تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804410242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایشنامه های ایرانی کمتر به موضوعات بزرگ اجتماعی می پردازند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک نویسنده تئاتر: نمایشنامه های ایرانی کمتر به موضوعات بزرگ اجتماعی می پردازند تهران-ایرنا-یک نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: نمایش نامه های ایرانی کمتر بر روی موضوعات بزرگ اجتماعی تمرکز دارند و به سوالات بنیادی نمی پردازند.


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، مریم کاظمی پس از دیدن نمایش "خرس آرکانسا" درباره موضوع و گروه سنی مخاطبان این نمایش گفت: در اواخر قرن بیستم نمایشنامه ها و فیلم ها و داستان هایی نوشته شد که کودکان را در شناخت مشکلاتشان یاری دهند و به پدرومادرها و بزرگترها هم آموختند که کودکان قادر به درک هرموضوعی به روش خاص خود هستند.
خرس آرکانسا نمایشی است ویژه کودکان به کارگردانی مهدی مقیمی که تا 27 دی ماه هر روز ساعت 18 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه می رود.
این نمایش می خواهد برخی از موضوعات را با کودک و نوجوان نسل امروزش مطرح کند که حقایق زندگی هر انسان است در حالیکه خانواده ها سعی می کنند برخی از این موضوعات را مطرح نکنند تا به روحیه کودک لطمه وارد نکند.
کاظمی محدود کردن خلاقیت گروه نمایشی را برای تمرکز بر یک گروه سنی نفی کرده و افزود: صحبت در مورد گروه سنی، نه تنها کمکی به نمایش ها نمی کند بلکه محدودیت فکری -حرکتی برای گروه های نمایشی به وجود می آورد.
وی ادامه داد: طبیعی است وقتی در آغاز نمایش در نور موضعی بازیگر نقش دختربچه را می بینیم، فکر می کنیم این نمایش برای رده سنی زیر هفت سال مناسب است. زیرا شخصیتی که نویسنده آفریده، تیپ کودکان سالهای پایانی قرن بیستم و مربوط به زمانی است که رسانه های جمعی و دیجیتال و الکترونیکی فراگیر و در اختیار کودکان نبود.
وی افزود: پیش از گستردگی فناوری الکترونیکی،کودکان در دنیای سادگی و ناآگاهی اجتماعی نیازهایی داشتندکه معمولا از طرف بزرگترها جدی گرفته نمی شد. در همان دوره نمایشنامه ها ، فیلم ها و داستان هایی نوشته و ساخته شد تا نه تنها کودکان را در شناخت مشکلاتشان یاری دهد بلکه به پدرومادرها و بزرگترها هم بیاموزد که کودکان قادر به درک هر موضوعی به روش خاص خود هستند.
کارگردان "خاله مرجان و خروس" در پاسخ به این سوال که پرداختن به موضوع مرگ و از دست دادن عزیزان را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: وقتی دختربچه کوچک در عصر دیجیتال و ماهواره معصوم و بی اطلاع در صحنه ایستاده است ، مجبوریم رده سنی اورا خیلی پایین بپنداریم و بازیگر با بازی کودکانه این برداشت ما را قویتر می کند ولی گروه نمایش به خاطر آنچه این روزها به آن جذابیت می گوییم مجبور است نمایش را برای همه قابل دیدن کند برای همین درک موضوع به قول شما از دست دادن عزیزان تفاهم مشترک اتفاق نمی افتد و تماشاچی با ادراک و موقعیت خود در لحظات متفاوت کلید داستان رابه دست می آورند.

**متن باید قابلیت اجرای دراماتیک داشته باشد
براساس گزارش روابط عمومی نمایش "خرس آرکانسا" کاظمی در بخش دیگر این گفت و گو درباره استفاده کارگردانان از نمایشنامه های خارجی گفت: متن ایرانی و خارجی تفاوتی ندارد. یک نوشته یا قابلیت دراماتیک برای اجرا دارد یا ندارد. تمرکز روی تفاوت ها و یافتن خوبی ها و بدی های یک نوشته به اصول دیگری برمی گردد که ارتباطی به اینکه توسط یک ایرانی یا خارجی نوشته شده ندارد.
وی افزود: اینکه کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم و به احساسات، خواست ها و مسائلشان اهمیت بدهیم پدیده ای جهانی است که مثل همه چیزهای دیگر از کشورهایی که اولین بار به آن پرداختند پرواز کرد و از مرزها رد شد. ابزارش آموزش داده شد و مورد قبول قرارگرفت . ظرف ها و قالب های آن مشخص شد. کودکان و نوجوانان در این جهان زندگی می کنند و اگر تغییری بهتر در آینده بشر انتظارداریم توسط همین کودکان یا زنان و مردان آینده شکل می گیرد.

**باید نظراتمان را کمی تعدیل کنیم
وی تاکید کرد: پس به جای توجه و تمرکز روی موضوع پیشنهادی و استفاده درست از ابزار و آموزش هایی که اتفاقا از خارج آمده ، با طرح تفاوت های بیهوده وقتمان را تلف نکنیم.همه چیز به سرعت درحال تغییر است. نظراتمان را کمی تعدیل کنیم.
کارگردان نمایش "کلوچه دارچینی" در پاسخ به این سوال که آیا نمایشنامه های ایرانی موفق وجود دارند که مسائل بزرگ را به سادگی و زبان کودکانه مطرح کنند گفت: نمایش نامه های ایرانی کمتر روی موضوعات بزرگ اجتماعی تمرکز دارند ؛ به سوالات بنیادی که برای هرکسی در هر سنی پیش می آید نمی پردازند . سوال های بنیادی، زندگی را با هدف و معنی می کند. پرداختن به مسائل تربیتی و اخلاقی خاص فرهنگ ها و مناطق جعرافیایی، خاص است ، پرداختن به آنها برای شیوه های زندگی خودمان هم خوب است ولی همه موضوعات در این ها نباید خلاصه شود.
وی در نقد واژه ساده سازی موضوع برای کودکان تاکید کرد: ساده سازی یک دستورالعمل نیست که ضروری باشد همه از آن اطاعت کنند، شیوه ای اجرایی است که به خواست گروه نمایش یا ترکیب نمایشنامه انتخاب می شود. ساده سازی در یک عبارت خلاصه نمی شود که آن را جایی شنیده باشیم و تصمیم بگیریم به کار ببریم ، باید شناخت درستی از گونه های مختلف باشد و سپس یکی از آن ها انتخاب شود.
کاظمی در پایان از کار روی دو اثر نمایشی جدید برای کودکان و نوجوانان خبر داد: دو نمایش آینده گروه تئاتر مستقل اجرای نمایش نامه "شاهزاده خانم بدترکیب" واپرانمایش "سه بچه گاو" خواهد بود که برای کانون پرورش فکری و تالار هنر تولید خواهیم کرد.
فراهنگ**3054** 1601**


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن