واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازخوانی نقد مجله ورایتی درباره «چند متر مکعب عشق»
«چند متر مکعب عشق» درامی اجتماعی و اثرگذار
«چند متر مکعب عشق» درام اجتماعی اثر گذار و صادقانه درباره معضلات اجتماعی پناهندگان افغان است.
بنا به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، چند متر مکعب عشق ساخته جمشید محمودی برگزیده جشنواره سی و دوم فیلم فجر که توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کند بدون سرگروه و درچند سالن سینما به نمایش درآمده است این فیلم که به عنوان نماینده افغانستان به اسکار معرفی شد، علاوه بر این که توانست نظر منتقدان و کارشناسان سینمای ایران را به خودجلب کند، تحسین مخاطبان خارجی از جمله نویسنده مجله ورایتی را هم به خود جلب کرده است . متن کامل نوشته آلیسا سیمون نویسنده مجله ورایتی را درباره فیلم «چند متر مکعب عشق» در ذیل میآید: نماینده افغانستان در اسکار فیلمهای خارجی درام اجتماعی اثر گذار و صادقانه درباره معضلات اجتماعی است. داستان در زاغهای در حومه شهر تهران اتفاق میافتد، جایی که صاحب کارخانهای عده کثیری از کارگران غیرقانونی افغان به کار گرفته است. چند متر مکعب عشق درام اجتماعی اثر گذار و صادقانه درباره معضلات اجتماعی است که تمرکز آن بر رابطه (عشقی) ممنوعه است. این اولین فیلم نویسنده متولد افغانستان مقیم ایران جمشید محمودی و به تهیه کنندگی برادرش نوید محمودی، تنشهایی که در هنگام محروم شدن پناهندگان از حق و حقوقشان و سواستفادههای قراردادی به وجود میآید را به خوبی به نمایش گذاشته است. نمایش این فیلم در جشنواره آینده درخشانی برای نماینده افغانستان در اسکار فیلمهای خارجی است، فیلمی که جایزه بهترین فیلم اول و بهترین کارگردانی را در جشنواره بین المللی فجر به خود اختصاص داده است. نوجوان یتیمی به نام صابر (سعید سهیلی) در گروه کارگران ایرانی در کارگاه آهنگری درب و داغان آقای صباحی (علیرضا استادی) خوش اخلاق کار میکند. افغانیها نیز در کنار ایرانیها کار میکنند و فرغون، سطل و تغار برای صنعت ساختمانی تولید میکنند ولی ایشان نصف همتایان ایرانیشان حقوق میگیرند چرا که مجوز قانونی کار ندارند. همچنین در صورتی که پلیس برای بازدید از کارگاه بیاید آنها به سرعت بچهها و ابزارشان را جمع میکنند و در لوله فاضلاب پنهان میشوند در حالی که تا زانو در آب فرو رفتهاند. صباحی اجازه میدهد افغانها که بیشترشان از یک طایفهاند در همان محل در سرپناههایی که به دست خود ساختهاند زندگیکنند. صابر، که صباحی بزرگش کرده است، در میان ایشان زندگی میکند و بیشتر مردان افغانی قبولش دارند و او را به جشنهایشان دعوت میکنند. ولی اگر مردان افغانی به رابطه معصومانه و عاشقانه صابر و مارونای بیمادر (بازیگر مبتدی نیرومند حسیبا ابراهیمی) پی ببرند رفتارشان با صابر تغییر خواهد کرد. دو جوان هر روز دور از چشم سایرین همدیگر را در کانتینری زنگ زده و خالی در گوشه حیاط ملاقات میکنند و در آنجا هدایایی بین یکدیگر رد و بدل کرده، به یکدیگر اعتماد نفس می دهند و برای آیندشان برنامه ریزی میکنند. ولی مارونا از عواقب خواستگاری صابر از پدر سر سخت و مریضش عبدالسلام (نادر فلاح) میترسد. فیلمنامه محمود به شیوایی وضعیت افغانهای ایران را نشان میدهد، اینکه چطور در بهترین حالت شهروند درجه دوم هستند همواره غرورشان خدشهدار میشود. برای بسیاری از ایشان که جنگ باعث فرارشان از کشور شده و خانواده و اموالشان را از دست دادهاند، غرورشان تنها چیزی است برایشان مانده و این غرور در زنانشان خلاصه میشود. با این وجود شاید وجود مقدمهای نوشتاری برای مخاطبین خارجی مفید باشد که بیان بدارد در ایران حدود 3 میلیون مهاجر افغانی وجود دارد که کمتر از نصف ایشان به صورت قانونی مجوز کار دارند و حدود 250 هزار نفر در سال گذشته از ایران اخراج شدهاند. محمودی از دانشگاه معتبر هنر تهران فارغ التحصیل شده است و کارش را با نوشتن فیلمنامه کارهای کوتاه و بلند تلویزیونی به تهیه کنندگی برادرش شروع کرده است. در این فیلم، فیلمبرداری در لوکیشنی واقعی که پناهندگان افغانی در آن کار و زندگی میکنند نشان دهنده کارگردانی پویا و نیرومندی است که پشت صحنه خاک گرفته و کثیف زندهای را همانند «میلیونر زاغه نشین» به نمایش درمیآورد که دقیقاً مناسب انتخاب بازیگران وی (حرفهای و غیر حرفهای) میباشد. بازی سهیلی، بازیگر جذاب تلویزیون، که نقشش در فیلم سن و سال پایینتری از سن واقعیش دارد، به عنوان جوانی ساده که گرفتار عشق اول شده و از نظر عاطفی نسبت به احساسات پیچیدهتر بزرگترها کر و کور شده است بسیار متقاعدکننده است. در میان عوامل صحنه که همگی قدر هستند، نام مرتضی غفوری به عنوان فیلمبردار به چشم میخورد که تصویر پرسه زنش در نمایش دنیای محدود و گرفته شخصیتهای فیلم در هر برداشت بسیار موفق بوده است. همچنین صداگذاری مهیج و موسیقی زیبا و سوزناک دو چندان به زیبایی فیلم افزوده است. نویسنده: آلیسا سیمون انتهای پیام/و
93/10/10 - 11:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]