واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
خط مشترک؛
حمایت متعصبانه از یک فیلم ضدتعصب! +اسناد
سوژه فیلم «خانه پدری» دوباره تعدادی از رسانهها را در داخل و خارج یکصدا کرد.
به گزارش جام نیوز، فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری در سال ۱۳۸۹ تولید شد، اما هیچگاه در دولت دهم اجازه اکران نیافت تا اینکه با چرخش سیاست ها در دولت یازدهم توانست سال گذشته در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآید؛ ولی این تغییر هم نه تنها نتوانست از حواشی آن بکاهد، بلکه متولیان سینمایی را با چالشی عمیقتر بر سر صدور اجازه نمایش یا عدم آن روبرو کرد. چندی پیش دوباره شایعه اکران فیلم بر سر زبان ها افتاد و با وجود مخالفت های فراوان، در نهایت با نمایش محدود آن -مقید به رده بندی سنی- موافقت شد. فیلم در هفته آغازین دی ماه فقط توانست دو روز در گروه "هنر و تجربه" نمایش داده شود، اما به دلیل درونمایه ضدملی-اسلامی دوباره از گردونه اکران حذف شد. با وجود عصبانیت رسانههای غربی از عدم اکران فیلم یادشده، آنها به خوبی توانستند کدها و کنایههای "خانه پدری" را درک و در تحلیل هایشان بدان اشاره کنند. سوژه فیلم (قتل ناموسی در جامعه مذهبی و متعصب ایران) دوباره تعدادی از رسانهها را در داخل و خارج یکصدا کرد. این در حالی بود که موافقان اکران این فیلم در داخل، با پنهان ساختن واقعیت، منتقدان را متهم کردند که "فیلم را نفهمیدهاند" و "حساسیتشان بیدلیل است" و "دچار کجفهمی هستند" و... *رسانههای بیگانه* رادیو زمانه (radiozamaneh) وابسته به پارلمان هلند، با بیشترین حجم اخبار و گزارش ها در میان رسانه های فارسی زبان بیگانه، بهطور ویژهای از کدرمزهای ضددینی-ملی فیلم عیاری پرده برداشت. عبارت های زیر را که در پایگاه اینترنتی رادیو زمانه منتشر شده است، دقیق بخوانید: - «موضوع فیلم تعصب مذهبی است و نمادها نشان دهنده این است که جامعه مذهبی ایران هنوز درگیر موضوعات ناپسندی است که از گذشته وجود داشته است...» - «ظاهراً نمایشِ عریان و بیپروای خشونت و قساوت پدری متشرع و متعصب در فضایی سنتی، عامل اصلی توقیف این فیلم بوده است. «خانه پدری» درامی جنایی-خانوادگی درباره خشونت، قتل ناموسی و تعصب مذهبی است و با سکانسی خشن و تکاندهنده آغاز میشود...» - «داستان در خانهای قدیمی است و دختر جوانی به نام ملوک را میبینیم که میخواهد از دست پدر و برادر کوچکش محتشم فرار کند، اما آنها او را گرفته و به زیرزمین خانه برده و در آنجا او را به طرز وحشتناک و بیرحمانهای کشته و در گوشهای از همان زیرزمین دفن میکنند...» - «قتل ناموسی، پدیدهای رایج در ایران و جوامع سنتی مذهبی است...» - «قتل ناموسی نه تنها در ایران بلکه همین امروز در میان مهاجران مسلمان ایرانی، پاکستانی و عرب در لندن و شهرهای بزرگ اروپا اتفاق میافتد...» - «روشن است که خانه در این فیلم همانند اجارهنشینهای مهرجویی نمادی از ایران است...» - «حبس شدن دوربین در خانه، باعث قطع ارتباط ساکنین خانه با محیط بیرون و جامعه شده است؛ مثل انزوایی که این روزها 1+5 مدعی آن است.» یا درگاه اینترنتی دویچه وله (DeutscheWelle) وابسته به دولت آلمان، با ادبیاتی مشابه نوشت: «خانه پدری فیلمی انتقادی-اجتماعی است که موضوع "قتلهای ناموسی" و ستم بر زنان در جامعه ایران را مطرح میکند. این فیلم اپیزودیک، مشکلات زنان در جامعه مردسالار ایران را طی هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده است.» وبسایت بی بی سی فارسی هم نوشت: «همچنان نهادها و گروه های موازی تصمیم گیرنده در ایران با همه قوایشان سعی می کنند فضا را به زمان دولت احمدی نژاد برگردانند؛ به دورانی که کتاب ها و فیلمهای بسیاری توقیف شد و عصر تاریکی برای فرهنگ و هنر و ادبیات ایران بود.» در نمونهای دیگر، تارنمای رادیو فردا (radiofarda) ارگان رسانهای سازمان سیا، نوشت: «در این فیلم برخی مسائل ظلمآمیز در قبال زنان در خانوادهای ایرانی، به صورتی بیپرده و صریح به تصویر کشیده شده است.»
*رسانههای داخلی* اما در داخل نیز برخی رسانه ها در حمایت از فیلم خانه پدری به خط شدند. نمونههای پایین را مرور کنید: «عصبانیتها از «خانه پدری» عیاری همچنان ادامه دارد. اهالی سینما اما به این دلواپسیها بیاعتنا هستند و فیلم آخر این کارگردان را "اتفاقی مثبت در سینمای ایران" میدانند.» (شرق) «دختری نوجوان به دلیل خطایی ناکرده در خانهشان دفن میشود. تلاشهای او بیهوده است. همین سکانس قلب هر انسانی و هر مسلمانی و هر ایرانی را به درد میآورد.» (روزنامه اعتماد) «در همه این سالها که جلوی نمایش این فیلم گرفته شده است، دلایل معقول و منطقی نداشته و صرفا سلیقه عده معدودی باعث شده تا فیلم نمایش داده نشود. خصوصا اینکه همه اهالی سینما و صاحب نظران نیز معتقدند یکی از درخشانترین فیلم های سالهای اخیر سینمای ایران "خانه پدری" است.» (ایسنا) «دخالت نهادهایی خارج از قوه مجریه برای سینمای ما ایجاد مشکل می کند. حال باید منتظر ماند و دید که چه تصمیمی در انتظار سینما ایران و خانه پدری است... چرا ارشاد که تنها مرجع قانونی صدور مجوز ساخت و نمایش فیلمهاست تن به فشارهای غیرموجه بیرونی میدهد؟ یا کدام قدرت امکان مداخله افراد و گروههای غیرمتخصص در امر سینما را فراهم آورده است؟» (آفتاب) «اکران محدود فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری نیز تندروهای فرهنگی را راضی نکرده و جز به توقف اکران آن رضایت نمی دهند...» (عصر ایران) «خانه پدری یکدهم خشونت تصویر شده در صداوسیما را هم ندارد/ بسیاری از مخالفان؛ فیلمها را ندیده قضاوت میکنند/ مخالفت با فیلم بهخاطر فیلم نیست، بلکه با جریان پشت فیلم و مدیریت دولتی است.» (ایلنا)
بهنظر میرسد ارتباطی نانوشته میان برخی رسانههای داخلی و رسانههای وابسته به دولتهای بیگانه وجود دارد که نشانههای ارتباط مذکور در خطوط خبری مشترک آنها قابل ردیابی است.
جامنیوز با رصد دقیق و تعقیب این خطوط مشترک، سلسله گزارشهای خود را ادامه خواهد داد.
115
۲۳/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]