تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819069207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد در جامعه ظرفيت هاي نقد پذيري ايجاد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۵:۵۱ب.ظ)
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي؛ بايد در جامعه ظرفيت هاي نقد پذيري ايجاد کرد مهم‌ترين چالش امروز ما اختلال ارتباطي با جامعه به ويژه نسل جوان است نه آن‌ها پيام ما را مي‌شنوند و نه ما پيام آن‌ها را مساله جدي ديگر اين است که ظرفيت نقد در جامعه ايجاد نشده است و همه به ميزاني از نقد متذکر مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد رضا صالحي با تاکيد بر اين که بدون پذيرش رسمي هم همه ما تحت تأثير داده‌هاي حوزه نظرسنجي هستيم، گفت: به دليل آنکه اغلب ميل نداريم جامعه را آن گونه که هست ببينيم، تلاش مي‌کنيم آن گونه که مي‌پسنديم، تحليل کنيم. همه مسوولان نيز به ميزاني متفاوت تحت تأثير نتايج اين داده‌ها هستند.
او با بيان اين مطلب که جامعه ايراني پيش بيني ناپذير است، گفت: هنوز مدل ايدلوژيکي شکل نگرفته است که بتواند تحليل درستي از تحولات جامعه داشته باشد. در دهه چهارم با تحولاتي جدي مواجه هستيم که حجم، سرعت، عمق و شدتي بسيار گسترده دارند.
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با اشاره به تأخير جامعه‌شناسان نسبت به تحليل وقايع اجتماعي گفت: پس از انقلاب اسلامي دو پديده سياسي در ايران به وقوع پيوست که يکي انتخابات سال 1376 بود و ديگري، انتخابات سال 1392. به ياد دارم که پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 1392 بسياري از جامعه‌شناسان معتقد بودند که دکتر حسن روحاني رأي مردمي را براي رياست جمهوري کسب نمي‌کند و حاضر به پذيريش نظر ما نبودند، اما؛ پس از پيروزي او در رياست جمهوري، هيچ يک از اين افراد که قريب به 100 تحليل گر بودند دست به قلم نشدند و درباره اين پيروزي و علل آن سخن بگويند، اين مسئله نشان مي‌دهد که متأسفانه در ايران روحيه نقد وجود ندارد.
او با بيان اين مطلب که در دهه چهارم با تحولات جدي در جامعه ايران روبه رو هستيم، گفت: در مواجه با اين رويدادها بايد ببينيم که سهم ما چيست، متأسفانه بيشتر تحليل‌هاي ما در مواجه با رويدادها توصيف گرا است و ما قدرت پيش بيني کمتري را نسبت به پديده‌ها داريم، در چنين موقيعتي جامعه دچار دو زيستي مي‌شود.
دکتر صالحي يکي از نقاط گرانيگاه دولت روحاني را توجه به حوزه زنان دانست و گفت: زماني که مسيرهاي رسيدن به پيروزي آقاي روحاني را بررسي مي‌کرديم، متوجه شديم اگر بتوانيم رأي زنان و جوانان را در انتخابات داشته باشيم با انتخاباتي پويا روبه رو خواهيم بود که چنين نيز شد.
او تغيير سبک زندگي از عرصه سياسي به اجتماعي را يکي از تحولات دانست و افزود: تغييرات آينده جامعه ايران از نوع نرم است و بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي شکل مي‌گيرد و مسير تغييرات از سبک سياسي به سبک اجتماعي تغيير خواهد کرد.
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با انتقاد به اين مسئله که امروز همه اپوزيسيون شده‌اند، گفت: پس چه کسي مسوول اين سيستم است، همه بايد سهمي براي خود بپذيريم و به همان ميزان پاسخگو باشيم در آن صورت نوع نگاه ما تغيير مي‌کند. مهم‌ترين چالش امروز ما اختلال ارتباطي با جامعه به ويژه نسل جوان است، نه آن‌ها پيام ما را مي‌شنوند و نه ما پيام آن‌ها را مساله جدي ديگر اين است که ظرفيت نقد در جامعه ايجاد نشده است و همه به ميزاني از نقد متکدر مي‌شوند.
او با بيان اينکه جامعه ما فاقد ظرفيت تخليه اجتماعي است، اظهار کرد: به نظر مي‌رسد با انباشتي از مطالبات و عصبيت‌ها در جامعه مواجهيم، مي‌توان گفت که ظهور دولت فعلي روزنه‌هاي جديد را براي تخليه جامعه ايجاد کرده است، امروز تا حدودي فضا عقلاني شده و مناسبات جديد در حال شکل گيري است که بايد آن‌ها را تقويت کرد. در غير اين صورت با پديده رفتارهاي راديکال رو به رو خواهيم شد، بايد بسترهاي لازم براي تخليه اجتماعي در جامعه را ايجاد کرد چراکه اصطلاحاً اگر در زمين با اين امر مخالفت شود، حتماً زيرزميني خواهد شد..
دکتر صالحي در پايان تصريح کرد: اکسير حيات بخش جامعه ايران، اخلاق، فضيلت و معرفت است و مهم‌ترين بحران و تهديد جامعه آينده ايران، افول اخلاق و فضيلت به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: هدايت، ارتقا و آموزش فرهنگي در جامعه نيز يک ضرورت است و من بر اين باورم که همچنان ارزش‌هاي بنيادي در جامعه، هدايتگر جامعه ايران است.
گفتني است؛ مراسم مذکور در مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران در ساختمان مرکزي جهاد دانشگاهي برگزار شد.
اضافه مي‌شود، «جايزه ايسپا» هر ساله و همزمان با هفته پژوهش به منظور معرفي و تقدير از برترين‌ها در حوزه نظرسنجي از سوي مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) به فعالان و پيشکسوتان اين حوزه اهدا مي‌شود، دومين مراسم اعطاي جايزه ايسپا با عنوان گراميداشت مرحوم علي اسدي از نخستين افراد فعال در حوزه نظرسنجي و پيمايش در ايران، اهداء مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن