تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799542515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواستم اثرم مثل قالی دستباف ماندگار باشد/ 6 ماه کار برای 10 دقیقه - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کارگردان انیمیشن «کودکان دشت»:
خواستم اثرم مثل قالی دستباف ماندگار باشد/ 6 ماه کار برای 10 دقیقه

مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده


شناسهٔ خبر: 2473613 سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
هنر > رادیو و تلویزیون

کارگردان انیمیشن «کودکان دشت» درباره ویژگی‌های این اثر که اخیرا در جشنواره وارش برگزیده شده توضیح داد و از تمایلش برای این همه زحمت برای ساخت انیمیشنی که می‌خواهد مثل قالی دستباف ماندگار باشد، گفت. سعادت رحیم‌زاده کارگردان انیمیشن «کودکان دشت» از مجموعه «زمزمه‌های سرزمینم» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا که اخیرا برنده بهترین فیلم با موضوع تولید ملی در هشتمین جشنواره پویانمایی وارش شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر توضیح داد: زمان این اثر 10 دقیقه است و در طول 6 ماه و با حضور یک تیم 12 تا 15 نفره از متخصصان و تعدادی از هنرمندان اجرایی نیمه‌متخصص که آنها را تعلیم داده‌ام تولید شده است.به گفته وی، این اثر با تکنیکی کلاسیک و بسیار نادر به شکلی کاملا دستی زیر دوربین و فریم به فریم به کمک خمیرهای رنگین شکل گرفته است.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
وی درباره علاقمندی به قومیت‌های مختلف ایرانی اظهار کرد: اگر از ريشه‌هاى علايقمان از کودکى و تاثيرى که بر روحمان می‌گذارند بگذريم موضوعات قومی‌ و اصطلاحا فولکلوريک برايم جذابند. اينکه مردمان در طول زمان چگونه با اقليمی‌ که در آن زندگى می‌کنند هماهنگ می‌شوند. اينکه چطور می‌دانند چگونه با خشم و سخاوت طبيعت کنار بيايند؟ اينکه عشاير چطور زندگى خود را به دوش می‌گيرند و از جايى به جاى ديگر کوچ می‌کنند و يا اينکه چگونه کردها می‌توانند خانه‌هايى از سنگ بسازند و بدون ملات در سينه پر شيب ارتفاعات کوهستان‌هاى زاگرس که در برف‌هاى سهمگين‌اش دوام آورد؟ چگونه بلوچان توانسته‌اند در کويرهاى سوزان و طوفان‌هاى شن تاب آورند؟ و اينکه چطور مردمان شمالى در باران‌هاى بى توقف خزر زندگى می‌کنند؟ و...ثبت تصاویر زندگی‌های رنگ‌باخته قوم‌های ایرانیاین انیماتور ادامه داد: زندگی‌هاى قومی‌ در ايران با اين تنوع و وسعت جغرافيايى، شگفت آورند. اما ديگر در دگرگونی‌هاى زندگى مدرن رنگ باخته‌اند. ثبت تصاوير اين زندگی‌هاى رنگ باخته چون خاطره‌اى زيبا برايم ارزشمند است و اين ارزش را وقتى که کودکان و نوجوانان با کنجکاوى روبروى فيلمت می‌نشينند و با اينکه تو آنها را مثل تام و جرى نمی‌خندانى در سکوت و با تمرکز به فرم‌ها و رنگ‌هايت و به مردمان داستانت نگاه می‌کنند بيشتر درمی‌يابى.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
وی تأکید کرد: يا وقتى پيرزنان و پيرمردانى که ريشه‌هايشان در يکى از اين زندگی‌ها پا گرفته به فيلمت نگاه می‌کنند و چشمشان تر می‌شود، يا وقتى که در فستيوال‌هاى خارجى بعد از ديدن فيلمت، از مردمانى با فرهنگى نا آشنا می‌شنوى که ايران سرزمين شگفتى و اصالت است در اين لحظات است که من به آنچه که با زحمت بسيار توليد کرده‌ايم می‌بالم.خواستم اثرم مثل قالی دستباف با ارزش و ماندگار باشدرحیم‌زاده در پاسخ به اینکه چرا چنین شیوه‌های سخت و زمان‌بری را برای ساخت آثارش استفاده می‌کند، گفت: از چندين سال قبل بر اساس همين علاقه و اهميت زندگى فولکلور در نظر داشتم کارى خاص براى اقوام ايران انجام دهم. کارى که مانند قالى‌هاى دستبافشان، مانند گليم و گبه با ارزش و ماندگار باشد، ظريف و سرشار از زندگى و اصالت، کارى که چگونگى زندگى آن‌ها را ثبت کند و مثل اثرى ناب که در موزه‌ها نگه می‌دارند باشد.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
کارگردان «زمزمه‌های سرزمینم» تصریح کرد: از سال‌ها قبل، تکنيک زيباى رنگ روغن روى شيشه را که تکنيک بسيار هنرمندانه و ويژه‌اى در دنياى انيميشن است کار می‌کردم و شيفته‌اش بودم. آن زمان تصميم گرفتم بر اساس ترانه‌هاى بازى‌هاى کودکان هر قوم ايرانى مجموعه‌اى بسازم؛ مثل يک کلکسيون کامل از ايران و همه اقوام و زندگى سراسر از شگفتى‌شان.استفاده از خمیر به عنوان رنگوی ادامه داد: انتخاب تکنيک‌هاى اجرايى همانطور که گفتم بر اساس فرم‌هاى هر قوم و عناصر بصرى آنها موسيقى و شرايط اقليمشان انتخاب شدند و این را نیز لحاظ کردم که تکنيک کار دستى باشد و بيننده با ديدن هر فريم‌اش مثل نگاه کردن به يک قالى دستباف حس يک کار دستى، خودى و وطنى را داشته باشد. در ابتدای کار مرکز پويانمايى صبا از توليد اين مجموعه استقبال کرد و کار دشوار ما نيز آغاز شد.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
رحیم‌زاده اضافه کرد: خميرهاى رنگى روى شيشه با اين نوع نورپردازى از شيوه‌هاى ابداعى خودم است يا بهتر بگويم پيش از اين نمونه‌اش را نديده‌ام و در جريان آزمون و خطاها و بازی‌هاى ذهنى خودم زير دوربين به اين شيوه رسيدم. با خمير زير دوربين تعداد کارى ديده بودم ولى در آنها ماهيت خميرها پيدا بود و بيشتر به کارهاى عروسکى خميرى شباهت داشت اما در اينجا من از آنها به عنوان رنگ استفاده کردم با تغیير در نوع نورپردازی‌ام از آنها طورى استفاده کردم که برايم محدوديت رنگ‌هاى روغنى را جبران کنند و در نهايت با ديدن تصاوير آن شما کارى بين تکنيک آبرنگ و تکنيک رنگ روغن را خواهيد ديد.امکانات کامپیوتری با ایده‌آلم فاصله داشت سراغ تولید دستی رفتمکارگردان «کودکان دشت» اذعان کرد: می‌توانم بگويم از انجام کارهاى سخت لذت می‌برم. به شرط آنکه ارزشمند باشد. مثلا براى توليد اين مجموعه تمام تلاشم را کردم که از متخصصان نرم‌افزار در استفاده از امکانات کامپيوترى یاری بگیرم و وقتى که مطمئن شدم آنچه محصول خروجى کامپيوتر است با آنچه که در نظرم بود بسيار فاصله دارد زير بار توليد اين کار به شکل توليد فريم به فريم با دست رفتم.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
وی درباره رو آوردن به چنین شیوه‌هایی در روزگاری که رکورد ساخت 100 دقیقه انیمیشن در یک ماه نیز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: در اينکه سرعت توليد انيميشن در ايران بالاتر رفته و بعد از رنسانس کامپيوتر، جهان ديگر جهان انيميشن است شکى نيست و من هم يکى از طرفداران اين تکنولوژى هستم. از ديدن پيشرفت‌هاى اين هنر صنعت نیز لذت می‌برم. خودم هم در توليد آثار ديگرم که اين مختصات را می‌طلبد از کاربران همين تکنولوژى هستم اما در مورد اين نوع کارهاى خاص همچنان از همان مثال قالى دستباف و ماشينى در تفهيم و انتقال درک اين تفاوت استفاده می‌کنم.ساخت انیمیشن قوم‌های مازنی و گیلک در صورت مساعد شدن شرایط صداوسیمارحیم‌زاده همچنین در پاسخ به اینکه در ادامه فعالیتش برای مجموعه «زمزمه‌های سرزمینم» به کدام قوم‌های ایرانی خواهد پرداخت، گفت: فعلا در تلاشم که دو قوم مازنى و گيلک را که بخشى از توليد آن انجام شده کامل کنم که البته اين ارتباط مستقيم با بهبود وضعيت اقتصادى انيميشن به ويژه در سازمان صدا وسيما و در نتيجه مرکز صبا دارد که در حال حاضر متاسفانه در شرايط مساعدى نيست.
مجموعه زمزمه های سرزمینم سعادت رحیم زاده
وی تصریح کرد: اميدوارم به زودى اين اتفاق بيفتد. زيرا که توليد اين آثار زمان‌بَر است و ما با آموزشى که داشتم و يک تيم حرفه‌اى را در توليد اين آثار شکل داديم، نهايتا براى 10 دقيقه از اين گونه آثار بالغ بر هشت ماه زمان صرف می‌شود و اين بدون احتساب زمان پيش توليد است. اميدوارم شرايط مهيا شود در غير اين صورت بايد با بخش خصوصى کار را ادامه دهیم. البته با توجه به هويت و ارزش ملى اينگونه آثار شايسته است همچنان بخش دولتى در توليد آن اهتمام ورزد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن