تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804354311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال چماق‌دارهای رسانه‌ای از گمنام‎های امیرچخماق! +اسناد و تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


خط مشترک؛
استقبال چماق‌دارهای رسانه‌ای از گمنام‎های امیرچخماق! +اسناد و تصاویر
عبارات و تحلیل‌های برخی از رسانه‌های داخلی راجع به این رویداد، مغایر با خواسته عموم مردم برای تشییع و تدفین شهدای عظیم الشأن در میدان تاریخی شهر یزد بود و مع‌الأسف با موضع رسانه‎های بیگانه همخوان می‎نمود.



  به گزارش جام نیوز، خاک‎سپاری سربازان گمنامی که جان گران‌بهای خود را فدای آرمان و وطن‌شان کرده‌اند در مراکز اصلی و فرهنگی کشورها همراه با تشریفات و نصب بنای یادبود، در سراسر جهان امری متداول و پسندیده است.   بر مبنای این منطق و با توجه به اهمیت جایگاه شهید و شهادت در فرهنگ ایرانی-اسلامی، در کشورمان اغلب شهدای گمنام دفاع مقدس در مکان‎های ویژه به خاک سپرده می‎شوند.    

«دروازه پیروزی» واقع در میدان «شارل دوگل» پاریس، هم به ثبت جهانی یونسکو رسیده و هم محل دفن سرباز گمنام فرانسوی است     هفته قبل و در آستانه شهادت حضرت امام رضا(ع) قرار بود مردم مؤمن یزد پس از حدود 2 دهه انتظار، میزبان 8 شهید گمنام باشند. لذا کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پس از دریافت تقاضاهای مکرر شهروندان دارالعباده یزد تصمیم گرفت با تأمین نظر مسؤولان استانی، این شهدای عزیز را در میدان تاریخی «امیر چخماق» به خاک بسپارد؛ که متأسفانه با مانع‌تراشی و بهانه‎جویی سازمان میراث فرهنگی مواجه شد.   این در حالی است که بسیاری از آثار تاریخی یزد در سایه سوءمدیریت و غفلت مسئولان میراث فرهنگی، تخریب شده و یا به تصرف سرمایه‎داران درآمده‎اند.    





در معرض خطر بودن نخل 300 ساله                                              میدان قاجاری بعثت     به هر ترتیب، اعلام مخالفت سازمان یادشده برای برخی رسانه‎ها خوراک مناسبی تهیه کرد تا به این بهانه، چنین اقدام ارزشمندی را مخدوش جلوه دهند. رسانه‌های مزبور، حجم انبوه عملیات تبلیغاتی خود را به‌مثابه چماقی سخت در برابر حامیان ارزش‎ها به‌کار گرفتند تا تشییع‎کنندگان و بانیان خاک‌سپاری شهدا در میدان اصلی یزد را در موضع انفعالی و دفاعی قرار دهند.     *رسانه‌های بیگانه*   رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به دولت‎های غربی در اصلی‎ترین بخش جنجال‎سازی خود با استناد به بیانیه تهدیدآمیز سازمان میراث فرهنگی استان یزد، از غیرقانونی بودن[!] دفن شهدا در میدان امیرچخماق سخن راندند.   مطابق انتظار، این رسانه ها بهانه‌تراشی سازمان میراث فرهنگی را "پافشاری بر قانون" خواندند و توده‌های مردم، نخبگان و دیگر مسؤولان استانی را "خودسر" لقب دادند!   رسانه‌های غربی ضمنا صلاح ندیدند به این واقعیت اشاره کنند که خاک‌سپاری شهدا در مکان یادشده، روندی قانونی را طی کرده و از مصوبه شورای شهر یزد به‌عنوان نهادی مشروع و منتخب برخوردار می‌باشد.    

    رسانه‎های مذکور همچنین از تهدید جدی ثبت جهانی میدان امیرچخماق در «یونسکو» بهانه دیگری تراشیدند تا خاک‌سپاری شهدا را از زاویه‎ای دیگر زیر سؤال ببرند. در حالی این رسانه‎ها با تکیه بر مدعیات میراث فرهنگی یزد، دفن شهدا را به دلیل ممانعت از ثبت جهانی این اثر "غیرقانونی" خواندند که همین سازمان خود پیشنهاد داده بود که اجساد مطهر در ضلع شرقی میدان تدفین شوند.   نکته جالب توجه دیگر در گزارش‎های بلندگوهای غربی، بایکوت اراده جمعی و حضور پرشور اقشار گوناگون مردم در این مراسم بود.    

حضور پرشور مردم در مراسم خاک‌سپاری پیکر مطهر شهدای گمنام که توسط رسانه‎های بیگانه نادیده گرفته شد     *رسانه‌های داخلی*   بخشی از مخالفان داخلی با ژست دلسوزانه، توده‌های ارزشی را به بهره‎برداری سیاسی از جایگاه والای شهدا متهم کردند. اما به راستی چه گروه‌هایی از شهدا سوءاستفاده سیاسی می‎کنند؟ چهره‌های اصلاح‌طلبی که در صفحات شخصی خود می‌نویسند: «...جناح مقابل را شکست دهید و نگذارید شهدا را دفن کنند...» یا نسل بالنده‌ای که نمی‌تواند اجحاف در حق فداییان راستین دین و میهن را به نظاره بنشیند؟   عبارات و تحلیل‌های برخی از رسانه‌های داخلی راجع به این رویداد، مغایر با خواسته عموم مردم برای تشییع و تدفین شهدای عظیم الشأن در میدان تاریخی شهر یزد بود و مع‌الأسف با موضع رسانه‎های بیگانه همخوان می‎نمود. به‎عنوان نمونه به موارد زیر توجه فرمائید:     «چرا باید این مسأله تبدیل به یک موضوع متعصبانه و عقیدتی شود؟ چرا باید گروهی مخالفان خود را «ضد شهید و شهادت» بنامند؟ چرا عده‎ای باید برای خاموش کردن مخالفان، با هیجانی کردن جامعه، مردم را به تجمع خیابانی بکشند؟» (خبرگزاری دولت به نقل از الف)    

 
  «مخالفان تدفین شهدا در میدان امیرچخماق، حرفشان این است که این تصمیم خلاف قانون صریحی است که اجازه تدفین در محل‌های تاریخی شهر را نمی‌دهد.» (آفتاب یزد)   روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «تکریم مقام شهید؛ چگونه؟!» به قلم "سیدمحمد بهشتی" رئیس پژوهش‎گاه میراث فرهنگی، نوشت: «قوانینی برای حفاظت از این تاریخ تدوین شده است، اما اینکه گروهی خود را از رعایت این قوانین مبرا می‎داند و حوزه را ملک طلق خود می‎داند، مصداق چیست؟... سوءاستفاده از شهدا و به میان آوردن آن‎ها در کشمکش‎های سیاسی، تا گروهی به گروهی دیگر دهن کجی کند، در واقع وهن شهداست نه اکرام آن‌ها...»    

    همین فرد در مصاحبه با روزنامه اعتماد با پیش کشیدن طرح شکایت اظهار داشت: «سازمان باید حتما تعقیب قانونی و طرح شکایت کند. قوه قضائیه، کسانی را که خلاف قانون عمل کردند، بررسی می‌کند. وظیفه سازمان این است که این کار را بکند، حال اینکه این شکایت به جایی برسد یا نه، معلوم نیست.»     یادآوری این نکته خالی از اهمیت نیست که همین طیف فکری و رسانه‎ای، در گذشته‎ای نه چندان دور مصرانه خواستار دفن "ریچارد فرای" باستان‌شناس مشکوک آمریکایی در حاشیه زاینده رود -که منطقه‎ای گردشگری است- شدند و اصلا هم نگران نقض قانون نبودند! [اینجا] و [اینجا]     به‌نظر می‌رسد ارتباطی نانوشته میان برخی رسانه‎های داخلی و رسانه‎های وابسته به دولت‎های بیگانه وجود دارد که نشانه‎های ارتباط مذکور در خطوط خبری مشترک آن‎ها قابل ردیابی است.

جام‎نیوز با رصد دقیق و تعقیب این خطوط مشترک، سلسله گزارش‎های خود را ادامه خواهد داد.
    115  



۰۸/۱۰/۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن