تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805636391
جام جم ایام - عجایب و غرایبی از علم طلسمات در آیینه تصویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
این گزارش معرفی کوتاهی است به قلم دکتر رسول جعفریان از یک نسخه در علم طلسمات که دربرگیرندۀ تصاویر هنری جالبی است، اما پیش از آن اجمالی از تأثیری که این علم بر ذهنیت تمدنی مسلمانان داشته سخن به میان آمده است.
علوم غریبه، جایگاه شگفتی در میان علومی داشته که در میان ملل مختلف و از جمله مسلمانان بوده است. این علم به دلایل مختلف محدود به افراد خاصی بوده است که میبایست ویژگیهایی میداشتند. این افراد که وانمود میکردند با امور پنهان و از جمله اجنه و شیاطین و دیوان سروکار دارند، خود را قادر به انجام کارهایی میدانستند که به طور عادی از مردم ساخته نبود. بخشی از این علم یا شبهعلم، اختصاص به رفع و دفع مصائب و مشکلات مردم داشت که طبعا برای مردم نهایت اهمیت را داشت و ازآنجاکه راه حلی برای انجام آنها نداشتند، به این افراد پناه میبردند. اکنون نمیخواهیم به کار روانشناسی اجتماعی این بحث بپردازیم، بلکه آنچه اهمیت دارد تبدیل شدن این امور به یک علم در میان مسلمانان است. طی سالها و با استفاده از تجربههای سایر ملل، برای این علم مبانی و متون و روشها ساخته شد و هزاران کتاب و کتابچه تألیف گردید که امروز در کتابخانههای ما غالبا به صورت خطی نگهداری میشود و البته همین امروز هم مشتریان زیادی دارد. در مقابل بودند کسانی که آن را به عنوان یک علم انکار میکردند، اما در این سوی، جرئت انکار آن توانایی خاصی میخواست که در طبیعت مفهوم علم در میان مسلمانان نبود. به عبارت دیگر مردم این قبیل مطالب را نمیتوانستند به صراحت انکار کنند، به عکس، گاه به قداست آن میاندیشیدند و گاه که با اوراد و اذکار و ادعیه درآمیخته میشد، به راحتی قبول میکردند و اگر کسی هم انکار میکرد برمیآشفتند. البته جن مورد تأیید قرآن است، اما ادعاهای اینها دربارۀ دنیای جنیان و نیز ادعاهایشان در ارتباط با آن چیزی نبود که به سادگی بتواند قبول شود، هرچند آنها این ارتباط را راحتترین کار برای خود میدانستند و مدعی بودند که قدرت آنهاست که این مشکلات را حل میکند. بااینحال، اگر کسی سرک به اندرون این متون میکشید، میدید که چه عجایب و غرایبی بیان شده و از هر وسیله از خط و نقش و نقاشی و… در کنار عبارات عجیب و غریب، اسامی شگفت، و ادعاهای غیر عادی و عجیب تلاش میشود تا مطالبی به عنوان راه حل برونرفت از مشکلات ارائه شود. در این قبیل متون، چنان با قاطعیت و جدیت بحث میشود که هر کسی این فکر را میکند که حتما اسراری پشت سر این مسائل است، گرچه ما از آن سر درنیاوریم. وقتی به این آثار گسترده در کتابخانههای خود مینگریم، میتوانیم تصور کنیم که چه مقدار انرژی نخبگان ما مصروف این شاخه از علوم شده است. به علاوه، تأثیری که این نوع نگاه بر سایر علوم گذاشته یکی از جالبترین جنبههای این قبیل دانشها به لحاظ تمدنی است. انتظار حل مشکلات از این علم، آن هم مشکلات عدیدۀ فردی و اجتماعی، از حل معضل دیوانگی تا دزدی و زندانی و…، میتوانست تأثیر زیادی روی کاهش فعالیتهای اجتماعی داشته باشد. از میان اینها، تأثیر این علم به عنوان یک علم سنتی (با تعریف دکتر نصر یا بدون آن) یا هر چیز دیگری، نگاه علمی مسلمانان را سخت مخدوش میکرد. به اینها باید علاوه کرد که این دانشها، نوعی بافتنی شگفت را در خود پرورش میداد، بافتنی که باید همه از آن در شگفت میماندند و میگفتند که این علم عجیبی است که از ما ساخته نیست. در این علوم بیش از همۀ علوم دیگر از لفظ اسرار استفاده میشد که گویی در انحصار عدهای خاص است. این روزها نسخهای از طلسمات را که از قرن هفتم هجری است در کنار رسائل دیگری که آنها هم در طلسمات و نجوم و تنجیم است، از نسخههای موجود در کتابخانۀ ملی فرانسه مرور میکردم. رسالۀ اول این مجموعه که در طلسمات و قدری آشفته و بدون صفحات آغازین است، در کنار رسالۀ «دقائق الحقایق» و رسالۀ «مونسالعوارف» قرار دارد که به اجمال در جاهای دیگر شناسانده شده است. نثر فارسی این رسائل بسیار کهن و از نظر ادبی فوقالعاده ارزشمند است و مسلماً از این زاویه باید مورد تصحیح و ارزیابی قرار گیرد. اما آنچه در اینجا برای من جالب بود، مرور یک اثر در علم طلسمات است که شامل عبارات فارسی، اسامی شگفت، نقاشیهای عجیب، و باورهایی است که هیچ قرابتی با امور مذهبی نداشته و جز در برخی از الفاظ با آن اشتراک ندارد. این چند رساله میتواند ابعاد این علم شگفت را به ما نشان دهد، مشروط بر آنکه با دقت مرور شود و سامان فکری و علمی آن بر اساس آنچه در آن قرن در اذهان دانشمندان این رشتۀ علمی یا شبهعلمی بوده است، بهدست آید. این وبلاگ نه محل این کار است و نه بنده در این فرصت میتوانم این اثر را که بسیاری از کلمات آن محو شده است تصحیح و عرضه کنم. اما چندین عبارت را به علاوۀ تعدادی از نقاشیهای آن تقدیم میکنم تا اهمیت این بحث را به عزیزانی که علاقهمند به بحث تمدن اسلامی و علوم غریبه هستند گوشزد کنم. به چند نمونه از عبارات موجود در این کتاب توجه فرمایید: *** به قدرت باری سبحانه و تعالی بر منزل ذراع فریشته موکل است، نام وی جنطاغاییل بود، و صورت وی ماننده صورت آدمی است درازبالا، و چهار دست دارد و پای همچون پای اسبان تازی، و در یک دست لوحی گرفت و در یک دست مرغ هدهد، و در یک دست قضیبی گرفته و در یک دست دوک از ریسمان پر گرفته و… خواهد که براه رود، رود، رود و به هیچ گونه مانده و خسته نگردد، بنویسد این طلسمات را به مشک و زعفران و زیر طلسمات … قمر را بنویسد، سه در سه وقتی که ماه در نور بود؛ یعنی در … باشد، و در موم گیرد، و بر ران دست بندد و چندانک براه برود، مانده نگردد به امر الله تعالی … . و این هفتاد نام ملایکه را هفتاد کرت باید خواندن و هفت … کند، و هر روزی همی خواند، و این ملایکهاند که بر ساق عرش موکلاند این است: طارغاهایی، طماعاطواییل، کما فارعاییل، سلامسکاراییل، ولافارعاییل، فماطاصاییل… صقلاطوراییل، سقلاطوداییل، … تمام شد نامهای آن ملایکه که ذکر رفت، جهت این دعوت طلسمات شریف این است…
و صورت این موکل را باید که معزم پیش خود نهد، و بعد از آن نام ملایکه را بخواند و بعد از آن هزار و یک نام باری سبحانه و تعالی هفت بار بخواند، و بعد از آن دست به عمل زند و نیک احتیاط کند که در این عمل بیم … بود جهت آنکه ملایکه میآیند و اگر بر شرایط نبود قصد ؟ کنند….
بیان اسرار منزل هقعه و عجایب آن اندر خاصیت منزل هقعه. آن فریشته که برین منزل موکل است نام وی هماعاقیل بود و حق سبحانه و تعالی او را ماننده صورت آدمی آفریده است با چهار دست و سر وی مانند پربوز ؟ بود، وپای وی مانند پای … بود، و دو پای دارد، و به دستی سرنای گرفته، و به دستی جارویی گرفته، و به دستی شانه گرفته، و به دستی خنجری گرفته، و بر وی چند فریشته دیگر موکل است، و نام فریشتگان این است: محاراییل، محاطاهاییل، مکاعاییل و … و طلسمات این موکل را اگر بنویسد به مشک و زعفران و این چهل و یک نام را در گرداگرد طلسم … بدهند اندر میان هر که فراز گیرد … اما بطالع اسد باید و تثلیت آفتاب با مریخ و … آفتاب را چهل بار بخواند و … آفتاب … مریخ بهم ضم کند و هفت روز … کند چنانک هیچ گونه نه شب نه روز نخورد، و به جای خلوت نشیند و عزلت طلبد و … آهو نویسد … بر حسب مراد گردد… این است …. (در اینجا خطوط عجیب و غریب آمده است) و هرک خواهد که کیمیا را به حاصل آورد، این دیوان را در کوههاء بلند طلب باید کردن به عزیمت … اعظم، در کتاب سنحل ؟ الارواح یا در کتاب دقایق الحاذقین یا کنوز المعزمین، هفت کتاب است که من تألیف کردهام بعون الله تعالی وحده. بیان اسرار سر منزل نثره ؟ و عجایب او در… آن فریشته که برین منزل موکل است، نامش کماطاعاییل بود، و صورت وی ماننده صورت استر بود، و رحلی بر پشت وی نهاده، و بر بالای رحل مصحفی نهاده گشوده و در زیر شکم استر خروسی دهان گشوده و پرها گشوده؛ یعنی بانگ خواهد زدن و صورت آن جنی که تکوین ویست مانند صورت پری است، رود با دو بچه به چراگاه و آب خورد. نام وی دفراهاغور بود، و بر وی هفت فریشته دیگر موکل است، و نام آن فریشتگان این است: سجاهاییل، سفهماطاییل، سفراطاعاییل ….. و اگر کسی خواهد که کار به کسب گشوده گردد یا مردی … بسته بود بگشای بیارد به آن حریر بندد، و بر وی نویسد این طلسمات را تمام به مشک و زعفران و آب انار شیرین وقتی که قمر در منزل بود، و بر بازی دست بندد یا در آن مقام در آن خانه به دیواری جای پاک پنهان کند…..
و اگر خواهی بنویسد به نام طاعنان و بدگویان بگوید بستم زفان فلان و فلان را و در مقام و در مقام پاک زیر سنگی نهد یا اندر کتان ریسمان ببندد و در کیسه پنهان کند. و اگر کسی در زندان بود بنویسد، و در بازوی راست بندد، در حال خلاص یابد و اگر کسی در دست ظالمی گرفتار بود، بنویسد بر جام آبگینه و در خورد ظالم دهد از حق تعالی رحمت و شفقت در دل ظالم افتد و یا در جای آن ظالم بریزد یا بر بام برد در سرای وی. آزموده است…. … باب اندر بیان ملک جنیان جهت موکل چنین گویند استادان مغرب که ملک جنیان بسیارند، اما در هر مقامی گروهی موکلاند، و اما در هر مقامی که مرم خاص اندر آید باید که ملک آن مقام را دعوت کند و موکل حاصل گرداند، و بعد از آن در آن مقام کار بندد و کار کند که در هر کاری که موکل نباشد آن کار ممکن نبود که حاصل گردد. و اگر شهری است … همه به حکم جنیان است، و جنیان را ملک هست و وزیر هست و قاضی و سرلشکر و عارض و خطیب و محتسب و مدرس و معلم و ترجمان و جاسوس، و لیکن خاطر کردن مملکت جهت آن است که از وی موکل بخواهند و چون دعوت ملک کنند، مغرم خاص باید بگوید که ای ملک! مرا موکلی نیکو باید یا از وزیر یا قاضی یا از عارض یا از مدرس یا از محتسب یا از شحنه و غیره موکل بخواهد که البته هرچ از ملک بخواهد ملک بیدریغ میبخشد….
بیان سوم اندر اسرار سر منزل ثریا به قدرت ربانی آن فرشته که بر منزل ثریا بود موکل است، صورت وی مانند صورت مردی است بر پشت بط کوهی نشسته و دو دست دارد همچون دست آدمیان و به دستی کوزه فقاع گرفته و به دستی مروحه گرفته و …. نام وی این است…. و هرک خواهد که کسی را از راه باز گردد بنویسد این طلسمات را بدون زنان … مشک بر پاره تخته بندد یا قواق؟ و در زیر سنگ بزرگ نهد و بگوید: بستم راه فلان را ابن فلان …. اندر بیان اسرار سر منزل نثره در تفریق اندر خاصیت منزل نثره، آن فریشته که بر منزل نثره موکل است ثرهاییل خوانند، و صورت وی ماننده صورت قوچی است و بر پشت لقلقی و روی به جانب دنبه کرده و پای های وی چون پای آدمین است، و آن جنّی که تکوین وی است نامش سقلاطور بود و صورت وی … آدمی بود و چهار مار به جای …؛ یعنی از جای گلوی رگ بیرون آمده و دو دست دارد. به دستی ماهی و به دستی مروحه گرفت و خاتم ثرهاییل این است … چون کسی را خواهی که زفانش را ببنیدی این صورت را بیش نهد و این طلسمات را بنویسد بزنگار و کافور و زعفران بر … پوست حمار، یعنی خر، اندر پیچید به ریسمان قنب …. و در زیر سنگی نهد بگوید بستم زفان فلان را بستاد تا با ابد ماننده سد یاجوج و ماجوج که اسکندر ذوالقرنین بسته و از غم یاجوج و ماجوج به فضل حق بر بست. طلسم این است…
منبع: سایت کتابخانه تخصصی اسلام و ایران 638
چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 17:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - قدیمی ترین تصویر از ضریح مطهر پیامبر اسلام(ص)
قدیمی ترین تصویر از ضریح مطهر پیامبر اسلام ص در مسجد النبی منیع سایت جوان و تاریخ سه شنبه 2 دی 1393 ساعت 11 00جام جم ایام - موزه مجسمه های علماء در نجف اشرف / عکس
در شهر نجف موزه ویژهای برای نگهداری و معرفی "ذخایر تاریخی نجف" تأسیس شده است نکته جالب در این موزه آشنایی با نقش برجستهی ایرانیان در تاریخ معاصر عتبات مذهبی و به طور کلی عراق است آیت الله سید هبه الدین شهرستانی مجموعه آثار و کتب تالیفی هریک از علما رو به روی مجسمهجام جم ایام - گزارش تصویری محاکمه امیر عباس هویدا
امیر عباس هویدا ۲۸ بهمن ۱۲۹۷ - ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ در تهران یکی از نخستوزیران ایران در زمان حکومت محمد رضا پهلوی بود وی ۱۳ سال نخست وزیر بود و ریاست دولت در ایران را بر عهده داشت که این طولانی ترین ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بودهاست منبع پایگاه عبرت پژوهی تاریخی 827 دوشنجام جم ایام - ارباب و نوکر در یک تصویر
عکاس "علی خان والی " حاکم اردبیل در زمان ناصرالدین شاه منبع سایت جوان و تاریخ پنج شنبه 18 دی 1393 ساعت 10 03گزارش تصویری نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
گزارش تصویری نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنج شنبه در قم برگزار شد  جام جم ایام - آغاز و پایان استبداد صغیر در قاب تصویر
استبداد صغیر نام دورهای یکساله از خرداد ۱۲۸۷ تا خرداد ۱۲۸۸ است که با بتوپ بستن مجلس شورای ملی بفرمان محمدعلی شاه قاجار و بدست کلنل لیاخوف روسی آغاز و با فتح تهران بدست مشروطهخواهان و عزل محمدعلی و نصب احمد شاه قاجار پایان یافت روایت تصویری زیر آغاز و انجام دوران ااهدای جام تنیس دوحه توسط بکهام+ تصویر
اهدای جام تنیس دوحه توسط بکهام تصویر دیوید بکهام ستاره انگلیسی دنیای فوتبال دیدار فینال تنیس دوحه را از نزدیک دید به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران دیوید بکهام نام پر آوازه ای در دنیای فوتبال است به طوری که حتی بعد از بازنشستگی هم دنیا او را فراموشجام جم ایام - کیمیاگری در قدیم/ عکس
داروسازی و کیمیاگری در تهران قدیم سه شنبه 9 دی 1393 ساعت 17 19وزیر آموزش و پرورش در قرچک: جذب دانشجومعلمان در سال 94 براساس بومی گزینی انجام میشود
وزیر آموزش و پرورش در قرچک جذب دانشجومعلمان در سال 94 براساس بومی گزینی انجام میشودوزیر آموزش و پرورش گفت جذب دانشجومعلمان در سال جدید براساس بومی گزینی انجام میشود به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بعد از ظهر امروز علی اصغر فانی در نشست صمیمی با فرهنگیان و مدیران مجام جم ایام - گزارش میلسپو از فساد در قشون رضاخان
آرتور میلسپو خزانهدار آمریکایی ایران که توسط دولت رضاشاه به این سمت منصوب شده بود در سال 1305 هجری شمسی 13 ژوئیة 1926 میلادی گزارشی از وضعیت فساد مالی در قشون رضاخان منتشر کرد گزارش میلسپو در 69 صفحه 14 اینچی و بدون فاصله بین سطرها تهیه شده بود او در گزارش خود از فساد گستجام جم ایام - کلاس دانش آموزان لهستانی مهاجر در تهران / عکس
تصویری جالب از کلاسی متعلق به لهستانی هایی که در اثر جنگ دوم جهانی به تهران مهاجرت کرده بودند این تصویر در سال ۱۹۴۲ گرفته شده است جالب است که برخی از این لهستانی ها در تهران ماندگار شدند اما کمتر در مورد ایشان سخن رانده می شود منبع پایگاه عبرت پژوهی تاریخی سه شنبه 16 دی 1393 سجام جم ایام - تاریخ اندیشه سیاسی غرب
کتاب"تاریخ اندیشه سیاسی غرب جلد اول از یونان باستان تا عصر روشنگری"نوشته جان مکللند ترجمه جهانگیر معینی علمداری به همت نشر نی روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب تاریخ اندیشه سیاسی غرب جلد اول از یونان باستان تا عصر روشنگری ترجمه جهانگیر معینی علمداریجام جم ایام - 5 دی، شهادت دکتر کامران نجات اللهی
امروز 5 دی 1393 خورشیدی برابر با 3 ربیع الاول 1436 هجری و 26 دسامبر 2014 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 5 دی 1277 آیت الله سید علی حسینی مرعشی معروف به سید الاطباء فقیه و پزشک درگذشت او از اهالی تبریز بود و بعد از تحصیل علومجام جم ایام - تخمه فروشی دوره قاجار/ عکس
تخمه فروشی دوره قاجار منبع سایت جوان و تاریخ جمعه 5 دی 1393 ساعت 14 17جایگاه معلمان در جامعه به خوبی حفظ نشده است -
عمادی جایگاه معلمان در جامعه به خوبی حفظ نشده است شناسهٔ خبر 2465652 پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۲ استانها > زنجان زنجان - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه جایگاه معلمان در جامعه به خوبی حفظ نشده است گفت معلمی شغل بسیار شریفی است ولی حرمت و جایگاهشان حمعاون استاندار چهارمحال و بختیاری: پژوهش علمی مهمترین نیاز جامعه است
معاون استاندار چهارمحال و بختیاری پژوهش علمی مهمترین نیاز جامعه استمعاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت پژوهشهای پژوهشگران باید شکل عملی به خود بگیرند تا زمینه برطرف کردن نیازهای امروز جامعه را فراهم کند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد خدابخش مرادی ظجام جم ایام - 16 دی، سقوط دولت نظامی ازهاری
امروز 16 دی 1393 خورشیدی برابر با 14 ربیع الاول 1436 هجری و 6 ژانویه 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 16 دی 1291 از سوی ناصرالملک ـ نایبالسلطنه ـ میرزا محمدعلی خان علاءالسلطنه مأمور تشکیل کابینه شد 16 دی 1308 راه&zwnj-
گوناگون
پربازدیدترینها