واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
گالری طراحان آزاد دو روز را به مروری بر آثار ابراهیم فرجی، هنرمند نقاش، اختصاص داده است. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، جواد حسنجانی در متنی برای این نمایشگاه نوشته است: «پس از تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران در ابتدای دهه 1320 هجری شمسی، آموزههای متفاوتی از هنر به جریان افتاد. در یک تقسیمبندی بزرگ، نقاشی پیروان کمالالملک و مدرن از یکدیگر تفکیک شدند. «هنر مدرن» یا «نوگرا» آنطور که پس از آن ترجمه شد، گسترهای از تجربههای سبکی و تکنیکی را در خود جای داده است. کتابها، مشاهدهها، تدریسها و ...، تفسیرهای متنوع و البته متناقضی از هنر و نوگرایی در آن را شکل داده است. در مسیر پژوهش، نقاشی ایران محصولات زیادی تولید و در کنار هم انباشته است. برخی از این محصولات در میان دیگر قطعات جدا شدند و فرصت تمایز یافتن را پیدا کردند. همان نقاشیهایی که در نوشتارها و گفتارها مورد اشاره قرار میگیرند؛ اما بودهاند قطعاتی که در میان این بسیار قطعات دستی آنها را بیرون نکشیده و انگشتی برای اشاره به سویشان گرفته نشده است. تاریخ هنر جایگاه متمایزی را به این نقاشیها که بسیاری از آنها در ابتدای یک تجربه متوقف شدهاند یا برزخی از سبکها را بازنمایی میکنند، فراهم نکرده است. ابراهیم فرجی (1383-1319) از دانشکده هنرهای دراماتیک با گرایش سینماتوگرافی مدرک گرفت. نقاشی را با شرکت در کلاسهای متنوع دانشکده فرا گرفت و اولین نمایشگاه انفرادی را در همان دانشکده (سال 1344) تجربه کرد. پس از آن در نمایشگاههای گروهی گالریهای تخت جمشید، نیازی، شیخ و... شرکت کرد. به سال 1350 در گالری سیحون نمایشگاه انفرادی گذاشت و دو سال پس از آن در گالری سولیوان پس از انقلاب 1357 بیشتر فرصت خود را در اختیار هنرجویان قرار داد و در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس مشغول شد. نقاشیهایش با فروتنی در دهه 80 کنار دیگر نقاشیها در دو نمایشگاه گالری نیازی قرار گرفتند. آزمونهای متعدد سبکی در نقاشیهای فرجی ظاهر میشوند. پرداختها به حداقل میرسند و ضرب قلمها با شتاب در کنار رنگها تمایلهای پست امپرسیونیستی را به جریان میاندازد. بداههپردازی با ناتمام بودن حاضر است و طنز با همین انحراف از جدیت پدیدار میشود. اتوپرتره و جستوجوی شیوههای کنایی در آن اشارههای تاریخی هنری از رنسانس تا ونکوگ را به دخالت در نقاشی وامیدارد. نقاشی در این صحنه آن چنان به امتیازهای تاریخ هنری نظر ندارد، بلکه بازنمایی آموزههای متعدد و روندهای سبکی متفاوت در بدنه هنر ایران است که فرصت مطالعه «فرهنگ تصویری» را فراهم میکند.» مروری بر آثار ابراهیم فرجی، 19 و 20 آذرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «طراحان آزاد» به نشانی میدان گلها، میدان سلماس، جنب پاسارگاد، شماره 5، میزبان علاقهمندان به هنر است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]