واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
![مجتبي راعي 00-70.jpg](http://media.isna.ir/content/00-70.jpg/2)
مجتبی راعی از وضعیت اکران فیلمها و نقش تلویزیون در پایین آمدن سلیقه مخاطب گله کرد. به گزارش ایسنا، در ادامه سلسله نشستهای هفته فیلمهای عاشورایی، فیلم «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی در برج میلاد تهران نمایش داده شد و پس از اکران نشست نقد و بررسی فیلم با حضور این کارگردان برگزار شد. راعی با اشاره به روند ساخته شدن فیلم سینمایی «عصر روز دهم» گفت: قرار بود ابتدا این فیلم را رسول ملاقلی پور بسازد و درحالیکه رفته بود و بسیاری از صحنهها را نیز دیده بود،متاسفانه عمرش به دنیا نبود. هرچند از نظر من این فیلم هر ارزش و ثوابی داشته باشد، متعلق به ملاقلی پور است. وی ادامه داد: منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم بعد از درگذشت ملاقلی پور، پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد و هدف اولش این بود که یاد ملاقلی پور زنده بماند. البته من هم شرط کردم که هرگز فیلمنامهای را که ملاقلی پور نوشته بود، نخوانم و تنها خط داستانی را حفظ کنم. عصر روز دهم برای عراقی ها حکم یک سند را دارد راعی با اشاره به اینکه در این فیلم سعی کرده بین فضای مستند و داستانی تعامل ایجاد کند، افزود: این فیلم امروز فارغ از داستانی که تعریف میکند، حکم یک سند را برای عراقیها دارد زیرا بسیاری از جاهایی که ما در فیلم تصویربرداری کردیم، بعد از سال 2003 یا خراب شده و یا اینکه از بین رفته است. این کارگردان سینما با اشاره به فیلمبرداری یکی از سکانسهای اصلی فیلم«روز دهم» در روز عاشورا ادامه داد: در روز عاشورا مراسم خاصی بین دو حرم برگزار میشود به نام طواریج که در آن مردم عزادار پای پیاده و بر سر زنان به سمت حرم حرکت میکنند. وی اضافه کرد: این اتفاق فقط یک روز در سال رخ میدهد و اگر ما نمیتوانستیم صحنههایی را که میخواستیم ضبط کنیم، باید یک سال دیگر منتظر میشدیم. گلشیفته فراهانی ریدلی اسکات را به ما ترجیح داد راعی با اشاره به بازی خوب هانیه توسلی در این فیلم گفت: هانیه توسلی به خوبی دو نقش در این فیلم بازی کرد و ضمن آنکه به ما کمک کرد تا ریتم فیلم خوب شود و زمان آن کوتاه شود، نقش خود را نیز به خوبی ایفا کرد. وی درباره مشکلات گروه در ساخت این فیلم توضیح داد: زمانیکه عراق بودیم، آمریکاییها حضور داشتند. روز عاشورا نیز گروه زحمت زیادی کشید و از صبح زود تا ساعت 3 بعداظهر مدام فعالیت میکردند و هیچ چیزی نتوانستند بخورند. کارگردان «تولد یک پروانه» ادامه داد: قرار بود در فیلم عصر روز دهم گلشیفته فراهانی بازی کند و بازیگری که رسول ملاقلی پور برای نقش دو خواهر اصلی فیلم در نظر گرفته بود، او بود، اما او به جای حضور در این فیلم بازی در فیلم ریدلی اسکات را پذیرفت و ما نیز بعد از او هانیه توسلی را انتخاب کردیم. وی با تشکر از پورامین فیلمبردار «عصر روز دهم» افزود: دوربینی که ما در این فیلم استفاده کردیم، برای قرارگرفتن بر روی سه پایه طراحی شده بود، اما فیلمبردار ما به خوبی توانست با این دوربین به سیستم دوربین روی دست فیلمبرداری کند و اضطراب و عدم ثباتی را که مدنظر من بود به خوبی نشان دهد. وضعیت اکران در سینمای ایران همیشه مریض بوده است راعی درباره وضعیت اکران فیلم «عصر روز دهم» و سایر فیلمهای دینی تصریح کرد: وضعیت اکران در سینمای ایران همیشه مریض بوده است. پرفروش یا کم فروش بودن فیلمها، معیار درستی برای خوبی یا بدی آنها نیست. وی با اعلام اینکه فروش فیلمها طبیعی نیست، ادامه داد: هیچ ساز و کار منطقی در اکران فیلم ها وجود ندارد. ما به عنوان فیلمساز فقط فیلم میسازیم و اصلا نمیتوانیم اکران را پیشبینی کنیم زیرا فیلمهای زیادی به خاطر فضاسازی میفروشند، اما فیلم خوبی نیستند. راعی با اشاره به اینکه فیلم خوب تا ابد بیننده دارد، گفت: گاه فیلمی در شبکه نمایش خانگی یا سالهای بعد از اکرانش دیده میشود و توسط مخاطبان جدی گرفته میشود آنجاست که مخاطب میگوید چرا این فیلم را در زمان اکران ندیده است. خبر نداشتم فیلم اکران شده است کارگردان «ترنج» با انتقاد از زمان اکران «عصر روز دهم» اضافه کرد: زمانیکه این فیلم اکران شد، من اصلا خبر نداشتم که فیلم اکران شده است! وی رقابت فیلمها برای اکران در ایران را ناسالم دانست و افزود: به دلیل اینکه تعداد سالن های سینما در ایران کم است بسیاری با هم لابی میکنند تا بعضی از فیلمها اکران شود و بعضی از فیلمها نیز اکران نشود و وجود این زمینه لابی در سینمای ایران با توجه به کمبود سالنهای سینما طبیعی است. بعضی تیزرها به مردم راست نمی گویند راعی با انتقاد از بعضی تیزرهایی که به مردم راست نمی گویند، گفت: گاهی ما آنونس یا تیزری را از یک فیلم در سینما یا تلویزیون میبینیم اما بعد از دیدن فیلم، با اثری متفاوت از آن تیزر مواجه می شویم. وی ادامه داد: ساختن فیلم دینی دانش میخواهد به صرف اینکه ما به یک موضوع اعتقاد و علاقه داریم و یا اینکه بر اساس روابط خود میتوانیم فیلمی را بسازیم، دلیل نمی شود بتوان یک فیلم دینی خوب ساخت. عضو هیات داوری جشنواره سی و دوم فیلم فجر با انتقاد از وضعیت امروز تلویزیون اظهار تاسف کرد: تلویزیون در پایین آوردن سلیقه مخاطب در ایران نقش زیادی داشته است، زیرا وقتی بیننده تلویزیون دائم سریالهای سطح پایین نگاه میکند، سلیقهاش نیز نازل میشود. راعی ادامه داد: منتقد خوب و فیلمبین حرفهای کسی است که فیلم را خودش انتخاب میکند و میبیند نه اینکه هرچه را تلویزیون پخش میکند، تماشا کند. وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم امروز به سینما نمیروند، ادامه داد: امروز سینما از سبد بسیاری از خانوادهها به خصوص خانوادههای فرهنگی و فرهیخته بیرون رفته است و ما به اشتباه فکر میکنیم پرفروش بودن و پرمخاطب بودن فیلمها نشانه استقبال مردم و واقعی است. محمدرضا عقدایی بازیگر عراقی فیلم «عصر روز دهم» نیز با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: من سینما و سریالهای ایرانی را دوست دارم و علاوه بر بازی در «عصر روز دهم» در سریالهای «پایتخت» و «جاده چالوس»بازی کردهام. وی ادامه داد : امروز وضعیت سینمای عراق اصلا خوب نیست، هرچند قبل از حمله آمریکا بهتر بود، اما سینما در عراق طرفدار دارد و فیلمهایی همچون «عصر روز دهم» دوستداران بسیاری دارد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]