تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819470686
روی صحنه یا جلوی دوربین؛ مساله این است
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
روی صحنه یا جلوی دوربین؛ مساله این است
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1393 ساعت 09:31 | شماره خبر : 1763925899428741411 تعداد بازدید: 32
پ پ
تئاتر را به عنوان مادر هنرهای نمایشی در جهان میشناسند. اگر این گفته حقیقت داشته باشد طبیعی است که مادر هنرهای نمایشی باید سهمی هم از رسانه پرمخاطبی چون تلویزیون داشته باشد.
وقتی از تاثیرگذاری تئاتر در بخشهای مختلف نمایشی تلویزیون صحبت میشود قاعدتا بخش عمدهای از آثار مختلف نمایشی به ذهن متبادر میگردد، به هر حال این منتهای آرزوی یک آدم تئاتری است که در یک اثر موفق یا کلاسیک نمایشی دیده شود، اما یقینا آنچه برای او خوشایندتر است این است که بتواند تعداد بیشتری مخاطب را با خود همراه کند و رسانهای که این توانایی را دارد که بخوبی ویژگی یک اثر تئاتری را بازتاب دهد،بدون شک تلویزیون خواهد بود؛ امتیازی که بسیاری از رسانههای دیگر از آن محروم هستند.
سابقه تئاتر تلویزیونی یا تله تئاتر به سالها قبل بازمیگردد. در دهه 40 یکی از شبکههای تلویزیونی نمایشهایی را با دو دوربین ضبط و با استفاده از یک کارگردان تلویزیونی به شکل زنده برای مخاطبان خود پخش میکرد که این روش با توجه به غنای تئاترهای ضبط شده بسیار مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. این دسته از آثار که عموما براساس نمایشنامههای مشهور غیرایرانی و گاه نمایشنامههای معتبر ایرانی روی صحنه میرفت، توسط کارگردانهایی همچون عباس جوانمرد و حمید سمندریان کارگردانی شده و بازیگرانی همچون عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان در آنها ایفای نقش میکردند. عدم علاقه این گروه از اهالی تئاتر به حضور در سینمای بیمایه آن سالها فرصتی طلایی را در اختیار مخاطبان تلویزیونی قرار داد تا از تماشای نمایشهایی ناب و جذاب بهرهمند شوند. پس از پیروزی انقلاب و در حالی که فقط دو شبکه تلویزیونی وجود داشت، نمایشهای مختلفی در استودیوهای تلویزیونی با کمترین هزینهها جلوی دوربین رفته و پخش شد که برخی از آنها نیز با استقبال زیاد مخاطبان روبهرو گردید. برای مثال میتوان به «برده رقصان» و «حصار در حصار» اشاره کرد که با توجه به فضای انقلابی جامعه ساخته شد و به همین سبب هم مورد توجه عامه مخاطبان قرار گرفت. بویژه برده رقصان که اساسا برای طیف مخاطب نوجوان ساخته شد و در آن ظرایف بیشتری چه در قصه و چه در اجرا به کار رفته. حسین پناهی یکی دیگر از هنرمندان موفق در این مدیوم بود که کارهای شاخص و متفاوتی را از خود به یادگار گذاشت که کاملا برگرفته از نگاه او به دنیای پیرامونش و البته نمایش بود. «دو مرغابی در مه» را میتوان شاخصترین و بهیادماندنیترین کار او در این زمینه به حساب آورد که در بازپخشهای متعددش نیز علاوه بر مخاطبان قدیمی، موفق به جذب مخاطبان تازهتری شد. در روش دیگر تئاترهای اجرا شده در حضور تماشاگران ضبط شده و مخاطب تلویزیونی از واکنشهای تماشاگران اجرای زنده نیز مطلع میشد. برای نمونه میتوان به نمایشهای کمدی مشهور به تختحوضی اشاره کرد که درونمایه کمدی داشت و در سالهای ابتدایی دهه 70 نمونههایی از آن با بازی قدرتالله ایزدی (آقا رشید) روی آنتن شبکههای تلویزیونی بویژه شبکه تهران میرفت؛ نمایشهایی بشدت کلیشهای که صرفا برای خنداندن مخاطب ساخته شده و مطابق انتظار هم سرآخر با یک پیام اخلاقی گل درشت به پایان میرسد. روش دیگر که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و معقولتر هم به نظر میرسد، نگارش متن نمایش برپایه مقتضیات مدیوم تلویزیونی است. در این شکل از کار دوربین کاملا وارد صحنه شده و دیگر از بیرون ناظر بر نمایش و اتفاقهای داخل آن نیست. در اینجا مخاطب همچون مجموعههای تلویزیونی با شخصیتها درگیر شده و برای تماشای ادامه آن رغبت بیشتر به خرج میدهد. برای مثال میتوان به تلهتئاترهای «تلهموش» و «سوءظن» اشاره کرد که ظرایف بسیاری در تولید آن به کار گرفته شده و فراز و فرودهای حاکم بر آن کاملا منطبق بر منطق سریالهای هفتگی تلویزیونی است. در واقع در پایان نمایشهای شش یا هفت قسمتی یاد شده، تعلیقی ایجاد شده که مخاطب را به ادامه آن در هفته بعد تشویق میکند. در تله تئاترهای تولید شده که اغلب به شبکه چهار سیما اختصاص دارد، متن به نگارش درآمده از ارزش بسیار برخوردار است و تنظیم آن برای کاری چند قسمتی دارای اهمیتی فوق العاده است. در واقع نویسندگان تلهتئاترهای یاد شده باید با در نظر گرفتن اصالت متن که اغلب هم اقتباسی بود، آن را بازنویسی کرده و در قالب یک تلهتئاتر دربیاورند. این کار دشوار اغلب بخوبی صورت نگرفته و آثار یاد شده از این ناحیه ضربههایی خورده که گاه به نابودی کلیت کار انجامیده است. در تلهتئاترهای غیراقتباسی این ضعف کمتر به چشم آمده، اما از طرف دیگر خود متنها از سطح کیفی بالایی برخوردار نیست که همین امر کیفیت کارها را پایینتر آورده است. مشکل دیگر اینجاست که برخی از این نویسندگان شناخت عمیقی از مقولهای مهم به نام نمایشنامهنویسی برای تلویزیون نداشته و آن را با مینی سریالهای متداول سیما اشتباه میگیرند. با این حال کارگردانهایی مثل حسن فتحی بهسبب آشنایی عمیق با تئاتر، کارهایی ارزشمند را روی آنتن برده و مخاطبان خود را ارج نهادهاند. برای نمونه میتوان به همان تلهتئاتر سوءظن اشاره کرد که کاملا مخاطب را با خود درگیر کرده و به دنبال خود کشاند. در اجراهای متداول تئاتری رشتههای فنی همچون نور، گریم و صدا همگی در خدمت بازیگر بوده و به واسطه فاصله سن با تماشاگران اغراقهایی نیز در آن صورت میگیرد که تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر جلوه میکند. اما تله تئاترهای تولید شده باید اغراقهای یاد شده را تلطیف کرده و شمایلی تلویزیونی به آن ببخشد. این اتفاق در برخی از تله تئاترها رخ داده و شاهد سختگیریهای بسیار در اینباره بودهایم، اما اغلب آثار به نمایش درآمده از این منظر لطمههای بسیار خورده است. در اغلب آثار یاد شده بویژه کارهای اقتباسی شاهد دکورهایی زمخت و فاقد روح زندگی هستیم که در ساخت آنها صرفا از کلیشههای رایج بهره گرفته شده است. طراحی صحنه در نمایشهای اینچنینی اغلب به یک سن ساده با کمترین ابزار ختم شده که بازیگران باید کمبودهای یادشده را بپوشانند. در برخی دیگر نیز در این زمینه افراط شده و شلوغی بیش از حدی بر صحنه حاکم است. البته ضعفهای یاد شده را نباید فقط از چشم طراح صحنه و دکور دید زیرا محدودیتهای مالی در تلهتئاترهای تولید شده را نیز باید در نظر گرفت که نقش مهمی در این رابطه دارد.
گریم یکی دیگر از عناصر کلیدی تئاترهای تلویزیونی است که گاه اغراقهای به کار رفته در آن باعث دلزدگی میشود و در چشم مخاطب گل درشت جلوه میکند. این اتفاق حتی در تله تئاترهای موفق سالهای گذشته نیز کم و بیش به چشم آمده که در این بین بخش مهمی از این نقص به طراح گریم کار بازمی گردد که مدیوم مورد نظر را آنچنان که باید درک نکرده است. البته در سالهای اخیر این موضوع بسیار کمرنگ تر شده و دیگر کمتر شاهد ضعفهای اینچنینی هستیم. در کنار این امر باید به موسیقی اشاره کرد که تقریبا بخش عمده آن به شکل موسیقی انتخابی بوده و به ندرت شاهد ساخت موسیقی اصیل برای آن هستیم که بازهم بحث کمبود بودجه خود را به رخ میکشد. تفکیک کارگردانی هنری و تلویزیونی از یکدیگر جزء لاینفک تلهتئاترهای سیما در دو دهه اخیر است که براساس استانداردهای جهانی شکل گرفته است. کارگردانی فنی مقولهای پیچیده و در عین حال سرشار از ظرافتهای زیبایی شناسانه است که همین امر تاثیرگذاری آن را افزایش داده است. در تله تئاترهای تولید شده نام مسعود فروتن در مقام کارگردان تلویزیونی بارها و بارها تکرار شده و به جزء لاینفک آثار یاد شده تبدیل شده است. او با کوله باری از تجربه از سالها کار در این رشته کمک حال بسیاری از این تئاترهای تلویزیونی شده و کیفیت فنی آنها را تا حدود زیادی ارتقا بخشیده است. این بخش از آثار ذکر شده کمتر با مشکل مواجه بوده و در بسیاری مواقع ضعفهای مربوط به دیگر بخشها را نیز پوشانده است. با همه اینها تلهتئاتر در سالهای اخیر کمتر مورد توجه شبکههای تلویزیونی قرار گرفته که بخش مهمی از آن به بودجه اندک آن و بخش دیگر به متنهای انتخاب شده بازمی گردد که برای جذب مخاطب این روزهای تلویزیون کاستیهای بسیار دارد. این در حالی است که ظرفیت بالقوه خوبی در این زمینه هم در دانشگاهها و هم در بین اهالی تئاتر دیده میشود. به نظر میرسد با یک برنامهریزی اساسی و منسجم میتوانیم باز هم شاهد پخش تلهتئاترهای جذاب از شبکههای مختلف سیما باشیم. قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1393 ساعت 09:31 | شماره خبر : 1763925899428741411 تعداد بازدید: 32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
نمایش شیندار پوفنیک... به روی صحنه رفت
پانا گزارش می دهد نمایش شیندار پوفنیک به روی صحنه رفت خبرگزاری پانا نمایش شیندار پوفنیک که به مشکلات مربوط به ازدواج و دیدگاه های آرمانی قبل و بعد ازدواج می پردازد در نی ریز به روی صحنه رفت ۱۳۹۳ جمعه ۲۶ دي ساعت 17 00 به گزارش خبرگزاری پانا نمایش شیندار پوفنیک به نامام جمعه موقت بوشهر: پشت صحنه تمام حوادث تروریستی منطقه سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است
امام جمعه موقت بوشهر پشت صحنه تمام حوادث تروریستی منطقه سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی استامام جمعه موقت بوشهر گفت پشت صحنه تمام حوادث تروریستی منطقه و جهان که توسط گروههای وهابی تکفیری و داعشی انجام میشود سرویسهای امنیتی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار دارد به گزارش خبرگزآغاز بزرگترین رقابت تئاتر ایران از فردا/ 14 نمایش روی صحنه میرود
آغاز بزرگترین رقابت تئاتر ایران از فردا 14 نمایش روی صحنه میرود سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اجرای 14 نمایش صحنهای خیابانی و رادیویی و افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر عصر چهارشنبه اول بهمن آغاز به کار میکند آفتاب به گزارش خبرگزاری مهر سیوسومین جشنواره بینالمناگفتههای کارگردان «نردبان» از اجرای نمایش در ایران / جسورانهترین کار ما، بردن نمایش روی صحنه است
ناگفتههای کارگردان نردبان از اجرای نمایش در ایران جسورانهترین کار ما بردن نمایش روی صحنه است فرهنگ > تئاتر - مهرداد خامنهای کارگردان نمایش نردبان روی صحنه بردن یک نمایش را جسورانهترین کاری دانست که یک هنرمند انجام میدهد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین خامنه«پیمان قاسم خانی» و همسرش به روی صحنه میروند
پیمان قاسم خانی و همسرش به روی صحنه میروند نمایش تو دهنتو میبندی یا من که به کارگردانی داود بنی اردلان که از 25 آذر ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته است 24 دی ماه با بازی پیمان قاسم خانی به عنوان بازیگر مهمان همراه خواهد بود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبگروه کامکار روی صحنه رفت/انتقاد هنرمندان از عدم تبلیغات مدیران شهری -
در حاشیه جشنواره استاد شهناز گروه کامکار روی صحنه رفت انتقاد هنرمندان از عدم تبلیغات مدیران شهری شناسهٔ خبر 2458162 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۹ استانها > اصفهان اصفهان- گروه کامکار به سرپرستی اردشیر کامکار در نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد شهناز به روی صحنه رفتند به گزارش خنمایش «کسوف» در تالار استاد هودی شیراز به روی صحنه می رود -
نمایش کسوف در تالار استاد هودی شیراز به روی صحنه می رود شناسهٔ خبر 2456138 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۲ استانها > فارس شیراز- نمایش کسوف کاری از گروه تئاتر شهر به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی ابوالفضل فرهادی در تالار استاد هودی شیراز به روی صحنه می رود به گزارش خبرنگامظفری زاده: تصمیم داور در دو صحنه مشکوک، درست بود/ روی بازیکن ایران خطا نشد
مظفری زاده تصمیم داور در دو صحنه مشکوک درست بود روی بازیکن ایران خطا نشد ورزش > فوتبال ملی - سعید مظفری زاده گفت که تصمیم داور در دو صحنه مشکوک بازی ایران - امارات درست بوده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسابقه ایران - امارات دو صحنه مشکوک داشت که در آن ها دااستقبال هنرمندان از اجرای دو نمایش روی صحنه -
دو خبر از تئاتر استقبال هنرمندان از اجرای دو نمایش روی صحنه شناسهٔ خبر 2462811 یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۸ هنر > تئاتر استقبال هنرمندان از دو نمایش کالون و قیام کاستلیون آرش دادگر و همه دزدها که دزد نیستند امین میری دو خبر از تئاتر هستند به گزارش خبرگزاری مهر شب گذشته شنبکامکارها در اصفهان روی صحنه رفتند/ اردشیر کامکار: همه چیز که نباید در پایتخت خلاصه شود
کامکارها در اصفهان روی صحنه رفتند اردشیر کامکار همه چیز که نباید در پایتخت خلاصه شود فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت گروه کامکار به سرپرستی اردشیر کامکار در نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد شهناز به روی صحنه رفتند به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد شهناترزا می: در طول ماه گذشته جلوی توطئه های جدی ترویستی در انگلیس گرفته شد
ترزا می در طول ماه گذشته جلوی توطئه های جدی ترویستی در انگلیس گرفته شدوزیر کشور انگلیس در جلسه پارلمان گفت توطئههای جدی تروریستی در طول ماه گذشته در انگلیس متوقف شده است به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس «ترزا می» وزیر کشور انگلیس امروز چهارشنبه در مجلس عواآنسامبل «کارگاه موسیقی باروک» روی صحنه میرود -
آنسامبل کارگاه موسیقی باروک روی صحنه میرود شناسهٔ خبر 2455658 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۸ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی آنسامبل کارگاه موسیقی باروک در کنسرتی قطعاتی از آهنگسازان دوره باروک را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد برد به گزارش خبرگزاری مهر آنسامبل کارگاچرا عالیم قاسماف بدون دخترش به روی صحنه رفت؟
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۱ شب سوم کنسرت خواننده مطرح آذربایجان بدون حضور دختر این هنرمند فرقانه قاسماف برگزار شد به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا این کنسرت قرار بود شامگاه 23 دی ماه و در ساعت 18 برگزار شود در حالی که بیش از یک و نیم ساعت از زمان اعلام شده میگذشت و مردم زیخرس آرکانسا تنها 10 روز دیگر روی صحنه است
خرس آرکانسا تنها 10 روز دیگر روی صحنه است نمایش خرس آرکانسا به کارگردانی مهدی مقیمی اسفندآبادی تا 26 دی ماه 93 در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا میشود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمخواننده ای که پس از 40 سال روی صحنه رفت!
خواننده ای که پس از 40 سال روی صحنه رفت نخستین کنسرت امین الله رشیدی بعد از 40 سال برگزار شدامینالله رشیدی جمعه ۲۶ دیماه در حضور جمعیت پرشوری از علاقهمندان به موسیقی سنتی در سالن استاد فرشچیان نخستین کنسرت خود را پس از ۴۰ سال در اصفهان اجرا کرد ابتدخواننده ای که پس از 40 سال روی صحنه رفت + تصاویر
خواننده ای که پس از 40 سال روی صحنه رفت تصاویر امینالله رشیدی زادهٔ چهارم اردیبهشت ۱۳۰۴ در روستای اکنون شهر راوند کاشان خواننده و آهنگساز ایرانی است آهنگسازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به طور پیوسته ادامه داشته و در این مفرزند شهید کشوری نمایش اجرا میکند / روایت زندگی پدر روی صحنه تئاتر
فرزند شهید کشوری نمایش اجرا میکند روایت زندگی پدر روی صحنه تئاتر فرهنگ > تئاتر - فرزند یکی از شهدای نامدار دفاع مقدس برای نخستین بار روایتی متفاوت از زندگی و شهادت پدرش را به روی صحنه میبرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این نمایش «کابوس شب نیمه آذر» ن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها