تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805562081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفت يا وين؛ کدام‌ يک بازار را بهم ريخت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آذر ۱۳۹۳ (۹:۱۸ق.ظ)
جهان صنعت: نفت يا وين؛ کدام‌ يک بازار را بهم ريخت
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جهان صنعت چنين نوشت:
آيا کاهش بهاي نفت باعث افزايش نرخ ارز شد يا تمديد مهلت رسيدن به توافق هسته‌اي در وين؟ کاهش درآمدهاي ارزي کشور در کنار عدم قطعيت موجود باعث تغييرات بازار ارز شده‌اند ولي اينها لزوما خبر بدي براي کشور نيست.
ارزش برابري دلار در برابر ريال در بازار ارز تهران در حال افزايش است، نوشتن اين يادداشت را در حالي شروع کرده‌ام که هر دلار آمريکا بهايي معادل سه هزار و 530 تومان در بازار دارد. گرچه به نظر مي‌رسد اين نوسان مي‌تواند عادي باشد ولي در بازار لحظه‌اي و متلاطم ارز تهران براي دارندگان ارز و پس‌اندازکنندگان هر تغييري جدي و مقدمه يک تحول بزرگ است. در نتيجه اندازه واکنش‌ها مي‌تواند بيانگر اهميت رواني تغييراتي باشد که اندازه نسبي آنها پنچ درصد مي‌باشد و براي بسياري از ناظران اقتصادي قابل صرفنظر کردن. اما اين بار مي‌توان اين تغييرات را جدي گرفت.
آنچه باعث مي‌شود ناظران اقتصادي تحولات بازار ارز را جدي بگيرند تحولات بازار بورس است. شاخص معاملات بازار بورس بعد از يک دوره افزايش و يک دوره تعادل نسبي اکنون در حال کاهش است. روز يکشنبه با کاهش يک‌هزار و 56 واحدي شاخص معاملات بازار بورس به 72 هزار و 189 رسيد. اين تغيير شاخص به معناي کاهش پنج هزار ميليارد توماني ارزش بازار است. براي سرمايه‌گذار متوسط ايراني و خانوارهايي که سرمايه‌هاي ريالي خود را در پي افزايش شاخص در تابستان و اوايل پاييز به سهام تبديل کرده‌اند اين کاهش ارزش بازار خبر خوبي نيست. براي سرمايه‌گذاران افق اقتصادي کشور در حال تغيير است و آنها با تغيير اجزاي سبد سرمايه‌گذاري‌شان به شکل‌گيري افق جديد واکنش نشان مي‌دهند.
مهم‌ترين رويدادهاي موثر در تغيير افق اقتصادي کشور در عرصه روابط بين‌الملل و در بازار نفت روي داده‌اند. يک هفته بعد از مذاکرات هسته‌اي در شهر وين ايرانيان مانند بسياري از شهروندان کشورهاي صادرکننده نفت مي‌دانند اوپک سقف توليدات خود را تغيير نخواهد داد. قيمت نفت مجددا سقوط کرده است. شاخص‌هاي معاملات در اکثر بازارهاي بورس منطقه خاورميانه در واکنش به کاهش بهاي نفت کاهش پيدا کرده‌اند. وقتي کشورهاي صادرکننده نفت درآمدهاي پيش‌بيني‌شده را به دست نمي‌آورند بازده سرمايه‌گذاري در بازارهاي داخلي آنها تغيير مي‌کند و کاهش مي‌يابد. بعد از تجربه رابطه نوسانات بهاي نفت و بازارهاي داخلي براي بيش از پنج دهه اکثر فعالان اقتصادي از اين واقعيت مطلعند. در نتيجه سقوط شاخص بازار بورس تهران مانند ساير بازارهاي منطقه قابل پيش‌بيني بود.
آنچه افق اقتصادي در ايران را از ساير کشورهاي صادرکننده نفت متمايز مي‌کند عدم قطعيت موجود در بازار سرمايه‌گذاري به دليل تحريم‌هاي موجود اقتصادي و روند فعلي مذاکرات براي پايان دادن به آنهاست. همانطور که فعالان اقتصادي شاهد بودند هفته پيش بعد از مذاکرات وين نرخ برابري دلار و ريال تغييري نکرد. تمديد مهلت مذاکرات نه باعث کاهش عدم قطعيت موجود در بازار و نه باعث افزايش آن شد ولي زماني که بهاي نفت رو به کاهش گذاشت به دليل عدم قطعيت موجود و ادامه مذاکرات هسته‌اي باعث افزايش بيشتر عدم قطعيت موجود در بازار و تيره شدن افق اقتصادي کشور در مقايسه با ساير کشورهاي
صادرکننده نفت شد.
فعال اقتصادي اين شرايط را در نظر گرفته و متوجه است که سرمايه‌گذاري در بازار بورس بازده پيش‌بيني شده را ندارد حال آنکه سقوط بهاي نفت و ادامه تحريم‌ها بازده سرمايه‌گذاري در بازار ارز را افزايش داده است. از اين ديدگاه مي‌توان اين فرضيه را ارايه داد که شاخص بازار بورس و بهاي ارز در نتيجه اثر جايگزيني تغيير کرده‌اند. ادامه تغيير آنها مي‌تواند سرمايه‌گذاران بيشتري را تشويق به خريد ارز و فروش سهام کند که خود افزايش نرخ ارز و کاهش شاخص بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.
در واقع آنچه شايد باعث ادامه روند افزايش نرخ ارز در روزهاي آينده شود بيشتر نتيجه شرايط کلان خاص کشور است، سقوط بهاي نفت باعث شروع اين تغييرات شده است ولي احتمال دارد اين نوسانات به دليل نگراني سرمايه‌گذاران و تلاش آنها براي حفظ ارزش سرمايه‌شان ادامه پيدا کند. اينجاست که متوجه مي‌شويم هزينه فرصت‌ها را هرگز در زمان از دست دادن آنها نمي‌توان تخمين زد چراکه آينده هميشه ما را با آشکار کردن ابعاد جديدي درباره تصميمات اقتصادي غافلگير مي‌کند.
دکتر علي دادپي
* اقتصاددان و استاد دانشگاه













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن