تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819713597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت حرارت بدن با پوشاک پوشش دهی شده با نانوسیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیریت حرارت بدن با پوشاک پوشش دهی شده با نانوسیم تهران- ایرنا-محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق به ساخت یک سامانه مدیریت حرارت شخصی با استفاده از نانوسیم های فلزی جاسازی شده در داخل لباس شدند، این سامانه اتلاف انرژی حرارتی بدن را کاهش دهد.


به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پوشاک معمولی هوا را در اطراف بدن انسان حبس می کند تا انتقال حرارت را از طریق جابه جایی و رسانش کاهش دهد اما در برابر اشعه مادون قرمزناشی از بدن به مقدارناچیزی عایق است.
محققان دانشگاه استنفورد به تازگی موفق شده اند یک سامانه مدیریت حرارت شخصی ارائه دهند که قادر است با استفاده از نانوسیم های فلزی جاسازی شده در داخل لباس، اتلاف انرژی حرارتی بدن را کاهش دهد.
این پوشاک به دلیل توانایی مدیریت حرارت شخصی، پتانسیل زیادی برای کاهش انرژی استفاده شده برای گرم کردن فضاهای داخلی دارند، درحالی که قابل پوشیدن هستند و قابلیت تنفسی پوشاک معمولی را نیز حفظ می کنند.
در این پژوهش که با همکاری یک تیم پژوهشی از دانشکده های مختلف صورت گرفته، با پیوستن نانوسیم های فلزی به هم شبکه رسانایی تشکیل می شود که می تواند تابش اشعه مادون قرمزبدن را به سمت بدن برگشت دهد تا اتلاف انرژی کاهش یابد.
در واقع پس از پوشش دهی پارچه با نانوسیم های فلزی و تشکیل یک شبکه رسانای فلزی، بخش اعظم تابش فروسرخ بدن انسان به سمت بدن برگشت داده می شود که این امر به مقدار قابل توجهی عملکرد پوشاک را به عنوان یک عایق حرارتی بهبود می دهد. فضای بین نانوسیم ها باید بین 200-300 نانومتر تنظیم شود، طول موج تابش بدن انسان غالبا 9 میکرومتر است بنابراین چنین پارچه ای که با نانوسیم ها پوشش دهی شده است در برابر تابش بدن همچون یک فیلم نازک پیوسته فلزی است و تابش فروسرخ را بر می گرداند.
همچنین بدلیل اینکه فضای بین شبکه نانوسیم های فلزی بسیار بزرگتر از یک مولکول آب است، بخار آب تولید شده از طریق عرق بدن می تواند به راحتی از فضای بین نانوسیم ها خارج شده و موجب راحتی رطوبتی شخص شود.
علاوه بر بازگرداندن تابش بدن چنانچه یک منبع الکتریکی به منسوج متصل شود، مقاومت الکتریکی پایین پارچه حاوی شبکه نانوسیم های فلزی در برابر جریان الکتریکی می تواند حرارت بیشتری را برای گرم کردن و افزایش حرارت پوست فراهم نماید.
در این پوشاک از نانوسیم های نقره ای AgNW و نانولوله های کربنی CNT برای تهیه پوشاکی با مدیریت حرارت شخصی استفاده شده و همانطور که در تصاویر مشاهده می شود به موجب ابعاد در مقیاس نانوی AgNW و CNT، پارچه به دست آمده از این فرآیند همانند پارچه معمولی انعطاف پذیر است.
درحالیکه دمای دستکش تهیه شده با پارچه معمولی بین 37-32 درجه سانتی گراد گزارش شده، دستکش تهیه شده با AgNW بخش اعظم تابش حرارتی ناشی از بدن را به سمت دست برمی گرداند و به بیرون انتقال نمی دهد.
این مسئله نشان دهنده مؤثر بودن روش استفاده از AgNW برای کاهش اتلاف انرژی حرارتی بدن و پوشش دهی منسوجات است.
علمی (1) ** 9340**1440


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن