واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: طنازطباطبایی:نمیخواهم درمورد فیلمم چیزی بگویم!
طناز طباطبايي يكي از بازيگران فيلم «رخ ديوانه»، ساخته جديد ابوالحسن داوودي را فيلمي مطابق با استانداردهاي جهاني توصيف ميكند و تأكيد دارد كه اين فيلم، مخاطب را به ياد هيچ اثر ديگري نمي اندازد
در حاشیه برگزاری مراسم یك فیلم یك سلام با او همكلام شدیم و حاصل این گپ كوتاه اینجاست:
چه خبر از فیلم ابوالحسن داوودی؟ درباره آن توضیح كوتاهی به ما نمیدهید؟
- «رخ دیوانه» فیلمی است مطابق با استانداردهای روز جهانی كه هم خوش ریتم است و هم سرگرم كننده و در عین حال میتواند چیزی هم برای یاد دادن داشته باشد. من ترجیح میدهم هیچ زمینه ذهنی به مخاطب ندهم چون نمیخواهم وقتی در جشنواره فیلم را دید، بگوید این، همان چیزی نبود كه تصور كردم. من در این فیلم نقش سختی داشتم چون بازی من یكی از بازیهای طولانی اثر است. این فیلم مخاطب را به یاد هیچ فیلم دیگری نمی اندازد و نمی توان آن را محكوم به معادل سازی یا الگو برداری از هر فیلم دیگری كرد.
با این حساب، درباره طرح «یك فیلم یك سلام» كه اخیراً در پردیس ملت جریان داشت هم نظر مثبتی ندارید.
- گویا امسال اولین باری است كه این اتفاق قبل از شروع جشنواره رخ داده و از نظر برنامه ریزی و هماهنگی، اجرای قابل قبولی دارد. تنها نكته ای وجود دارد كه برای من مجهول باقی مانده این است كه هیچكدام از فیلمهای جشنواره هنوز رونمایی نشده اند بنابراین برگزاری نشستی در مورد آن چه فایده ای میتواند داشته باشد؟
شاید یك فایده تبلیغاتی.
- اگر رویكردی تبلیغاتی وجود دارد، در هنگامی كه ما هیچ چیز درباره فیلم نمیتوانیم بگوییم، این برنامه چه میزان كارایی دارد؟ ما الان داریم به چیزی نگاه میكنیم كه نمیدانیم چیست. اگر قبل از برگزاری جشنواره درباره فیلمها ذهنیت ایجاد شود، سوای اینكه ذهنیتی خوب باشد یا بد، اتفاق خوبی نیست.
اما به هر حال مخاطب جشنوارهای دوست دارد نظر شما را درباره فیلمهایی كه امسال در جشنواره دارید، بداند.
- من به عنوان یك بازیگر همه نقشهایی را كه تا امروز بازی كرده ام دوست دارم اما نمیدانم فیلم در مواجهه با مخاطب موفق خواهد بود یا نه؟ من زمانی میتوانم بهتر صحبت كنم كه اولین برخوردهای تماشاچی را ببینم و توضیحات خود را بر همان اساس شكل بدهم. من در حال حاضر در فیلمهایی بازی كرده ام كه هنوز مونتاژ نهایی آنها را ندیده ام، بنابراین درباره چه چیز باید صحبت كنم؟
شاید درباره برآیندی كه از كلیت كار در روزهای فیلمبرداری در ذهن شما نشسته است.
- ببینید، تدوین یك فیلم كارگردانی دوم آن به حساب می آید و چه بسا نتایجی متفاوت با آنچه در ذهن من از برآیند بازی ها وجود دارد، داشته باشد. در جشنواره ما، همه چیز با عجله اتفاق میافتد و همین موضوع، قضاوت كردن را سخت میكند. صحیح این است كه من بتوانم از انتخاب خودم دفاع كنم و همچنین از فیلمنامه و كارگردانی كه مرا انتخاب كرده است. این مراسم از نگاه من قدری زودهنگام است. اگر چنین برنامه هایی قبل و بعد از نمایش فیلم باشد خیلی بهتر است.
تبلیغات همیشه سهم بسزایی در دیده شدن فیلم دارد، حتی در روزهایی كه چند نمایش محدود جشنوارهای را سپری میكند. به عنوان یك بازیگر دوست ندارید مردم قبل از تماشای فیلمتان در موردتان صحبت كنند؟
-نه، بعد از تماشای فیلم آنچه باید رخ بدهد، میدهد. چنین برنامه هایی كه حاوی تیزر و آنونس و ... است از نظر تبلیغاتی برای فیلم مفید است اما كسانی مثل طراح پوستر و سازنده تیزر و آنونس و آهنگساز اثر هستند كه در این مواقع، حرف بیشتری برای گفتن دارند. زمانی كه فیلم برای اكران عمومی آماده میشود برگزاری این برنامه ها میتواند كاربردی باشد، چون شما دایره مخاطبی برای آن تعریف می كنید و به این ترتیب اثر را به تماشاگران ویژه آن معرفی می كنید.
یعنی در زمان تولید فیلم نمیدانید دارید برای چه كسانی فیلم میسازید؟
- واقعاً در نمایش های جشنواره ایست كه ما تازه خودمان در می یابیم چه قشری از مردم فیلم را دوست دارند چون ما پیش فرضی داشته ایم كه بر اساس آن فیلم ساخته ایم اما معلوم نیست كه درست حدس زده ایم یا نه. لزوما كار ما با هیچ اطمینانی شروع نمیشود. مثلا من هنوز نمیدانم «مرگ ماهی» برای چه قشری از مخاطب مناسب است اما قطعاً بعد از دیدن بازخوردهای مردم، جواب این سؤال را تا حد زیادی میگیرم.
شاید بتوان از پیامی كه فیلمنامه با خود دارد حتی در همان روزهای پیش تولید هم دایرهای از مخاطب برای اثر تعریف كرد.
-درست است! گاهی ما فیلم میسازیم تا پند و اندرز بدهیم اما این سبك و سیاقی است كه دوره آن مدتها پیش به پایان رسیده. در حال حاضر تلاش همه فیلمسازان باید این باشد كه اثری مطابق با استانداردهای جهانی تحویل بدهند و در این صورت دیگر فرقی نمیكند مخاطب ویژه ما مثلا قشر نوجوان باشد یا نباشد، چون در صورت حذف كردن این كودكانه و نوجوانانه بودن هم، همچنان میتوان فیلم را برای دیگران نمایش داد. پیرو این گفته، از شما سوال میكنم فیلم «پرویز» آقای برزگر برای چه گروه از مخاطب است؟ آیا پاسخ روشنی برای این سوال وجود دارد؟ فیلم، فیلم است و اگر قرار باشد برای آن مخاطب ویژه تعیین كرد، باید بازخورد آن را در چند نمایش مردمی دید و بعد تصمیم گرفت. من هم از اینكه امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارم خوشحالم، منتظرم روزهای جشنواره شروع بشوند، فیلم را با مردم تماشا كنم و انعكاس آن را در خلال صحبت مخاطبان بشنوم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]