واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
همایشی با عنوان «سنتها: پلی میان دنیای ایران و دنیای مالایی» با حضور مقاماتی از دو کشور ایران و مالزی برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، این همایش با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و مرکز دایرة المعارف اسلامی، در آکادمی فرهنگ، هنر و میراث ملی شهر کوالالامپور برگزار شد. در این همایش یکروزه که با حضور کاردار جمهوری اسلامی ایران در مالزی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، معاون آموزشی دانشکده الهیات تهران و جمعی از کارگزاران، استادان و دانشجویان ایرانی و مالایی برگزار شد، محققانی از ایران و دانشگاههای مالزی در زمینهی مناسبات و ارتباطات فرهنگی ایران و جهان مالایی سخنرانی کردند. تصوف و عرفان اسلامی، تاثیر زبان و ادبیات فارسی در ادبیات مالایی، فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در مناطق مالایی، جهان مالایی در آثار تاریخی و جغرافیایی اسلامی و ایرانی با تاکید بر دانشنامه جهان اسلام و نسخههای خطی فارسی و عربی در جهان مالایی از جمله موضوعاتی بودند که در این همایش بحث و بررسی شدند. پرفسور داتو قمرالدین محمد نور از استادان و معاون آکادمی فرهنگ، هنر و میراث ملی مالزی در سخنرانی خود با موضوع "فناوری سبز و نقش انسان در تخریب طبیعت و گرم شدن دمای زمین" بر آیات قرآنی و این که خداوند انسان را مسئول تخریب طبیعت معرفی کرده است، تاکید کرد. وی ضایعات اتمی و نفت و گاز را از عوامل تخریب محیط زیست دانست و گفت که خداوند این سرمایههای مادی و ذخائر زیر زمینی را برای تخریب محبط زیست نیافریده است و انسان به فرموده خداوند متعال: "ظَهَرَ الفَسَادُ فِی البَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ" (الروم:41) این دنیای زیبا را نابود مینماید و آثار تخریبی آن نیز به خود انسان باز میگردد. محمدرضا اسفندیار - از استادان بنیاد دایره المعارف اسلامی - نیز در سخنرانی خود با عنوان "نگاهی به تاثیرات ابن عربی بر صوفی گری در جهان مالایی" گفت: ابن عربی یکی از مهمترین شخصیتها در تاریخ تصوّف و عرفان اسلامی به شمار میرود. شاید کمتر شخصیتی را در تاریخ فرهنگ اسلامی بتوان سراغ گرفت که تا این اندازه دایره موافقان و مخالفان او گسترده باشد. اندیشه او به هر کجای جهان اسلام راه یافت، مناقشه برانگیز شد؛ هم مریدان و تابعان وفاداری یافت و منتقدان و مخالفان سرسختی نیز پیدا کرد. وی تصریح کرد: اندیشه ابن عربی در همه جا از جمله کشورهای اسلامی گسترش یافته است و شاگردان و پیروان وی ضمن پیروی از او نقدهایی نیز به دیدگاههای وی داشتهاند. در دیگر نقاط جهان اسلام از جمله جهان مالایی نیز کم و بیش چنین وضعی حاکم بوده است. مردم این منطقه دور از امّ القرای اسلام، از اسلامی عارفانه تبعیت میکردهاند. همچنین داتو بهارالدین احمد - از استادان دانشگاه اسلامی مالزی - "انسان شناسی معنوی: جایگاه معنوی مرد از دیدگاه مولانا" در سخنانی، را بررسی و تصویر انسان در فلسفه مولانا را تشریح کرد. وی گفت که اگر ابن عربی در فلسفه لاهوت سیر میکند، رومی تصویری ملموس از انسان ارایه کرده است. محسن معصومی - رییس بخش مطالعات شبه قاره و جنوب شرق آسیا دایره المعارف اسلامی - نیز در این همایش به بررسی وضعیت "جنوب شرق آسیا در منابع جغرافیایی و تاریخی مسلمانان تا قرن هفتم" پرداخت و گفت که نوع ورود اسلام به منطقه جنوب شرق آسیا زیاد مشخص نیست. وی افزود: برخی اسناد نشان میدهد، جوامع اسلامی در جنوب شرق آسیا ابتدا از طریق تجارت مسلمانان با چین شکل گرفت و در قرن هفتم و هشتم نیز ایرانیان در توسعه اسلام در جنوب شرق آسیا نقش داشتهاند. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سخنان خود گفت: تاریخ و چگونگی ورود اسلام به منطقه وسیع جنوب شرق آسیا بسیار مبهم و ناشناخته است. بنابر برخی شواهد و قرائن میتوان گفت که مسلمانان از قرن نخست هجری بر سر راه تجارت با چین، با برخی از جزایر بزرگ و کوچک در جنوب شرق آسیا نیز آشنا شدند و از این زمان به تدریج به ویژه در مناطق ساحلی، اجتماعات اسلامی شکل گرفت. همزمان با گسترش و رونق تجارت با چین در قرون دوم و سوم هجری، جریان ورود مسلمانان به جنوب شرق آسیا نیز شدت یافت. در قرن هفتم و هشتم و به دنبال تشکیل حکومتهای مسلمان در شمال و جنوب هند، ورود اسلام به جنوب شرق آسیا نیز به توسط ایرانیان و هندیان رونق بیشتری یافت و از این دوره در برخی از مناطق جنوب شرق آسیا حکومتهای اسلامی شکل گرفت. مهدی گلچین عارفی، عضو گروه هنر و معماری جنوب شرق آسیا و مگاواتی موریس، استاد دپارتمان اصول دین و ادیان مقارن دانشگاه بینالمللی اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]