تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804707982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایتخت ادبیات ایران کجا خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
پایتخت ادبیات ایران کجا خواهد شد؟
پایتخت ادبیات ایران که هم‌اکنون به نقل محفل سیاست‌مداران کشورمان تبدیل شده و پس از مختومه شدن پرونده تغییر پایتخت به مرحله بررسی رسیده گویا سال‌ها قبل در پس ادوار زمان و مکان قصد رونمایی ندارد.


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، آن چه به گم شدن پایتخت ادبی ایران انجامیده نه فرد است، و نه جمع این مکان به واسطه علاقه تمامی اقشار جامعه ما بدون در نظرگیری مرز جغرافیایی گم شده و ایران را یکپارچه ادب، شعر، شور و ذوق کرده است.
 
گفتنی است که ادب ایرانی از دیرباز نه مرز می‌شناخته و نه مکان، ادب ایرانی در طول زمان همواره به دنبال گشایش مرزها و کشورها بوده و همه جا از خود ردپایی هرچند کوچک و ناچیز بر جای گذاشته است.
 
لازم به ذکر است که گویا ایران به واسطه کشورگشایی‌هایی ادبیش همواره پایتخت ادبی جهان بوده و انتخاب یک مرکز ادبیات در بدنه این پایتخت امری شدنی و مناسب به حساب نمی‌آید.
 
در پایان باید گفت خاک به هنر کیمیا شده ایران هرگز نیازی به تقسیم نداشته و هر گوشه این خاک سرای ادب‌دوستان و ادب‌آفرینان همیشه زنده است.
 
*کامران شرفشاهی: شیراز به طور قطع پایتخت ادبی ایران است
 
کامران شرفشاهی، شاعر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب که قطعاً شیراز به لحاظ ظهور شاعران بزرگ و تأثیرگذاری چون حافظ و سعدی از دیرباز به شهر شعر و ادب اشتهار داشته است، افزود: اصولاً زیبایی‌های شاعرانه این شهر این امکان را برای شیراز فراهم کرده است که هم‌اکنون نیز شهر شعر و ادب و پایتخت ادبی ایران نام می‌گیرد.
 
وی گفت: در حال حاضر نیز فعالیت‌های ادبی در شیراز شکل چشمگیر و تحسین‌برانگیزی دارد و یکی از نمونه‌های برجسته این موضوع برگزاری شب‌های شعر عاشورایی در شیراز است که با همدلی و همیاری شاعران و مردم ادب‌دوست این دیار هر ساله باشکوه کم‌نظیری برگزار می‌شود.
 
این شاعر با اشاره به این که اخیراً بیست و نهمین دوره شب‌های شعر عاشورایی برگزار شده، اظهار داشت: علاوه بر موضوع برگزاری شب‌های شعر عاشورایی فعالیت‌های دانشگاهی در حوزه ادبیات فارسی نیز در شهر شیراز از قوت و وسعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و پژوهشگران بسیاری که در شمار نام‌آوران شعر و ادب معاصر کشورمان هستند، در مراکز فرهنگی و ادبی و تحقیقاتی این شهر همواره تلاش‌ها و آثار ارزنده‌ای را ارائه کرده‌اند.
 
*محمدرضا سنگسری: ایران پایتخت واحد ادبی ندارد

محمدرضا سنگسری، شاعر به خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه پایتخت شعر عاشورایی ما با توجه به برگزاری سالانه مراسم شب شعر عاشورایی در شیراز، این شهر است.
 
وی تهران را پایتخت شعر طنز فارسی در ایران دانست و افزود: در حال حاضر ایران به دلیل نامتمرکز بودن تمامی عرصه‌های ادبی کشور در یک شهر یا استان خاص، پایتخت ادبی واحد ندارد.
 
این شاعر اظهار داشت: در مجموع و با وجود آن که وجوه مختلف ادبیات در شهرهای مختلف کشورمان بیش و کم جلوه کرده‌اند، تهران به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی دیارمان، پایتخت ادبی ایران است.
 
سنگسری تصریح کرد: ما با توجه به شواهد موجود از انتخاب یک پایتخت خاص جامع برای ادبیات کشورمان ناتوان هستیم.
 
*رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس: تهران قاعدتاً پایتخت ادبی ایران است
 
گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس به خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: تا زمانی که تهران پایتخت سیاسی کشور است، قاعدتاً باید این شهر پایتخت ادبی کشور هم باشد.
 
وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ ادبیات و سیاست، افزود: انتخاب پایتخت ادبی مجزا برای کشور در شرایط کنونی و با توجه به تمرکز تمامی فعالیت‌های سیاسی ایران در تهران نتیجه‌ای جز نابودی نهال ادبیات ما دربرنداشته و به معنای حذف پشتیبان‌ها و حامیان ادبیات است.
 
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، اظهار داشت: ادبیات ما برای رهایی از خطر نابودی در زیر پای شرایط نامناسب و زمان نیازمند اتکا بر سایر حوزه‌های قدرتمند است.
 
بابایی تصریح کرد: در شرایط کنونی در نظرگیری پایتخت ادبی خاص به ادبیات کشور ما لطمه می‌زند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گذر از مراحل داوری قرار گرفته و تا آینده نزدیک نتیجه داوری‌های یک الی دو بخش آن اعلام می‌شود.


انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن