تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820223976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصب 3 نمونه نخست نيروگاه‌هاي ميکرو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ آذر ۱۳۹۳ (۱۴:۴۸ب.ظ)
در آينده‌اي نزديک اتفاق مي‌افتد؛ نصب 3 نمونه نخست نيروگاه‌هاي ميکرو مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: سه نمونه نخست نيروگاه‌هاي ميکرو به‌زودي در استان‌هاي چهارمحال و بختياري، آذربايجان‌شرقي و گيلان نصب خواهند شد.
به‌گزارش خبرگزاري موج، سيدمحمدرضا رضازاده با تاکيد بر لزوم توجه به بومي‌سازي فناوري نيروگاه‌هاي ميکرو، افزود: طرح پژوهشي بومي‌سازي و توليد نيروگاه‌هاي ميکرو با همکاري مرکز تحقيقات آب و دانشگاه صنعتي شريف انجام شده و هدف اين طرح پتانسيل‌يابي در کشور براي استفاده از نيروگاه‌هاي ميکرو و شناخت بازار به‌منظور نيازسنجي براي بومي‌سازي و تجاري‌سازي توربين‌هاي ميکرو است.
وي ادامه داد: نيروگاه‌هاي ميکرو از دو جهت اهميت دارد؛ نخست فرهنگ‌سازي بهره‌گيري از فرصت‌هاي حتي کوچک براي توليد انرژي پاک در کشور و دومين نکته اينکه در نيروگاه‌هاي ميکرو امکان تيپ‌سازي و تجاري‌سازي وجود دارد.
وي با بيان اينکه طرح پژوهشي نيروگاه‌هاي ميکرو در مجموعه آب و نيرو پس از تصويب در شوراي عتف (علوم، تحقيقات و فناوري)، وارد مراحل عملياتي شد، اظهار داشت: نيروگاه‌هاي بزرگ براي ساختگاه‌خاص طراحي و ساخته مي‌شود اما وقتي مقياس کوچک مي‌شود، مي‌توان تيپ‌هايي را براساس نياز مصرف‌کننده ساخت و در نقاط دوردستي که ممکن است به شبکه برق سراسري هم متصل نباشد، براي توليد برق به‌کار گرفت ضمن اينکه به‌دليل پايين بودن هزينه ساخت نيروگاه‌هاي ميکرو، بخش خصوصي تمايل بيشتري براي مشارکت دارد.
مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران ادامه داد: مرحله نخست مطالعه‌ها در 11 استان کشور صورت گرفت و براساس اين مطالعه‌ها، 368 نقطه مورد شناسايي قرار گرفت و ميکرو نيروگاه‌هايي که بتوانند به نياز کشور پاسخ دهند، انتخاب شد.
وي افزود: براساس برنامه‌ريزي صورت‌گرفته، قرار شد سه نمونه اوليه با توان‌هاي مختلف طراحي، ساخته و نصب شود و پس از بهره‌برداري از اين سه نمونه، از هرکدام 20 نمونه و در کل 60 نمونه ساخته و به بازار عرضه کنيم ضمن اينکه اين نيروگاه‌ها را به جامعه ذي‌نفعان، بخش خصوصي، مردم و همه کساني که موقعيت استفاده از آن را دارند، معرفي کنيم.
به‌گفته رضازاده، عمدتا مزارع شيلات، رودخانه‌ها، لوله‌هاي انتقال آب، چشمه‌ها، آبشارها و کانال‌هاي انتقال آب و يا سدهاي مخزني که هدف آنها توليد برق‌آبي نيست اما امکان نصب در پايين‌دست آن وجود دارد، قابليت استفاده از نيروگاه‌هاي ميکرو را دارند.
وي با بيان اينکه مراحل تست سه نمونه اوليه رو به پايان است، افزود: سه نمونه اوليه در يک مزرعه پرورش ماهي در استان چهارمحال و بختياري و همچنين در پايين‌دست سد قلعه‌چاي در استان آذربايجان‌شرقي و ديگري در استان گيلان در مسير آبشار قرار مي‌گيرد که نقاط مزبور مشخص شده است و هم‌اکنون در حال آماده‌سازي محل نصب نيروگاه هستيم که به‌زودي در اين نقاط نصب خواهند شد.
وي قيمت اين نيروگاه‌‎ها را 50 تا 60 ميليون تومان اعلام کرد و ادامه داد: بازده نيروگاه‌هاي ميکروي طراحي‌شده بين 60 تا 70 درصد است و نسبت به ساير مولدهاي برق در مناطقي که شبکه برق در دسترس نيست و هزينه‌هاي زيادي براي توليد برق نياز دارد، به‌صرفه است.
وي خاطرنشان کرد: پس از پايان بهره‌برداري آزمايشي به موازات آن کار توليد 60 نمونه ديگر و همچنين کارهاي اطلاع‌رساني، برنامه‌هاي آموزشي، برنامه بهره‌برداري و تعمير را در طول دوره بهره‌برداري مدون و به جامعه هدف ارايه خواهيم کرد.
مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اينکه با بومي‌سازي اين نيروگاه‌ها، پايه طراحي نيروگاه با ظرفيت‌هاي بزرگ‌تر را در کشور ايجاد کرده‌ايم، گفت: زماني که بومي‌سازي در اين ابعاد صورت مي‌گيرد، براي بومي‌سازي نيروگاه در ابعاد بزرگ‌تر هم مشکلي نخواهيم داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن