تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820577262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمايت «سيمافيلم» از سينماي ملي‌


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 18 تیر 1387 تعداد مشاهده : 114 در گفت و گو با حسن اسلا‌مي‌ مهر عنوان شد جام جم آنلاين: رئيس مركز سيمافيلم با ارائه گزارشي از كارهاي انجام شده، از اولويت توليد تله‌فيلم در رسانه صداوسيما، بويژه مركز سيمافيلم خبر داد. حسن اسلامي‌مهر در اين گفتگو با اشاره به لزوم ارتقاي كمي و كيفي آثار توليدي رسانه براي مقابله با پخش انبوه فيلم‌هاي سينمايي خارجي بخصوص سينماي غرب، گفت: سياست رسانه ملي براي اين توليدات در حقيقت جلوگيري از آثار سوءفرهنگي اين گونه فيلم‌هاست. رئيس مركز سيمافيلم وجه مهم اولويت توليد تله‌فيلم در رسانه ملي را كمك به سينماي ملي، حمايت و پشتيباني از آن عنوان و خاطرنشان كرد كه تله‌فيلم‌ها به دليل وجوه تشابه بسيار با آثار سينمايي و تفاوت‌هاي اندك آن با يكديگر، توليداتي در يك جهت محسوب مي‌شوند. وي در ادامه تاكيد كرد: تله‌فيلم‌ها به جز چند مورد فني استثنايي، مثل تفاوت فيلمبرداري و تصويربرداري و ابعاد اندازه قاب تلويزيون نسبت به سينما در بسياري از موارد از اصول مشابه توليد يك فيلم سينمايي پيروي مي‌كنند و تلاش تلويزيون در اين جهت، حمايت از سينماي ملي و همگاني در بسياري از موارد با آن است. اسلامي‌مهر با تاكيد بر اهميت متفاوت بودن تله‌فيلم‌ها با آثار مشابه داخلي و خارجي تصريح كرد: در پي تكرار، مشابه‌سازي و كليشه‌سازي از نمونه‌هاي گذشته و يكنواخت‌سازي نيستيم و اين نوآوري را هم در حوزه محتوا و هم در زمينه فرم دنبال مي‌كنيم. وي از فضاي يكنواخت، تكراري و خسته‌كننده برخي تله‌فيلم‌ها گله كرد و افزود: بايد اين نقص را با افزايش خلاقيت بصري و تحول در متن جبران كرد.او گفت: هنوز تصور عمومي نسبت به تله‌فيلم‌ها اصلاح نشده است و ميزان استقبال در حد تلاش‌هاي صورت گرفته نيست. وي ميزان ابتكار، خلاقيت و نوآوري در يك تله‌فيلم را بيش از ميزان خلاقيت‌هاي به كار رفته در يك سريال دانست و خاطرنشان كرد: سريال از ظرفيت انتظار طولاني‌مدت مخاطب سود مي‌‌جويد كه تله‌فيلم‌ها به دليل تك‌قسمتي بودن از آن بي‌بهره‌اند، بنابراين يك تله‌فيلم بايد در يك نشست به اندازه 13 جلسه يا بيشتر يك سريال از خود ظرفيت جذب و درگيري ذهني و رواني با مخاطب نشان دهد. رئيس مركز سيمافيلم، از اقدامات جدي آينده اين مركز براي توليد تله‌فيلم با ويژگي متفاوت بودن از فرم و محتوا خبر داد. وي گفت: اولين قدم در راه توليد آثار متفاوت توجه جدي به توليد متون و فيلمنامه‌هاي متفاوت است. يك فيلم متفاوت نتيجه مستقيم يك نگاه، يك انديشه و يك فيلمنامه است. فيلمنامه‌ها اگر حاوي افكار نو و ايده‌هاي خلاق و سازنده نباشند، هرگز زاينده و مولد يك فيلم متفاوت و خلاق نخواهند بود. هر فيلمي مسبوق به فيلمنامه است و هر فيلمي كه مي‌خواهد در مرحله نمايش، اثر متفاوت بگذارد بايد در طرح و نقشه اوليه‌ خود - كه همان فيلمنامه است - نوآوري و ابداعات‌اش را به رخ بكشد. وي تاكيد كرد: براي دستيابي به اين مهم در نخستين گام، توان و ظرفيت حرفه‌اي كشور بايد مورد توجه قرار گيرد و انرژي موجود در حوزه ادبي كشور بايد آزاد شود، همچنين لازم است ظرفيت‌هاي موجود نويسندگان بدرستي دريافت و از پتانسيل نهفته در آنان به ميزان حداكثري سود جست. همكاري با كانون فيلمنامه‌نويسان رئيس مركز سيمافيلم از عقد قرارداد با كانون فيلمنامه‌نويسان به عنوان يكي از مبادي حرفه‌اي نوشتاري موجود براي توليد 50 تله‌فيلم خبر داد. كانون فيلمنامه‌نويسان از نويسندگان مجرب با پيشينه طولاني نويسندگي طي سال‌هاي پس از انقلاب در حوزه سينما و تلويزيون برخوردار بوده كه همراه با نويسندگان جوان با نمونه آثار متفاوت، پا به عرصه توليد فيلم گذاشته است. عقد قرارداد با اين مجموعه، مي‌تواند بسياري از امكانات بالقوه اين مجموعه را عملا با تفكر و ايده‌يابي و سوژه‌پردازي در جهت خلق آثار متفاوت، درگير كند. اسلامي‌مهر ظرفيت‌هاي ويژه‌اي را كه در عرصه ايده‌ها و مضامين و سوژه‌يابي هنوز مورد توجه قرار نگرفته است و مي‌تواند انگيزه‌هاي جدي براي خلق آثار متفاوت باشد، در زمينه‌هايي چون اقتباس از ادبيات، ارجاعات تاريخي، جريانات معاصر كشور، آينده و فرداي كشور و نگاه‌هاي نو در ژانرهاي كهنه دانست. رئيس سيمافيلم از فعاليت چند ساله مركز ادبيات سيمافيلم در بررسي و ارزيابي آثار ادبي معاصر كشور خبر داد و انتخاب گزينه‌هاي برجسته از آثار نويسندگان بزرگ كشور را دستور كار آينده اقتباس ادبي جهت توليد فيلمنامه‌‌هاي برتر قلمداد كرد. وي از اهميت جريانات تاريخي معاصر از دوران مشروطيت تاكنون سخن گفت و بر زمينه‌هاي بكري كه براي آثار برجسته در ادوار معاصر و آفرينش لحظات بحراني و تاريخ‌ساز كه در عين حال از ارزش دراماتيك بالايي برخوردارند، تاكيد كرد. وي همچنين خاطرنشان كرد نبايد در زمان حال متوقف شويم، بسياري از توليدات ما مي‌توانند با نگاه به آينده و ايجاد اميد و نشاط و ساختن فضاي مولد در خلق آينده برتر، مورد استفاده قرار گيرند. اسلامي‌مهر با اشاره به سياست‌هاي رسانه كه در منشور افق رسانه تجلي يافتند، به بيان اهميت و ارزش مديريت فرهنگي و استخدام خلاقيت‌هاي فني و تكنيكي در مرحله توليد در تله‌فيلم‌ها و آثار تك‌قسمتي پرداخت كه به شكوفايي نسل دوم تله‌فيلم‌ها منجر خواهد شد.وي در ادامه، مديريت سيمافيلم را بسيج در توليد تله‌فيلم‌ها براساس قوت متن، توانايي فني و مديريت بهينه فرهنگي متمركز دانست. نظر خوانندگان:لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن