تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821004969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجلاس اوپك و بازار نفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آذر ۱۳۹۳ (۱۱:۴۴ق.ظ)
روزنامه اطلاعات: اجلاس اوپك و بازار نفت
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه اطلاعات در يادداشت امروز خود چنين نوشت:
يكصدوشصت و ششمين اجلاس وزراي نفت عضو اوپك در وين پايان گرفت و سه توافق جمعي را درباره آشفتگي بازار نفت اعلام كرد.
1ـ سقف توليد نفت اوپك در ميزان 30 ميليون بشكه در روز باقي مي‌ماند و فعلاً كاهش نمي‌يابد.
2ـ اوپك، تلاطم قيمت در بازار نفت را با دقت بيشتري رصد مي‌كند و ارزيابي بازار را به اطلاع اعضاء مي‌رساند. اوپك آشفتگي در قيمت نفت را موقتي مي‌داند و معتقد است اين تلاطم پايدار نخواهد ماند.
3ـ مشورت اعضاء و تبادل نظر قوي‌تر و وسيع‌تر انجام خواهد گرفت تا اوپك مسئوليت خود در ساماندهي بازار را انجام دهد.
اين نتيجه از اجلاس اوپك دو برداشت را در اغلب مطبوعات داخلي و خارجي از سوي كارشناسان نفتي، همراه داشت.
برداشت اول اين بود كه با شناخت از اوپك، سازمان نفتي‌يي كه 40 درصد توليد در بازار جهاني نفت را در اختيار دارد، نتيجه‌اي غير از آنچه اعلام كرد، انتظار نبود. اوپك به جاي ورود فوري به بازار نفتي آشفته كه آمريكا، اروپا و بسياري از شركت‌هاي نفتي ديگر در جهان آن را «شوك نفتي» مي‌خوانند، تصميم گرفت تا زمان‌پذيري آن را رصد و كنترل كند و خود موجب تشديد بحران نگردد. در اوپك دو گروه از كشورها عضويت دارند، گروهي كه داراي ذخيره دلاري بالا هستند، مانند عربستان، كويت، امارات و قطر و گروهي كه ذخيره دلاري آنها معدود است و برنامه‌ريزي مديريت كشوري و طرح‌هاي عمراني براي توسعه خود را با قيمت نفت در حدود 100 دلار محاسبه كرده‌اند، مانند ايران، ونزوئلا، نيجريه و...، گروه اول كه ذخيره دلاري بالا دارند چندان از سقوط 38 درصدي قيمت نفت در بازار نگران نيستند ولي نگرانند كه آشفتگي كنوني در بازار نفت، مدت زمان طولاني ادامه داشته باشد و با توجه به ركود اقتصادي در اروپا محاسبه‌هاي مالي آنها را نيز بهم ريزد.
گروه دوم (ايران، ونزوئلا، نيجريه و...) كه پيشنهاد تعديل در سقف توليد نفت اوپك را داشتند، با مشكلات جديد در محاسبه بودجه مالي و يا خطر كسر بودجه و يا مسكوت گذاشتن طرح‌هاي عمراني خود، مواجه‌اند.
ـ برداشت دوم. بسياري از كارشناسان نفتي معتقدند، دوران تاريخي و طلايي اوپك پايان يافته است و اوپك ديگر نمي‌تواند تأثير مستقيم و بسيار گسترده‌اي در بازار نفت جهان داشته باشد. يكي از اين كارشناسان مي‌نويسد: «اوپك 40 درصد نفت جهان را در اختيار دارد و زماني اين كارتل مي‌تواند از اين 40 درصد سهميه خود بهره كافي ببرد و بهترين بازدهي را داشته باشد كه اعضا به يكديگر اعتماد داشته باشند و در صورت تخطي يك عضو، آن عضو به شدت مجازات شود، در كنار اين دو شرط، شرط ديگري هم اضافه مي‌شود و آن ضعيف بودن رقيبان خارج از كارتل است.» اوپك ديگر صاحب نفوذ فوق‌العاده در بازار نفت جهاني نيست زيرا همچنان ساختار قديمي خود را حفظ كرده است و در حاليكه اعضاء آن به يكديگر اعتماد ندارند، قادر به مجازات عضو خود در صورت تخطي از توافق جمعي در اوپك نيست. رقيبان خارج از اوپك بسيار قدرتمند و بسيار تأثيرگذار در بازار نفت شده‌اند و همه شاخص‌‌هاي توليد و بازار و قيمت‌گذاري‌ها به‌هم ريخته است و شايد مهمترين عامل و تعيين‌كننده اصلي در توليد و بازار و قيمت نفت، آمريكا شده‌ است.
كارشناس نفتي درباره اينكه چرا اوپك نمي‌توانست سقف توليد را كاهش دهد، مي‌نويسد:
«اول آنكه اعتماد از ميان اعضاي اوپك تقريباً رخت بر بسته است. عربستان سعودي و ايران دو توليد‌كننده و سياستگزار مهم چندي است كه رودرروي هم قرار گرفته‌اند. ونزوئلا هم در اين ميان ساز خودش را مي‌زند. اگر ديگر اعضاي اوپك را هم بررسي كنيم تقريباً كشوري را پيدا نمي‌كنيد كه سياست همسويي با يكديگر داشته باشند.
مي‌شود گفت: تقريباً آن دوره طلايي اوپك كه حرف اول را در جهان نفت مي‌زد گذشته است. نكته ديگري را هم كه مي‌توان در اين راستا طرح كرد، قيمت شكننده نفت و نيز درآمد ارزي حاصل از صادرات نفت است قيمت شكننده نفت براي ايران حدود 120 دلار است يعني فروش نفت در زير اين عدد براي اقتصاد ايران صرفه اقتصادي ندارد. براي عربستان اين رقم حدود 90 دلار است و براي كويت و امارات و قطر حدود 70 دلار. بنابراين اين كشورها كمتر از ايران آسيب مي‌بينند، مضافاً آنكه آنها از حساب‌هاي كافي ارزي برخوردار هستند اما كشوري مانند ايران خير. بنابراين از لحاظ منطقي تعجبي ندارد كه اعتماد در ميان اين افراد وجود نداشته باشد.
دوم، مدت‌هاست كه ديگر اوپك عضو متخاطي را تنبيه نمي‌كند يعني ابزاري براي تنبيه ندارد و انتظاري هم نيست كه كشور متخلف را مجازات كند از همين رو است كه مي‌بينيم خود سردمدار بزرگ اوپك، يعني عربستان سعودي، بيشترين تخلف را انجام مي‌دهد و كشورهاي كوچك‌تر هم به تبع او مي‌روند.
سوم، در حال حاضر رقيبان غير اوپكي توليدكننده نفت آنچنان ضعيف هم نيستند. روسيه خود به تنهايي 14 درصد توليد جهاني نفت را در اختيار دارد. ايالات متحده آمريكا هم همين‌طور در سطح 14 درصد است. اگر مكزيك را هم به اين كشورها اضافه كنيم چيزي نزديك به 40 درصد توليد نفت جهان در اختيار اين سه كشور است كه مدعي هستند حتي اگر قيمت نفت به بشكه‌اي 60 دلار هم برسد ضرري متوجه آنها نيست. بنابراين سه عامل بالا را اگر در كنار هم بگذاريم متوجه مي‌شويم كه ساختار اوپك ديگر مانند كارتلي نيست كه بخواهد بر بازار تأثير بگذارد و فقط تنها كاري كه از دست آن بر‌مي‌آيد آن است كه سهم بازارش گرفته نشود.»
واقعيت اين است كه نبايد انتظار بالايي از اوپك داشته باشيم و ايران هم به تنهايي مانور چنداني در بازار نفت نمي‌تواند داشته باشد. مهمترين كار فعلاً حفظ مشتري است و حضور در بازار، عليرغم همه آشفتگي‌هاي آن. برخي معتقدند قيمت نفت همچنان سير نزولي پيدا خواهد كرد و تا مرز 60 دلار سقوط مي‌كند. اگرچه ديروز گفته مي‌شد، حداكثر سقوط قيمت تا مرز 80 دلار خواهد بود و پائين‌تر از اين قيمت براي آمريكا صرفه اقتصادي نخواهد داشت، اما امروز قيمت نفت به پائين‌تر از 70 دلار رسيده است. بسياري پيش‌بيني مي‌كنند، دوران اين آشفتگي حداكثر تا 2 سال آينده ادامه خواهد داشت، اگرچه تا چند ماه آينده بازار شاهد رشد آرام آرام قيمت نفت تا مرز 80 دلار خواهد بود. بسياري از كارشناسان بازار نفت نگاه به آمريكا دارند و معتقدند تنها آمريكا قادر است ثبات قيمت را به بازار نفت بازگرداند.
دولت يازدهم در آستانه ارائه بودجه سالانه به مجلس شوراي اسلامي است. بحران قيمت نفت بر تنظيم بودجه جديد سايه افكنده است، وزير نفت و وزراي اقتصادي دولت گفته‌اند پيش‌بيني‌هاي لازم براساس شرايط جديد قيمت نفت ديده شده است و با برنامه‌ريزي كسري بودجه شديد نخواهيم داشت و براي هزينه‌هاي جاري و عمراني سال آينده نيز نگراني وجود ندارد. سياست‌هاي اقتصادي و مالي دولت براساس وضع موجود درآمدها ترسيم خواهد شد. به نظر مي‌رسد منحني آشفتگي قيمت‌ها در بازار نفت به اوج خود رسيده است و به زودي اين منحني از سير صعودي بازخواهد ايستاد. اما بازگشت دوباره به قيمت 100 يا 120 دلار حداقل تا يك سال آينده محال است.

نويسنده: ابوالقاسم قاسم زاده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن