واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اصلانی: باستانشناسان و مستندسازان گذشته انسان را به نمایش میگذارند فرهنگ > سینما - مستندسازان و باستانشناسان در هستی بخشیدن به گذشته با هم پیوند میخورند و گذشته انسان را به گونهای هیجان انگیز برای وی به نمایش میگذارند.
به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا اصلانی کارگردان مطرح سینما و سازنده فیلم جام حسنلو امروز سهشنبه در دومین روز برگزاری گردهمایی بینالمللی سینمای مستند و باستانشناسی ایران بعد از نمایش فیلماش به طرح رساله خود به عنوان «باز نمود اندیشههای هستیشناسانه باستانشناسی در سینمای مستند» پرداخت. وی گفت: سینمای مستند و علم باستان شناسی هر کدام دارای مراحل مختلفی هستند که هر یک اهمیت و اعتبار خاصی دارد و مطرح کردن اندیشه های هستی شناسانه مبنی بر نفی بقیه موار نیست. اصلانی افزود: درست است که سینما و باستان شناسی هیچ کدام خدمتگذار یکدیگر نیستند ولی هر یک در عین استقلال می توانند به فهم یکدیگر کمک کنند . این فیلمساز باسابقه، سینمای مستند را هنر صنعتی دانست که می تواند جهان را متحول کرده و هشدار دهد که جهان گذرا نبوده و دارای هستی است . به اعتقاد او سینمای مستند سطوح گسترده و مهمی دارد ، حتی یک پلان 8میلیمتری یک حرکت در محوطه باستان شناسی خود ارزش خاصی دارد که قابل حذف نیست. به عقیده وی، از یک گزارش صفر تا یک تعبیر کارشناسانه تمامی درسینمای مستند مهم تلقی می شوند. کارگردان فیلم جام حسنلو با اشاره به این نکته که در جوامع امروز خیال توسط رسانه ها حذف شده اظهار داشت: نباید بگوییم باستان شناس تنها استخوان های مردگان را می ساید یا جامی را از دل خاک بیرون می کشد بلکه باید ازاین دید به موضوع نگاه کنیم که باستان شناس تخیل ما را بر می انگیزد و ما را به زمان های گذشته می برد. به بیان اصلانی ، باستان شناسی به ما ظرفیت تاریخ داشتن را می دهد زیرا که انسان ذاتا موجودی تاریخی است و ناطق بودن انسان به معنای حافظه داشتن اوست و حافظه خود تاریخ است. او افزود: پس کار باستان شناسان قابل تقدیر است زیرا که ما را به خود باز می گردانندو با خودمان آشنا می کنند همچنین مستند سازان و باستان شناسان در هستی بخشیدن به گذشته با هم پیوند می خورند . وی در ادامه تمامی فیلم ها ی به نمایش درآمده در این گردهمایی را دارای ارزش و اعتبار خواند. چرا باید از یک پژوهش باستان شناسی فیلم تهیه کرد نینا عطا پور پژوهشگر نیز در ادامه این گردهمایی گفت : اگر سینما را به عنوان یک هنر در نظر بگیریم سینما رسانه ای است که هر روز نقشش در جامعه و بین مخاطبین بیشتر می شود . به اعتقاد او، سینما گاهی اندیشه های مردم را تشکیل داده و گاهی عوض می کند، از این رو نباید با دید جهان سومی به سینما نگاه کرد و نسبت به آن موضع گرفت بلکه باید راه های استفاده بهینه از آن را یافت. عطا پور تصریح کرد: باید از دید باستان شناسی و پژوهشگر به این موضوع نگاه کرد و قبول کرد که ابزار انتقال دانش به ابزار بصری تبدیل شده است، از این روست که مخاطبان بیشتر با چیزی که می بینند ارتباط برقرار می کنند. وی اظهار داشت: از زمانیکه دانش باستان شناسی به وجود آمده است باستان شناسان با مردم در ارتباط بودهاند و آنها را درجریان کارهای خود قرار می دادند البته این کار بیشتر بصورت مکتوب انجام می گرفته است. هنوز نتوانسته ایم در باستان شناسی ایران مجموعه دانش ها را با یک زبان به روز شده و ساده در اختیار مخاطبان قرار دهیم ولی می توان در حالیکه نقش مستند ساز به عنوان خالق اثر مد نظر قرار گیرد این کار را انجام داد. این پژوهشگر افزود: در سینمای مستند باستان شناسی ایران فیلم سازان به جنبه های فرمال اثر توجه دارند تا یک فیلم را از حالت یک گزارش جدا کرده و یک اثر هنری خلق کنند . به گفته عطا پور، این به عهده مستند ساز است که فیلمی بسازد که در آن اثر فاخر و ماندگار به جای ماند تا بینننده علاوه بر دیدن یک پژوهش یک اثر هنری را هم تماشا کند. دیرینه شناسی سینمای مستند به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (Richt.ir)، دکتر احمد ضابطی جهرمی استاد سینمای مستند ایران ، سخنران بعدی استفاده از واژه باستان شناسی سینمای مستند را مناسب تر از دیرینه شناسی سینمای مستند دانست و گفت : دیرینه شناسی به عنوان شاخه ای از زمین شناسی به مطالعه و بررسی نحوه پیدایش موجودات، محیط زیست و انقراض آنها در لایههای رسوبی زمین پردازد، اما باستان شناسی مطالعه و بررسی زندگی مربوط به حیطه فرهنگ مادی جوامع را هدف قرار می دهد. وی بیان کرد: تاریخ یا علم شناخت رویدادهایی که در گذشته جوامع انسانی اتفاق افتاده معمولا به طور سنتی به ادواری تقسیم می شود و برای هر دوره ای از آن شاخصه هایی وجود دارد ،برای سینما هم به عنوان یک هنر ، رسانه و فعالیت اقتصادی ادوار مختلفی در نظر گرفته می شود. انسان شناسی به باستان شناسی و تاریخ پیوندمحکمی می خورد و شاید نشود آن دو را از هم تفکیک کرد. استاد سینمای مستندایران با بیان این نکته که کتاب باستان شناسی سینما نخستین بار در سال ۱۳۶۵ به تألیف رسید افزود: پس اگر در محافل علمی، پژوهشی و آموزشی از اصطلاح باستان شناسی سینما استفاده کنیم نباید برای ما نا مأنوس باشد زیرا سینما هم به عنوان یک هنر ، تاریخی دارد و به ادواری مختلف تقسیم شده است. وی در ادامه به بررسی ادوار سینما پرداخت و پیش تاریخ، دوره آغاز تاریخ سینما، دوره سینمای انتقالی، دوره تثبیت، پیدایش فیلم ناطق و دوره سینمای دیجیتال را مراحل تاریخی سینما ذکر کرد. به گفته ضابطی تاریخچه سینمای مستند نشان می دهد در ابتدا برای فیلم های مستند سختگیری ها از لحاظ مفهومی کمتر بوده است و گاهی تنها تصویر برداری از یک شی تاریخی هم یک فیلم مستند نامیده می شده که این اشتباه است. او با بیان این نکته که برداشتی که امروزه از مستند داریم با بسیاری از فیلم های زمان لومیرها منطبق نیست افزود: رویدادها وقتی به واقعیت و سندیت نزدیک می شوند که قوام پیدا کرده و به زیبایی شناسی برسند. بخش صبحگاهی این گردهمایی با نمایش فیلم های تپه های قیطریه «پرویز کیمیاوی»، تپه های مارلیک «ابراهیم گلستان»، تا انتهای تیره بهار «محمد مقدم» و جام حسنلو «محمدرضا اصلانی» همراه بود. 45503
کلید واژه ها: سینمای مستند - باستان شناسی -
سه شنبه 16 دی 1393 - 18:03:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]