واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نمایش فیلمهای غیرمجاز با فیلتر مجاز!
نمایش خانگی و کلاف سردرگمی به نام فیلمهای بدون کپی رایت
در این روزها که اکران تک سانس برخی عناوین میجر در پردیسهای سینمایی و برخی فرهنگسراها و سینما تکها با دوبله هم زمان و یا زیرنویس رونق گرفته این سوال مطرح است که چرا با وجود ممنوعیت حضور فیلمهای میجر در شبکه نمایش خانگی این عناوین آزادانه در سینماها به روی پرده میروند.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس،نمایش برخی فیلمهای فاقد کپی رایت (میجر) که اخیرا در پردیس های سینمایی رواج یافته یکبار دیگر بحث داغ این گروه از فیلم ها را زنده کرد و به اعتراض های صنوف درگیر این مساله دامن زد. اوایل آبان ماه امسال بود که سازمان سینمایی به یکباره از توقف واگذاری عناوین میجر (فیلم های فاقد کپی رایت اصل) خبر داد. عناوین میجر که سالها از سوی این سازمان به عنوان اهرم حمایتی برای موسسات ویدئو رسانه کشور با هدف تقویت و افزایش قیمت خرید رایت فیلم های سینمایی ایرانی و رونق معنوی و مادی سینمای کشورمان در شبکه نمایش خانگی در نظر گرفته شده بود نسخه معاونت سابق و سازمان سینمایی فعلی برای حمایت از بخش نمایش خانگی بود. در سالهای گذشته بخش دولتی سینمای ایران به دلیل تحریمهای در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران که شامل محصولات فرهنگی به ویژه فیلم های سینمایی و انیمیشن های کمپانی های بزرگ هالیوود نیز میشد و با استناد به عدم پیوستن ایران به کنوانسیون مالکیت معنوی (کپی رایت) و همچنین استفتائات بعمل آمده از برخی مراجع تقلید به ویژه مقام معظم رهبری در خصوص نداشتن منع شرعی برای استفاده از اینگونه محصولات، آییننامههایی را وضع کرده بود که موسسات ویدئو رسانه به ازای خرید تعداد بیشتری از فیلمهای ایرانی میتوانستند با نسبتهای مشخصی تعداد بیشتری از فیلمهای میجر را دریافت کنند. در برههای از زمان و در دولت نهم نیز موسسه رسانههای تصویری به عنوان بازوی عملیاتی معاونت سینمایی وقت در بحث میجرقراردادهایی موسوم به آی سی بی سی (ICBC) را به رسمیت شناخت که در واقع به نوعی شکل قانونی حضور فیلمهای میجر در ایران بود. این روند در دولت دهم نیز ادامه یافت که اینبار معاونت ارزشیابی و نظارت وقت سازمان سینمایی راسا نسبت به اهدای عناوین میجر اقدام می کرد. در همه این سالها انجمن صنفی شرکتهای ویدئو رسانه و پس ازآن اتحادیه موسسات ویدئو رسانه ایران با اعتراض به این روند خواستار خروج بخش دولتی سینمای ایران از چرخه واگذاری میجر و واگذاری آن به صنف با نظارت و هماهنگی سازمان سینمایی بودند. خواستهای که البته هیچگاه محقق نشد. از دیگر سو بخشی از تهیه کنندگان سینمای ایران نیز به ویژه در دولت یازدهم فشارهای زیادی را به سازمان سینمایی برای لغو اهدای عناوین میجر با این توجیه که اهدا و حضور عناوین میجر در بازار نمایش خانگی به فروش فیلم های سینمایی لطمه می زند وارد ساختند. که این روند در نهایت باعث صدور دستور توقف اهدای عناوین میجر از سوی حجتالله ایوبی رییس و سید صادق موسوی مدیر کل نمایش خانگی سازمان سینمایی به استناد آیین نامه ای شد که در زمان وزارت دکتر لاریجانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط وی در 21 سال پیش ابلاغ شده بود و تاکنون نیز مورد بازنگری قرار نگرفته بود. این مساله مجددا زمینه را برای اعتراض موسسات ویدئو رسانه فراهم ساخت. چرا که آنان معتقد بودند ایوبی و همکارانش به قول و قرارهای کتبی و شفاهی خود در زمینه میجر با صنف بی اعتنا بوده اند و همین مساله ضرر و زیان فراوانی را نصیب این موسسات ساخته است. اتحادیه ویدئو رسانه نیز معتقد است سازمان سینمایی می بایست به قول خود و تعهد مدیران پیشین در زمینه واگذاری عناوین میجر عمل می کرد و روند توقف این عناوین در یک سیر منطقی و زمان بندی شده صورت می گرفت تا سینما و شبکه نمایش خانگی از این رهگذر متضرر نشوند. اینک و در این روزها که اکران تک سانس برخی عناوین میجر در پردیس های سینمایی و برخی فرهنگسراها و سینما تک ها با دوبله هم زمان و یا زیرنویس رونق گرفته اعتراضات دست اندرکاران ویدئو رسانه نیز شدت یافته است که چرا با وجود ممنوعیت حضور فیلمهای میجر در شبکه نمایش خانگی این عناوین آزادانه در سینماها به روی پرده می روند و اساسا چرا در اینباره صنوف تهیهکنندگی در مقابل این عمل برخی همکاران خود سکوت پیشه کرده و ماجرا را به نظاره نشسته اند؟ به نظر می رسد مساله فیلمهای میجر این روزها تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است. کلافی که شاید ناهماهنگی مدیران سازمان سینمایی و اتحادیه ویدئو رسانه در بوجود آوردنش بیش از همه سهم داشتهاند و بجای گشودن منطقی گرههای آن ، کلاف مذکور را بیشتر کور کردهاند. گسترش روند اعتراض صنفی از سوی اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران در هفتههای اخیر نیز شاهدی بر این مدعاست که حجتالله ایوبی و همکارانش در کنار انبوه مشکلات ریز و درشت موجود سینمای ایران از این پس باید مشکل بزرگی به نام شبکه نمایش خانگی را نیز به کلکسیون مشکلاتشان بیفزایند.تهدیدی که شاید میتوانست با مدیریتی منطقی، هوشیارانه و فارغ از جو زدگیها تبدیل به یک فرصت گرانقدر برای سازمان سینمایی و سینمای ایران شود. انتهای پیام/
93/11/08 - 09:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]