمر و تخصصي آن در تمامي سطوح مستلزم بازنگري در قواعد، راهبري و نظارت مفيد و موثر است.»
وي ارائه بي حد و حصر مجوزهاي فعاليت دفاتر خدمات مسافرتي را مسبب بسياري از ناملايمتي‌ها در سطح صنف و حتي جامعه عنوان نموده و با طرح اين پرسش که آيا تعداد ناوگان ما اعم از هوايي، ريلي و جاده‌اي و همچنين تاسيسات موجود اقامتي از يک طرف و از طرف ديگر تعداد متقاضيان سفر به ميزاني است که حاکميت طالب اين تعداد از دفاتر خدمات مسافرتي است؟ مدير عامل دفتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي الموت تاکيد دارد:«نقد تعداد زياد دفاتر خدمات مسافرتي به معني مخالفت با ورود رقباي جديد نيست اما توجه داشته باشيد که بسياري از کشورهاي گردشگرپذير که ميزبان انبوهي از گردشگران داخلي و ورودي به کشورشان هستند، داراي چه تعداد از دفاتر عرضه‌کننده خدمات مسافرتي مي‌باشند.»
وي با ابراز تاسف از اينکه بعضي از دفاتر خدمات مسافرتي، گردش کار در اين حرفه و صنعت را با کسب و کار در مشاغل ديگر که هيچگونه مشابهتي با صنعت گردشگري ندارند، اشتباه گرفته‌اند، اظهار مي‌دارد:«بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي با ناديده انگاشتن وقت و سرمايه خود، خدمات خود را در ابتداء با بالاترين قيمت عرضه نموده و در زمان‌هاي پاياني به دليل روي دست ماندن صندلي پرواز و تخت اقامتي از پيش خريداري شده، مبلغ عرضه را به يکباره کاهش و حتي به نصف نيز تقليل مي‌دهند که اين آغاز هرج و مرج در بين مسافرين متقاضي خريد، تشدد تصميم‌گيري و آغاز بدبيني در جامعه به سطح صنف و صنعت بوده و در نهايت عدم اعتماد و اطمينان در عرضه و تقاضا را به دنبال خواهد داشت.»

انبوه‌سازي، سفر را ارزان مي‌کند
همه مكاني و همه زماني كردن سفر و سفرهاي گروهي، راهكارهايي است که از سوي کارشناسان صنعت گردشگري براي ارزان‌سازي خدمات گردشگري عنوان مي‌شود. خسرو ايرانپور- مدير جامعه هتلداران ايران نيز با تاکيد بر اين که اين سه مقوله در همه کشورها براي تحقق ارزاني سفر لحاظ مي‌شود، مي‌گويد:«تعطيلات نوروز کشور ما طولاني‌ترين تعطيلات در تمام دنياست که در آن بيش از نيمي از مردم کشور به مسافرت مي‌روند. اين حجم سفر در يک دوره زماني خاص که فقط منحصر به چند شهر خاص است، به طور طبيعي حجم تقاضا را بالا برده و باعث افزايش قيمت سفر مي‌شود.»
مدير جامعه هتلداران ايران تاکيد دارد؛ توزيع سفر در نقاط مختلف کشور و در طول سال در صورتي که به صورت انبوه‌ باشد، در ارزاني سفر موثر است. وي توضيح مي‌دهد:«انبوه‌سازي سفر در حقيقت همگاني کردن سفر است. 85 درصد گردشگران در دنيا با تورهاي گردشگري که توسط دفاتر خدمات مسافرتي عرضه مي‌شود جابه جا مي‌شوند در حاليکه بيشتر سفرهاي ما در گردشگري داخلي، سفرهاي انفرادي با اتومبيل شخصي است. در کشور ما فرهنگ سفر با تور و سفرهاي برنامه‌ريزي شده وجود ندارد در صورتي که در قالب تور هزينه سفر کمتر و مدت زمان اقامت در واحدهاي اقامتي بيشتر مي‌شود.»
مقاصد گردشگري و اماکن اقامتي با صرف هزينه‌هاي زياد ايجاد شده است. عدم استقبال از اين مقاصد و حذف اقامت در هتل‌ها و ضريب اشغال پايين آنها به ورشکستگي صنعت هتلداري و بي‌رونقي صنعت گردشگري، منجر مي‌شود. در نتيجه ضمن به هدر رفتن سرمايه‌هاي ملي، به اشتغال و درآمد در کشور نيز خسارت وارد خواهد مي‌شود. مدير جامعه هتلداران ايران در اين رابطه مي‌گويد:«بعد از تعطيلات نوروز و همچنين اول مهر تا 25 اسفند هتل‌ها که سرمايه‌هاي ملي هستند، ضريب اشغال پاييني دارند در حالي که ما کشور چهارفصلي هستيم و جاذبه‌هايي داريم که در تمام سال قابل استفاده است. با ايجاد سفرهاي گروهي براي دانشجويان، دانش‌آموزان، بازنشستگان و بانوان مي‌توان از درصد تخفيف بالايي که هتل‌ها و مراکز اقامتي در اين ايام دارند، استفاده کرد و به رونق گردشگري داخلي کمک کرد.» وي اضافه مي‌کند:«اين چرخه‌اي است که در تمام دنيا براي سفر اتفاق مي‌افتد و باعث مي‌شود اقتصاد سفر رشد کند. وقتي اقتصاد سفر رشد کند يعني تقاضا افزايش پيدا کرده است بدين ترتيب سرمايه‌گذار رغبت پيدا مي‌کند در زمينه عرضه کالا و خدمات سفر فعاليت کند.»
ايرانپور در ارتباط با فرهنگسازي همه مكاني، همه زماني و همگاني كردن سفر معتقد است؛ سازمان‌هاي متولي دولتي به تنهايي در اين زمينه نمي‌توانند کاري صورت دهند. وي توضيح مي‌دهد:«گردشگري يک سيستم اقتصادي است و صرفاً در اختيار دولت نيست. دولت تنها به عنوان متولي بسترساز و سياستگذار، مي‌تواند اثرگذار باشد.» مدير جامعه هتلداران ايران همچنين اضافه مي‌کند:«ما اين مباحث را سال‌هاست مطرح مي‌کنيم اما مسئله اين است که مردم رويه خودشان را دارند که تغيير آن زمانبر است و کار خودشان را مي‌کنند. به طور مثال نمي‌شود آنها را مجبور کرد از روز 16 فروردين به بعد سفر کنند. به نظر من براي تحقق جايگاه صنعت گردشگري در توليد ناخالص ملي و رونق گردشگري داخلي بايد يک عزم ملي صورت بگيرد. همان طور که کشورهاي مختلف اين دوران را پشت سر گذاشته‌اند و به رقم‌هاي بالاي گردشگري رسيدند.»

نياز مبرم به خردجمعي است
به دليل فرابخشي بودن صنعت گردشگري، زيرساخت‌هاي اين صنعت در يک وزارتخانه و سازمان تجميع نشده است. در اين شرايط هماهنگي براي سروسامان دادن به اين صنعت و ازران‌سازي سفر دشوار به نظر مي‌رسد. در همين رابطه هريسچي اعتقاد دارد؛ ارزان‌سازي سفر، نياز مبرم به اجماع فکري، تفکرات تخصصي و تمهيدات قابل اجراء به ويژه در حوزه حاکميتي دارد. وي مي‌گويد:«تنها مي‌توان با حضور عالي‌ترين مقامات و مسئولين در حوزه کلان گردشگري کشور، نماينده تام‌الاختيار از وزارت کشور، نماينده تام‌الاختيار از وزارت دارائي و امور اقتصادي، نماينده تام‌الاختيار سازمان تامين اجتماعي و مديران تصميم‌ساز در حوزه‌هاي ترابري هوائي، زميني، دريائي و ريلي و همچنين صاحبان سرمايه در واحدهاي اقامتي و پذيرائي و مديران دفاتر خدمات مسافرت هوائي و گردشگري در جلسات تصميم‌سازي براي اين صنعت، از صفر تا صد را براي همگان ميسر کرد.»
عضو هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر‌ خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران با اشاره به اين مطلب که سفرهاي امروزي با انگيزه‌هاي متنوع، قاعده و قانون خود را مي‌طلبد و با بقچه ذير بغل‌ زدن‌هاي گذشته بسيار متفاوت است، تصريح مي‌کند:«هيچ عرضه‌کننده‌اي خدمات ارزانتر از معمول مدنظر خويش ندارد. تنها خردجمعي و انديشه‌هاي سازنده در راستاي ارزان‌سازي سفر مي‌تواند ضمن رونق اقتصادي به منابع سرمايه‌گذاران، رخوت را از اين صنعت دور ساخته و براي تلاش مضاعف و ‌بهره‌وري بيشتر انگيزه ايجاد کند.» وي تاکيد مي‌کند:«اگر عوامل مختلف در جامعه گردشگري چه از جانب حاکميتي و چه از باب بخش خصوصي اتحاد و اتفاق را به دنبال نداشته باشد، هر آن چيزي که تاکنون در ارتباط با ارزان‌سازي سفر گفته و شنيده شده است دور باطلي است که تاکنون رقم خورده است.»



-رقيه خدابنده














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن