تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802993021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد آمریکا و چین از نگاه بی بی سی قضاوت با شما


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


یک بام و دو هوا؛
اقتصاد آمریکا و چین از نگاه بی بی سی" قضاوت با شما"
بی بی سی: چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جدید میلادی چگونه است؟




به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، سایت دولتی بی بی سی فارسی (انگلیس) در خبری با عنوان"چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵ " چنین نوشت: اگر بخواهیم پرسش بالا را در یک کلمه – و بر مبنای پیش‌بینی‌های متعدد کارشناسان – پاسخ دهیم، می‌توانیم بگوییم "بد نیست". البته بدیهی است خطراتی هم پیش رو خواهد بود، که گاه جدی هم هست.

به‌عنوان نمونه، صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان را برای سال جاری ۳.۸ درصد پیش‌بینی کرده، که این میزان بیشتر از ۳.۳ درصد در سال گذشته میلادی است. چنین رشدی البته با دوره‌های شکوفایی اقتصادی فاصله دارد، اما بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ خواهد بود. اغلب پیش‌بینی‌های اقتصادی با یک "اما" همراه هستند. پیش‌بینی امسال هم استثناء نیست، و از قضا چند "اما" دارد.

"یکی از این "اما" ها مربوط به شاخصی‌ است که از قضا ممکن است به اقتصاد بیشتر کشورهای جهان کمک کند: قیمت نفت خام، که از ماه ژوئن سال گذشته که بالاترین رقم را داشت تقریبا نصف شده است.
کاهش قیمت نفت باعث می‌شود مردم پول بیشتری برای خرج کردن داشته باشند و هزینه‌های کسب‌وکارهای مختلف هم پایین بیاید. بدیهی‌ است که این کاهش به ضرر صادرکنندگان نفت است."
قدرت ایالات متحده آمریکا
بی بی سی افزود: اقتصاد آمریکا سریع‌تر از آن‌چه پیش‌بینی شده بود رشد کرده بیشتر ناظران وضعیت مثبت اقتصاد جهان را بر مبنای وضعیت مطلوب اقتصاد آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد اقتصاد آمریکا حدود یک درصد بیش از سال ۲۰۱۳ باشد. کارشناسان این نهاد بین‌المللی می‌گویند رونق بازار خانه و سرمایه‌گذاری نشانه این است که دوره رکود احتمالا پشت‌ سر گذاشته شده و این نکته‌ای است که از مهم‌ترین مسائل ماه‌های آینده خواهد بود.

اگر بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کند، بانک مرکزی این کشور احتمالا نرخ پایه بهره را که در شش سال گذشته نزدیک صفر بوده بالا می‌برد.

رشد اقتصادی مطلوب و بالا رفتن قدرت خرید مردم معمولا تورم می‌آورد. بالا بردن نرخ بهره در واقع راهی برای مهار این تورم است.

بیل دادلی، از مقام‌های ارشد بانک مرکزی آمریکا، اخیرا اذعان کرد که چنین تغییری "بی‌تردید با مقداری تلاطم بازار همراه خواهد بود."

به‌عنوان مثال،‌ اگر نرخ بهره در آمریکا بالا برود، بازارهای این کشور برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که کسانی سرمایه‌شان را از کشورهای دیگر – به‌ویژه کشورهای در حال توسعه – بیرون بکشند و به آمریکا ببرند.

چنین تحولی اگر مدیریت نشود می‌تواند خطرناک باشد، می‌تواند به افت سریع ارزش پول، تورم بالا، و گران شدن استقراض در کشورهای در حال توسعه شود، چه برای دولت‌ها چه برای کسب‌وکارها.

البته آقای دادلی می‌گوید اقتصادهای در حال توسعه برای اقدام احتمالی بانک مرکزی آمریکا آماده‌اند و بهتر از قبل عمل خواهند کرد.

کندی رشد اقتصاد چین
بی بی سی اضافه کرد: ناظران معتقدند دوران رشد خارق‌العاده اقتصاد چین به‌سر آمده عامل تعیین‌کننده دیگر چین است. افت نرخ رشد اقتصادی این کشور به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد. این چیزی‌ است که تقریبا همه معتقدند دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.

نیروی پیش‌برنده اقتصاد چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری و صادرات بوده که تا ابد نمی‌تواند به همین شکل ادامه پیدا کند.

نکته این‌جاست که کنار آمدن با کند شدن رشد اقتصادی چین مشکل کشورهای دیگر هم هست. کشورهایی که نیازهای صنایع چین را تأمین می‌کنند – از جمله کشورهای آفریقایی صادرکننده مواد خام.

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس می‌گوید اقتصاد چین "سال‌ها افت نرخ رشد" خواهد داشت.

گذشته از این‌ها وضع اقتصاد اروپا هم به‌خاطر انتخابات زودرس در یونان مبهم است. پیش از این هم تحولات سیاسی یونان بازارهای مالی کشورهای اروپایی دیگر را که به‌لحاظ اقتصادی تحت فشارند متلاطم کرده – به‌عنوان مثال ایتالیا و اسپانیا.

ممکن است این بار هم بی‌ثباتی جدی مالی در یونان به کشورهای دیگر هم سرایت کند، هرچند که ناظران این خطر را کمتر از دوران اوج بحران مالی می‌دانند.

کشور دیگری که بحران سیاسی‌اش می‌تواند مشکلات اقتصادی بین‌المللی ایجاد کند، اوکراین است. و البته خاورمیانه را نباید فراموش کرد. هر رویداد احتمالی که تولید نفت را مختل کند باعث می‌شود قیمت نفت دوباره بالا برود.

روی‌هم‌رفته نکاتی که ممکن است در این سال جدید میلادی دردسرساز بشوند کم نیستند. واقعیت این است که کسی انتظار رشد چشم‌گیر اقتصادی هم ندارد. با این حال می‌توان انتظار داشت ۲۰۱۵ هم دست‌کم مثل ۲۰۱۴ دوران نقاهت پس از بحران باشد.  

    این ها تمامی نوشته های سایت بی بی سی فارسی بود، حال نگاهی به خبر یکی دیگر از سایت های همسوی بی بی سی یعنی سایت یورونیوز می اندازیم. این سایت می نویسد: آمار و ارقام صندوق بین المللی پول نشان می دهد چین در سال ۲۰۱۴ لقب قدرتمندترین اقتصاد دنیا را ازآن خود کرده و این چنین ایالات متحده را پس از آنکه ۱۴۲ سال  در ردیف اول قرار داشت به زیر کشیده است.

تولید ثروت اقتصاد چین در این سال به رقم ۱۷ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار رسیده که ۲۱۵ میلیون دلار بیشتر از اقتصاد ایالات متحده است.

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با توجه به میزان توسعه صنعتی چین این روند بلند مدت و پایدار خواهد بود.  

 
به راستی کدامین خبر درست است؟ شما قضاوت کنید.



۲۴/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن