محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843389653
دینامیک زیبایی شناسانه در نقاشیهای بهمن بروجنی
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دینامیک زیبایی شناسانه در نقاشیهای بهمن بروجنی
بهمن بروجنی در مجموعهای که در گالری افرند به نمایش گذاشته این بار همان چشم اندازهای شهری پاریس را که در هفتههای گذشته در گالری آریا به نمایش گذاشته بود، در قالب اسکیسهای روی مقوا ارائه کرده است.
بهمن بروجنی در مجموعهای که در گالری افرند به نمایش گذاشته این بار همان چشم اندازهای شهری پاریس را که در هفتههای گذشته در گالری آریا به نمایش گذاشته بود، در قالب اسکیسهای روی مقوا ارائه کرده است. برخورد دینامیک و پرانرژی بروجنی همچنان که در نقاشیهایش یکی از شاخصههای اصلی بود در اینجا هم با ضربات هیجانی قلم خود را به رخ بیننده میکشد و فارغ از مضمون و محتوای آثار هنرمند تحرک و پویایی خاصی را در مخاطبش ایجاد میکند.
ریتم و عناصر بصری در نقاشیهای بروجنی چنان قدرتمند است که بلافاصله بیننده را با خود درگیر میکند و نظام زیباییشناسانه ویژه آثارش را در تصاویری قاطع و شفاف معرفی میکند. بروجنی کارکردهای تکنیکی و اجرایی آثارش را در خدمت نوعی بیان تصویری به خدمت میگیرد که پیش از هر چیز مبتنی بر عمل نقاشانه و دستاوردهای منحصر به فرداش در ساخت و پرداخت و کیفیتهای هنری خاص او است. حضور متمرکز و تمام وجه هنرمند در لحظههایی که در آثارش به تصویرکشیده بروزی چشمگیر دارد و به این ترتیب ازمرزهای عینیت و درون نگری در رابطه بین هنرمند و سوژه عبور میکند و فضایی میسازد که مخاطب را به شدت درگیر کرده و جزئی از خود میسازد همانگونه که هنرمند، خود در چنین موقعیتی است که موفق میشود جهانی ویژه با تمام کارکردهای بصری تاثیرگذارش را در نقاشیها بنیان نهد.
بروجنی عناصر و اجزای آثارش را که عموما شامل معماری، فضا و فیگورها است، در نهایت به موجودیتی یکپارچه و منسجم می رساند و موفق می شود ساختاری مستحکم و استخوان دار در تابلوهایش ایجاد کند. به این ترتیب اجزای ریز و درشت نقاشی هایش همان اندازه در آثارش ایفای نقش می کنند که فضا و معماری و در چنین موقعیتی است که او هدایت بصری مخاطب اش را در دست می گیرد و او را با تمام زوایای آثارش روبه رو می کند. فضایی که او در آثارش دنبال میکند تلفیقی از هنر نوآورانه و رجوع به نشانهها و مفاهیم آشنا است که هنرمند را در عرصه وسیعی از ظرفیتهای تصویری قرار میدهد تا بتواند با تکنیکهای خلاقانهای که در این مسیر تجربه میکند به شکلگیری زبان خاص خود اقدام کند.
هنرمند در نگاه اول فرم و محتوی و شکل و مفهوم را یک جا به بیننده القا میکند و از سوی دیگر بدیع بودن و رابطه مفهوم و فرم را شکل میدهد. او هنری منضبط و تعریف شده را با انگیزشی پر تب و تاب و پرحرکت میآمیزد و افقی از ضرباهنگهای شهودی پیش روی مخاطب میگذارد. تعدد و شخصیت مندی عناصر تقریبا در تمام آثارش وجه غالب دارد که در این تکرار تفاوتهایی از جمله در رنگ و تیرگی و روشنی باهم پیدا میکنند. به زعم او در زندگی روزمره، کنش و یا شیوهٔ ارتباطگیریِ ما (با خود، دیگری و جهان)، چیزی بیرون از نحوهٔ تلقیمان از چیزها نیست. اینکه کنش و یا واکنش را چگونه بفهمیم، و یا به جا آوریم، همگی به شرایط ادراکی و عملی ما در زندگی بستگی دارد و چیزی نیستند به جز موقعیتهایی که در آن بسرمیبریم. موقعیتهایی که اساساً در روابط اجتماعی و تاریخی ما ساخته و پرداخته میشوند. شبکهای از روابط درونی بین امور جزئی که در عین حال مرتبط با امور کلی جهاناند.
ادراکی که گستره متنوعی از پدیدههای ذهنی را پوشش میدهد و در معانی گوناگونی است که کارکرد خود را پیدا میکند. شامل احساس آگاهی و محتوای آگاهی هر دو است که ناظر بر تعامل با محیط و حفظ ارتباط با یادوارهها است. ورسیونهای متعدد از مفاهیمی که کارکردی اثیری و جادویی پیدا میکنند وهر کدام به شیوه خود بازنماییهای فیزیکی و شناختی همچنین جنبههایی از لایههای عمیق ناخودآگاهی را در رویکردی ترکیبی و کثرتگرایانه هدف قرار میدهند.
شخصیت بخشیدن و حیات و جنبش دادن به اشیا و عناصر در آثار بروجنی فضایی تازه و تصویری بدیع از جهان را پیش چشم میگذارد که لزوما بیحاصل و بیسرانجام نیست. انسانی که اکنون در جایگاه مخاطب این آثار قرار میگیرد اشیا و پدیدههای برازنده ٬ مهیب و در نهایت مؤثر در حیاتش را به مثابه نیروی ارزنده حیات فعال و زنده به حساب آورده است و درفرجام آن را همچون ناظمِ امور زندگی و پدیدآورنده خیر و شر پنداشته و به تحسین آن پرداخته است. در چنین شرایطی اشیا و مصنوعات فارغ از حضور انسان جان میگیرند و به حرکت در میآیند. خود را در چیدمانهایی دلخواه قرار میدهند و تجربههایی را از سر میگذرانند. در مجموع رفتاری شبیه به روزمرگیهای انسان را این بار بدون مزاحمت او و به صورت خودخواسته و نه تحمیلی و از سر اجبار تجربه میکنند. اشیا در این مجموعه به شخصیت و حضوری مستقل دست پیدا میکنند که در مجالی که معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید دست به کار کشف و آفرینش لحظههایی شوند که پیش از این برایشان مقدر نبوده است.
چشم اندازهای آثار بروجنی به اندازه یک جهاناند. او گسترهای بینهایت را در این آثار به میان میکشد که رویکردی پیشینه دار در هنرهای تجسمی است؛ از "بروگل" تا "شاگال" که سطح بومشان را پهنه گسترده تمام جهان در نظر گرفتهاند و با چیدمان پرتعدد عناصر مختصات دنیایی کافی و وافی به آن بخشیدهاند. عناصر این مجموعه به تناسب در قالب چهرهها، اندامها و انداموارهها یا بخشهایی از اینها در فضا جا گرفتهاند و در ساختار بصری نقشهای مخصوص به خود را ایفا میکنند. این عرصه بیشباهت به صحنههای نمایش هم نیست که مجال و فرصتی از پیش تعیین شده برای بروز و اثرگذاری هر کدام از بازیگران فراهم است تا حلقهای از زنجیره روایت را تکمیل کنند.
همه اینها بر زمینهای ازفضای عینی قرار گرفتهاند که شاید نه به عنوان بکگراند که از قضا بستری مفهومی و پیوند دهنده تمام عناصر و تمام جهان بصری نقاشاند. بازنمایی روایتگرانه آثار، تفسیری است که در مرحله نخست در تفکر هنرمند مصداق یافته و در این مواجهه تلاش میشود کارکرد جهان ذهنی جایگزین جهان واقع شود و در پیوند با عناصری که نقاش پیشنهاد میدهد بازتعریف شود. در این تلاش، حضور جهانی بیرونی به عنوان موردی عینی، در آثار آشکار میشود. به این ترتیب اثری مستقل از تخیل هنرمند به ظهور میرسد که با مکاشفهای هنری مسیری ذهنی را در مرور بخشی از خاطرات او به سامان میرساند. نقاش در ارائه چیدمان پیکرهها و چهرهها نشان داده، کانون اصلی به انسان اختصاص داده شده اما ترکیب بندی و ضرباهنگ پرتحرکی که در گردش و جابه جایی عناصر تابلوها حاکم است مجال آن را میدهد که بیننده در سیر دیداری خود از آثار با تک تک عناصر نیز رو به رو شود.
بازیگران نقاشی های او درمحیطهای طبیعی و گاه انسانساخت ایفای نقش میکنند. چشم اندازهایی که به تصویر کشیده میشوند دارای وجههای مختلف هستند که موضوعات کالبدی را هدف قرار میدهد و بر نقش خاطرات جمعی و ایجاد حس مکان مبتنی است. ویژگیهای رفتاری بازیگران و روابط انسان و محیط و تاثیر آنها بریکدیگر هم در این مجموعه اهمیت دارد. نقش خاطرات و تصاویر ذهنی برهویت بخشی به مکانها و رسیدن به فهم چگونگی تاثیر خاطرات جمعی برایجاد حس مکان در نقاشی های بروجنی به طراحی فضاهایی با هویت منجر میشود که دربردارنده مفاهیم و کارکردهایی جهانشمول نیز هست.
تصویرهایی که بروجنی پیش رو میگذارد جستجویی است از سوی یک انسان برای درک انسانهای دیگر. لحظههایی است که نقاش خاطراتی جمعی را خطاب قرار میدهد. اما نقاشیهای او فقط بازگویی نیست؛ از لحظهای که قلم روی بوم گذاشته میشود نقاش درگیر پروسهای میشود که ذهن او را به طور کامل در اختیار میگیرد. اتفاقاتی که روی بوم میافتد نیز مثل خود زندگی پیچیده و متغیر است و در این میان نقاش با همهٔ دنیای متغیر زیر دست و قلمش زندگی کرده است، وجود عناصر متعدد به نقاش کمک میکند تا در ترکیبی دلخواه به فضای ذهنیاش نزدیکتر شود. او ذهن خود را در میان اشیاء، طبیعت و ساختههای دست بشر مینگارد.
زیبایی در این آثار موضوعی حسی و شناخت شخصیت توامان است. زیبایی عینیت یافتهای که با صراحت خودنمایی میکند و میکوشد مفهومی ذهنی را با تکیه بر ساختاری برنامه ریزی شده ارائه کند. برای این منظور او زیبایی را به عنوان یگانه امکان بروز عواطف در پدیدارها تعریف میکند. مطابق این درک زیبایی ایدهآلی است که از مجموعهٔ امکانها و ضرورتهازاده میشود. در این ساختار عاطفی که به شیوهای دیالکتیکی پدیدار میشود اعتلای روح به مثابهٔ جلوههایی در کالبدهای انسانی عینیت و ذهن تجسم مییابد. او زیبایی را به عنوان جلوهٔ حسی ایده تعریف میکند که با شکوفایی حقیقت سوژه و نه با یک بازی صرفاً خوشایند یا سودمند خودش را نشان میدهد.
مطلوب او نه انعکاس بیکم کاست که نمود توامان حرکت- ایستایی و نمودی حقیقت طلبانه از زندگی و سوژه زنده است. او سوژه زمانمند و مکانمند را در موقعیتی تثبیت شده در زمان و مکان نگه میدارد و عاری از گزند و تغیر در پیش روی مخاطب میگذارد. شیوه ادراک حسی او در خدمت پدیدهای است که به عنوان یک امکان، تصاویری درون گرایانه را به صورتی موکد و موثر بازتولید میکند. دنیایی که او پیش چشم میگذارد پیکرهای جمعی از انسانها است که سعی دارد الگویی متفاوت از تفکر و زندگی را بنا بگذارد، الگویی که برداشت شخصی یک انسان است. انسان با همهٔ پیچیدگیهایش و با همهٔ ابعاد بینهایت گستردهٔ وجودش، تصویری نادر و ناشناخته و رازآمیز.
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
اعلام زمان بندی تقاضای میهمان و انتقال برای بهمن 93 دانشگاه علمی-کاربردی
اعلام زمان بندی تقاضای میهمان و انتقال برای بهمن 93 دانشگاه علمی-کاربردی تهران- ایرنا- زمان بندی میهمان و انتقال دانشجویان برای بهمن 93 دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روز دوشنبه 17 آذر ماه آغاز و مراکز آموزشی می بایست بر اساس مقررات نسبت به بررسی موارد طبق زمان بندی اعلامی اقدام کنقاشیهای فوق رئالیست نقاش خود آموخته!
نقاشیهای فوق رئالیست نقاش خود آموخته هنرمند خود آموخته ایران هو توانایی ما فوق بشری در تبدیل اشیاء به نقاشیهای فوق رئالیست دارد به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست ایوان هو دارای توانایی فرا انسانی است که می تواند اجسام مادی همچون یک شیشه شکنقاشیهای حیرتانگیز یک هنرمند خودآموخته
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۴ اگر زنده جلوه کردن نقاشیهای آیوان هو به اندازه کافی هیجانزدهتان نمیکند بهتر است بدانید او هنرمندی کاملا خودآموخته است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیوان هو هنرمندی 31 ساله و متولد سنگاپور است که بدون هیچگونه آموزشی نقاشی کردن رافروش بالا و ادامه اکران فیلمها / اکران چهارباندی از بهمن ماه
غلامرضا فرجی خبر داد فروش بالا و ادامه اکران فیلمها اکران چهارباندی از بهمن ماه سخنگوی شورای صنفی نمایش از ادامه اکران فیلمهای روی پرده سینماها خبر داد غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت اکران فیلمهایی که در حال حاضر روی پفرهنگسرای بهمن به «بشارت رنگ» خوشامد گفت
فرهنگسرای بهمن به بشارت رنگ خوشامد گفت خبرگزاری پانا در مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگسرای بهمن میزبانی از هنر نقاشی گروهی بشارت رنگ را آغاز كرد ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر ساعت 10 59 به گزارش سرویس فرهنگی پانا روز چهارشنبه 5 آذرماه در نگارخانه فرهنگسرای بهمن این منقاشیهای فوق رئالیست نقاش خود آموخته! + تصاویر
نقاشیهای فوق رئالیست نقاش خود آموخته تصاویر هنرمند خود آموخته ایوان هو توانایی ما فوق بشری در تبدیل اشیاء به نقاشیهای فوق رئالیست دارد به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست ایوان هو دارای توانایی فرا انسانی است که می تواند اجسام مادی همچون یمرور نقاشیهای یک هنرمند
سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۳ گالری طراحان آزاد دو روز را به مروری بر آثار ابراهیم فرجی هنرمند نقاش اختصاص داده است به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا جواد حسنجانی در متنی برای این نمایشگاه نوشته است پس از تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران در ابتدای دهه 1320 هجری شمسی آیزد، بهمن ماه میزبان جشنواره نشریات مساجد کشور
یزد بهمن ماه میزبان جشنواره نشریات مساجد کشور یزد - ایرنا - مرحله منطقه ای هفتمین جشنواره وبلاگ نویسی و نشریات تجربی کانون های مساجد کشور بهمن ماه به میزبانی استان یزد برگزار می شود به گزارش روابط عمومی کانون مساجد یزد که روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت مسوول دبیرخانه اینمداحی شب شهادت حضرت رقیه (س) با نوای حاج عبدالرضا هلالی و حاج روح الله بهمنی + دانلود
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین ع مداحی شب شهادت حضرت رقیه س با نوای حاج عبدالرضا هلالی و حاج روح الله بهمنی دانلود شب شهادت حضرت رقیه س هیئت الرضا ع را از اینجا بشنوید به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران شب شهادت حضرت رقیه س در هیئت الرضا ع با نوای حپرده عشاق به ایستگاه پایانی رسید تجلیل از «حاج اصغر زنجانی» در فرهنگسرای بهمن
پرده عشاق به ایستگاه پایانی رسیدتجلیل از حاج اصغر زنجانی در فرهنگسرای بهمنویژهبرنامه تکریم مفاخر حسینی پرده عشاق با تجلیل از حاج اصغر زنجانی مداح اهل بیت ع فردا ۱۸ آذر در فرهنگسرای بهمن برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای بهمن در آخریننقاشیهای «سرزمین من» به نمایش در میآید
نقاشیهای سرزمین من به نمایش در میآیدنقاشیهای سرزمین من عصر جمعه ۱۴ آذر ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه نقاشی سرزمین من توسط رها محسنی کرمانشاهی با نشان دادن 40 اثر به مناسبت چهلمین سالگرد فعالیتش در فرهنگسرای نیاوران برپا میشواول بهمن؛ آغاز ثبتنام پنجمین نمایشگاه «چاپ دیجیتال و نشر رومیزی»
اول بهمن آغاز ثبتنام پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزیثبتنام در پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از یکم بهمن سال جاری آغاز میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از پنجم تا هشتم خرداد سال 94 در هتل المپیکآقایان مسئول پروین بهمنی الان به حمایت شما احتیاج دارد تنها زن محقق موسیقی قشقایی در بستر بیماری/عدم حمایت خان
آقایان مسئول پروین بهمنی الان به حمایت شما احتیاج داردتنها زن محقق موسیقی قشقایی در بستر بیماری عدم حمایت خانه موسیقی سکوت صندوق حمایتاین روزها پروین بهمن آهنگساز وتنها زن محقق فرهنگ و موسیقی قشقایی در حالی بستر بیماری است که هیچ کدام از نهادهای مسئول هیچ اقدامی را برای حمایت وزیبایی شعر آیینی را در کتاب«از سنگ ناله خیزد» می توان دید
رییس سازمان تبلیغات اسلامی زیبایی شعر آیینی را در کتاباز سنگ ناله خیزد می توان دید تهران- ایرنا- رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره کتاب از سنگ ناله خیزد گفت هر چه در این کتاب مطالعه کردم زیبایی شعری و هنر را از شاعران مختلف در این کتاب دیدم به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت البرای اولین بار محمدرضا گلزار جلوی دوربین بهمن فرمان آرا بازی می کند!
برای اولین بار محمدرضا گلزار جلوی دوربین بهمن فرمان آرا بازی می کند نخستین تصویر از محمدرضا گلزار در دلم می خواد فیلم بهمن فرمانآرااين فيلم دلم می خواد جدیدترین ساخته بهمن فرمان آرا و به تهيه كنندگي علي تقي پور و نويسندگي اميد سهرابي فرم حضور در سي و سومين جشنواره بين المبنیاد علمی پژوهشی حماسه اسلامی ششم بهمن آمل راه اندازی می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بنیاد علمی پژوهشی حماسه اسلامی ششم بهمن آمل راه اندازی می شود ساری- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت بنیاد علمی پژوهشی حماسه اسلامی ششم بهمن سال 60 مردم آمل به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزودی راه اندازی می شود به گزارش خنقاشیهای سیاوش مظلومیپور در گالری شکوه
نقاشیهای سیاوش مظلومیپور در گالری شکوه 1393-09-11 10 34 عصر جمعه 14 آذر ماه تازهترین نقاشیهای سیاوش مظلومیپور به روی دیوارگالری شکوه میرود سیاوش مظلومیپور در نمایشگاه تازهاش 23 اثر با فضایی نیمه آبستره و انتزاعی با تکنیکهای آبرنگ روی بوم اکریلیک روی ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها