واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
سعید بیابانکی میگوید: حالا که وحشتناکترین جنایتهای بشری مثل جنایتهای داعش به نام دین انجام میشود، رسالت شاعران آیینی بیشتر است و آنها باید به تبیین دین بپردازند. این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره برخورد مخاطبان با شعر آیینی اظهار کرد: عمده برخورد با این نوع شعر، برخورد عاطفی و حسی است. یکی از کارکردهای شعر آیینی این است که احساسات مخاطب به اهل بیت (ع) را تازه نگه دارد. شاعران آیینی را میتوان دو گروه کرد؛ یک طیف توصیفگر هستند و یک طیف تبیینگر. اما تعداد گروه اول بیشتر است، چون جنس شعر جنس توصیف است، درغلتیدن شعر آیینی به این سمت هم از همینروست. شاهکارهای شعر آیینی هم بیشتر توصیفی هستند. او در ادامه گفت: اما در روزگاری به سر میبریم که وحشیانهترین و خشنترین جنایتهای بشری به نام دین صورت میگیرد و بنابراین این نیاز وجود دارد که مذهب، دین و عاشورا تبیین شود تا کسانی مثل داعش که به نام دین وحشیگری میکنند، از دین جدا شوند و در چنین فضایی رسالت شاعران آیینی سنگینتر است. بیابانکی همچنین درباره استقبال مخاطبان از شعر آیینی گفت: مخاطبان شعر آیینی چند دسته هستند؛ گروهی که در مجامع میآیند و شعر شاعران را میشنوند، گروهی که دوست دارند در خلوت شعر آیینی بخوانند و شعر آیینی به گونهای است که در خلوت باید خوانده شود، به همین دلیل مجامع شعر آیینی کممخاطبتر است. اما در سالهای اخیر این نوع شعر مخاطب بیشتری یافته و این موضوع را آمار فروش کتابها نشان میدهد. او درباره اهمیت تبیین عاشورا هم گفت: بخش زیادی از شعر آیینی ما درباره شخصیتها شکل گرفته، اما وقتی به این شعر نگاه میکنیم یکسری کُدواژه وجود دارد که در شعر شاعران تکرار میشود، مثلا به امام حسین (ع) تنها در عاشورا پرداخته میشود، در حالی که این امام معصوم تنها یک نیمروز را نزیسته و چندین دهه زندگی داشته، طبیعتا در زندگی ایشان پستی بلندیهای زیادی وجود داشته که شعر ما از این چیزها خالی است. درباره امام رضا (ع) هم همینطور است، امام رضا به حرم و کبوتر و دریچه فولاد و سقاخانه خلاصه شده و به اندیشه، روایات، کلام و دانش این ائمه پرداخته نشده است. بیابانکی درباره دلیل این موضوع گفت: شاید دلیل، حضور کسانی است که میداندار مجالس هستند و شاعران هم اطلاعات خود را به این مجالس محدود میکنند. این درحالی است که اکنون بیش از هر زمانی به تبیین نیاز داریم. گویا بازگشتی را تجربه میکنیم، کسانی هم که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند به اسم دین این کار را انجام دادند و نماز شب هم میخواندند. او درباره رواج نگاه سطحی در ادبیات آیینی نیز گفت: مجالس عزاداری حتی جشنها لبریز از نگاههای سطحی است. ادبیات شفاهی هم که در این مناسبتها رواج دارد اینگونه است، اما در ادبیات مکتوب آیینی نگاهی فاخر وجود دارد که متاسفانه این نوع نگاه به مجالس ما راه پیدا نکرده، البته مداحانی داریم که به این نوع ادبیات فاخر تمایل دارند. اما بسیاری هم هستند که با این ادبیات بیگانهاند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]