محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843059251
مجسمههایی که بر عقلانیت بشر تأثیرگذارند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
«بهروز دارش» معتقد است، مجسمههای شهری بهعنوان آثاری با مخاطب عام، آثاری درجه یک نیستند و نمیتوان خلاقیت را بهطور کامل در آنها پیاده کرد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دارش - مجسمهساز - توضیح داد: بصریت، استقلال لازم را در فرهنگ ما ندارد و ما با محدودیتهایی در این زمینه روبهرو هستیم. با این حال، همین مجسمههایی که در کلانشهرها نصب میشوند، تأثیر زیادی روی مردم دارند، چون تأثیرشان غیرمستقیم است. مسوولان شهری باید متوجه تأثیرات بصری و دیداری مجسمههایی که در شهرها نصب میشوند، باشند. این آثار روی عقلانیت بشر تأثیرگذارند. او اظهار کرد: عام بودن مخاطبان مجسمههای شهری باعث میشود نتوانیم از این آثار انتظار بالایی داشته باشیم. یک اثر هنری نمیتواند عام باشد، وگرنه دیگر اثر هنری نیست. مثل رمان «بوف کور» که یکی از معروفترین رمانهای دوران مدرنیتهی ادبیات ایران است، اما مگر چند درصد مردم این کتاب را خواندهاند؟ مجسمههای شهری هم همینطور هستند و نمیتوان آنها را بهعنوان یک اثر هنری خاص در نظر گرفت. این هنرمند همچنین بیان کرد: برخی سازهها، معماریها و مجسمهها به هویت شهر تبدیل شدهاند؛ مثل میدان نقش جهان اصفهان یا برج ایفل پاریس. در ساخت مجسمههای شهری باید به هویت و فرهنگ آن منطقه و مردمی که در آنجا زندگی میکنند، توجه داشت. اگر مجسمه مطابق فرهنگ مردم نباشد، دوام نمیآورد و خرابش میکنند. دارش ادامه داد: ساخت و نصب مجسمه در شهرها، پول زیادی میخواهد و عموما بخشهای دولتی و نیمهدولتی آن را اداره میکنند. همین موضوع باعث میشود هنرمند نتواند بهراحتی کار کند و مجبور است اعمال نظر مسوولان این بخشها را هم بپذیرد. گاهی یک ایده در اثر همین اعمال نظرها به جایی میرسد که دیگر ایدهی هنرمند نیست و از شکل اصلیاش خارج میشود. اینجاست که خلاقیت و آزادی عمل هنرمند محدود میشود. او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: سوال من این است که اگر شهرداری میخواهد کار هنری را با اعمال نظر دیگران پیش ببرد، دیگر چرا سراغ هنرمندان میآید؟ هنرمند به جای داشتن آزادی عمل و فرصت برای کار خلاقه، مدام باید جوابگوی کارفرمایی باشد که به او فشار میآورد. بنابراین آثار هنری شهری و عمومی، آثاری درجه یک نیستند، چون برای خلق آنها محدودیت وجود دارد. دارش که در نخستین نشست از سلسله نشستهای تخصصی هنر شهری در تهران با عنوان «مجسمهسازی شهری در تهران» سخن میگفت، اضافه کرد: مردم، شهرداری و هنرمند سه ضلع مثلث طلایی هنر شهری هستند. یک مسوول شهرداری نمیتواند بهتنهایی این کار را پیش ببرد. حمید شانس - مجسمهساز - نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه بهتر است مجسمهسازی شهری بهعنوان یک رشته بینامتنی در نظر گرفته شود، گفت: مجسمهسازی شهری با تحولات منظر شهر در ارتباط است و بهوسیلهی متخصصان و طراحان شهری که با این مقوله آشنا هستند، مدیریت میشود. این کار بهتنهایی در چارچوب فعالیت هنرمند قرار ندارد و بدون تأثیر روی جامعه و درک قاعدهمندی و شیوههای سازماندهی شهری، قابل تصور نیست. او ادامه داد: مجسمههای شهری و بهطور کلی طراحی شهری فرآیندی برای ایجاد فضاها و مکانهای عمومی با کیفیت بهتر برای مردم است. مجسمهها از زمان شکلگیری شهرها و حتی از ابتدای شکلگیری معماری جزو لاینفک سازماندهی شهرها محسوب میشدند. مثلا در شهرهای اولیه، مجسمهسازی هنری بود که برای نشان دادن شکوه مذهبی، بهنمایش گذاشتن چهرههای پیروز و بزرگداشتهای آیینی از آن استفاده میشد. در شهرهای ثانویه (صنعتی) که مراکز رشدیافته محسوب میشوند و از بزرگترین مهاجرتها تشکیل میشوند و از لحاظ بشری بهشدت آلوده هستند، مجسمهسازی راه حلی برای آرامسازی بخشی از مشکلات شهری و ایجاد هویت برای آن است. این هنرمند همچنین بیان کرد: مجسمهسازی برای شهرها یک پیشنهادها برای سازماندهی فضاهای شلوغ با استفاده از مجسمههای سبک انتزاعی، فضامحور و هندسی است. این شیوه، نوعی یافتن هویت بصری از طریق عناصر مجسمهسازی است. امروزه نمیتوان از مجسمهسازی و بهطور کلی هنر، انتظار زیبایی داشت. زیبایی، دیگر آرمان هنر نیست. در دنیایی که همهچیز را بازطراحی میکنند، این مقوله ثابت شده است. شانس گفت: امروز هیچ مجسمه و اثر هنری نمیتواند خودش را در کنار ساختمانهای عظیم 180 متری بهعنوان یک اثر زیبا جا بزند. اغواگری شهرهای بزرگ دنیای امروز، این اجازه را به اثر هنری نمیدهد. ما به مجسمه نیاز داریم تا آنها قابلیتی برای نمود معنا و هویت شهر باشند، به درک مکان کمک کنند و به منظر شهری جان ببخشند. او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فیزیکال نبودن هنر شهری در عصر حاضر، اظهار کرد: وقتی یک مجسمه در یک گوشهای از شهر نصب میشود، دیگر یک امر فیزیکال نیست، بلکه یک تصور فرهنگی است، یعنی به اندازهی تعداد کسانی که آن را میبینند و از کنارش عبور میکنند، تصور وجود دارد و مردم آن را بهصورت نمادین درک میکنند. این هنرمند همچنین گفت: از دیگر ویژگیهای شهرهای امروز، حاشیهی وسیع آنهاست. ما با شهرهای خطی چند قطبی که ترکیبی از شهر و طبیعت هستند، مواجهیم و مهمترین مسأله در اینگونه شهرها معضل محیط زیست است. امروزه متأسفانه با انقراض سریع گونههای حیاتی مواجه هستیم. خود من هر وقت از کارگاه به سمت شهر میآیم، میبینم حیواناتی مانند روباه و شغال به حریم شهرها آمدهاند و همین ترکیب شهر و طبیعت باعث انقراض تراژیک خیلی از گونههای حیاتی در سالهای اخیر شده است. شانس اظهار کرد: جریان مجسمهسازی معاصر میتواند طبیعت را به داخل شهر بیاورد. خیلی از هنرمندان دنیا روی این موضوع کار کردهاند. امروزه مهمترین مسأله در شهرها و طراحی محیطها، درک آن است. انسان در ارتباط با جغرافیای مکان بهسر میبرد. ما در شهرهایمان نه جایی برای حرکت طبیعت در شهر گذاشتهایم و نه میتوانیم از زیباییهای آن لذت ببریم. من دوست دارم یکبار هم که شده در فضای خانههای قاجاری با آن حوضهای وسط حیاط قرار بگیرم و رویای زندگی در این خانهها را تجربه کنم. در این شرایط، هنرمند میتواند با ساخت اثر هنری به درک عاطفی فضاهای قدیمی کمک کند. او به تأثیر مهاجرت، فقر، حاشیهنشینی، غربت و حضور اقوام در شهرهای بزرگ صنعتی بر مجسمهسازی شهری اشاره کرد و افزود: امروزه همه مجسمههایی که در شهرهای بزرگ دنیا ساخته میشوند، «فان» نیستند و مباحث و جنبههای شادیآور را انتقال نمیدهند. مجسمهساز باید بتواند از شهر ایده بگیرد. یادم هست وقتی برای یک سفارش مجسمهسازی به کرج رفته بودم، این شهر نتوانست ایدهای به من بدهد؛ ولی مجسمهساز در جایی مانند کیش میتواند از آب و خاک و آسمان برای ساختن اثر هنری ایده بگیرد. ما نیازمند محیطی هستیم که بتوانیم این ایدههای خلاقانه را بهدست آوریم و براساس آنها برای هویت شهرها قدمی برداریم. به گزارش ایسنا، سلسله نشستهای تخصصی «هنر شهری در تهران» با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و پژوهشکدهی فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار میشود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
آثار جرداق سلسلهگردان کتابخانههای بشریت است
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ مراسم بزرگداشت جورج جرداق نویسنده ادیب و اندیشمند لبنانی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در سالن قصر یونسکو بیروت برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در لبنان در این مراسم که مقامات رسمی شخصیتهای دینی و فرعمر حکاکیهای بشر چهاربرابر شد
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۲ با کشف حکاکیهای 500 هزار ساله روی یک صدف در اندونزی عمر این اقدام بشری به بیش از چهاربرابر افزایش پیدا کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا باستانشناسان با بررسی نقوش حکشده روی صدفی که 100 سال پیش در اندونزی پیدا شده اعلام کردند قدمت حکااستاندار مازندران : منش دانشجو آرمانخواهی و عقلانیت است
استاندار مازندران منش دانشجو آرمانخواهی و عقلانیت است ساری - ایرنا - استاندار مازندران منش دانشجو را آرمانخواهی و عقلانیت دانست و گفت اگر جامعه ای از ظرفیت و توانمندی دانشگاه و استعداد های سرشار آن بهره درست ببرد جامعه ای سعادتمند خواهد بود ربیع فلاح جلودار که در جمع دان«چارسوق» بررسی میکند تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق عقلانیت در مصرف
چارسوق بررسی میکندتحقق اقتصاد مقاومتی از طریق عقلانیت در مصرفمجموعه چارسوق این هفته عقلانیت در مصرف را به عنوان یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار میدهد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس چارسوق عنوان برنامه ای است با موضوع اقتصاد ملی از شبکه احوزه هنر و شعر، زبان اندیشه بشر است
حوزه هنر و شعر زبان اندیشه بشر است شهرری- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری گفت حوزه هنر و شعر زبان اندیشه بشر است و گاهی یک قطعه شعر و یا اثر هنری تاثیری زیادی از یک سخنرانی طولانی را در پی دارد به گزارش روزسه شنبه روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستامدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین: بشریت نیازمند سیره نبی مکرم اسلام (ص) است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین بشریت نیازمند سیره نبی مکرم اسلام ص است قزوین - ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت بشریت نیازمند الگوگیری از سیره نبی مکرم اسلام ص است به گزارش ایرنا مهدی احمدی در اولین نشست اعضای ستاد گرامیداشت رحلت پیامبر گرامی اسلامالهی قمشه ای: جامعه بشری به زندگی خانوادگی نیاز دارد
الهی قمشه ای جامعه بشری به زندگی خانوادگی نیاز دارد کرمان - ایرنا - محقق و استاد دانشگاه گفت آنچه جامعه بشری به آن نیاز دارد زندگی خانوادگی است و این زندگی بهترین و شیرین ترین نوع آن است به گزارش ایرنا مهدیه الهی قمشه ای روز دوشنبه در آیین روز دانشجو در تالار حافظ دانشگاه آزاامام جمعه قشم: رعایت حقوق بشر در فرهنگ مسلمان ها قرار دارد
امام جمعه قشم رعایت حقوق بشر در فرهنگ مسلمان ها قرار دارد قشم – ایرنا – امام جمعه قشم گفت رعایت حقوق بشر در فرهنگ دین و عقیده مسلمان ها قرار دارد و در یک جامعه اسلامی این حقوق از طریق مودت رحمت و امنیت به دست می آید به گزارش ایرنا حجت الاسلام رضا جوکار در خطبه دوم نمازجمعهامام جمعه آبادان:حقوق بشر آمریکایی بهانه تضعیف ملت های آزاده است
امام جمعه آبادان حقوق بشر آمریکایی بهانه تضعیف ملت های آزاده است آبادان- ایرنا- امام جمعه آبادان با گرامی داشت 19 آذر روز جهانی حقوق بشر گفت در نگاه استکبار و هم پیمانانش حقوق بشر به بهانه ای برای مقابله با آرمان های ملت های آزاده است به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی ابراهیمی پامام جمعه انزلی: آمریکا بزرگترین نقضکننده حقوق بشر است
امام جمعه انزلی آمریکا بزرگترین نقضکننده حقوق بشر استامام جمعه انزلی گفت آمریکا با انجام جنایتهای زیاد بزرگترین نقضکننده حقوق بشر است به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی حجتالاسلام سید عبدالجواد شمسالدین امروز در نمازجمعه این شهر با گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو اظهار کرد داامام جمعه آبیک: فریاد مدعیان حقوق بشر برای بلعیدن ملتهاست
امام جمعه آبیک فریاد مدعیان حقوق بشر برای بلعیدن ملتهاستامام جمعه شهر آبیک گفت فریاد مدعیان حقوق بشر که گوش فلک را کر میکند برای چپاول و بلعیدن ملتهای ضعیف است به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلام سید ابوتراب موسوی ظهر امروز در آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته شهتحریم صنعت هوایی ایران وحشیانه است/خسارت انسانشناسی غربی به جامعه بشری -
آیت الله نعیم آبادی تحریم صنعت هوایی ایران وحشیانه است خسارت انسانشناسی غربی به جامعه بشری شناسهٔ خبر 2436409 جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۶ استانها > هرمزگان بندرعباس - امام جمعه بندرعباس با اشاره به 19 آذر روز هواپیمایی گفت تحریم صنعت هوایی کشورمان عملی وحشیانه است به گزارش خبامام جمعه نیر:آمریکا بزرگترن ناقض حقوق بشر است
امام جمعه نیر آمریکا بزرگترن ناقض حقوق بشر است اردبیل - ایرنا- امام جمعه شهرستان نیر گفت آمریکال در حالی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می کند که خود بزرگترن ناقض حقوق بشر است به گزارش ایرنا حجت الاسلام میکائیل مقدسی امام جمعه نیر در خطبه های نماز جمعه نیر افزود سالهاست که آمامام جمعه نکا: آمریکا بزرگترین نقضکننده حقوق بشر در جهان است/غرب تنها به منافع خود میاندیشد
امام جمعه نکا آمریکا بزرگترین نقضکننده حقوق بشر در جهان است غرب تنها به منافع خود میاندیشدامام جمعه نکا گفت آمریکا بزرگترین نقضکننده حقوق بشر در جهان است که حتی برای مردم جامعه خود هم مساوات و حقوق بشر را رعایت نمیکند و نابرابریها همچنان ادامه دارد به گزارش خبرگزاری فارسامام جمعه خورموج: مساله حقوق بشر بازیچه قدرت های جهانی شده است
امام جمعه خورموج مساله حقوق بشر بازیچه قدرت های جهانی شده است بوشهر - ایرنا - امام جمعه خورموج گفت امروز مساله حقوق بشر بازیچه ای برای قدرت های استکبار جهانی برای اجرای سیاست ها استعماری و ضد بشری شده است ابه گزارش ایرنا حجت اسلام عبدالحسین مصلح درخطبه های نماز جمعه این هفتهامام جمعه برخوار: سازمان حقوق بشر نگهبان منافع ظالمان و جنایتکاران در جهان است
امام جمعه برخوار سازمان حقوق بشر نگهبان منافع ظالمان و جنایتکاران در جهان استامام جمعه شهرستان برخوار گفت سازمان حقوق بشر نگهبان منافع ظالمان و جنایتکاران در جهان است به گزارش خبرگزاری فارس از برخوار حجتالاسلام مسعود سرافراز در خطبههای این هفته نماز جمعه این شهرستان ضمن توصیدبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: آزادی خبرنگار واشنگتن پست منوط به تصمیم قاضی است/ در موضوع هستهای آماده شفافس
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه آزادی خبرنگار واشنگتن پست منوط به تصمیم قاضی است در موضوع هستهای آماده شفافسازی هستیمدبیر شورای حقوق بشر کشورمان بحران انسانی در منطقه را ناشی از سیاستهای اشتباه آمریکا و متحدان اروپاییاش دانست به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها