پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850999009
چرا پیامبر (ص) در خانه خود دفن شدند؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا پیامبر (ص) در خانه خود دفن شدند؟
اصحاب پیامبر (ص) در تعیین محلی که پیامبر (ص) در آنجا دفن شود، اختلاف پیدا کردند، برخی گفتند باید حمل و در کنار قبر ابراهیم خلیل (ع) دفن شوند.
آفتاب: به گزارش باشگاه خبرنگاران، آن روزها زمزمه اسلام، آیین جدیدی که محمد(ص) در مکه آورده بود در شهر یثرب پیچیده بود و گروهی از دو قبیله بزرگ و مشهور اوس و خزرج این آیین را پذیرفته بودند و در 2 سال پی در پی پیمانی در مکه با محمد(ص) بسته بودند و در پیمان دوم او را به شهر خود دعوت کرده، وعده حمایت و پشتیبانی به او داده بودند.
اینک خبر می رسید که پیامبر اسلام (ص) که از طرف قریش در فشار بود، بنابر این دعوت، مکه را ترک گفته رهسپار یثرب شده است. یثرب حال و هوای دیگری داشت، چشم های مشتاق نومسلمانان و همه آنان که دورا دور شیفته سخنان و رفتار او شده بودند به راه مکه دوخته شده بود و در انتظار ورود او به این شهر روزشماری می کردند. این انتظار چندان طول نکشید که خبر رسید پیامبر اسلام به دهکده "قبا" در حومه یثرب - که محل سکونت چند قبیله بود - وارد شده است. رسول خدا (ص) پس از چند روز توقف در قبا همراه گروهی از بنی نجار (اقوام مادری عبدالمطلب) سوار ناقه ای شده روانه یثرب گردید.
هنگام ورود او به شهر، مردم با شور و علاقه فراوان از او استقبال کردند. سران و بزرگان قبائل، زمام ناقه پیامبر را می گرفتند و درخواست می کردند حضرت (ص) در محله آنها فرود آید. پیامبر می فرمود: راه شتر را باز کنید، او ماموریت دارد، او هر جا بخوابد، من همان جا فرود خواهم آمد (گویا رسول خدا با این تدبیر می خواست مثل داوری در باره نصب حجرالاسود، افتخار و شرف میزبانی او نصیب قبیله یا خاندان خاصی نشود و در آینده مشکلی ایجاد نشود) سرانجام شتر در محله بنی نجار در زمینی نزدیک خانه ابو ایوب انصاری (خالد بن زید خزرجی) بر زمین خوابید. در این هنگام که انبوه مردم در اطراف پیامبر (ص) گرد آمده هر کدام خواستار میزبانی حضرت (ص) بودند، ابو ایوب اثاث و لوازم سفر حضرت را به خانه اش برد و پیامبر (ص) به خانه او رفتند. بدین ترتیب افتخار میزبانی پیامبر نصیب ابوایوب گردید.
بنای مسجد
پیامبر اسلام(ص) پس از استقرار در یثرب لازم دیدند مسجدی ساخته شود تا مرکز آموزش و پرورش مسلمانان و جایگاه تجمع آنان هنگام نماز جمعه و جماعت باشد، از این جهت زمینی را که روز نخست شتر او در آنجا بر زمین خوابیده بود، و متعلق به دو یتیم بود از سرپرست آنان خریداری کرد و به کمک مسلمانان در آنجا مسجدی ساخت که مسجد النبی (ص) خوانده شد.
حجره مسکونی پیامبر (ص)
پس از تکمیل مسجد، در کنار آن (در سمت شرقی) 2 حجره جهت سکونت پیامبر (ص) و همسرانش ساخته شد: حجره ای برای سوده و حجره ای برای عایشه. پیامبر اسلام(ص) این 2 را پس از درگذشت حضرت خدیجه (س) تزویج کرده بودند. پس از آماده شدن حجره که بسیار ساده و محقر و با مصالح ابتدایی ساخته شده بود، حضرت (ص) از خانه ابوایوب به آنجا منتقل شد.
حجره پیامبر(ص) به دیوار شرقی مسجد متصل بود و دری از آن قسمت به مسجد باز می شد و از دیگری به بیرون راه داشت. پیامبر اسلام(ص) تا آخر عمر همچنان در آن حجره ها سکونت داشتند و سرانجام در حجره عایشه رحلت نمودند و (به تفصیلی که خواهیم نوشت) در همان جا به خاک سپرده شدند.
توسعه مسجد
در زمان خلافت ولیدبن عبدالملک که به دستور وی مسجد النبی (ص) توسعه یافت، عمر بن عبدالعزیز حاکم مدینه در توسعه مسجد، حجره های همسران پیامبر (ص) را خراب کرده جزء مسجد قرار داد. اما اطراف حجره عائشه را که قبر مطهر حضرت (ص) در آن قرار داشت با دیواری، از فضای عموم مسجد جدا کرد.
طی ادوار بعدی توسط برخی از خلفا و سلاطین، مسجد نبوی توسعه یافت که بیشترین توسعه در زمان ما، در دوران حکومت خاندان سعودی در عربستان صورت گرفته است. در موقعیت کنونی مسجد، قبر مطهر پیامبر (ص) (و نیز ابوبکر و عمر) و همچنین حجره حضرت فاطمه (س) که ضریح قدیمی و آهنی مشبک آن را احاطه کرده در داخل مسجد و در چند متری دیوار شرقی مسجد قرار دارد.
چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد؟
اشاره کردیم که رسول خدا(ص) در خانه خویش به خاک سپرده شدند، اما اینکه علت و انگیزه انتخاب این محل چه بوده محور اصلی این مقاله است و لازم است در این باره توضیح دهیم.
وهابیان چون سفر برای زیارت قبور صالحان و نیز ساختن بقعه و بنا بر فراز آنها و دست مالیدن و تبرک به آنها را حرام می دانند، با استناد به حدیثی که از طریق عایشه از پیامبر اسلام(ص) نقل می کنند. علت دفن حضرت (ص) در خانه مسکونی شان را از دلایل این حکم می دانند و ادعا می کنند برای آنکه قبر پیامبر (ص) مسجد قرار نگیرد و در دسترس مردم نباشد، آن حضرت (ص) وصیت کرد که در حجره مسکونی اش دفن شود. حدیث یاد شده بدین صورت است: عن عائشة رضی الله عنها قالت: قال النبی(ص) فی مرضه الذی لم یقم منه: لعن الله الیهود اتخذوا قبور انبیائهم مساجد. قالت عائشة: لو لا ذلک لابرز قبره، خشی ان یتخذ مسجدا عائشه می گوید: پیامبر اسلام(ص) در آن بیماری که به دنبال آن از دنیا رفت، فرمود: لعنت خدا بر یهود باد! قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند. عائشه افزود: اگر این ملاحظه نبود، قبر پیامبر (ص) [توسط مسلمانان] آشکار می گردید، او ترسید قبرش را مسجد قرار دهند.
ابن تیمیه، بنیانگذار وهابیت در توضیح این حدیث می نویسد: چون پیامبر (ص)، کسانی را که قبور را مسجد قرار می دهند، لعن کردند و امت خود را از این کار برحذر داشت و نهی نمود، و از اینکه قبر او را عید قرار دهند نهی نمود، از این رو در اتاق خود دفن گردیدند تا کسی نتواند قبر او را مسجد یا عید قرار دهد ... بر خلاف دیگران که در بیابان دفن می شوند، پیامبر (ص) در خانه اش دفن گردید چون ترسید قبر او مسجد قرار گیرد. او در خانه اش به خاک سپرده شد تا قبر او را نه مسجد قرار دهند و نه عید و نه بت.
استناد ابن تیمیه به این حدیث و احادیث مشابه دیگر در زمینه نهی از مسجد قرار دادن قبرها - که از طریق اهل سنت نقل شده - مانند بسیاری دیگر از استدلال های او است که موضوع یا حکمی را مسلم می گیرد و موضوع ها و مسایل دیگر را بر آن استوار می سازد در حالی که از نظر مخالفان او، موضوع یا حکم نخست مورد قبول نیست تا مسائل متفرع بر آن نیز ثابت گردد. در اینجا اجمالا باید توجه داشت که مقصود از احادیث یاد شده، بت قرار دادن یا قبله قرار دادن قبور است زیرا یهود و نصاری چنین می کردند. اما حرمت ساختن مسجد بر فراز قبرها یا کنار آنها از احادیث استفاده نمی شود.
اما این ادعا که پیامبر اسلام(ص) برای آنکه قبرش مسجد و بت قرار نگیرد، در خانه شان دفن گردیدند، هیچ سند و مدرکی ندارد جز اظهار نگرانی عایشه در دنباله حدیث که ابن تیمیه نیز به آن استناد کرده است. یعنی جمله «لو لا ذلک لابزر قبره، خشی ان یتخذ مسجدا»: اگر این ملاحظه نبود قبر پیامبر (ص) آشکار می گردید، [پیامبر] ترسید که قبر او را مسجد قرار دهند.
این حدیث را مسلم در صحیح خود از طریق دیگر، از عایشه بدین صورت نقل کرده: قال رسول الله(ص) فی مرضه الذی لم یقم منه: لعن الله الیهود و النصاری التخذوا قبور انبیائهم مساجد، قالت فلو لا ذلک ابرز قبره غیر انه خشی ان یتخذ مسجدا. یادآوری می شود که در این حدیث کلمه «خشی » توسط شارح صحیح بخاری به صورت فعل ماضی معلوم (خشی) و توسط شارح صحیح مسلم به صورت مجهول (خشی) اعراب گذاری و ضبط شده است. چه «خشی » را معلوم بخوانیم و چه مجهول، در هر حال این سخن، استنباط و اظهار نظر عائشه است نه سخن پیامبر. بخاری این حدیث را در صحیح خود در کتاب «جنائز» نیز نقل کرده و در آخر آن سخن عائشه بدین صورت اضافه شده است: و لو لا ذلک لابرزوا قبره غیر انی اخشی ان یتخذ مسجدا.: «اگر این ملاحظه نبود قبر او را آشکار می کردند ولی من می ترسم آن را مسجد قرار دهند.» اگر مدرک و دلیل دفن پیامبر (ص) در اتاق مسکونی آن حضرت را این حدیث قرار دهیم موضوع هیچ ارتباطی با پیامبر نخواهد داشت زیرا این عائشه است که می گوید: می ترسم قبر پیامبر (ص) را مسجد قرار دهند، نه پیامبر (ص)!
از طرف دیگر اظهار نظر منقول از عائشه نه با احادیثی که از طریق شیعه رسیده سازگار است و نه با احادیثی که در کتب و سنن اهل سنت نقل شده است.
علت انتخاب محل دفن پیامبر اسلام(ص) از دیدگاه احادیث
ابن ماجه قضیه را چنن نقل می کند: مسلمانان در تعیین محل قبر پیامبر (ص) اختلاف نظر پیدا کردند: گروهی گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهی گفتند: با اصحابش دفن شود. ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدم می فرمود: "هر پیامبری، هر جا که از دنیا رفت، در همان جا دفن می شود" از این رو بستر پیامبر (ص) را که در آن درگذشته بود، بلند کردند و در محل آن قبر کندند و نیمه شب چهارشنبه به خاک سپردند. "مالک" روایت می کند که پیامبر اسلام(ص) روز دوشنبه از دنیا رفتند و روز سه شنبه به خاک سپرده شدند و مردم، بدون جماعت و تک تک بر جنازه او نماز خواندند [آنگاه] گروهی گفتند: نزد منبر دفن شود. دیگران گفتند: در بقیع دفن شود، ابوبکر آمد و گفت: از پیامبر (ص) شنیدم می فرمودند: "هر پیامبری در همان محلی که در آنجا فوت کرده، دفن می شود" پس در همان جا برای حضرت قبر کندند.
"احمد زینی دحلان" پس از نقل سخنان ابوبکر، اضافه می کند: حضرت علی (ع) گفت: من نیز این سخن را از پیامبر (ص) شنیدم.
"علی بن برهان الدین حلبی" در این باره چنین می نویسد: اصحاب پیامبر (ص) در تعیین محلی که پیامبر در آنجا دفن شود، اختلاف پیدا کردند: برخی گفتند: باید حمل شود و در کنار قبر ابراهیم خلیل (ع) دفن گردد. ابوبکر گفت: او در همان محلی که در آن درگذشته است دفن کنید زیرا خداوند روح او را در محل پاک قبض کرده است.
در روایتی آمده است: ابوبکر گفت: من در این باره حدیثی از پیامبر (ص) شنیدم که می فرمود: "هر پیامبری هر جا که از دنیا رفت، در همانجا دفن می شود." در برخی روایات سخن ابوبکر با این لفظ نقل شده است: "خداوند روح هیچ پیامبر را قبض نمی کند مگر در همان محلی که باید در آنجا دفن شود."
نیز از ابوبکر نقل شده است که: از پیامبر (ص) شنیدم می فرمودند: "هر پیامبری در جایی که در نظر او از همه جا محبوبتر است از دنیا می رود." در حدیث آمده است "هر پیامبری که درگذشته، در همانجا که از دنیا رفته به خاک سپرده شده است" پس بستر پیامبر را کنار زدند و بدن او را در همان محلی که در آنجا به لقای خدا شتافته بود، به خاک سپرده شد.
این معنا در کتب و احادیث شیعه نیز آمده است: مرحوم شیخ طوسی روایت می کند: هنگامی که پیامبر(ص) درگذشتند، خاندانش و کسانی که از اصحاب او حاضر بودند، در تعیین محلی که سزاوار است پیامبر(ص) در آن دفن گردد، اختلاف کردند: بعضی گفتند: در بقیع دفن شود، بعضی دیگر گفتند: در صحن مسجد دفن شود.
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: خداوند، پیامبر (ص) را در پاکترین نقاط قبض روح کرده است، پس سزاوار است در همان بقعه ای که در آن درگذشته است، دفن شود. این سخن را پذیرفتند و در نتیجه، جسد پیامبر (ص) در حجره اش به خاک سپرده شد.
فضل بن حسن طبرسی نیز می نویسد: مسلمانان درباره محل دفن پیکر پیامبر (ص) به بحث و گفتگو پرداختند، در این هنگام علی (ع) گفت: "خداوند هر مکانی را که پیامبر (ص) را در آن قبض روح کرده است، همانجا را برای دفن او برگزیده است، من او را در حجره اش که در آن درگذشته است، دفن می کنم" مسلمانان این پیشنهاد را پذیرفتند. همه این اسناد و شواهد گواهی می دهد که در انتخاب محل دفن پیامبر (ص)، سخن از مسجد قرار گرفتن قبر او در میان نبوده و خود حضرت چیزی در این باره نفرموده است.
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
چرا پیامبر (ص) در خانه خود دفن شدند؟ |اخبار ایران و جهان
چرا پیامبر ص در خانه خود دفن شدند اصحاب پیامبر ص در تعیین محلی که پیامبر ص در آنجا دفن شود اختلاف پیدا کردند برخی گفتند باید حمل و در کنار قبر ابراهیم خلیل ع دفن شوند کد خبر ۴۵۹۹۰۶ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱ ۲۲ - 20 December 2014 اصحاب پیامبر ص در تعیین محلی کهبراساس مصوبه مجلس وزارتخانهها و دستگاهها مکلف به تهیه صورتهای مالی خود در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت
براساس مصوبه مجلسوزارتخانهها و دستگاهها مکلف به تهیه صورتهای مالی خود در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت شدندمجلس وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی را مکلف کرد در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت صورتهای مالی خود را تهیه کنند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نماینخستين گروه زائران سيستاني خانه خدا به مدينه منوره اعزام شدند
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۹ ۱۹ق ظ نخستين گروه زائران سيستاني خانه خدا به مدينه منوره اعزام شدند نخستين کاروان زائران از استان سيستان و بلوچستان با يک فروند هواپيماي ايرباس ۳۳۰ متعلق به شرکت هواپيمايي عربستان سعودي به مدينه منوره اعزام شدند بهگزارش خبرگزاري موج حسن اعرابيمقدم مديرکل فرودهیس! سوپراستارها... / چرا مشهورترین بازیگران آمریکایی، سکوت زندگی خصوصی خود را شکستند؟ + تصاویر
باشگاه خبرنگاران گزارش میدهد هیس سوپراستارها چرا مشهورترین بازیگران آمریکایی سکوت زندگی خصوصی خود را شکستند تصاویر به تازگی تعدادی از مشاهیر سینما و تلویزیون در آمریکا از تاریکترین فصل زندگیشان میگویند و به تجربۀ تجاوز جنسی در کودکی و نوجوانیشان اعتراف کردهاندچرا فقط خودروی بیکیفیت چینی وارد کنیم
چرا فقط خودروی بیکیفیت چینی وارد کنیم رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل قبول دانستن واردات خودروهای بیکیفیت چینی گفت که اگر برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت میبرند اما نمیخواهند به ما منافعی برسد باید معامله با آنها را قطع کنیم ایسناشهركهای صنعتی زنجان به خودروهای آتش نشانی مجهز شدند -
صیدی شهركهای صنعتی زنجان به خودروهای آتش نشانی مجهز شدند شناسهٔ خبر 2435813 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۳ استانها > زنجان زنجان-مديرعامل شركت شهركهای صنعتی استان زنجان گفت با تلاش و پيگيری شركت شهركهای صنعتی دو دستگاه خودروی آتشنشانی برای شهركهای صنعتی استان زنجان خريداری واگر پيامبر معصوم است چرا خداوند فرمود اي پيامبر از گناهت استغفار كن؟
پاسخ به يك شبهه اگر پيامبر معصوم است چرا خداوند فرمود اي پيامبر از گناهت استغفار كن از اين قبيل آيات اين نكته بدست مي آيد كه صفت مغفرت در خدا مثل صفت رحمت و هدايت او است كه به امور تكويني و تشريعي تعلق مي گيرد به گزارش سرويس ديني جام نيوز آياتي از قرآن موجب اين توهم شدهروحانی با دو خودروی بنز به خانه ملت میآید!
روحانی با دو خودروی بنز به خانه ملت میآید نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص انحصار خودرو در ایران گفت سایپا و ایران خوردو حیاط خلوت دولت هستند که ماهانه ۱۰ میلیون حقوق میگیرند و مدیران آنها بی ام و و بنز سوار میشوند نادر قاضی پور در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با بسقوط یک جت نظامی فرانسه به داخل یک خانه/ یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدند
سقوط یک جت نظامی فرانسه به داخل یک خانه یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدندیک جت نظامی ارتش فرانسه در جریان یک پرواز آموزشی در یک منطقه مسکونی در نزدیکی شهر تورس سقوط کرد به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از فرانس 24 یک جت نظامی ارتش فرانسه در جریان یک پرواز آموزشی در یکخیر لاهیجانی ملک تجاری خود را برای ساخت کتابخانه اهدا کرد
خیر لاهیجانی ملک تجاری خود را برای ساخت کتابخانه اهدا کرد رشت- ایرنا- علی رمضانی خیر لاهیجانی در اقدامی ارزشمند و در راستای توسعه فرهنگی سرزمینش دو دهنه ملک تجاری خود را در روستای بارکوسرای این شهرستان برای تغییر کاربری به عنوان کتابخانه عمومی به اداره کل کتابخانه های عمومی اسارقان کارخانه های صنعتی اصفهان دستگیر شدند
سارقان کارخانه های صنعتی اصفهان دستگیر شدند اصفهان-ایرنا- اعضای باند سه نفره سرقت از کارخانه های صنعتی فعال در اصفهان دستگیر و به 23 فقره سرقت اعتراف کردند به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ رجبعلی مختاری فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه گفت در پی وقوع سرقت هایی در تعداچرا به مساجد در روی زمین خانههای خدا میگویند
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت از مسجد باید به عنوان یک سنگر دانشی و نظامی بهره ببریم در زمان پیامبر ص اصلیترین مکان برای مشورت و گردهماییها مسجد بود حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندچرا بازیگران زن هالیوودی امسال بدون گریم در فیلمهایشان ظاهر شدند؟
چرا بازیگران زن هالیوودی امسال بدون گریم در فیلمهایشان ظاهر شدند جنیفر انیستون ریسه ویتراسپون هیلاری سوآنک و پاتریشیا آرکت در فیلمهای جدیدشان بدون گریم حضور داشتند به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر بازیگران مرد چهره بتگونهچرا اهالی موسیقی به خانه سینما میروند؟
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ آهنگسازان سینمای ایران به منظور استماع گزارش فعالیت یک ساله و انتخاب بازرسان جدید اصلی و علی البدل این کانون روز یکشنبه ساعت 17 در تالار سیفالله داد خانه سینما گرد هم خواهند آمد به گزارش ایسنا در این مجمع شورای مرکزی این نهاد صنفی متشکل از دکتر محمدچرا منافقین به آلبانی منتقل شدند؟
چرا منافقین به آلبانی منتقل شدند تاریخ انتشار سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰ ۳۶ بنابر توافق صورت پذیرفته میان آمریکا و سازمان منافقین شماری از تروریست های این گروهک به آلبانی منتقل شده اند به گزارش فرهنگ نیوز خبرهای منتشر شده از سوی رسانه ها حکایت از آن دارد که در طول یک سال گذشمردم تاجیکستان در تمام خانههای خود شاهنامه فردوسی دارند -
شمسالدین اروم بیک مردم تاجیکستان در تمام خانههای خود شاهنامه فردوسی دارند شناسهٔ خبر 2435971 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ استانها > خراسان رضوی مشهد- وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت شخصیت فردوسی برای مردم تاجیکستان خیلی محبوبیت دارد و امروز در تاجیكستان نمی توان خانواده ای را یا-زوج جنایتکار جسد مقتول را در خانه دفن کردند
زوج جنایتکار جسد مقتول را در خانه دفن کردند مرد خوشگذران که با همدستی همسرش فروشنده خودرو را به خانهشان کشانده و پس از قتل جسد او را در پذیرایی خانه دفن کرده بودند در بازجوییهای پلیسی لب به اعتراف گشودند به گزارش جام جم چهاردهم آذر امسال جوان 30 ساله ای برای فروش خ-