تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803701246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت برنامه ريزي ها در جهت حفظ و تقويت بنيان نهاد خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ آذر ۱۳۹۳ (۱۵:۶ب.ظ)
صالحي: ضرورت برنامه ريزي ها در جهت حفظ و تقويت بنيان نهاد خانواده رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي گفت: خانواده بعنوان مهمترين بنيان جامعه مي تواند در پيشگيري و جلوگيري از بحران هاي اجتماعي و حفاظت از ارزش هاي مذهبي و فرهنگي جامعه نقشي اساسي ايفا کند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکترسيدرضا صالحي رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي روز پنجشنبه 20 آذر در نشست معاونان سياسي انتظامي فرمانداري ها و بخشداران شهرستان هاي استان تهران در شهرري، با اشاره به ويژگي هاي جامعه ايران و نقش خانواده در تحولات اجتماعي و سياسي ايران بعد وقبل از انقلاب اظهار داشت: خانواده نقش اساسي و بنيادي در تحولات اجتماعي و سياسي ايران ايفا مي کند.در دوران قبل از انقلاب خانواده بعنوان يک پايگاه اصلي و نقش آفرين در کنار ساير پايگاه هاي اجتماعي از جمله مساجد نقش ممتازي را در تحولات سياسي و به تبع آن پيروزي انقلاب اسلامي ايفا نمود.
وي افزود: يکي از دلايلي که دشمنان انقلاب نتوانستند در مسير انقلاب انحراف ايجاد کنند استحکام خانواده و وجود ارزشهاي اخلاقي متعالي در درون خانواده هاي ايراني در دهه ي اول انقلاب بود. صالحي با اشاره به تحولات اجتماعي ايران پس ب از انقلاب تصريح كرد: جامعه ايراني پس از پيروزي انقلاب اسلامي را مي توان به چهار دوره تقسيم کرد.
صالحي دهه اول انقلاب را دهه انطباق ارزش هاي جامعه با ارزش هاي نظام سياسي دانست و گفت: در اين دهه ارزش گرايي گسترده اي در جامعه حول محور اخلاق و دين باوري حاکم بود و ما در اين دهه شاهد استحکام و گستردگي نهاد خانواده در جامعه ايراني بوديم.
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي در ادامه سخنان خود به تشريح ويژگي هاي دهه دوم تحولات اجتماعي سياسي جامعه ايراني پرداخت و اظهار داشت: ما در اين دهه شاهد حرکت جامعه به سوي جامعه اي باز هستيم که مقداري ازهنجارهاي دهه اول فاصله گرفته و نسل جديد براي خود حق انتخاب و ابراز وجود در عرصه هاي اجتماعي با رويکرد مدرن برگرفته از جامعه غربي قائل مي شود.
وي ويژگي هاي اين دوره را ظهور اينترنت و ماهواره و حذف پديده زمان و مکان جهت دستيابي به اطلاعات دانست. صالحي دهه سوم پس از پيروزي انقلاب اسلامي را دهه تغيير سبک زندگي ايراني دانست و افزود: در اين دوره جامعه ايراني دچار تغيير در ارزش ها، هنجارها، نظام خانواده و روابط اجتماعي و جنسيتي شده و قدرت سياسي و مراقبتي کانون خانواده از گسترده به هسته اي تبديل شده است و مناسبات در خانواده ايراني از عمودي به افقي متمايل گشته است.
وي افزود: دراين دوره همه اعضاء خانواده در اقتصاد و معيشت درگير شده اند، آموزش و مهارت آموزي در خانواده جايگاه ويژه اي پيدا كرده و جامعه ايراني از ارزش هاي اصيل دهه اول فاصله گرفته است.
از ويژگي هاي اين دوره مي توان به حرکت هاي اجتماعي نوظهور از جمله جنبش زنان، شبکه هاي اجتماعي در جامعه اشاره كرد. صالحي در ادامه تصريح کرد: در دهه سوم مناسبات خانواده ايراني دستخوش تغييرات بنيادي شده و خيلي از اصالت ها و ارزشي فرهنگي اصيل کارکرد خود را از دست داده اند.
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ويژگيهاي دهه چهارم بيان داشت: متاسفانه در دهه چهارم جامعه از ارزش هاي اخلاقي فاصله بيشتري گرفته به طوريکه بسياري از بدخلاقي ها و نابهنجاري هاي اجتماعي در جامعه ايران بروز و ظهور پيدا کرده است. صالحي تغيير در مناسبات خانواده، تغيير درزبان انتقال ارزش هاي فرهنگي، رشد نابرابري اجتماعي، بروز بحران هويت، رشد آسيب هاي اجتماعي، حاکم شدن نظام چندفرهنگي در ساختار خانواده و جايگزين شدن فرهنگ تخريب به جاي فرهنگ رقابت سالم را از جمله ويژگي هاي دهه چهارم برشمرد. وي خاطر نشان کرد: امروزه کانون خانواده درعرصه هاي فرهنگي و اجتماعي يک محور اصلي و اساسي محسوب مي شود، لذا توجه به معيارهاي اخلاقي، معرفتي و ارزش هاي معنوي و اجتماعي درکانون هاي خانواده و مساجد مي تواند از بروز بسياري بحران هاي اجتماعي جلوگيري نموده و ارزش هاي فرهنگي اجتماعي جامعه را به جايگاه آرماني و اصيل خود رهنمون سازد. دكتر صالحي در پايان بر ضرورت توجه به احيا کانون خانواده تاکيد نمود و افزود: در جامعه، ما جز کانون گرم خانواده هيچ کانون اثربخش ديگري براي توليد سرمايه هاي اجتماعي نداريم لذا ضرورت دارد برنامه ريزي هاي ما در جهت حفظ و تقويت بنيان نهاد خانواده متمرکز شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن