تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804411567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ورزش برای معلولان؛ برنامه ریزی کلان یا عملکرد نمایشگاهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: 12 آذر روز جهانی معلولان؛ ضرورت ورزش برای معلولان؛ برنامه ریزی کلان یا عملکرد نمایشگاهی تهران - ایرنا - بی تردید فعالیت های بدنی مستمر و مناسب معلولان بر میزان برخورداری آنان از سلامتی و کاهش عوارض ثانویه معلولیت تاتیری محسوس دارد، اما برنامه ریزی کلان آنان را ترغیب به ورزش می کند یا عملکرد نمایشگاهی در چند روز از سال.


به گزارش ایرنا، 12 آذرماه روز جهانی معلولان است و ورزش نیز به عنوان یکی از راهکارهایی مهم خروج آنان از گوشی نشینی در خانه ها و بازگشت به جامعه محسوب می شود.
امروزه ورزش به عنوان تاثیرگذارترین عامل اجتماعی برای ایجاد غرور ملی و افزایش سلامت و شادابی جامعه از سوی تمامی کشورها پذیرفته شده و دولتمردان دنیا سعی دارند جدای از توجه به ابعاد شادی بخش، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن از حضور مردم علی الخصوص معلولین در ورزش برای افزایش سلامت روحی روانی جامعه بهره ببرند.
معمولا سازمان ها و نهادهای معدنی برای گرامیداشت روز جهانی یا ملی معلولان برنامه های متنوعی پیش بینی می کنند که در هفته منجر به این روز در کشورها اجرا می شود، اما معلولان نیاز به توجه و برنامه ریزی برای 365 روز یک سال و در مجموع مدت عمر خود دارند.
انتخاب یک روز معین برای آنان با واکنش دو گروه از کارشناسان روبروست که برخی آن را کاری بیهوده برای معلولان می دانند و معتقد هستند که برای توجه به آنان باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که در تمام سال یک معلول بتواند از مزایایی یک شهروند عادی استفاده کند.
در عوض عده دیگری این کار را بهانه ای برای برنامه ریزی و توجه به معلولان می دانند و اعتقاد دارند که اگر یک روز در سال به نام آنان ثبت نشود، معلولان به کلی از یاد خواهند رفت.
از سال آینده نیز روز 24 مهرماه به عنوان «روز ملی پارالمپیک» در تقویم رسمی کشور ثبت می شود و کمیته ملی پارالمپیک هر ساله برنامه های خاصی برای گرامیداشت این روز خواهد داشت.
رییس هیات ورزش جانبازان و معلولان استان قم معتقد است انتخاب 24 مهر به عنوان روز ملی پارالمپیک و یا 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولان خیلی خوب است، اما برگزاری جشنواره های ورزش معلولین به این مناسبت ها برای فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان که وظیفه اصلی اش ورزش قهرمانی است، سودی ندارد زیرا از دل آن استعدادی شناخته نمی شود.
محمد پیروز منش تصریح کرد: در مجموع این مراسم ها هزینه های زیادی برای فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک دارد، اما نسبت به هزینه ها ره آوردی برای آنان ندارد و بهره برداری خوبی از آن نمی شود.
وی رسیدگی به این امور و برگزاری جشنواره های ورزشی معلولان را در حوزه سازمان بهزیستی دانست و یادآور شد: فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان باید به وظیفه اصلی خود که پشتیانی ورزش معلولان است بپردازد. به عنوان مثال والیبال نشسته عراق در حال پیشی گرفتن از ایران است زیرا توجه ما به زیر ساخت های این رشته کمتر شده است.
رییس هیات ورزش جانبازان و معلولان استان قم در باره برگزاری مراسم های هفته پارالمپیک در سال های گذشته گفت: در پنج ساله گذشته من مخالف برگزاری این جشنواره ها بودم، هر چند که این مراسم ها شادی معلولان را به همراه دارد و نمی توان از آن غافل شد.
وی تاکید کرد: تنها در تهران برای هفته گرامیداشت پارالمپیک حدود 300 میلیون تومان هزینه شده است و اگر این بودجه به استانها اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات مالی آنان بر طرف خواهد شد. اگر به هر استان 50 میلیون تومان تزریق شود،
می تواند مدال ها و افتخارات زیادی را برای کشور به همراه آورد.
پیروز منش تاکید کرد: روز پارالمپیک هیج سودی برای هیات ها ندارد و تنها مراسمی برای شاد کردن آنان است و این موضوع باید از طریق سازمان بهزیستی پیگیری شود.
اما رییس هیات ورزش جانبازان و معلولان استان آذربایجان شرقی معتقد است روز ملی پارالمپیک یا روز جهانی معلولان و برنامه ای ورزشی ویژه این روزها کمک به جنبش پارالمپیک می کند.
علی کشفیا در این خصوص گفت: انتخاب روز ملی پارالمپیک به عنوان یک نقطه قابل اتکا در ورزش معلولان و جانبازان مطرح می شود و باعث می شود ورزش این عزیزان جایگاه و شان واقعی خود را پیدا کند.
رییس هیات ورزش جانبازان و معلولان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: انتخاب یک روز برای ورزش معلولان موجب یادآوری این واقعیت است که معلولیت اوج تسلیم شدن نیست، معلولین و خانواده آنان به این باور می رسند که معلولیت آغاز راه جدید است و باید تلاش جدیدی را شروع کنند.
کشفیا حضور دانش آموزان و خانواده آنان در مراسم های روز ملی پارالمپیک را باعث توجه نوجوانان و جوانان معلول به ورزش دانست و گفت: کشف استعدادهای جدید ورزش معلولین از دیگر محاسن انتخاب یک روز برای ورزش معلولین ایران است.

** تاثیر ورزش در معلولان
صاحب نظران بر این باورند ورزش یا فعالیت جسمانی معلولان حتی در حد ملایم و متوسط در کاهش عوارض سوء و ثانویه معلولیت آنان تاثیری بسزایی دارد.
ورزش معلولان به فعالیت هر شخص در محیطی متفاوت از محیط روزانه با هدف مسابقه، کسب برتری، لذت بردن و پیشرفت مهارت یا ترکیبی از این ها گفته می شود. بنابر این ورزش عبارت است از یک فعالیت نهادینه شده که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی بیشتر با استفاده از مهارت های جسمانی پیچیده به وسیله شرکت کنندگانی است که از سوی عوامل درونی و بیرونی تحریک می شوند.
امروزه ورزش در اتحاد و آشنایی یا پیوند و دوستی همنوعان با هم نقشی کلیدی داشته و یکی از اهداف ورزش هم همین است؛ به عبارتی ورزشکاران هر چند در میادین رقیبند اما می توانند بیرون از میدان دوست و رفیق باشند.
معلولین سازنده بخشی از جامعه بشری هستند، از معلولیت تعاریف زیادی ارائه شده است که در تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) محدودیت یا نداشتن توانایی در انجام معمول فعالیت های روزمره را معلولیت می داند.
نیاز به ورزش و استمرار آن در معلولین بسیار بیشتر از غیر معلولین احساس می شود. بی تردید ورزش عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیت ها مستقل می سازد. امروزه معلولین در فعالیت های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت می کنند و توانمندی ها و مهارت خود را به جامعه ثابت کرده اند.
افراد معلول در جهان ورزش، برای خود تاریخچه ای دارند؛ کانادا در راس سایر ملت ها قرار دارد چنانکه در سال 1973 اوگن رایمر (ugene Reimer) رکورد دار جهان به عنوان ورزشکار مرد سال 1973 کانادا انتخاب شد و جوایز خود را هم به یک ورزشکار معلول بخشید.
سه سال بعد اولین مسابقه معلولین در ادمونتون، آلبرتا (Edmonton , Alberta) برگزار شد که شامل بازی های سالیانه ویلچری، ورزش نابینایان و قطع عضوها بود. بعد از جنگ جهانی اول مخصوصا در میان افراد نابینا و قطع عضوها ورزش به عنوان ترکیبی از درمان بکار برده شد.
در طول جنگ جهانی دوم بخاطر شمار زیادی از تلفات و ضایعات، این عقیده که ورزش می تواند نوعی کمک به درمان و توانبخشی باشد، رواج یافت. در نهایت در سال 1944 دکتر لوید کاتمن متخصص آسیب های نخاعی، بیمارستانی را در منطقه استوک مندویل (انگلستان) تاسیس و ورزش را به عنوان بخشی از درمان افراد ضایعه نخاعی بکار گرفت.
ورزش چون فعالیت درمانی- تفریحی هم پر کننده اوقات فراغت معلولین است و هم در بهبود کلی شرایط جسمانی، روانی و اجتماعی آنها موثر است و در دراز مدت آثار و عوارض ثانویه حاصل از معلولیت را کاهش می دهد.
به معلولین توصیه اکید شده به هر شکل ممکن به فعالیت بدنی بپردازند، حتی اگر لازم باشد در منزل و بستر حرکات نرمشی را انجام دهند؛ تلاش آنها باید این باشد که به محیط های ورزشی روی بیاورند تا ضمن بهره مندی از فواید جسمانی ورزشی، از فواید روانی و اجتماعی آن نیز سود برده و تا حد امکان مشکلات مربوط به معلولیت را کاهش دهند.

** یادآوری چند نکته برای ورزش معلولان
بهتر است معلولین فعالیت های بدنی خود را با شور و شوق انجام دهند. مهم است که معلول با انگیزه بالا در فعالیت های جسمی شرکت کند و از آن حرکات و فعالیت ها لذت برد. چنانکه معلولین به فعالیت هائی پردازند که از آنها لذت نبرند، در طولانی مدت انگیزه ای برای ادامه فعالیت های خود نخواهند داشت. آنها ممکن است بخواهند به همراه دوستان خود یا افرادی جدید در سالن های ورزشی حضور یابند که نتیجه آن افزایش اشتیاق و انگیزه ورزش مستمر است. لازم است معلولین برای اینکه از ورزش و فعالیت های جسمانی نتیجه مثبت بگیرند به نکاتی توجه داشته باشند که در زیر فهرست وار اشاره شده است:
- قبل از شروع به هر گونه فعالیت جسمی یا تغییر برنامه های قبلی، با پزشک خود مشورت کنید.
- فعالیت های جسمی را بطور تدریجی و با فعالیت های سبک و زمان کوتاه (از 5 تا 15 دقیقه) و به صورت یک روز در میان آغاز کنید. همانطور که به مرور انجام فعالیت های شما آسانتر می شود، می توانید زمان و شدت آنها را افزایش دهید. هدف باید این باشد که حداقل یک فعالیت متوسط را طبق یک برنامه منظم و مستمر داشته باشید.
- معلولین ضایعه نخاعی باید بدانند در ورزش قهرمانی کلاس بندی پزشکی- ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است، ضروری است که هنگام ورزش و فعالیت بدنی احتیاط های لازم را رعایت نموده و قبل از پرداختن به هر عملی، ابتدا وضعیت کلاس بندی خود را مشخص کنند تا بطور دقیق سطح ضایعه آنها مشخص شود و نتیجه بهتری از تلاش خود بگیرند.
- به ورزشکاران معلول خصوصا ضایعه نخاعی ها توصیه می شود تا قبل از تحمل زحمات و ممارست در ورزش برای رسیدن به قهرمانی، حتماٌ با مربیان کارآزموده مشورت نموده تا متناسب با وضعیت جسمی خود ورزش مورد علاقه را انتخاب و به آن بپردازند.
- مراقب علائم خطر از جمله سردرد، درد قفسه سینه، درد مفاصل یا گرفتگی عضلات باشید. درد و ناراحتی می تواند علامت این باشد که شما فشار زیادی بر بدن آورده اید. همچنین علائم مذکور ممکن است نشانه هائی از عوارض جدی از جمله اتونومیک دیس رفلکسی یا ضایعات دیگر باشند. در این گونه موارد شما بایستی سریعا فعالیت های خود را متوقف کرده و آنچه که باعث ایجاد مشکل یا عارضه شده را دریابید.
ورزشی(5)**1379


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن