محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843231496
کیانوش عیاری برکت سینمای ایران است
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: صدرعاملی: کیانوش عیاری برکت سینمای ایران است خبرگزاری پانا: فیلم «آنسوی آتش» ساخته کیانوش عیاری در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي ساعت 12:53
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در هشتادویکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که پنجشنبه 18 دی در تالار استاد شهناز برگزار شد، فیلم «آنسوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری به نمایش گذاشته شد و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان فیلم، شاهین امین منتقد سینمایی و کیوان کثیریان مدیر سینماتک خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای نشست شاهین امین از هیجان دیدن فیلم پس از حدود 25 سال گفت: در آن زمان با دیدن «آنسوی آتش» احساس میکردم فیلمساز بزرگی را کشف کردهام. اگرچه دیدن دوباره بسیاری از فیلمها پس از مدتی طولانی مخاطب را ناامید میکند، اما دیدن مجدد این فیلم باعث ایجاد چنین حسی در من نشد. عیاری را با توجه به استعداد و تواناییهای ویژهاش، قدرندیدهترین فیلمساز ایران میدانم که هیچگاه موجسواری نکرده و موجهای ایجاد شده در جامعه نه به سود او که به ضررش تمام شده است. به نظرم اگر او را حمایت میکردند، میتوانست نخستین فیلمساز ایرانی باشد که موفق به کسب جایزه اسکار شده است. «آنسوی آتش» را فیلم شستهرفتهای میدانم که در آن فضا و مکان جزو کاراکترهای اصلی به شمار میروند. ماجرای فیلم تنها در همین فضا و مکان است که معنا مییابد. فضای خوزستان همه عناصر فیلم را تحتتاثیر خود قرار داده، اگرچه آنچه در اینجا برای ما خشن به نظر میرسد، در خوزستان جزئی عادی از زندگی بوده و هنوز هم هست.
این منتقد سینمایی با بیان اینکه فیلم تقریبا هیچ زمان مرده و از دست رفتهای ندارد، ادامه داد: همه چیز فیلم موجز و تاثیرگذار است و شخصیتپردازی و معرفی شخصیتها خیلی خوب انجام گرفته است. به واقع عیاری را باید استاد فضاسازی دانست، ضمن اینکه تمام جزئیات فنی، فیلمبرداری، موسیقی و.. را به دقت مورد توجه قرار میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای مهم عیاری این است که هیچگاه از اصولش عدول نکرده و خارج از اصول خودش فیلم نساخته است و دنبال حسابگری کاسبکارانه نبوده است. حتی چند فیلمی را هم که به اجبار ساخته، از جنس خودش است و برخلاف اصولش عمل نکرده است. «آنسوی آتش» از آنجایی که در دهه 60 ساخته شده و ماجرایی را تعریف میکند که به دهه 50 مربوط میشود، بهراحتی میتوانست تبدیل به فیلمی سیاسی شود، اما میبینیم که عیاری تلاش بسیاری به خرج داده تا در این ورطه نیفتد و این امر بسیار ارزشمندی است. لایههای مختلف فیلم سرشار از تمثیل و استعاره است و میتوان بحثهای اسطورهای بسیاری را در ارتباط با آن مطرح کرد، اما فارغ از این مسائل در فیلم شاهد ماجرایی هستیم که بسیار دقیق چیده شده و روایت میشود. در واقع اگرچه مسائل بسیاری را میتوان از فیلم استخراج کرد، اما باز هم کوشش عیاری بر آن بوده که فیلم نمادگرا نشود. این در حالی است که بازی با نمادها برای فضاهای روشنفکری سینمای ایران جذابیت زیادی دارد و ماجرای فیلم هم امکان چنین کاری را به فیلمساز میداد، اما عیاری در اینجا هم مقاومت به خرج داده است.
در ادامه نشست رسول صدرعاملی که در میان تماشاگران حضور داشت، برای لحظاتی به روی صحنه آمد و ضمن تشکر از کیوان کثیریان برای فراهم آوردن چنین فضایی گفت: به رغم آنکه میپذیرم قدر عیاری دانسته نشده است، اما هنرمند همواره در طول زمان است که قضاوت میشود. چه قدرشناسی بالاتر از اینکه عیاری در میان مردم از اینهمه محبوبیت برخوردار است؟ آیا مخاطبی در سینما داریم که به عیاری بیتوجه باشد؟ دلیل این امر هم آن است که عیاری هیچگاه خودخواهانه و مبتنی بر حسابکتابهای مرسوم فیلم نساخته است، و عوض آنکه سوار موجهای روشنفکری یا نواندیشی شود، با دلش فیلمسازی کرده است. عیاری ترسی از فعالیت در تلویزیون نداشت و در آنجا هم آثار درخشانی خلق کرد، در حالیکه بسیاری از ما فیلمسازان از اینکار اجتناب می کنیم که مبادا به کارنامه هنریمان خدشهای وارد شود. ما در دنیای اندیشه و تجربه همواره در حال آزمون و خطا هستیم و امیدوارم در آینده باز هم شاهد آثار خوب عیاری باشیم. کیانوش عیاری برکت سینمای ایران بوده و هست.
کیانوش عیاری ضمن تشکر از صدرعاملی در بیان مشکلات سینمای ایران، به دورانی اشاره کرد که ناچار به ساخت فیلمهای «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» شده بود: در آن زمان در عرض سه تا چهار سال حدود نوزده فیلمنامه به بنیاد فارابی و وزارت ارشاد ارائه دادم که همگی رد شدند. آن نوزده فیلمنامه در واقع نوزده دغدغه یک فیلمساز به شمار میرود؛ دغدغههایی که نه در زمانی کوتاه، بلکه در طول زندگی انسان شکل میگیرد و حداکثر سه یا چهار مورد از آنها به فیلمهای اصلی یک فیلمساز منجر میگردد. از آنجایی که تنها راه معیشت و همینطور بزرگترین تفریح من در زندگی سینما است، چارهای جز ساخت دو فیلم «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» نداشتم تا از دایره سینما به بیرون پرت نشوم. با این وجود از ساخت آنها پشیمان نیستم چرا که تمام دانش و تجربهام را در ساخت آنها بکار بستم. اما اگر در مسیر درستی قرار میگرفتم و چنین اجباراتی وجود نداشت، سوژههای بسیار مهمتری برای ساخت فیلم در ذهن داشتم.
سپس کیوان کثیریان، مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران با اشاره به فضای غریب فیلم و جنس تازه و غافلگیرکننده داستان، از عیاری خواست که از فضا و زمان ساخت فیلم بگوید. عیاری با اشاره به اینکه خوزستان در آن زمان در آتش جنگ میسوخت و عدهای نیز از همین منظر موضوع فیلم را زیر سوال میبردند گفت: برخی میگفتند یک فیلمساز اهوازی به جای پرداختن به موضوع جنگ، سراغ موضوعی بیربط در دهه پنجاه رفته است. باید بگویم من به موضوعی پرداختم که از جنگ کم اهمیتتر نبود و شاید خود یکی از زیربناهای جنگ به شمار میرفت. من در شهری متولد شدم که بوی شیرین نفت در آن احساس میشد و هسته آن ثروت و پوسته آن فقر بود. مگر میشد چنین مسائلی را ندید و صرفا به جنگ پرداخت؟ ضمن اینکه خود جنگ با این تضاد عمیق در ایران بیارتباط نبود. من در دهه پنجاه شاهد بودم که چگونه اطراف این شعلههای آتش به محلی برای خوشگذرانی مردم تبدیل شده بود، و به این میاندیشیدم که تنها سهم مردم خوزستان از ثروتی که زیر پایشان بود همین نور شعلههای آتش است. در سال 1350 نیز فیلمی هشت میلیمتری و کوتاه به همین اسم یعنی «آنسوی آتش» ساختم و در سال 65 که مجددا چنین فیلمی ساختم عدهای گمان بردند که قصد تکرار همان فیلم را دارم.
عیاری در پاسخ به این سوال که چگونه مدیران تلویزیون متقاعد به ساخت این فیلم شدند گفت: در آن زمان بین مسئولان تلویزیون و وزارت ارشاد درگیری وجود داشت. بنیاد فارابی با قاطعیت با ساخت این فیلم مخالفت کرده بود و هنگامی که مدیر تولید شبکه یک سیما از این موضوع باخبر شد، بلافاصله و در روز اول سال 1365 ساخت «آنسوی آتش» را تصویب کرد. پس از آن در آبان 1365 به اهواز رفتیم و این مقارن با زمانی بود که اهواز زیر بمباران دهشتناکی قرار داشت که به «بمباران پنجاه و دو نقطه» معروف شد و زمانی که کار فیلمبرداری تمام شد، بمبارانها هم به پایان رسیده بود. فیلم و خاطرات زمان ساخت آن برای من استثنائی و بسیار عجیب بود. در این فیلم قصد نداشتهام جنگ را پیشبینی کنم اما ممکن است برخی چنین استنباطی از فیلم داشته باشند. همانگونه که در مورد «خانه پدری» مباحثی مطرح میشود که خودم اینگونه به آنها فکر نمیکنم.
در ادامه سیامک اطلسی، بازیگر سینمای ایران و از شخصیتهای اصلی فیلم «آنسوی آتش» به روی صحنه آمد و با بیان خاطرات ساخت فیلم و همکاری با عیاری سخن گفت: زمانی که عیاری ما را به اهواز برد، سیزده هواپیمای عراقی در یک روز از صبح تا شب اهواز را بمباران کردند. لحظاتی وجود داشت که عدهای میگفتند اهواز را ترک کنیم اما عیاری پابرجا ماند و اینکه در آن شرایط در حال ساخت فیلمی در مورد استعمار پیر بود نشانه تفکر این فیلمساز است. اکثر پلانهای این فیلم ماندگار تنها یکبار ضبط شدهاند. وی ضمن تشکر از کثیریان برای فراهم آوردن این فضا، از فیلمسازان جوان خواست به دنبال ساخت چنین فیلمهایی باشند که ماندگار شوند و سالها بعد هم اینگونه مورد استقبال قرار بگیرند.
شاهین امین در بخش بعدی صحبتهایش در مورد فیلم آن را همچون خوابی هذیانآلود دانست و چنین حالتی را در تمام لحظات فیلم ساری و جاری دانست. وی ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر در این فیلم، استفاده از عنصر طنز است که میتوان دو دلیل برای آن ارائه کرد. نخست آنکه این فیلم به دلیل فضا و مکانش سرشار از خشونت است و طنز بهعنوان سوپاپ اطمینان میتواند از میزان آزارندگی فیلم بکاهد. دوم آنکه فیلمساز تلاش میکند حتی اگر خشونتی وجود دارد، بزرگنمایی نشود و این مساله را در دیگر فیلمهای عیاری هم شاهد هستیم.
در ادامه عیاری در پاسخ به سوالی در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت: متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم. اگرچه ظاهر فیلمهایم هیچ ربطی به سینمای آلفرد هیچکاک ندارد، اما او فیلمساز محبوب من است و نیروی گرانشی قوی برای من بهوجود میآورد. آنچه در هیچکاک بینظیر است و موجب محبوبیت او برای من میشود این است که هیچکاک قادر است اتفاقات پیشپا افتادهای را که گویی زبان سینما از بیان آن ناتوان است، به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. ضمن اینکه تعلیقهای موجود در فیلمهای او برای هر مخاطب سینما جذاب است. کارگردان فیلم «خانه پدری» در جواب پرسشی که در مورد این فیلم مطرح شده بود، به اظهار امیدواری برای اکران این فیلم اکتفا کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
ذبح سینما برای مخالفت با دولت / نظرخواهی از 23 چهره سینمایی فرهنگی درباره اکران فیلم کیانوش عیاری
ذبح سینما برای مخالفت با دولت نظرخواهی از 23 چهره سینمایی فرهنگی درباره اکران فیلم کیانوش عیاری فرهنگ > سینما - بازماندن فیلم خانه پدری از اکرانی محدود در گروه هنر و تجربه باعث نگرانی اهالی سینما شده است سمیه علیپور- الهه خسروی یگانه «خانه پدری&raqپاسخ کیانوش عیاری به ایوبی |اخبار ایران و جهان
پاسخ کیانوش عیاری به ایوبی کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم خانه پدری پاسخ داد کد خبر ۴۶۲۹۳۸ تاریخ انتشار ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۴ - 02 January 2015 کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم خانه پدری پاسخ داد به گزارش ایسبازگشت امیر نادری به سینمای ایران
بازگشت امیر نادری به سینمای ایران فیلم ساز دهنی ساخته امیر نادری که محصول سال ۱۳۵۲ است از هفته آینده در گروه سینماهای هنر و تجربه به نمایش درمیآید خبرگزاری مهر گروه هنر و تجربه فیلم سازدهنی به کارگردانی امیر نادری را بعد از چهل سال اکران میکند این فیلم سینمایی از 16دبودجه گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران چقدر است؟
بودجه گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران چقدر است رئیس هیأت مدیره شرکت نور تابان جزئیات بودجه تولید فیلم سینمایی محمد ص را اعلام کرد نخستین نشست خبری فیلم محمد ص به کارگردانی مجید مجیدی بعد از ظهر چهارشنبه 17 دی ماه در سالن کنفرانس شهرک پیامبر اعظم ص برگزار شد صادقیان ربه همت رایزنی فرهنگی ایران در کویت جشنواره سینمایی ایران در کویت افتتاح شد
به همت رایزنی فرهنگی ایران در کویتجشنواره سینمایی ایران در کویت افتتاح شددر آستانه میلاد رسول گرامی اسلام ص و گرامیداشت هفته وحدت و همزمان با ایام تولد حضرت عیسى مسیح ع جشنواره فیلمهای سینمایی ایران روز گذشته 7 دی کویت با نمایش فیلم بید مجنون اثر مجید مجیدی گشایش یافت بهنقد و بررسی سینمای ارمنستان در خانه هنرمندان ایران
نقد و بررسی سینمای ارمنستان در خانه هنرمندان ایران خبرگزاری پانا بیست و دومین نشست پلک تهران با عنوان سینما- نگاه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي ساعت 10 01 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در بیست و دومین نشست پلک تهران با عنوان سینما- نگاه دو فیلم «پاآغاز جشنواره سینمایی ایران در کویت با «بید مجنون»
آغاز جشنواره سینمایی ایران در کویت با بید مجنونجشنواره سینمایی ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت هفتم دیماه جاری آغاز میشود و به مدت 4 روز متوالی ادامه دارد به گزارش خبرگزاری فارس به منظور توسعه و ترویج هنر و فرهنگ ایران در کویت جشنواره فیلمهای سینمایی ایران در تابرگزیدگان «بمانی» مشخص شدند/ کیانوش عیاری تجلیل شد -
برگزیدگان بمانی مشخص شدند کیانوش عیاری تجلیل شد شناسهٔ خبر 2449499 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ هنر > سینمای ایران نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی با موضوع میراث فرهنگی عصر جمعه 5 دیماه برگزیدگان خود را معرفی کرد به گزارش خبرنگار مهر هیات انتخاب و داوری نخستین جشنواره فیلمپاسخ کیانوش عیاری به ایوبی
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱ ۱۰ کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم خانه پدری پاسخ داد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا در پی جلوگیری از اکران فیلم خانه پدری و موکول زمان نمایش آن به شرایطی مناسب حجتالله ایوبی از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینههای اکدندان طمع را در سازمان سینمایی کشیدهایم |اخبار ایران و جهان
دندان طمع را در سازمان سینمایی کشیدهایم دقت در شرایط و موقعیتی که یک کار فرهنگی دارد انجام میشود مهمترین اصل کار فرهنگی است ما یک الگوی از پیش طراحی شده نداریم وضعیت امسال ما با 5 سال پیش قطعا فرق میکند کد خبر ۴۶۵۲۶۳ تاریخ انتشار ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۸ - 10 January 2015 رئیسفیلمهای سینمای ایران به کویت میروند
فیلمهای سینمای ایران به کویت میروند جشنواره سینمایی ایران هفتم دیماه جاری آغاز میشود و به مدت ۴ روز متوالی ادامه دارد تسنیم به منظور توسعه و ترویج هنر و فرهنگ ایران در کویت جشنواره فیلمهای سینمایی ایران در تالار سینسکیب مجتمع هنری لیلی گالری برگزار میشود این جشنواره هنایوبی و پیشکسوتهای سینمای ایران در یک قاب + عکس
جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ رییس سازمان سینمایی با حضور در پشت صحنه فیلم سلام پدربزرگ با عوامل این اثر سینمایی و جمعی از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران دیدار کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا حجت الله ایوبی عصر پنجشنبه چهارم دی به پشت صحنه فیلم سلام پدربزرگ به کارگردانی مجید قاجزئیات کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» در فجر 33 -
جزئیات کتاب سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران در فجر 33 شناسهٔ خبر 2458165 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۳ هنر > سینمای ایران ایرج تقی پور از نگارش کتاب سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران برای بخش بزرگداشتهای جشنواره فجر خبر داد و حیدری سرپرست تیم تحقیقات جزئیاتی از کتاب رافیلم «محمد(ص)» دستاورد سینمای ایران است -
حجتالله ایوبی در جمع خبرنگاران فیلم محمد ص دستاورد سینمای ایران است شناسهٔ خبر 2460178 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ هنر > سینمای ایران رئیس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از لوکیشن فیلم محمد ص این اثر سینمایی را از جمله دستاوردهای خوب سینمای ایران دانست و ابراز اطمینانفيلمهايي كه نويد ورود نسلي با استعداد را به سينماي ايران ميدهد
فيلمهايي كه نويد ورود نسلي با استعداد را به سينماي ايران ميدهد در روزهاي منتهي به پنجمين دوره از جشنواره عمار يكي از دغدغههاي اصلي مخاطبان و علاقهمندان به آثار اين جشنواره يافتن اطلاعاتي از فيلمهاي داستاني و انيميشنها و مستندهاي مهم اين دوره است در روزهاي منتهي به پنجميندر ادامه موج سازی خانهسینما و صنوف آن نامه سرگشاده به رییس جمهور/کانون کارگردانان سینمای ایران بازیگر تازه سن
در ادامه موج سازی خانهسینما و صنوف آننامه سرگشاده به رییس جمهور کانون کارگردانان سینمای ایران بازیگر تازه سناریوی مقابله با کمیسیون فرهنگیکانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه موجسازی خانه سینما و صنوف زیر مجموعه با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور وارد سناریوی مقابلهپیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران منتشر شد -
در پی درگذشت مرتضی احمدی پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران منتشر شد شناسهٔ خبر 2447645 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۵ هنر > سینمای ایران انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت مرتضی احمدی پیام تسلیتی را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در متن این پیام آمده است بازگشت هم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها