واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 26 بهمن 1386 تعداد مشاهده : 88 خبرگزاري فارس: يك منتقد سينما انتقاد از موفقيت «مجيد مجيدي» را در جشنواره بيستوششم فيلم فجر متاثر از جريان فيلمهايي خواند كه به جشنواره راه پيدا نكردهاند. «حسين سلطانمحمدي» در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: نميتوان اين نكته را ناديده گرفت كه اسامي فيلمسازان بزرگ در هر جشنواره به چشم ميآيد و فيلمهاي آنها ديده ميشود، اما من با اين نظر مخالفم كه موفقيت سينماي مجيدي، متاثر از اين نكته است. به گفته وي مجيدي در تمامي دورهها با مديريتهاي متنوعي روبرو بوده و يك فيلمساز نميتواند با همه مديريتها هماهنگ باشد. بنابراين اين نظريات، نتيجه استدلالهاي شتاب زده و تحت تاثير جريان فيلمهايي است كه به جشنواره راه پيدا نكردهاند. وي تصريح كرد: يك فيلمساز معتبر، به صرف تاييد يكساله در سايه مديران، سابقه سالهاي كارش را زير سؤال نميبرد. سلطان محمدي به فيلمهاي ديگر جشنواره اشاره كرد و افزود: در جشنواره امسال «آواز گنجشكها»،«به همين سادگي» و «فرزند خاك» جزو فيلمهاي خوب بودند، فيلمهاي ديگر نيز همچون «انعكاس» به لحاظ طرح فيلمنامه، «شب» و تا حدي فيلم «كنعان» به نسبت موضوعي كه به آن پرداخته بودند، قابل بررسي بود. وي «به همين سادگي» را اثري با ساختارهاي محكم دانست و گفت: اين فيلم عليرغم داشتن موضوع نه چندان پركشش و فاقد اوج و فرود، داراي عناصر و كاراكتر تعريف شدهاي است كه به قراردادهايي كه براي مخاطب ميگذارد، تا انتها پايبند است. اين منتقد سينما با بيان اين مطلب كه «آواز گنجشكها» فيلمي انساني است، افزود:داستان فيلم قصه ساده زياده خواهي انسان را بيان ميكرد. اينكه خواستههاي انسان را پاياني نيست و هر چه بيشتر بهدست ميآورد، بيشتر ميطلبد. وي گفت: طرح اين موضوع كه «هر چه كني به خود كني» را در اين فيلم مجيدي ميتوان ديد كه نمونه آن را در سكانس چراغ قرمز فيلم ميديديم كه پس از آن ناخواسته دچار حادثه و خانه نشين ميشود و اين تقابل امسال، در فيلمي مثل «انعكاس» به نحو ديگري وجود داشت. سلطان محمدي به اندكبودن تنوع لوكيشن در فيلمها اشاره كرد و افزود: داستان «آواز گنجشكها» در فضايي بكر ميگذشت و لوكيشن طراحي شدهاي داشت، در حالي كه اين اتفاق در اغلب فيلمها ديده نميشد. مجيدي حتي سرمايهگذاري سنگيني براي ساخت لوكيشن فيلم كرده بود و سال قبل در مزرعه فيلم گندم كاري كرده بود كه بتواند در آن فيلمبرداري كند. وي ادامه داد: فيلم «مجيدي» تصوير روشني از ايران ميدهد و انساني را به نمايش ميگذارد كه با كوچكترين نيازي، به بيراهه كشيده شده است. سلطان محمدي در ادامه گفت: فيلمهاي ايراني ديگر جشنواره، از حيث طراحي و فضا، تكراري بودند و برخلاف آنچه گفته ميشود، تنوع اندكي در فيلمهاي امسال داشتيم. وي افزود: دوستان سينماگر، روي تصوير و تكنيك كارشان، كلنجار رفته بودند كه اين تلاش كاملي نيست. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]