تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843012160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقب برگردم دنبال ادبیات می‌روم/ فیلمبردار فقط تکنسین نیست - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حسین جعفریان در گفتگو با مهر:
عقب برگردم دنبال ادبیات می‌روم/ فیلمبردار فقط تکنسین نیست

حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران


شناسهٔ خبر: 2463056 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
هنر > سینمای ایران

حسین جعفریان فیلمبردار با سابقه سینمای ایران که قرارست به پاس یک عمر فعالیت در سی و سومین جشنواره فیلم فجر مورد تجلیل قرار گیرد، معتقد است که اگر زمان به عقب برگردد دنبال ادبیات خواهد رفت. خبرگزاری مهر- گروه هنر: حسین جعفریان نامی آشنا در سینمای ایران است؛ نامی که اغلب فیلمسازان بهترین فیلم های کارنامه خود را از ویزور دوربین این فیلمبردار ثبت و عرضه کرده اند و به دنبال آن سیمرغ‌های بلورین را بر شانه آثارشان نشانده و برگی زرین از سینمای ایران را با افتخار دریافت کرده‌اند.جعفریان تحصیلات خود را در رشته فیلمبرداری در مدرسه عالی تلویزیون و سینما آغاز کرد و در رشته سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. وی فیلم های خاطره انگیز بسیاری چون «نرگس»، «زیر درختان زیتون»، «دو زن»، «بانوی اردیبهشت»، «زیر پوست شهر»، «شب یلدا»، «طلای سرخ»، «یک شب»، «چهارشنبه سوری»، «دایره»، «درباره الی»، «کیفر»، «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه»، «روز رستاخیز»، «پنجاه قدم آخر» و « چ» را در تاریخ سینمای ایران از نگاه هنرمندانه خود ثبت کرده است.حسین جعفریان به عنوان یکی از هنرمندان سینمای ایران قرار است در سی و سومین جشنواره فیلم فجر مورد تجلیل قرار گیرد.در آستانه برگزاری این رویداد و با وجود محدودیت زمانی که این فیلمبردار پیشکسوت سینما داشت، فرصتی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد تا در گفتگویی درباره مسایل مختلفی چون مولف بودن یک فیلمبردار، کار با کارگردان‌های سینمای ایران و در نهایت جشنواره فیلم فجر با ما سخن بگوید.* رویکرد برگزاری نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها بیشتر تجلیل از هنرمندان مولف و صاحب سبک است. فکر می‌کنید در حوزه فیلمبرداری هم این نگاه مولف بودن فرد مدنظر قرار گرفته است؟- شايد برخی مولف بودن فيلمبردار را قبول نداشته باشند و آن را هنرى بدانند كه در خدمت ديگران قرار مى گيرد ولى چون نمی‌شود منكر نقش ذوق و سليقه، طرز فكر و نگاه خاص و شخصى فيلمبردار در خلق تصاوير يک فيلم شد.بنابراين شايد بتوان با گسترش معناى تأليف، اين اصطلاح را در مورد فیلمبرداران هم به كار برد. اينكه یک فيلمبردار توانسته باشد در نقش يک مولف ظاهر شود، امرى است كه ديگران بايد تعيين و تأييد كنند. شايد بزرگداشت يک فيلمبردار در جشنواره فجر به معنى چنين تأييدى باشد.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* به عنوان فیلمبرداری که پشت دوربین فیلم های بسیاری از کارگردان های سینمای ایران ایستاده اید، از فیلمبرداری کدامیک از آثار بیشتر لذت بردید؟- فيلم‌هايى كه فيلمبردارى كرده ام هم‌سنگ یکدیگر نيستند اما اهميت فيلم هايى كه فيلمبردارى آنها را پذيرفته ام براى من كمابيش يكسان بوده است. بنابراين مى توانم بگويم اكثر فيلم هايى كه كار كرده ام به جز چند مورد، برايم مهم بوده اند. ولى از آنجا كه اهميت واقعى فيلم ها را مخاطبان و به ويژه مخاطبانی كه سينما را خوب مى شناسند تعيين مى كنند، طبيعى است كه فيلم هاى موفق و آنهايى كه بر ارزش‌گذاری كار من نقش تعيين‌كننده ترى داشته اند خواسته و ناخواسته در زندگى كارى ام اهميت بيشترى پيدا كرده اند.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* به عنوان یکی از هنرمندانی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به پاس یک عمر فعالیت در سینما تجلیل می‌شوید، ارزیابی‌تان از سهم این جشنواره در مسیر و سرنوشت سینمای ایران چیست؟- جشنواره فجر با همه فراز و فرودها، همه ايرادهاى به جا و نا به جايى كه به آن گرفته مى شود، مهمترين رويداد سينماى مملكت ما به شمار می رود و تمام كسانى كه در سينما فعاليت مى كنند علاقمند هستند آثارشان در اين جشنواره مورد ارزيابى قرار گيرد که این ارزیابی، حس رقابت و در عین حال نيرو گرفتن از تشويق ها را ایجاد می كند. این مقوله مهمترين دستآورد همه جشنواره های سینمایی است و جشنواره فیلم فجر هم حایز چنين امتيازى است.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* بی تردید حسین جعفریان از جمله فیلمبرداران صاحب سبک سینمای ایران است و ردپای شما را می توان در مجموع آثاری که فیلمبرداری کردید، دید. از نگاه شما یک فیلمبردار چگونه می تواند صاحب سبک شود؟- واقعیت این است که برخی از فيلمبردارها به سبک در هنر فيلمبردارى اعتقادى ندارند و اینگونه استنباط می کنند كه فيلمبردار به عنوان يک تكنسين تنها بايد مجرى خواست هاى كارگردان باشد، این در حالى است كه اغلب كارگردان ها روى ذوق، سليقه و طرز فكر و مشاوره فيلمبردار حساب باز مى كنند.فيلمبردارى كه حایز خصوصياتى از اين دست باشد نوع فیلمبرداری و کار حرفه ای که انجام می دهد از ويژگى های خاصی برخوردار خواهد بود و مى توان از آن به سبک فیلمبرداری تعبير كرد و همین ويژگى ها است که نوع نگاه یک فیلمبردار را از كار ديگران متمايز مى كند.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* یکی از مسایل مطرح در سینما دیجیتال شدن در همه زمینه‌های این صنعت است و قطعا این نکته را تایید می کنید که فیلمبرداری در سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این اوصاف آیا از نگاه شما وقت آن نرسیده که فیلمبرداران با دنیای نگاتیو خداحافظی کنند؟- قطعا دیجیتال شدن سینمای ایران كم و بيش اتفاق افتاده است و مى توان گفت در بسیاری از زمينه‌ها و از جمله سينما، وارد عصر ديجيتال شده ايم. دیگر دست من و یا دیگر سینماگران نيست كه از نگاتيو خداحافظى كنيم يا نكنيم بلکه اين نگاتيو است كه در حال خداحافظى کردن از سینمای ایران است. ضمنا هر تكنولوژى تازه اى كه ظهور مى كند همراه خود امتيازهايى به بار مى آورد.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
البته ناگفته نماند دیجیتال شدن سینما، ضعف هايى را در حوزه فيلمبردارى ایجاد می کند و استفاده افراطى و غير لازم از قابليت دوربين هاى ديجيتال می تواند نوعى بى دقتى و سهل انگارى در كار را موجب شود. بنابراین بايد ياد بگيريم از امتيازهاى دیجیتال شدن سینما در حوزه های مختلف استفاده كنيم و از ضعف ها بپرهيزيم.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* به عنوان فیلمبرداری که یک عمر در سینمای ایران فعالیت کرده اید، در یک نگاه کلی ارزیابی‌تان از این هنر صنعت چیست؟- هنر تصويرسازى، هم در سينما و هم در تلويزيون و شايد هم در اينترنت و فضاى مجازى، چنان سيطره پيدا كرده كه نمی توان بى بديل بودن نقش و اهميت آن را در حيات اجتماعى انسان امروز منكر شد. درباره سينما هم مى توان به این نکته اشاره کرد که این هنر و صنعت از نظر گستردگى، تعداد مخاطبان و جهانى بودن آن با هيچ هنر ديگرى قابل مقايسه نيست.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
*به تازگی کتابی درباره شما در گفتگو با کارگردان های مختلف با عنوان «بر بوم شب» با تلاش و گردآوری خانم ندا فضلی نوشته شده است. درباره کتاب و مطالبی که حتما در جریان آن هستید، نظرتان چیست؟- توضيح درباره مطالب اين كتاب به عهده محتواى «بر بوم شب» است که باید اجازه دهیم این کتاب منتشر شود و بعد ببينيم چه قضاوتی از خود ارائه مى دهد.
حسین جعفریان فیلمبردار سینمای ایران
* به عنوان پرسش آخر، اگر بار دیگر به عقب برگردید باز هم سینما و به دنبال آن هنر فیلمبرداری را انتخاب می کنید؟- نمی دانم اما خوب که فکر می کنم، می بینم به ادبیات علاقه بیشتری دارم به همین دلیل شايد به دنبال ادبيات مى رفتم!گفتگو از پریسا ساسانی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن