تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799206619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه آنچه باید درباره طرح بیمـه سهام بدانیـد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


قیمت سهام ارزنده شده است؛
همه آنچه باید درباره طرح "بیمـه سهام" بدانیـد
با اجرای این طرح بیمه سهام، بازار سرمایه عملا برای نخستین بار وارد کارزار رقابت با سیستم بانکی شد؛ چون این اوراق می‌تواند به رقابت با سپرده‌های بانکی بپردازد و سرمایه‌گذارانی که دنبال سود بیشتری هستند را به سمت بورس جذب کند.




به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، طرح بیمه سهام در بورس از ۷ تیر به اجرا درآمد، شاید می‌پرسید بیمه سهام چیست و تفاوت آن با بیمه کالا و خدمات چیست؟
 
گزارش حاضر قصد پاسخ به این پرسش‌ها را دارد، محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس واوراق بهادار هم در ادامه این گزارش طرح بیمه سهام را بیشتر کالبدشکافی می‌کند.
 از روز گذشته معاملات اوراق اختیار فروش تبعی یا همان بیمه سهام 28شرکت در بورس آغاز شد. با اجرای این طرح بازار سرمایه عملا برای نخستین بار وارد کارزار رقابت با سیستم بانکی شد چون این اوراق می‌تواند به رقابت با سپرده‌های بانکی بپردازد و سرمایه‌گذارانی که دنبال سود بیشتری هستند را به سمت بورس جذب کند.
 
اوراق بیمه سهام طرحی است که علاوه بر تضمین اصل سرمایه افراد، سود آوری را برای سرمایه‌گذاران تضمین می‌کند. قیمت‌گذاری براساس تضمین سود 20 درصد برای فردی که سهام و اوراق بیمه را خریداری و تا تاریخ سررسید نگهداری می‌کند، درنظر گرفته شده است. محاسبه قیمت آن برای همه فعالان بازار به سادگی ممکن است .اوراق بیمه سهام به‌نحوی قیمت‌گذاری می‌شوند تا حداقل بازده فردی که سهام و اوراق بیمه را امروز خریداری می‌کند تا زمان اعمال اوراق بیمه سهام معادل درصد روزشمار باشد. به این ترتیب فرصت تضمین سود روزشمار 20درصد در بازار سرمایه با استفاده از اوراق بیمه ممکن است.
 
حال پرسش این است که اگر قیمت سهام در زمان اعمال بیشتر از قیمت تضمین شده باشد، چه می‌شود؟پاسخ این است که درصورتی که قیمت سهام در زمان اعمال یعنی حدود 6‌ماه دیگر، بیش از قیمت اعمال باشد، فرد می‌تواند سهام خود را در بازار بفروشد و سود آن را به‌دست آورد.
 
پرسش دیگر اینکه اگر قیمت سهام کمتر از قیمت تضمین شده از سوی ناشر بود چه اتفاقی خواهد افتاد، در این صورت، فرد دارنده سهام و اوراق بیمه درصورتی که از زمان خرید تا تاریخ اعمال، سهام و بیمه را نگه داشته باشد، می‌تواند، در تاریخ اعمال و البته چند روز قبل از آن، در خواست اعمال و استفاده از حق خود را به کارگزار ارائه دهد. در این صورت در روز اعمال یا درصورت بسته بودن نماد حداکثر 7روز پس از تاریخ اعمال، مبلغ تضمین شده به فرد پرداخت می‌شود.
 
مزیت اوراق بیمه سهام در مقابل سپرده‌گذاری بانک‌ها این است که این اوراق حداقل سود 20درصد را تضمین کرده اما اگر قیمت سهام به بیش از قیمت تضمین افزایش یابد، یعنی سود بیش از 20درصد، این سود نیز نصیب سرمایه‌گذار می‌شود. در نتیجه، در مقابل سود تضمین شده 20درصد این یک فرصت بدون ریسک یا اصطلاحا آربیتراژ برای کسب سود بیشتر است، در حقیقت سرمایه‌گذار با تضمین و خیال آسوده سود 20درصد روزشمار را در دسترس دارد و همچنین می‌تواند در انتظار رشد قیمت سهام باشد تا به سودی بیش از 20درصد دست یابد، درحالی‌که با سپرده‌گذاری در بانک، هیچ انتظار یا امیدی برای کسب سود 20 درصد وجود ندارد.
 
* قیمت سهام ارزنده شده است
 
برای اینکه ببینیم هدف از اجرای طرح بیمه سهام در بورس چیست سراغ محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار رفتیم او در این‌باره توضیح داد: برایند جلسات متعددی که با سهامداران و مدیران شرکت‌های حقوقی بزرگ داشتیم این بود که قیمت سهام شرکت‌ها به حدی کاهش پیدا کرده که سرمایه‌گذاری در بورس را به‌شدت ارزنده کرده است و قیمت‌ها در بازار به حدی رسیده که تضمین ریسک در بورس شدنی است. او ادامه داد: در عین حال تعهد عملی سهامداران حقوقی بزرگ به حمایت از سهامشان در یک کف قیمت مشخص نشان می‌دهد که قیمت‌های فعلی واقعا ارزنده است.
 
به گفته وی، برای اینکه این تفکر به یک اقدام عملی تبدیل شود نیاز به این بود که سازمان بورس سیاست جدیدی اعمال کند، خواجه نصیری تأکید کرد:در این دوره چند ماهه بخشی از سرمایه‌گذاران طبیعتا از بازار سهام خارج شده‌اند و کسانی که در بازار مانده‌اند سرمایه‌گذاران وفادار بازار سرمایه هستند. سازمان بورس قصد داشت برای سرمایه‌گذاران وفادار تسهیلاتی فراهم کندکه به آنها کمک شود. او افزود: هدف ما از اجرای این طرح تأثیر‌گذاری روانی صرف نیست و انتظار کوتاه‌مدت از این طرح نداریم، بلکه معتقدیم با تداوم فروش اوراق بیمه سهام ظرف 6‌ماه آینده بورس درکف قیمت‌های فعلی حمایت خواهد شد.
 
او افزود: در اصلاح آیین‌نامه عرضه اوراق بیمه تلاش کردیم تا حد امکان مکانیسم عرضه این اوراق ساده شود به‌طوری که خرید این اوراق و بیمه کردن سهام تقریبا به راحتی بیمه کردن خودرو است. او تأکید کرد: طبق ضوابط جدید سرمایه‌گذاران به انجام محاسبات پیچیده نیاز ندارند. او افزود: یکی دیگر از اهداف سازمان بورس از عرضه اوراق بیمه تشویق به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس است. طبق تئوری‌های موجود هر بازاری برای پایداری همزمان به سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و بلندمدت نیاز دارد. برآورد‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر تعداد سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت نسبت به سرمایه‌گذاران بلندمدت بیشتر شده است بنابر این سازمان بورس درتلاش است از طریق انتشار اوراق بیمه سهام و سایر روش‌ها تعادل این دو کفه را تقویت کند./باشگاه/110
 



۰۳/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن