تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803189928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضايت آل‌سعود از ضرر 300 ميليارد دلاري!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رضايت آل‌سعود از ضرر 300 ميليارد دلاري!
گرچه طي اين هفته قيمت نفت با شيب ملايم روند كاهشي خود را ادامه داد اما نگاهي به تحليل‌ها و نظرات كارشناسان و افراد مؤثر در بازار نفت نشان مي‌دهد كه برخي كشورها جنون‌وار منافع قيمتي را رها كرده‌اند و همچنان حفظ سهم خود از بازار را حياتي‌ترين موضع خود در اين خصوص اعلام مي‌كنند.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


گرچه طي اين هفته قيمت نفت با شيب ملايم روند كاهشي خود را ادامه داد اما نگاهي به تحليل‌ها و نظرات كارشناسان و افراد مؤثر در بازار نفت نشان مي‌دهد كه برخي كشورها جنون‌وار منافع قيمتي را رها كرده‌اند و همچنان حفظ سهم خود از بازار را حياتي‌ترين موضع خود در اين خصوص اعلام مي‌كنند.  
 در ميان كشورهاي توليد‌كننده نفت خام جهان، اعراب در زمره كشورهايي هستند كه از وضعيت فعلي بازار نفت رضايت دارند هرچند كه در برخي مواقع كاهش بهاي بشكه‌هاي سياه را شماتت مي‌كنند.
سهيل بن محمد المزروعي وزير نفت امارات در كنفرانس سازمان كشور‌هاي عربي صادر‌كننده نفت ضمن درخواست از تمام توليد‌كنندگان نفت جهان براي عدم افزايش توليد خود در سال آينده گفت: اين عدم افزايش فوراً باعث ثبات در قيمت‌ها خواهد شد. وي به جزئيات بيشتر در اين زمينه اشاره نكرد.  وي با اشاره به تماس‌هاي انجام شده با توليدكنندگان خارج از اوپك قبل از نشست اخير ماه نوامبر در وين گفت: فكر نمي‌كنم نيازي به كاهش توليد ما باشد. ما اين فرصت را به ديگران داديم، اما آنها تمايلي به كاهش توليد نداشتند.  همچنين عادل عبدالمهدي وزير نفت عراق در اين نشست گفت: هيچ نيازي به نشست اضطراري اوپك نمي‌بيند، اما بايد منتظر ماند و ديد كه آيا تصميم اوپك براي تغيير ندادن توليد درست است يا خير.  همچنين وزير نفت عربستان در اين نشست گفت: تصميم اوپك در نهايت به اقتصاد جهاني كمك خواهد كرد. قيمت‌هاي كنوني باعث تشويق سرمايه‌گذاري در بخش انرژي نمي‌شود، اما گمانه‌زني‌ها حاكي از رشد اقتصاد جهاني و در نهايت افزايش تقاضاي نفت جهان است.
اين در حالي است كه روسيه به عنوان يكي از قطب‌هاي اصلي توليد نفت و بزرگ‌ترين متضرر كاهش قيمت نفت براي نخستين بار از كاهش توليد خود خبر داده است. الكساندر نواك وزير انرژي روسيه اعلام كرد كه اين كشور توليد نفت را در پي مشكلات اقتصادي كنوني كاهش خواهد داد.
 نواك در اين مورد گفت: در سال ۲۰۱۵، انتظار مي‌رود كه توليد نفت به ۵۲۵ ميليون تن برسد و در مجموع وزارت نفت روسيه نمي‌خواهد در شرايط اقتصادي كنوني خطر كند؛ شرايطي كه ممكن است حجم توليد باز هم كمتر شود.  با اين وجود اعراب به رهبري عربستان قصد سامان دادن به بازار نفت را نداشته و بر اين باورند كه بازار خودش تنظيم خواهد شد و نيازي به تحريك عرضه و تقاضا نيست. جالب آنجاست كه خود اين كشورها نيز با ضرر هنگفتي مواجه شده‌اند كه مؤيد سياسي بودن اقدامات اين كشورهاست و ريشه اقتصادي ندارد.
 سه‌شنبه هفته گذشته بود كه شاخص بازار اوراق مالي عربستان بيشترين زيان را در يك روز در مقايسه با شش سال گذشته تجربه كرد. كاهش شديد بورس عربستان در پي آن رقم خورد كه سرمايه‌گذاران از پايين آمدن قيمت نفت و تأثير آن بر بازار اقتصاد بسيار هراسان شده‌اند.  «علي التميمي» عضو مجلس شوراي عربستان در گفت‌و‌گو با يكي از روزنامه‌هاي داخلي اين كشور گفت: آنچه بازار بورس عربستان شاهد است، از مرحله كاهش سهم گذشته و به سقوط نزديك مي‌شود. وي از مسئولان رسمي خواست تا به سرمايه‌گذاران بزرگ‌ترين بازار بورس دنياي عرب، اعتماد سرمايه‌گذاري را بازگردانند.
وي در ادامه از مسئولان اقتصادي عربستان كه در قبال زيان ۳۰۰ ميليارد دلاري بازار بورس سكوت كرده‌اند انتقاد و آن‌ها را به گفت‌و‌گو با مردم و اطمينان‌بخشي به آن‌ها دعوت كرد.
هزاران نقر از مردم  عربستان در شبكه‌هاي اجتماعي توئيتر با هشتگ «انهيار_سوق_الأسهم_السعودي#» به سقوط شديد ارزش سهام عربستان اعتراض كرده‌اند. آن‌ها كاهش شديد قيمت نفت و زيان بزرگي را كه از اين مسير عايد بورس كشورهاي عربي خليج‌فارس شده است، نشانه گرفته‌اند.  بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، كاهش شديد ارزش بورس را به مثابه دزدي از جيب مردم مي‌دانند و اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه عربستان در نشست اخير اعضاي سازمان اوپك، با كاهش سطح توليد، با هدف عدم كاهش بهاي نفت، مخالفت كرد و اكنون با اشباع كردن بازار يكي از عوامل كاهش شديد قيمت نفت است.  اما عربستان معتقد است كه وضعيت به وجود آمده به دليل مسائل فني و كارشناسي در بازار نفت است و هيچ ارتباطي به سياست و پيوند سياسي رياض – واشنگتن ندارد؛ طنز ماجرا آنجاست كه سناتور مك كين در اظهاراتي گفت: مسئول بحران به وجود آمده در روسيه سياست‌هاي عربستان است نه امريكا.  وي افزود: افزود: ما بايد از عربستان تشكر كنيم چراكه اجازه داد قيمت نفت بسيار پايين بيايد و اين مسئله به صورت بسيار زياد بر اقتصاد ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه تأثير گذاشته است.  پس از اين صحبت‌ها بود كه علي النعيمي وزير نفت عربستان اعلام كرد اين كشور توليد نفت خود را هرگز كاهش نخواهد داد. به فاصله چند روز از موضع النعيمي، كويت نيز همين رويه را در پيش گرفت و با وجود كاهش درآمدهاي نفتي خود به سمت حذف يارانه‌ها در كشورش حركت كرد و اعلام كرد پارلمانش در حال بررسي درآمدهاي جديد است تا آثار منفي كاهش قيمت كم شود از جمله برداشتن يارانه گازوئيل و سوخت هواپيما.  اعراب حوزه خليج فارس عضو اوپك بدون توجه به ضرر خود همچنان در زمين عربستان بازي كرده و حاضر شده‌اند ضرر كرده اما از موضع خود كوتاه نيايند تا ترديدها درباره سياسي بودن بازار نفت واضح‌تر از گذشته به چشم بيايد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن