واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 26 بهمن 1386 تعداد مشاهده : 89 خبرگزاري فارس: يك منتقد و كارشناس سينما گفت: «آواز گنجشكها»، نمونه همان هنر متعهدي است كه حضرت امام خميني (ره) از آن ياد كردند. «محمود گبرلو» در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس، «آواز گنجشكها» را بهترين فيلم جشنواره بيستو ششم فجر دانست و افزود:اين فيلم به دليل مضمون زيبايي كه انسان معاصر امروز ارائه كرد،بهترين فيلم جشنواره است.فيلم بحث معنويت و توجه به رفتارهاي دروني را طرح ميكند كه نياز جامعه ايراني و حتي جهاني است و مسئلهاي را پيش ميكشد كه براي حفظ تداوم بشريت و سلامت آن الزامي است. وي گفت: «آواز گنجشكها» از ساختار محكم و پختهاي برخوردار است و مسير داستاني جذاب و مناسبي را طي ميكند، هر چند احساس ميكنم فيلمنامه در ميانه راه دچار مشكل شد اما سريع مسير مطلوب و منطقي خود را پيدا كرد. وي افزود: اين فيلم حرف و نظري را بيان ميكند كه انسانها در طول تاريخ حيات و بقاي شرافتمندانه خود به آن نياز دارند. بهخصوص در جهان معاصر كه متاسفانه گونههاي مختلفي از معنويت مطرح مي شود كه تشخيص اصل و فرع و انحراف آن بسيار مشكل است. گبرلو درباره انتخاب اين فيلم براي جشنواره برلين گفت: جشنواره برلين يك جشنواره به شدت سياسي است اما دليلي بر عدم حضور سينماي ايران در آن محفل بزرگ هنري نيست، مهم ضمن حضور جدي و پررنگ در ضمن مراقبت و مواظبت نسبت به مرعوب شدن و فريب خوردن از هياهوها است چرا كه نوع حضور جدي و عزتمند در عرصه جهاني، موجب معرفي درست هويت و فرهنگ ايراني ميشود. درست مثل حضور اخير «آواز گنجشكها»، حتي اگر جايزهاي هم در برلين دريافت نكند. وي اظهار داشت: «آواز گنجشكها» به ظاهر از بستري سياه و تلخ برخوردار است اما تلخي آن سرشار از معنويت و اخلاق حسنه است. توجه فيلم به عدالت و بيعدالتي، يافتن راه رستگاري و پرهيز از خطاهاي شيطاني در اين فيلم، نمونه همان هنر متعهدي است كه حضرت امام خميني (ره) از آن ياد كردهاند. گبرلو گفت: «آواز گنجشكها» برگ برنده جشنواره امسال بود كه توانست دل بسياري از تماشاگران و منتقدان را به دست بياورد. وي مضامين فيلمهاي مجيدي را ستود و افزود: فيلمهاي مجيدي مضاميني زيبا و پسنديده دارد و در «آواز گنجشكها» هم نمونهاي ديگر از اين مضامين با ساختاري سينمايي، همراه است و نسبت به فيلمهاي ديگر اين كارگردان، پختهتر است و مضموني جهاني و گستردهتر دارد. اين منتقد و كارشناس سينما در ادامه گفتوگو با فارس، به انتخاب «پديده جشنواره فيلم فجر» پرداخت و گفت: آثار سينماگران اول، پديدههاي جشنواره امسال بود كه حضوري سرشار از خلاقيت و نبوغ داشت و نشاندهنده اين بود كه سينماي ايران در آينده، در دست گروهي از سينماگران خواهد بود كه نوگرا و خلاق هستند و با تكنيكهاي روز سينماي جهان آشنا هستند. گبرلو همچنين به ارزيابي جشنواره بيستوششم پرداخت و گفت: در جشنواره امسال از لحاظ تكنيكي دچار مشكلاتي بوديم و نوعي ساختار تلويزيوني بر برخي فيلمها حاكم شده بود. درحالي كه هر كدام از اين رسانهها، فرمول خاص خودشان را ميطلبند و نبايد اين دو حوزه را با هم يكي دانست و ادغام كرد. وي تاكيد كرد: به نظر من اين ديدگاه غلطي است، آفتي جدي براي سينما ايجاد ميكند و بر اعتبار جهاني سينما تاثير منفي ميگذارد. اين منتقد سينما در ارزيابي خود از جشنواره بيست و ششم فيلم فجر گفت: برخلاف آنچه سياستگذاران و مسئولين فرهنگي، پس از دولت نهم بيان كردند؛ هنوز شاهد نگاهها و ديدگاههاي ارزشي كه مد نظر آنها است، نبودهايم و اين نشان ميدهد كه در اين زمينه مسئولين سينمايي در اول راه هستند. اين راه هم به برنامهريزي دقيق نياز دارد و اينكه وضعيت موجود حفظ شود و از سويي،از انزوا بيرون بيايد، نيازمند تلاش بسيار است. وي همچنين ادامه داد: سينماي ايران نياز به سياستهايي براساس يك نگرش آرماني دارد كه براي رسيدن به آن، ضعفهاي مديريتي وجود دارد و در سيستم اجرايي و ساختاري سينما به وفور ميتوان اين ضعف را ديد. گبرلو در انتها اظهار داشت: امسال شاهد تعداد اندكي از فيلمهايي بوديم كه از مضامين عميق و جدي برخوردار بودند و مابقي نسبت به مسائل روز جامعه، نگاه سطحي داشتند. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]