محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843082800
روایت نماینده رهبر انقلاب درباره اسلام معتدل در نشریه اروپایی+تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
روایت نماینده رهبر انقلاب درباره اسلام معتدل در نشریه اروپایی+تصاویر
مصاحبهای با نشریه «پِچات» پیش از حملات تروریستی پاریس انجام شده است، اگر این اتفاق را که مسلمانان افراطی را به خاطر آن مقصر شناختند، در نظر بگیریم، کلمات آیتالله اعرافی پرده از چهره معتدل و عقلانی اسلام برمیدارد که این روزها رسانههای غربی عموماً از آن غافلاند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیتالله اعرافی رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه چندی قبل در اولین سفر خود به صربستان با وزیر علوم و برخی دیگر مسئولان عالی علمی و دانشگاهی این کشور دیدار کرد، وی همچنین در کرسی شرقشناسی دانشگاه بلگراد و انستیتوی فلسفه به ایراد سخنرانی پرداخت. در این سفر آیتالله اعرافی با نمایندگان رسانههای تأثیرگذار صربستان گفتوگو کرد، از جمله پخش مصاحبه وی در اخبار سراسری شبکه تلویزیونی «ب92» از دیگر نتایج سفر وی به بلگراد بود. با این وجود پرتیراژترین هفتهنامه سیاسی-تحلیلی «پِچات» در صربستان نیز گفتوگویی را با آیتالله اعرافی انجام داد که در چهار صفحه کامل منتشر شد که در ادامه به این گفتوگو اشاره میشود: آیتالله علیرضا اعرافی رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه شهر مقدس قم چندی قبل، به دعوت مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به پایتخت صربستان سفر کرد، وی به عنوان نماینده رهبر معظم دینی ایران، آیتالله خامنهای به صربستان آمد، وی در خانوادهای اهل علم به دنیا آمد، پدرش آیتالله محمدابراهیم اعرافی، از دوستان نزدیک امام خمینی(ره) بود، آیتالله علیرضا اعرافی فیلسوف و دینشناس معروف ایرانی است و تا به حال بالغ بر 10 کتاب و تعداد زیادی از مقالات علمی وی در حوزههای فلسفه اسلامی، فقه و علوم تربیتی به چاپ رسیده است. مسئولیتهای گوناگونی را در برخی از مهمترین نهادهای فرهنگی ایران بر عهده داشت، جوایز و نشانهای افتخار زیادی را به خاطر فعالیتهای علمی خود کسب کرد. این مصاحبه با مجله «پِچات» پیش از حملات تروریستی پاریس انجام پذیرفته است. اگر این اتفاق را که مسلمانان افراطی را به خاطر آن مقصر شناختند، در نظر بگیریم، کلمات آیتالله اعرافی رهنمودی ارزشمند برای فهم روشناییها و سایههای اسلام امروز خواهد بود، گو اینکه وی پرده از چهره معتدل و عقلانی اسلام برمیدارد که این روزها رسانههای غربی عموماً از آن غافلاند.
*شما رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در شهر مقدس قم هستید، یکی از اندیشههای راهبردی شما در آن نهاد آکادمیک این است که انسانهای متدین میتوانند همزمان هم بر اساس موازین دین خود و هم متناسب با رهاوردهای تمدنی عصر نوین زندگی کنند، دیگر مشخصههای اصلی مجموعه آکادمیک شما کدام است؟ -اسلام دینی واحد است که در ضمن آن، جریانهای کلامی و اندیشهای گوناگون، همه بر پایه اصول مشترک، رشد کردهاند، بدین دلیل، ما با این واقعیت مواجه هستیم که اسلام را میتوان به انحای گوناگون قرائت کرد، اسلام در جمهوری اسلامی ایران مشخصات ویژهای دارد. یکی از مهمترین مشخصات و شاید بنیادیترین مشخصه این قرائت ویژه از اسلام دقیقاً همین نکتهای است که در سؤال شما بدان اشاره شد. ما از یک طرف تلاش میکنیم تا از هویت و میراث و سنت خود صیانت کنیم. از طرف دیگر، تلاش ما این است که بر پایه اجتهاد مبتکرانه و به کمک اندیشه قدرتمند دینی خود، با چالشهای زندگی معاصر مواجه شویم و متناسب با اقتضائات معاصریت، متقنترین پاسخها را در برابر آن چالشها ارایه کنیم. بدین ترتیب، میتوانم بگویم که مهمترین ویژگیهای این قرائت خاص از اسلام، عقلانیت و اجتهاد است. ویژگی بسیار مهم دیگر عبارت است از اینکه این گونه اسلام، با رویکرد عقلانی مقتدر، به دنبال آن است که حقیقتجویی و عدالت را از یک سو و توانمندی جهادگرانه با هدف صیانت از هویت سنتی خود را از سوی دیگر، یک جا جمع کند. مشخصه بارز دیگر این است که در چارچوب این اسلام، ما بر عناصر مشترک میراث واحد همه بشریت، یعنی همه انسانهایی که در جهان امروزی زندگی میکنند، تأکید میکنیم، دقیقاً به این دلیل است که اصل اساسی ما گفتوگو با دیگران است، با کسانی که مثل ما نمیاندیشند. جامعةالمصطفیص) العالمیه به میراث سنتی حوزههای علمیه اسلامی و به فنون علمی دینی و اسلامی تکیه کرده است که در سرزمین ما توسعه پیدا کردند، لیکن ما در عین حال تلاش میکنیم همه ارزشهایی را هم که به اختصار ذکر کردم به کار ببندیم، از طرفی دیگر، با توجه به اینکه دانشپژوهان جامعةالمصطفی(ص) العالمیه از کشورهای گوناگونی میآیند، لذا ما تلاش میکنیم در مجموعه آکادمیک خود، نوعی جامعه معنوی بینالمللی را ایجاد کنیم که اعضای آن برخوردار از درک بسیار عالی از همدیگر باشند. چنین جامعههایی این توانایی را دارند تا تفکر معتدل و عقلانی در باب حقایق متعالی را پایهریزی کرده و توسعه دهند، لازم است این نکته را هم متذکر شوم که ما در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به دنبال آن هستیم که برنامهریزی آموزشی خود را با محتوای اصیل فنون علمی اسلامی، از منظر توانمندی تمدنی میراث خود، غنا ببخشیم، بنابراین ما هر سال بر تعداد رشتههایی که در ضمن آنها فنون علمی مذکور را بررسی میکنیم، میافزاییم. *آیا در میان دانشپژوهان جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مسیحیان و یا مسیحیان ارتدوکس هم هستند؟ چه تعداد از دانشپژوهان شما از منطقه بالکان هستند؟ -نزدیک به پنجاه دانشپژوه مسلمان از کشورهای گوناگون منطقه بالکان در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تحصیل میکنند، همچنین در ضمن دورههای آموزشی کوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی ما، تعداد قابل ملاحظهای از مسیحیان و نه تنها مسیحیان بلکه پیروان دیگر سنن معنوی دینی هم مشغول به تحصیل و پژوهش هستند، البته ما جامعةالمصطفیِ مجازی هم داریم که در آن، تعدادی از دانشپژوهان مسیحی از طریق اینترنت مشغول به تحصیل هستند. جهان اسلام با پدیده قرائت افراطی، غیر عقلانی و محدودیتآور از اسلام مواجه است که مشخصه آن، طرد بیرحمانه همه دگراندیشان است *رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) که پدر شما آیتالله محمدابراهیم اعرافی از دوستان ایشان بود، در حوزه علمیه قم تحصیل علوم کرد، تا چه حدی اندیشه سیاسی و فلسفی امام خمینی در جهتگیریهای علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه پایهگذاری شده است؟ -اندیشه و آموزههای علمی امام خمینی(ره) بدون تردید از پایههای کلیدی برنامههای آموزشی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به شمار میآید، امام خمینی شخصیت علمی کمنظیر در فنون گوناگون علم دینی، همچون میراث فلسفی و عرفانی سنت اسلام بود، امروزه کمتر به این نکته توجه میشود که ایشان یک عالم بسیار برجسته بود. *شما یکی از نمایندگان اندیشه معاصر فلسفی در ایران هستید که بر عرفان یا تصوف مبتنی است، آیا غرب مدرن به اندازهای کافی از فلسفه اسلامی و جریانها و آموزههای فلسفی جهان اسلام اطلاع دارد؟ -ایران مهد تفکر فلسفی و به خصوص تفکر فلسفی اسلامی است، مهمترین و فاخرترینِ مکاتب فلسفه اسلامی دقیقاً در ایران پایهگذاری شده و توسعه پیدا کردند، سه مدرسه اصلی فلسفه در اسلام، یعنی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه در ضمن حوزههای علمیه متعددی که مسئول توسعه علوم دینی در ایران بودند، متولد شده و یا رشد بسیار قابل ملاحظهای پیدا کردند، اینجا میتوان به دلایل پویایی اندیشه فلسفی در ایران هم اشاره کرد، شاید دلیل نخست، تمایل عقلانی ایرانیان به تفکر در باب مسایل فلسفی است، دلیل دوم، ظرفیتهای عظیم فلسفی مکتب شیعی پیروان خاندان مطهر پیامبر اسلام است که یکی از مهمترین مکاتب و مذاهب اسلامی است، در کنار این، در پرتو سنت فاخر عرفانی یا آنچه که تصوف نامیده میشود، میراث فلسفی ایران عمیقتر و غنیتر شده است. البته، سنت عرفانی تصوف در بسیاری از کشورهای اسلامی به صورت خشک و بسیار سطحی معرفی شده است، ما در ایران تلاش میکنیم تا لطیفترین اعماق و متقنترین اسرار علمی تجربه عرفانی اسلام را به نمایش بگذاریم. امروزه، آموزه غالب و مسلط فلسفی جهان اسلام که اتفاقاً در ایران پایهریزی شده است و به نام حکمت متعالیه شناخته شده است، منظومهای جامع است که اندیشههای فلسفی در باب کشف عرفانی را هم دربردارد، در حقیقت، این یک مدرسه فلسفی است که تحلیلهای پیشرفتهای را در ارتباط با مجموعه هستی و حقایق و پدیدههایی ارایه میکند که بشر امروز با آن مواجه است، لازم است در اینجا متذکر شوم که میراث فلسفی ما شامل بر آن بخش نظری هم هست که توسط پیروان دیگر سنن دینی بنا نهاده شده است، آنانی که تلاش کردند در متن جهانی که زندگی میکنند حقایق قدسی و متعالی را دریابند. مطمئن هستم که چنین فلسفهای میتواند پایه خوبی برای گفتوگوی مؤثر میان سنتهای دینی گوناگون و فرهنگهای مختلف باشد. لازم است در اینجا اضافه کنم که فلسفه اسلامی امروز در جهان به شکلی معرفی نشده است که تمام ابعاد درخشان آن به نمایش گذاشته شود، در چند دهه اخیر، شرقشناسانی همچون «هانری کربن» و شاگردان وی در فرانسه تا حدودی تلاش کردند برخی از مشخصههای مهم فلسفه اسلامی را تبیین کنند. فلسفه اسلامی در دپارتمانهای مدرن در کشورهای مختلف، کم و بیش مورد مطالعه قرار میگیرد، اما نه در آن حدی که بتواند رضایتبخش باشد، بسیار خرسند هستم به خاطر این که در کشور شما، با تأسیس مرکز علوم دینی «قم» گام نخست در جهت معرفی صحیح و اصیل غنای فلسفه اسلامی برداشته شده است. در گفتوگوهایی که در اینجا داشتم، از جمله دیدارهایی با نمایندگان ریاست دانشگاه بلگراد و معاون رئیس دانشگاه دالیبور سولداتیج، در دیدار با وزیر آموزش و پرورش و علوم کشور شما آقای سرجان وربیچ و همچنین در جلساتی با سایر نمایندگان نهادهای دانشگاهی همچون رئیس دانشکده الهیات ارتدوکس آقای پردراگ پوزویچ تأکید کردم بر اینکه اندیشه فلسفی میتواند به صورت مؤثر، دو ملت ما را به هم نزدیک سازد و به ما کمک کند هر چه بهتر همدیگر را بشناسیم. هنگامی که روسیه را با دیگر قدرتهای جهانی و دقیقتر بگویم با آمریکا مقایسه میکنیم، عواطف ما طبیعتاً به طرف روسیه متمایل است *معروف است که طرفدار آموزه اسلام معتدل هستید. دقیقاً مراد شما از اسلام معتدل چیست؟ موضوع سخنرانی من در اسنتیتوی فلسفه و تئوری اجتماعی دانشگاه بلگراد، تحلیل معنای اسلام معتدل بود، متأسفانه، باید بگویم که ما در جهان اسلام با پدیده قرائت افراطی، غیر عقلانی و محدودیتآور از اسلام مواجه هستیم که مشخصه آن، طرد بیرحمانه همه دگراندیشان است، از طرف دیگر، جریانهای افراطی تجددگرایانه را داریم که میخواهند به هر نحو ممکن، اسلام را مساوی با جهان مدرن معرفی کرده و همه عناصری را حذف کنند که این دین به خاطر آنها سنتی و متمایز مانده و در سایه آنها توانسته است از هویت اصیل خود صیانت کند. به بیان دیگر، آنان نمیخواهند به هیچ وجه در برابر پدیده طرد هویت سنتی و اصیل میراث اسلامی بایستند. اسلام معتدل، نوع سوم قرائت از اسلام است که تفاوت جدی با دو قرائت پیشین دارد. همچنانکه به اختصار توضیح دادم، اسلام معتدل مبتنی بر عقلانیت و اجتهاد تخصصی است و همچنین، به دنبال آن است که ثروت مشترک همه انسانها را نشان دهد، اسلام معتدل تأکید بر ضرورت گفتوگو دارد و بر اهمیت این نکته پافشاری میکند که از طریق گفتگو میتوانیم به همدیگر نزدیکتر شویم و تعصبهای نابجای مذهبی را کنار بگذاریم، اسلام معتدل همچنین احساس مسئولیت و تعهد نسبت به مشکلات جهان معاصر دارد و تنگناهایی که مستضعفان و مظلومان در بخشهای گوناگون دنیا با آن مواجه هستند، علاوه بر این، تلاش میکند از مبانی معرفتی و ارزشی متقن خود صیانت کرده و در عین حال از تجارب ارزشمند جهان توسعهیافته معاصر بهرهمند شود، اسلام معتدل هیچ وقت رویکرد حذف ندارد، پیروان دیگر مذاهب اسلامی را از دایره مسلمانان و متدینان حذف نمیکند، همچنان که دیگر سنتهای دینی مهم، همچون مسیحیت و سایر ادیان را از دایره دینمداری طرد نمیکند.
*روابط ایران و روسیه به عنوان یک کشور مسیحی ارتدوکس را چگونه ارزیابی میکنید؟ -روابط ما با روسیه بسیار عالی است، هر چند اعتقاد دارم که ظرفیتهای عظیمی برای توسعه آن روابط همچنان وجود دارد، هنگامی که روسیه را با دیگر قدرتهای جهانی و دقیقتر بگویم با آمریکا مقایسه میکنیم، عواطف ما طبیعتاً به طرف روسیه متمایل است، به صورت ویژه تلاش این کشور را برای آنکه در تغییر ظالمانه چهره کلان جهان به رهبری آمریکا، مشارکت نداشته باشد، ارج مینهیم. برای این کشور به این دلیل ارزش قائل هستیم که در صحنه جهانی تا جایی که میتواند میخواهد مستقل بماند. در چند سال نخست پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی گمان میکردیم که روسیه جذب جهان غربی کلان خواهد شد، لیکن خوشبختانه این کشور همچنان مستقل ماند. البته ایران به عنوان یک کشور بسیار مؤثر و قدرتمند در جهان اسلامی همیشه، با حفظ استقلال، به فکر منافع خود بوده و مستقلاً همپیمانان و دوستانی را انتخاب میکند که به همراه آنان خواهد توانست اهداف متعالی آموزههای دینی خود را محقق سازد. *در کرسی شرقشناسی دانشکده زبانشناسی دانشگاه بلگراد سخنرانیای با عنوان «اسلام، علم و چالشهای معاصر» داشتید. آیا در آن جلسه و در دیگر جلسات از میزان شناخت صربها نسبت به ایران راضی بودید؟ -من با نمایندگان تأثیرگذار حیات دانشگاهی و علمی صربستان ملاقات داشتم، در همه جلسات احساس میکردم که همصحبتهای صربستانی من با تمام وجود علاقهمند بودند با ایران بهتر آشنا شوند و این مسأله من را بسیار خرسند میسازد. اعتقاد دارم باید همه با هم خیلی بیشتر تشریک مساعی داشته باشیم تا بدون واسطه همدیگر را بهتر بشناسیم. شما در یک جایگاه بسیار استراتژیک قرار دارید و موقعیت کشور شما در بالکان از اهمیت فوقالعاده برخوردار است، این حق شما خواهد بود، اگر مردمتان بخواهند که احتمالاً وارد اتحادیه اروپا شوید، اما من میخواهم توصیهای برای علما و مسئولان نهادهای علمی شما داشته باشم، در ضمن این رویکرد نباید هویت سنتی و اصیل خود را از دست بدهید، نباید برای نیل به این هدف، ذوب در جوامع غربی شوید، شما در جایگاهی قرار گرفتید که شرق و غرب را به هم وصل میکنید، لذا اعتقاد دارم که لازم است استراتژی کلان روشن و تعریف شدهای را داشته باشید که به شما کمک خواهد کرد با همه، روابط خوب داشته باشید و بتوانید از غنای تمدنی جریانهای گوناگونی که در دو سوی شما قرار گرفتهاند، بهرهمند شوید. در ذهن خود نمیتوانم یک پارادوکسی را حل کنم که در کشور شما آن را یافتم، از یک سو، فراوان گفته میشود که آرزو و علاقه دارید به اتحادیه اروپا و خانواده جوامع غربی بپیوندید، اما از سوی دیگر، تأکید همه جانبه دارید بر اینکه میخواهید میراث غنی سنت خود را حفظ کنید. توصیه و آرزوی من، به خاطر احساس علاقه خالصانهای که نسبت به کشور شما دارم، این است که از همه نتایج توسعه فنی و مدرن غرب سود ببرید، لیکن به هیچ وجه، نه میراث فاخر و غنای هویت ناب شرق و مردمان شرقی را و نه هویتی را که در اعماق ملت شما ریشه دوانیده است فراموش نکنید و از آن فاصله نگیرید، ای کاش مردمان بالکان میتوانستند معقولتر عمل کنند، خودشان متحد میشدند و به عنوان یک اتحادیهای قدرتمند، عنصری پراهمیت و انکارناپذیر در عرصه روابط بینالملل میبودند، توصیه من برای مسلمانانِ شما هم این است به صورت جدی در مورد ضرورت وحدت همه مردمان بالکان بیندیشند. باید همه با هم خیلی بیشتر تشریک مساعی داشته باشیم تا بدون واسطه همدیگر را بهتر بشناسیم *تا چه اندازهای در ایران، صربستان شناخته شده است و آیا این شناخت میتواند بیشتر شود؟ آیا صربستان و ایران میتوانند روابط فرهنگی، تجاری و انحای دیگر همکاری فیمابین را توسعه دهند؟ -شناخت ایرانیان از صربستان نسبتاً رضایتبخش است، ما صربستان را میشناسیم به خاطر اینکه چند نفر از دانشپژوهان تأثیرگذار از این کشور، سالیانی متمادی در ایران تحصیل کردند و آنان به ما کمک کردند تا مهمترین مشخصههای فرهنگی و تمدنی مردمی را که در صربستان زندگی میکنند، بهتر بشناسیم. لیکن، اعتقاد دارم در این زمینه باید خیلی بیشتر کار کرد، افراد خیلی بیشتری باید کمک کنند تا شناخت ما از همدیگر در هر دو طرف بسیار عمیقتر شود. ایران کشوری قدرتمند در منطقه خود است و این اقتدار هم در ضمن دانش عقلانی و فلسفی و هم در عرصه توسعه تکنولوژیک، خود را نشان میدهد، گو اینکه ثروتهای عظیم طبیعی ایران را هم باید در اینجا افزود، اطلاع دارم که نمایندگان عالی هر دو کشور، هم ایران و هم صربستان، علاقهمند به توسعه و تعمیق روابط فیمابین هستند، آرزوی من این است که این مسأله هر چه زودتر تحقق یابد و روابط به سطحی برسد که بتوانیم به آن افتخار کنیم، من پس از پایان سفرم به صربستان قطعاً تلاش خواهم کرد، عالیترین مسئولان کشور خودم را نسبت به نتایج این سفر مطلع کنم. *آیا حضور مسیحیان و مسلمانان در بالکان در کنار هم میتواند خطری بالقوه برای این منطقه قلمداد شود؟ توصیه شما در این رابطه برای مسلمانان و مسیحیان بالکانی چیست؟ -توصیه من به مسلمانان و مسیحیان در بالکان این است که به اعتدال عقلانی بازگردند و از هرگونه تعصب ناروا و بیپایه فاصله بگیرند؛ همه آنان، کشور خود را دوست داشته باشند و اجازه ندهند در این منطقه افکار افراطی و خشک رشد کند؛ همه با تمام وجود بپذیرند که اسلام و مسیحیت باید در فضای آرامش و احترام همه جانبه متقابل همزیستی داشته باشند. اگر آنان خاطراتی منفی از گذشته نزدیک دارند، تصور میکنم که الآن وقت آن است که آن خاطرات منفی به کنار گذاشته شود و همه به سوی آیندهای درخشان گام بردارند. انتهای پیام/
93/11/07 - 10:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب؛ آغاز مرحلۀ جدیدی در انقلاب اسلامی/جوانها رهبرشان را در این عرصه تنها نگذارند
حجت الاسلام پناهیان پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب آغاز مرحلۀ جدیدی در انقلاب اسلامی جوانها رهبرشان را در این عرصه تنها نگذارند حجت الاسلام پناهیان گفت الان فصل جدیدی از فعالیت برای شما جوانان آغاز شده است که تا بهحال این باب اینطور خوب گشوده نشده بود به گزارش خبرنگار معارفحجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است/ دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پی
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پیشینه تاریخی داردمدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت اهل بیت ع منطقشان عقلانیت بود و در عین حال که به حقانیت دیگر مذهب اعتقاد نداشتند اما برای حفظ اصل اسلامنظر رهبر انقلاب درباره «مشفق کاشانی»
نظر رهبر انقلاب درباره مشفق کاشانی رهبر معظم انقلاب در خصوص مشفق و اشعارش عقیده دارند علاوه بر جنبه شعری محض دو خصوصیّت دیگر هم در آقای مشفق هست که قابل توجّه است فارس شب گذشته عباس کیمنش مشهور به مشفق کاشانی شب گذشته بر اثر عارضه قلبی درگذشت مشفق کاشانی مرداد 1304 در کآمار جالب مقلدان رهبر انقلاب در لبنان و پرفروشترین کتاب ایشان در جهان اسلام
آمار جالب مقلدان رهبر انقلاب در لبنان و پرفروشترین کتاب ایشان در جهان اسلام فرهنگ > کتاب - عطاء اعلمی مدیر انتشارات اعلمی بیروت با اشاره به صادرات سالانه ۳ میلیارد تومان کتاب از ایران به کشورهای جهان اسلام گفت کتابهای رهبر انقلاب در جهان اسلام متقاضیان بسیاری دارئیس مرکز اسلامی هامبورگ خبر داد استقبال وسیع مسلمانان اروپا از نامه رهبر انقلاب
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ خبر داداستقبال وسیع مسلمانان اروپا از نامه رهبر انقلابرئیس مرکز اسلامی هامبورگ خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت مرقومه پر مهر حضرتعالی خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی حسب اطلاعات میدانی با استقبال وسیع مسلمان منطقه مواجه شد -------------------------تلخ و شیرین تاریخ به روایت رهبر انقلاب منتشر شد
تلخ و شیرین تاریخ به روایت رهبر انقلاب منتشر شدچهار کتاب در هفته جاری از سوی موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت منتشر و روی میز توزیع کنندگان و ویترین فروشگاهها قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس «موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت» چهار اثر تازه با عناوین «زمانهات رابیانیه انجمن روزنامهنگاران مسلمان درباره حمله به نشریه هتاک شارلی ابدو حادثه تروریستی پاریس تداوم پروژه تروری
بیانیه انجمن روزنامهنگاران مسلمان درباره حمله به نشریه هتاک شارلی ابدوحادثه تروریستی پاریس تداوم پروژه تروریسم اعتقادی و مقوله اسلام هراسی استانجمن روزنامه نگاران مسلمان با انتشار بیانیهای به پشت صحنه حادثه تروریستی حمله به نشریه هتاک شارلی ابدو در فرانسه پرداخت که در بخشی از ابیانیه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره هتک حرمت پیامبر اسلام -
بیانیه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره هتک حرمت پیامبر اسلام شناسهٔ خبر 2467572 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۱ هنر > تئاتر بار دیگر دست پلید و هتاکانه جاهلیت مدرن از آستین ابوجهل های زمان بر آمد و با هدف تخطئه خورشید عالمتاب رحمت و مهربانی احساسات و عواطف جهان اسلام و آزادافارس گزارش میدهد نظر رهبر انقلاب درباره «مشفق کاشانی»/ روزهای عزیمت به جبهه
فارس گزارش میدهدنظر رهبر انقلاب درباره مشفق کاشانی روزهای عزیمت به جبههرهبر معظم انقلاب در خصوص مشفق و اشعارش عقیده دارند علاوه بر جنبه شعری محض دو خصوصیّت دیگر هم در آقای مشفق هست که قابل توجّه است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس شب گذشته عباس کیمنش مشهپیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا حضرت آیت الله خامنهای در پیامی به چهل و نهمین نشست سراسری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کردند دانشاندوزی را با اندیشهورزی و این هر دو را با پرهیزگاری و پاکدامنی بیامیزید به گزارنظر رهبر انقلاب درباره «مشفق کاشانی» |اخبار ایران و جهان
نظر رهبر انقلاب درباره مشفق کاشانی حضرت آیتالله العظمی خامنهای در خصوص مشفق و اشعارش عقیده دارند علاوه بر جنبه شعری محض دو خصوصیت دیگر هم در آقای مشفق هست که قابل توجه است کد خبر ۴۶۸۰۸۴ تاریخ انتشار ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ - 19 January 2015 حضرت آیتالله العظمی خامنهای در خفضائلی در گفتوگو با فارس: تشریح تاثیرات پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا/ درخواست قضاوت بیطرفا
فضائلی در گفتوگو با فارس تشریح تاثیرات پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا درخواست قضاوت بیطرفانه درباره اسلام اثرگذار استیک کارشناس مسائل سیاسی گفت رهبر انقلاب با یک نگاه کاملا بیطرفانه از جوانان غربی خواستند که اسلام را از سرچشمه آن و نه تبلیغات دروغین به دست آوتکرار/ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی درباره انگیزههای سیاهنمایی گسترده علیه اسلام پ
تکرار پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالیدرباره انگیزههای سیاهنمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید شناخت مستقیم و بیواسطه از دین اسلام به دست آوریدحضرت آیتالله خامنهای در پی حوادث اخیر در پیامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی فرمودند در واکنش به سیلبازتاب پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب شبکه آمریکایی: آیتالله خامنهای از جوانان غربی خواست درباره اسلام پیش د
بازتاب پیام رهبر انقلاب به جوانان غربشبکه آمریکایی آیتالله خامنهای از جوانان غربی خواست درباره اسلام پیش داوری نکنندشبکه بلومبرگ در گزارشی درباره پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشت آیتالله خامنهای رهبر عالی ایران از جوانان غربی خواست درباره اسلاممحورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت وحدت در دنیای اسلام
محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت وحدت در دنیای اسلام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته جمعه در دیدار مسوولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برخی نکات و محورهای اصلی درباره ضرورت وحدت امت مسلمان را مطرح کردندنماینده ولی فقیه در فارس: پیام رهبر معظم انقلاب برای جوانان جهان شناخت بیواسطه اسلام است
نماینده ولی فقیه در فارس پیام رهبر معظم انقلاب برای جوانان جهان شناخت بیواسطه اسلام استنماینده ولیفقیه در استان فارس گفت پیام اثرگذار رهبر معظم انقلاب برای جوانان سراسر جهان تلاش برای شناخت بیواسطه اسلام است به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز آیتالله اسدالله ایمانهدیه رهبر انقلاب به حاج صادق آهنگران + تصاویر
هدیه رهبر انقلاب به حاج صادق آهنگران تصاویر حاج صادق آهنگران درباره پاسداشت خود و قرآنی که با دستخط رهبر معظم انقلاب دریافت کرد گفت که این هدیه او را بسیار شگفتزده کرده است صادق آهنگران در حاشیه جشنواره فیلم عمار که شامگاه جمعه 19 دی ماه در سینما فلسطین برگزار شد با اشاره ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها