تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815489997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهریه، خوابگاه و چند مشکل ریز و درشت دیگر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شهریه، خوابگاه و چند مشکل ریز و درشت دیگر تهران- ایرنا- روزنامه «همشهری» روز دوشنبه در یادداشتی به قلم «علی اصغر محمدی» به انگیزه روز دانشجو، به برخی مشکلات صنفی دانشجویان به ویژه «شهریه» پرداخته و نوشته است: درحالی که این روزها همچنان کلید واژه های «دانشجو» و «دانشگاه» بیشتر از همیشه تکرار می شود، خواسته ها و نیاز های صنفی آنها کمتر مورد توجه است.


دانشجویان با ورود به دانشگاه با دغدغه های مختلفی روبه رو می شوند؛ تأمین شهریه، خوابگاه، امور فرهنگی، وام تحصیلی و تغذیه دغدغه بیشتر دانشجویان است. از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تا کنون وزارت علوم که متولی اصلی آموزش عالی کشور است اسیر تلاطم مدیریتی بوده و از وظایف ذاتی غافل مانده است. روز دانشجو شاید بهتر از هر چیز، فرصتی باشد برای مرور کوتاهی بر مهم ترین دغدغه های تحصیلی و صنفی دانشجویان.

* شهریه
یکی از مشکلات دانشجویان میزان شهریه پرداختی است، بیش از 85 درصد دانشجویان کشورمان که اغلب از خانواده های کم بضاعت هستند در دانشگاه های شهریه ای تحصیل می کنند. پرداخت شهریه برای خیلی از دانشجویان مستعد ممکن نیست و برخی دیگر نیز با تحمل هزاران رنج و مشقت شهریه آن را تهیه می کنند. دانشگاه های شهریه ای کشور امسال هم با هماهنگی وزارت علوم، شهریه خود را افزایش دادند که بیشترین افزایش شهریه به مقاطع دکتری در پردیس های خودگردان دانشگاه های دولتی اختصاص دارد. شهریه دانشگاه پیام نور که پس از دانشگاه آزاد بیشترین جمعیت دانشجویی کشور را دارد امسال در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به سال تحصیلی گذشته 15 درصد و دکتری نیز 25درصد افزایش پیدا کرد. شهریه دانشگاه آزاد که بیشترین جمعیت دانشجویی در کشور را دارد برای سال تحصیلی جاری تا میانگین 15درصد افزایش یافت. شهریه دانشگاه ها به قدری کمرشکن است که به گفته آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، بسیاری از دانشجویان به صورت مکرر خواستار کاهش شهریه ها و دریافت کمک های مالی برای پرداخت هزینه های دانشگاه آزاد هستند.

* خوابگاه
خوابگاه برای دانشجویان غیربومی بسیار حائز اهمیت است، هر چند فقط دانشگاه های دولتی خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار می دهند که برای رسیدن به آن دانشجویان باید از هفت خان رستم بگذرند. دانشگاه های غیردولتی هم هیچ تعهدی برای تأمین خوابگاه های دانشجویان ندارند و این موضوع در دفترچه کنکور نیز به صراحت قید می شود. نبود نظارت بر وضعیت خوابگاه ها، کمبود سرانه فضای خوابگاهی و پذیرش بیش از گنجایش دانشجو، بی توجهی به نیازهای فرهنگی دانشجویان و نبود امکانات مورد نیاز دانشجویان ازجمله مشکلات خوابگاه های دانشجویی است. درصد بالایی از خوابگاه ها فرسوده هستند و برخی نیز در مناطق تجاری اداری واقع شده اند یا با دانشگاه بعد مسافت دارند که مشکلاتی برای دانشجویان ایجاد کرده است.

* فعالیت های فرهنگی
فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها تقریبا سلیقه ای است. برخی دانشجویان رغبت چندانی به شرکت در برنامه های فرهنگی ندارند که احتمالا با در نظر نگرفتن علایق آنها مرتبط است. در همین حال ضیاءهاشمی، معاون فرهنگی وزیر معتقد است فعالیت های فرهنگی دانشگاه های کشور نسبت به دوره های پیشین افزایش یافته و مدیران دانشگاه ها هم نسبت به این برنامه ها توجه بیشتری دارند. به گفته حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آسیب هایی که در اثر ناهماهنگی یا برخوردهای سلیقه ای در برنامه های فرهنگی به وجود می آید گاهی چنان عمیق است که مخاطبان را دچار سردرگمی و تضاد در برداشت و نیافتن شیوه و عملکرد صحیح می کند. کمبود بودجه از دیگر مشکلات فعالیت های فرهنگی است که برای تأمین منابع مالی برای فعالیت های فرهنگی مبلغی همراه شهریه از دانشجویان دریافت می شود.

* دانشجویان ستاره دار
دانشجویان ستاره دار، موضوع جدیدی نیست و سابقه آن به چند سال پیش بازمی گردد. تا پیش از سال 1388 مسئولان به صراحت از وجود دانشجویان ستاره دار سخن می گفتند و بعد از سال 1388 با افزایش تعداد دانشجویان ستاره دار این مسئله بنا به برخی دلایل سیاسی فرصت مطرح شدن در رسانه های کشور را پیدا نکرد. دانشجوی ستاره دار در ایران، دانشجویانی هستند که به خاطر فعالیت های سیاسی و صنفی خارج از چارچوب های تعیین شده محکومیت داشته اند اما این درحالی است که دانشجویان ستاره دار برخی نظرات شخصی و سلیقه ای افراد را در ستاره دار شدن خود دخیل می دانند. این دانشجویان ممکن است از ادامه تحصیل محروم شده یا تحت شرایط خاصی ثبت نام شوند. به هر حال این موضوع چه در مورد مبتلایان به آن و چه درباره سایر دانشجویان همواره یک دغدغه مهم بوده است. از سویی کرسی های آزاد اندیشی که از مطالبات مقام معظم رهبری در دانشگاه است تا کنون به سرانجامی نرسیده است. به گفته یک فعال دانشجویی این آیین نامه دارای اشکالاتی است و ملاحظات امنیتی و قصاص قبل از جنایت در لباس مصلحت اندیشی های بیجا مانع برگزاری کرسی های آزاد اندیشی شده است. معاون فرهنگی وزارت علوم می گوید: شورایی برای بازبینی آیین نامه کرسی های آزاداندیشی تشکیل شد. به هر حال مجموعه نظام دانشگاه موفق نشده است این موضوع را به نتیجه قابل قبولی برساند.
منبع: همشهری
اول**1368**


17/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن