تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860825332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-قصه گویی در دل واقعیت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

قصه گویی در دل واقعیت فیلم «شیار 143» هر آنچه دارد بر دوش بازی کم‌نقص مریلا زارعی و درایت نرگس آبیار برای انتخاب او به عنوان بازیگر نقش الفت و البته تسلطش بر قصه و قصه‌گویی است.
 

نرگس آبیار با اقتباس از داستانی که خودش بر مبنای زندگی واقعی مادر یک شهید به رشته تحریر درآورده، فیلمنامه شیار143 را نوشته و در واقع با همین رویکرد اولین قدم درست و محکم برای رسیدن به فیلمنامه ای ساده، اما همراهی برانگیز را برداشته است. در دل سینمای بی بضاعت (و نه کم بضاعت) ایران که خالی بودن از فیلمنامه های جانانه گریبانگیرش شده، سراغ گرفتن از داستان های کوتاه و بلند برای خلق موقعیت های داستانی و پردازش تراشیده تر شخصیت ها، شاید اولین و کوتاه ترین مسیر برای امتحان شانس داشتن فیلمنامه خوب باشد. در روزگاری که بزرگ ترین فیلمسازان و کمپانی های سینمایی دنیا هم اقتباس از ادبیات و داستان ها و زندگی نامه ها را امری رایج و در خدمت ذات سینما می دانند، سینمای ایران گویا خیال ندارد دست از عادت اختراع چندین و چندباره چرخ بردارد و در دل بی ذوقی و نداری فیلمنامه های اصل سراغ گرفتن از ادبیات داخلی و خارجی را امری نه چندان شدنی می داند. بماند که شاید این سراغ نگرفتن هم از سر بی رمقی و کم دانشی برخی فیلمنامه نویسان باشد. نرگس آبیار اما با اقتباس از داستانی منتشر شده (حتی اگر داستان خودش باشد) اولین نقطه جدی برای توجه ویژه به اثرش را روی کاغذ سفید این قلم به جای گذاشته است. در همین مسیر باید گفت مهم ترین اصل در اقتباس از رمانی که بر مبنای مجموعه ای از رخدادهای واقعی نوشته شده سوار شدن بر دوش واقعیت هایی است که پیشتر امتحان خودشان را پس داده اند و نیاز به اختراع دوباره چرخ را تداعی نمی کنند. برگ برنده شیار 143 توان و کشش بالای قصه واقعی فیلم برای همراه و اقناع کردن مخاطب در جهت همراهی با منطق فیلم و پذیرش شخصیت های داستان است. اصلی ترین حربه نرگس آبیار برای رسیدن به این مهم تکیه اش بر این اصل قدیمی و اصیل در داستان پردازی و فیلمنامه نویسی است که همراهی برانگیزترین داستان ها، داستان هایی است که ریشه در دل واقعیت های بدیع و به دور از کلیشه داشته باشند. در واقع اصل همذات پنداری و پذیرش از سوی مخاطب به کمک نرگس آبیار آمده و اولین نقطه اتکای جدی فیلمنامه را شکل داده است. در کنار این ویژگی حرکت کردن روی نوار باریک احساسات گرایی به معنای مثبت و دور ماندن از احساسات گرایی غلیظ و پس زننده قدم دوم محکمی تلقی می شود برای فیلمنامه شیار 143. نرگس آبیار در نوشتن و اجرای فیلمنامه این فیلم روی لبه تیغ تیز احساسات گرایی و کلیشه و فرو غلتیدن به دره عمیق و مرگ آور شعارزدگی حرکت کرده و از این مرحله موفق بیرون آمده است. از سوی دیگر باید اشاره کرد که شیار143 اثری شخصیت محور است و تمام بار پیشبرد داستان و فراز و فرودهای دراماتیک فیلمنامه اش بر دوش شخصیت الفت بنا شده است. حضور هریک از شخصیت ها یا تیپ های حاضر در فیلمنامه تنها و تنها در جهت معرفی بهتر و آشنایی بیشتر مخاطب با الفت و زوایای پیدا و پنهان فکر و ذهن و احساس او به کاربسته شده اند. انتخاب این شکل از داستان پردازی هم در نوع خودش خطرپذیری بالایی را می طلبد. اینجا هم پای اقتباس و سراغ گرفتن از زندگی واقعی یک مادر شهید به میان می آید. در واقع اگر داستان محل اقتباس اثر و جذابیت های ذاتی سرنوشت مادر داستان فیلم در میان نبود، سرنوشت فیلم شخصیت محور نرگس آبیار جور دیگری رقم می خورد. اصلا و حتما نمی توان از حضور موثر مریلا زارعی برای ایفای نقش الفت در فیلم چشم پوشی کرد. تمام آنچه تحت عنوان مزیت های اقتباس نصیب نرگس آبیار شده بدون حضور مریلا زارعی و نقش آفرینی او به نتیجه ای شبیه به چیزی که حالا شاهدش هستیم، نمی رسید. همان طور که در سطرهای بالا عنوان شد، فیلمنامه شیار143 بر مبنای انتقال داده ها از طریق بیان مستقیم و دیالوگ های مسلسل وار و حجیم شکل نگرفته است. در واقع فضایی که دیالوگ های میان خودشان ایجاد می کنند و موقعیت هایی که شخصیت های فیلم در دل آن قرار می گیرند است که مهم ترین نقاط اثرگذار فیلم را شکل می دهند. محمدرضا مقدسیان / جام جم


 


شنبه 6 دی 1393 ساعت 03:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن