تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819969673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجه هنری «لکه» غالب بر محتوای سیاسی‌اش است/ حضور در محل ترور رهبری -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست فیلم «لکه» عنوان شد:
وجه هنری «لکه» غالب بر محتوای سیاسی‌اش است/ حضور در محل ترور رهبری

نشست فیلم سینمایی لکه


شناسهٔ خبر: 2453053 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
هنر > سینمای ایران

علی سلیمانی بازیگر فیلم «لکه» وجه هنری این اثر را غالب بر محتوای سیاسی‌اش دانست و به خاطره‌ای از گذشته و حضور در محل ترور مقام معظم رهبری اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی «لکه» سه شنبه 9 دی ماه، همزمان با سالروز راه‌پیمایی با شکوه مردم در محکومیت فتنه انتخابات سال 88، با حضور کارشناسان و عوامل این اثر در فرهنگسرای سرو برگزار شد.محمدرضا شفاه مدیر عامل باشگاه فیلم سوره حوزه هنری در ابتدای این مراسم با بیان اینکه دغدغه مطرح شده در فیلم «لکه» دغدغه‌ای کوتاه مدت و یک روزه نبوده است، اظهار کرد: چند سالی بود که با توجه به اتفاقات فتنه 88، خیلی از فیلمسازان دوست داشتند درباره این موضوع حرف بزنند و اثری تولید کنند. در شرایطی که دولت یازدهم به روی کار آمده بود اتفاقی می‌افتد و کسانی که در زمان فتنه نظام را نامشروع می‌دانستند، در این دوران ادعای مناسب دولتی کردند.
نشست فیلم سینمایی لکه
وی ادامه داد: برخی از افرادی که به عنوان وزیر در دولت یازدهم معرفی شدند، در ماجرای فتنه 88، موضعشان نسبت به دولت و نظام جمهوری اسلامی، «خائن به رای مردم» بود و چنین افرادی نباید در صف پست‌های دولتی قرار می‌گرفتند. این موضوع برای ما نیز حائز اهمیت بود و تصمیم گرفتیم درمورد آن فیلم بسازیم.شفاه با اشاره به اینکه فیلم «لکه» صرف نظر از بستر سازی تاریخی، روان‌کاوی یک انسان است، گفت: شخصیت وزیری که به دنبال منصب است یک مبارز واقعی نیست و ادای مبارزه را در می‌آورد. او انسانی فرصت طلب است.تهیه کننده فیلم سینمایی «لکه» افزود: در این فیلم سینمایی موقعیت دراماتیک اثر برای ما جذاب بود. این اثر داستان مادری را روایت می‌کند که فرزندش در فتنه 88 کشته شده است و حالا باید روبروی کسی قرار بگیرد که فرزند او را رهبری و تحریک کرده است.
نشست فیلم سینمایی لکه
نعمت‌الله سعیدی نویسنده و منتقد سینمایی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین نکته درباره فیلم «لکه» این است که فیلمی‌ با مضمونی نیرومند ارائه شده است، اظهار کرد: این فیلم حرف خود را با قدرت بیان می‌کند. فیلم «لکهم به لحاظ ساختار و مضمون قوی است و قابلیت ماندگار شدن را دارد. 200 سال دیگر بسیاری از رسانه‌های امروزی دیگر وجود ندارند و اگر کسی بخواهد درباره حوادث 88 اطلاعاتی کسب کند می‌تواند به این فیلم رجوع کند.نوک پیکان انتقاد ما در فیلم «لکه» به سمت مردم نیستشفاه نیز با بیان اینکه در فتنه 88 موضع مشخصی داشته است، عنوان کرد: اگر بتوانیم کلیت نظام را یک جناح و مخالفین نظام را یک جناح دیگر بدانیم می‌توانیم بگوییم فیلم «لکه» یک اثر جناحی است. البته در فتنه 88 عده‌ای از مردم و برادران و خواهرانمان هم به خیابان‌ها آمدند و نسبت به این بخش از مردم باید خیلی با احترام برخورد کنیم. در فیلم «لکه» نیز حساب کسانی را که از ادعای تقلب پیروی می‌کردند، از کسانی که این ادعا را رهبری کرده‌اند جدا کرده‌ایم. نوک پیکان انتقاد ما در این اثر به سمت مردم نیست. می‌خواهیم بگوییم عده‌ای بوده‌اند که تا چند سال قبل حاضر نبودند از اتفاقات سال 88 به عنوان فتنه یاد کنند، اما بسیاری از آنها برای رسیدن به وزارت در دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی‌ از فتنه براعت می‌جویند.سینماگران دینی به جای خلق تعلیق در آثارشان، انتظار می‌سازندسعیدی نیز گفت: وقتی سینما وارد کشورمان شد نگاه هنرمندان غربی را هم وارد کرد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، افرادی بر سر کار می‌آیند که دغدغه سینمای اخلاقی و دینی دارند. متاسفانه بسیاری از فیلمسازان دینی و اخلاقی در آثارشان به جای خلق تعلیق در اثرشان، انتظار می‌سازند.
نشست فیلم سینمایی لکه
وی همچنین با بیان این که هر محتوایی نمی‌تواند فرم داشته باشد، اظهار کرد: جدا کردن فرم از محتوا یک اشتباه اساسی است و در این عالم محتوای بدون فرم نداریم.عدم نمایش «لکه» اتفاق عجیبی بودشفاه نیز درباره دلیل کمتر دیده شدن فیلم «لکه» طی مدت تولیدش، گفت: همزمان با تولید و پخش فیلم «لکه» اثر مستندی با موضوع فتنه ساخته شد که تبلیغ بسیاری برای این اثر صورت گرفت و به همین دلیل فیلم «لکه» به خوبی دیده نشد. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های کشور امکان نمایش این اثر را برای دانشجویان داشتند اما نمایش آن را لغو کردند و بسیاری هم نپذیرفتند که این فیلم را نمایش دهند. عدم نمایش فیلم «لکه» اتفاق عجیبی بود چرا که این اثر بیشتر از آن که سیاسی و جناحی باشد، هنری بود.قبل از تمام دغدغه‌هایمان، باید نخست سینما را جدی بگیریممدیرعامل باشگاه فیلم سوره حوزه هنری گفت: بیش از هر چیز خودمان را فیلمساز تعریف کرده‌ایم، معتقدم کسی که می‌خواهد در عرصه سینما تاثیرگذار باشد، باید به فیلمسازی اشراف داشته باشد. ما به عنوان فیلمساز قبل از تمام دغدغه‌هایمان، باید نخست سینما را جدی بگیریم. برای ما و تیم سازنده فیلم «لکه» مهم این بود که یک فیلم خوب بسازیم، ما به دنبال ارائه بیانیه سیاسی نبودیم.جسارت نویسنده و کارگردان «لکه» را تحسین کردمعلی سلیمانی بازیگر فیلم «لکه» نیز درباره نحوه و دلیل پذیرفتن نقش خود در این اثر، اظهار کرد: برای هر بازیگری مهم است که رنگ جدیدتری از خود را نشان دهد. وقتی فیلمنامه را می‌خواندم جسارت نویسنده و کارگردان را تحسین می‌کردم.
نشست فیلم سینمایی لکه
وی ادامه داد: البته وجه هنری اثر غالب بر محتوای سیاسی‌اش بود و همانطور که در فیلم می‌بینید، روند معرفی کاراکتر‌ها یک حادثه هنری است، نه سیاسی. رسیدن به مطلع و اوج فیلمنامه به قدری خوب بود که من را وسوسه کرد در آن بازی کنم.سلیمانی همچنین درباره شخصیتی که در فیلم «لکه» برای آن ایفای نقش کرده است، گفت: بازیگران نمی‌توانند از خودشان جدا شوند، بلکه می‌توانند چیزهایی از نقش به خودشان و از خودشان به نقش اضافه کنند.شفاه نیز با بیان اینکه بیش از پنج سال است که در حال فعالیت با فیلمسازان جوان است، عنوان کرد: سال 89 مسئولیت انجمن سینماگران جوان تهران را بر عهده گرفتم، چند سال بعد مسئولیت خانه فیلم داستانی را بر عهده داشتم و امروز هم در باشگاه فیلم سوره حوزه هنری با فیلمسازان جوان و بچه مسلمانی مواجه هستیم که علاقمندند فیلم بسازند و مستعد هستند. افرادی که پیشینه هنری داشته باشند و برای فیلمسازی مستعد باشند و در عین حال به لحاظ اطلاعات دینی خود را به روز نگه داشته باشند و به هوش و خلاق هم باشند می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند.وی افزود: باید توجه کرد که تعداد انسان‌های نخبه محدود است و مگر چند نفر مانند حاتمی‌کیا هستند که فیلم‌هایی همچون «از کرخه تا راین» بسازند.حضور سلیمانی در محل ترور مقام معظم رهبری سلیمانی نیز با اشاره به اینکه از معدود آدم‌هایی است که در روز ترور مقام معظم رهبری در محل مسجد حضور داشته و صحنه ترور را از نزدیک مشاهده کرده، گفت: خاطره‌ام از روز ترور حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای را برای سلحشور تعریف کردم و او به من گفت چرا این خاطره را تبدیل به یک مستند یا فیلم نمی‌کنم و من هم گفتم هنوز چنین فیلمی‌ نساخته‌ام به من انگ و برچسب می‌زنند، چه برسد به اینکه این فیلم را بسازم. البته تلاش کردم مستندی درباره آن واقعه تولید کنم اما بسیاری از افرادی که در مسجد حضور داشتند و انفجار را دیدند حاضر به همکاری نشدند.
نشست فیلم سینمایی لکه
سعیدی نیز با اشاره به اینکه حضور سلیمانی در فیلم «لکه» بسیار تاثیرگذار است، گفت: سلیمانی جزء شخصیت‌هایی است که پس از پایان فیلم به یاد مخاطب می‌ماند. البته سینما هنر جمعی است و برای آن که فیلمی خوب باشد، همه عوامل باید خوب عمل کنند.«لکه» دولت یازدهم را در دوران خودش نقد کردوی خاطرنشان کرد: یکی از مصیبت‌های ما این است که هیچ دولتی در دوران خودش به طور جدی نقد نشده است و فیلم «لکه» دولتی را در زمان خودش نقد می‌کند و این موضوع باور و جسارت زیادی می‌خواهد. این فیلم می‌تواند مانیفست تعریف سیاست باشد.در پایان این مراسم کتاب‌های مرتبط با فتنه 88 و انقلاب اسلامی‌ و همچنین بیانات مقام معظم رهبری با 20درصد تخفیف در فرهنگسرای سرو در اختیار علاقمندان قرار گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن